PDA

View Full Version : een beetje fraude qua belastingen bij terugtrek energielevering?


De Lange Wapper
9 november 2007, 15:20
Ik kreeg vorige week mijn energiefactuur in de bus, 180euro voor gas en electriciteit, tegenover 120euro die we anders betalen.
Nu ons appartement is heel klein, en we hebben maar 1 kacheltje staan, dus 180euro leek mij heel veel. Ik weet wel dat er prijsstijgingen zijn geweest, maar een stijging van 50procent is wel veel.
Ik weet niet meer hoe ik tot volgende berekening ben geraakt, maar ik vraag me af of mijn berekening klopt. Als ze klopt steekt de staat wel veel in hare zak.
Stel:

Meneer Braem, betaald maandelijks 210euro gas en electriciteit.
Op jaar basis is dat 2520euro, dan betaalt hij daar 529,2euro belastingen op. (BTWtarief voor gas en electriciteit is 21procent)
Op het einde van het jaar krijgt hij 700euro terug.
Eigenlijk had hij dus maar 1820 euro moeten betalen op jaarbasis. en dus ook maar 382,2euro btw. Hij heeft met andere woorden 147euro teveel betaald aan de belastingen.
Echter krijgt hij van zijn energieleverancier enkel die 700euro terug, die 147euro die hij teveel betaalde aan de belastingen is hij dus kwijt.
Zou hij die ook niet terug moeten krijgen?

Als bovenstaande redenering klopt, en er zijn geen dingen die ik over het hoofd heb gezien waaruit blijkt dat hij die teveel betaalde belastingen toch kan recupereren, is het dan niet best dat we moeten opleggen op het einde van het jaar? Zo betalen we het juiste bedrag aan belastingen en geen euro meer.



Ps: na een telefoontje bleek dat ze een foutje hadden gemaakt en ik 127euro moet betalen ipv 180.
Bovenstaande in acht genomen vraag ik mij af of dit wel een foutje was.

De Lange Wapper
9 november 2007, 16:01
geen experten in de zaal? :(

Marie van de koster
10 november 2007, 11:36
Ik heb dit met interesse gelezen. Ik vind ook dat ik onwaarschijnlijk veel el. en gas betaal, minder dan u, maar ik ben alleenstaande, kook heel weinig en woon ook in een klein appartement. Ik heb een berichtje naar Electrabel gestuurd via hun website maar ze hebben zelfs de beleefdheid niet er op te antwoorden.
Dat over die belastingen, daar had ik nog niet over nagedacht maar ik denk dat u gelijk hebt en dat ook de Belgische Staat zijn zakken vult met wat wij maandelijks aan energie-geld ophoesten.

Mambo
10 november 2007, 17:36
t' is simpel hé. Ze houden de btw achter op de teruggave. Dat moet hier wel over heel wat geld gaan dan zo te zien.

De Lange Wapper
10 november 2007, 23:11
Het verbruik van 210euro per maand is hetgeen een familielid verbruikt, maar dat is een oud groot huis, hoge plafonds en slecht geisoleerd.
En bij hun loopt dat verschil in belastingen wel hoog op.
Maar goed, zelfs al was het maar een euro bij wijze van spreken, ons inkomen wordt al zo zwaar belast, het zou niet netjes zijn dat ze op die manier ons nog wat zwaarder willen belasten, heel correct zou het toch niet zijn.
Ik heb het ook naar testaankoop gemaild vandaag, en ik verwacht toch dat die mensen de beleefdheid zullen hebben een antwoord te geven ;)

Stratcat
11 november 2007, 10:02
Ik kreeg vorige week mijn energiefactuur in de bus, 180euro voor gas en electriciteit, tegenover 120euro die we anders betalen.
Nu ons appartement is heel klein, en we hebben maar 1 kacheltje staan, dus 180euro leek mij heel veel. Ik weet wel dat er prijsstijgingen zijn geweest, maar een stijging van 50procent is wel veel.
Ik weet niet meer hoe ik tot volgende berekening ben geraakt, maar ik vraag me af of mijn berekening klopt. Als ze klopt steekt de staat wel veel in hare zak.
Stel:

Meneer Braem, betaald maandelijks 210euro gas en electriciteit.
Op jaar basis is dat 2520euro, dan betaalt hij daar 529,2euro belastingen op. (BTWtarief voor gas en electriciteit is 21procent)
Op het einde van het jaar krijgt hij 700euro terug.
Eigenlijk had hij dus maar 1820 euro moeten betalen op jaarbasis. en dus ook maar 382,2euro btw. Hij heeft met andere woorden 147euro teveel betaald aan de belastingen.
Echter krijgt hij van zijn energieleverancier enkel die 700euro terug, die 147euro die hij teveel betaalde aan de belastingen is hij dus kwijt.
Zou hij die ook niet terug moeten krijgen?

Als bovenstaande redenering klopt, en er zijn geen dingen die ik over het hoofd heb gezien waaruit blijkt dat hij die teveel betaalde belastingen toch kan recupereren, is het dan niet best dat we moeten opleggen op het einde van het jaar? Zo betalen we het juiste bedrag aan belastingen en geen euro meer.



Ps: na een telefoontje bleek dat ze een foutje hadden gemaakt en ik 127euro moet betalen ipv 180.
Bovenstaande in acht genomen vraag ik mij af of dit wel een foutje was.

Ik denk dat je BTW en personenbelasting verwart.
Is die 700 € incl of excl BTW, dat is de vraag.

De Lange Wapper
11 november 2007, 12:12
Stratcat, je maakt idd een goede opmerking.
Jammer genoeg kreeg ik niet terug maar moest opleggen, misschien dat iemand die zijn creditnota nog heeft liggen van zijn energieleverancier dit eens even kan opzoeken hoe de terugbetaling is onderverdeeld?