PDA

View Full Version : "Een oproep aan onze christelijke broeders en joodse geloofsgenoten"


Lincoln
10 november 2007, 22:12
Wegens een lopende discussie in de volgende draden :"De triniteit" http://forum.politics.be/showthread.php?t=93968 en :"Allah, waar zit je" http://forum.politics.be/showthread.php?t=97410 zag ik het nodig om de volgende citaten uit de koran te beduiden met de nodige commentaar indien nodig !

Bsm allh ar7mn ar7m:

Surat 4 vers 153-175.

153. De lieden van het Boek vragen jouw aan om aan hen een boek uit de hemel op hen te doen nederdalen. Zij vroegen Mozes groter dan dat, zij zeiden: "Toon ons Allah openlijk." Toen trof hen de bliksem wegens hun overtreding. Daarna, namen zij de kalf ter aanbidding hoewel hun duidelijke tekenen tot hen gekomen waren, doch Wij vergaven hun dat. En Wij bekleedden Mozes met duidelijk bewijs.
154. En wij verhieven de toor (berg in sinai) hoog boven hen vanwege het verbond met hen en Wij zeiden tot hen: "Treedt de poort buigend binnen" en we zeiden tot hen: "Overtreedt de Sabbath niet". En Wij sloten met hen een zware verbond.
155. Waardoor hun schending (verbreken) van het verbond en de ongeloof in Allah's tekenen en het moorden van de profeten uit onrecht en door hun uitspraak: "Onze harten zijn gesluierd" - Voorzeker, Allah heeft erop verzegeld vanwege hun ongeloof, en zo zullen zij slechts weinig geloven;
156. En (door) hun ongeloof en hun uitspraken over Maria lasterige leugens;
157. En (wegens) hun uitspraken: "Wij hebben de Messias Jezus zoon van Maria, de boodschapper van Allah gedood", - Voorzeker zij doodden hem niet, noch kruisigden zij hem (ten dode), - maar leek op hem (de gekruisigde persoon), en voorwaar ,zij die hierover van mening verschillen zijn zeker in twijfel, zij hebben hierover geen enkele kennis doch volgen slechts vermoedens, en zij hebben hem zeker niet gedood,
158. Integendeel, Allah verhief hem tot Zich en Allah is Almachtig, Alwijs.
159. Er is niemand onder de mensen van het Boek die er niet in zal geloven vóór zijn dood. En op de Dag der Opstanding zal hij (Jezus) getuige tegen hen zijn, -
160. En wegens de onrechtvaardigheid van degene (letterlijk "haadou")die begeleiders waren (de weg kenden) , verboden Wij hen het reine eten die voorheen toegelaten voor hun was, en door hun veelvuldige afhoudendheid tov het pad van allah.
161. En om het nemen van rente, ofschoon het hun was verboden en het onrechtvaardig opslokken van 's mensen rijkdommen, hebben Wij voor degenen onder hen die niet geloven een pijnlijke straf bereid.
162. Maar degenen hunner, die een grondige kennis bezitten en de gelovigen, geloven in hetgeen u is geopenbaard en hetgeen vóór u werd nedergezonden; en degenen, die het gebed houden en degenen, die de Zakaat betalen en degenen, die in Allah en de laatste Dag geloven, dezen zullen Wij zeker een grote beloning geven.
163. Waarlijk, Wij hebben u de openbaring gezonden, zoals Wij Noach en de profeten na hem openbaring zonden en Wij gaven een openbaring aan Abraham en Ismaël en Izaäk en Jacob en de stammen; en aan Jezus, Job, Jonas, Aäron en Salomo en Wij gaven David een psalmen.
164. Wij zonden boodschappers, welke Wij reeds hebben genoemd en boodschappers welke Wij u niet hebben genoemd en Allah sprak openlijk tot Mozes.
165. Boodschappers, brengende blijde tijding en waarschuwende, dat de mensen geen tegenwerping tegen Allah zullen maken nadat de boodschappers (waren gekomen). En Allah is Almachtig, Alwijs.
166. Maar Allah getuigt dat, hetgeen Hij u heeft nedergezonden, Hij dit heeft nedergezonden met Zijn kennis en de engelen getuigen eveneens en Allah is als getuige toereikend.
167. Zij, die verwerpen en (anderen) van Allah's weg afhouden, zijn zeker ver afgedwaald.
168. Waarlijk degenen, die niet geloven en die onrechtvaardig handelen, Allah zal hen niet vergeven, noch zal Hij hun een andere weg wijzen,
169. Dan de weg der hel, waarin zij voor een lange tijd zullen vertoeven. Dat is voor Allah gemakkelijk.
170. O mensdom, de boodschapper is inderdaad met waarheid van uw Heer gekomen, gelooft daarom; het zal beter voor u zijn. Maar als gij niet gelooft, voorwaar, aan Allah behoort wat in de hemelen en op aarde is en Allah is Alwetend, Alwijs.
171. O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zeg over Allah niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van Allah en Zijn woord ingegeven tot maria door zijn geest . Geloof dus in Allah en Zijn boodschappers en zeg niet: "Drie (in één)." Hou op, dat is beter voor jullie. Voorwaar, Allah is de enige aanbidder. Verhevene is hij dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en in aarde is en Allah is voldoende als getuige.
172. Voorzeker, zal de messias het nooit versmaden,om niet als een dienaar van Allah te zijn,en noch de nabijzijnde engelen en wie het versmaadt om Hem niet te aanbidden, en zich arrogant stelt , tot hem zullen zij terug verzamelen (geroepen).
173. Maar degenen die geloven en goede werken verrichten, zal Hij hun beloning ten volle geven en meer dan dat uit Zijn overvloed, maar degenen die versmaadden en arrogant waren, zal Hij hen met een pijnlijke straf straffen; zij zullen buiten Allah geen vriend, noch helper voor zich vinden.
174. O, mensen, er is voor jullie een duidelijke bewijs van jullie gekomen en Wij hebben een helder licht tot jullie nedergezonden.
175. Daarom, zij die in Allah geloven en aan Hem vasthouden zal Hij zeker tot Zijn barmhartigheid en genade toelaten en hen op het rechte pad tot Zich voeren.



Surat 5 vers 14-19


14 En degene die zeggen; wij zijn christenen, sloten wij een verbond met hen, maar zij vergaten een deel van hetgeen hen was voorgehouden. Daarom illustreerden we tussen hen vijandschap en haat , tot aan de Dag der Opstanding. Allah zal hen weldra laten weten, wat zij deden.
15. O, mensen van het Boek, Onze boodschapper is tot u gekomen, om velen van hetgeen wat u verborgen heeft uit het Boek te ontsluieren en is daarop vergevingsgezind. Er is van Allah inderdaad een licht en een duidelijk Boek tot u gekomen.
16. En Allah leidt daarmee degenen die Zijn welbehagen zoeken op de paden van vrede en leidt hen uit de duisternis tot het licht door Zijn gebod en leidt hen naar het rechte pad.
17. Voorzeker, ongelovig zijn diegene die zeggen: "En allah , is( jezus) de messiad de zoon van mariam" Zeg: "Wie bezit de macht om allah te weerhouden , als Hij de Messias, zoon van Maria en zijn moeder en allen die op aarde zijn, teniet wil doen?" en aan Allah behoort het koninkrijk der hemelen en der aarde en al wat daartussen is. Hij schept wat Hij wil en Allah heeft macht over alle dingen.
18. De Joden en de Christenen zeggen: "Wij zijn Allah's kinderen en Zijn geliefden." Zeg: "Waarom straft Hij jullie dan voor uw zonden? Neen, gij zijt mensen onder degenen die Hij schiep. Hij vergeeft, wie Hij wil en Hij straft, wie Hij wil. En aan Allah behoort het koninkrijk der hemelen en der aarde en wat daartussen is en tot Hem is de terugkeer.
19. O, mensen van het Boek, Onze boodschapper is tot u gekomen na een onderbreking in de reeks van boodschappers, die u klaarheid brengt, opdat jullie niet zult zeggen: "Er is geen brenger van een blijde tijding en geen waarschuwer tot ons gekomen." Waarlijk er is een brenger van een blijde boodschap en een waarschuwer tot u gekomen. Allah heeft macht over alle dingen.


Tijd voor bezinning voor zowel voor ons als voor onze broeders en geloofsgenoten uit het heilige boek, de eindtijd nadert en het uur van de waarheid zal breken !

Tijd voor bezinning ,voordat het te laat is, voor zowel ik, u , jullie ,ons en wij !

Met dank.

koolvis
11 november 2007, 00:40
Tijd voor bezinning voor zowel voor ons als voor onze broeders en geloofsgenoten uit het heilige boek, de eindtijd nadert en het uur van de waarheid zal breken !

Tijd voor bezinning ,voordat het te laat is, voor zowel ik, u , jullie ,ons en wij !

Met dank.

Gaat ge beginnen dreigen met de eindtijd, zoals de sekte: de Getuigen van Jehovah?

Ge beledigt ons christenen wel door ons broeders te noemen, wij zijn geen broeders in het onheil dat met jullie al eeuwen over de wereld komt waarvan 11 september een hoogtepunt is. (dat je tegen Amerika bent kan ik inkomen, maar een ideologie bestrijdt je niet met geweld, al doen zij dat ook, ik ben niet voor de grenzeloze hebzucht en materialisme met zijn gekende gevolgen, maar de vrijheid is me lief)

Typisch tekst van de leeuw in schapevacht: mooie zinnen gemengd met leugens en verdraaiingen. Verzen die duidelijk antichristelijk zijn.

Als Jesus een boodschapper Gods is, waarom lezen en beleven jullie Zijn boodschap van het Rijk Gods of het Rijk der Hemelen niet?
(de eerste 3 boeken van het Nieuwe Testament)
en (pas) dan de rest van de Bijbel waar Mohammed in de aangehaalde verzen naar verwijst?

Vandaag heb ik gelezen over de bekoringen van Jezus in de woestijn. Als hij wou kon hij heersen over alle koninkrijken der aarde, maar hij is in tegenstelling tot Mohammed niet ingegaan op de bekoring van de duivel.

Later zei Jezus: Mijn Rijk is niet van deze wereld.

Laat Jezus toe in je hart en betreedt op die manier het Rijk der hemelen, of het Rijk Gods, want Jezus was een goddelijk mens!

Doen, man! In (sommige) moslimlanden is het niet toegestaan meen ik te weten, hier ben je vrij! Geniet van je vrijheid!

__________________________________________________ _________________________________

bolle
11 november 2007, 12:09
Islamieten zijn geen geloofsgenoten van Joden en Christenen, maar zijn geboren Leugenaars die alles naar hun hand willen zetten en die sterk zijn in het manipuleren van onwetenden en zwakkeren.

ElFlamencoLoco
11 november 2007, 12:41
Islamieten zijn geen geloofsgenoten van Joden en Christenen, maar zijn geboren Leugenaars die alles naar hun hand willen zetten en die sterk zijn in het manipuleren van onwetenden en zwakkeren.Als christen kan ik moeilijk anders dan alle mensen als mijn zusters en broeders beschouwen, zonder onderscheids des persoons, zonder onderscheid op basis van ras, geloofsovertuiging, cultuur, seksuele geaardheid, geslacht, leeftijd, sociale status...

Dus beschouw ik ook moslims als mijn zusters en broeders. Het is niet omdat zij toevallig een geloof aanhangen waarvan ik me ten stelligste distantieer, dat ik hen niet als mijn zusters en broeders zou beschouwen.

system
11 november 2007, 12:43
Wegens een lopende discussie in de volgende draden :"De triniteit" http://forum.politics.be/showthread.php?t=93968 en :"Allah, waar zit je" http://forum.politics.be/showthread.php?t=97410 zag ik het nodig om de volgende citaten uit de koran te beduiden met de nodige commentaar indien nodig !

Bsm allh ar7mn ar7m:

Surat 4 vers 153-175.


Surat 5 vers 14-19




Tijd voor bezinning voor zowel voor ons als voor onze broeders en geloofsgenoten uit het heilige boek, de eindtijd nadert en het uur van de waarheid zal breken !

Tijd voor bezinning ,voordat het te laat is, voor zowel ik, u , jullie ,ons en wij !

Met dank.

U lijkt wel een Getuige van Jehova.

Straks gaat u ons ook vertellen op welke uur de eindtijd plaatsvindt. Jezus zei dit reeds in zijn tijd. In Lucas zegt hij :Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." Volgens Mc 13,29 en Mt 24,33 staat dit (de eindtijd) alles "vlak voor de deur". Maar hoe langer het verwachte einde der tijden uitbleef, hoe sterker de christenen in hun verwachting teleurgesteld werden. De eerste christenen deden in elke eeuw een berekening naar de dag van de komst van de parousie. Ze stopten met hun voorspellingen rond het jaar 500 want ze maakten zich belachelijk. Hun becijferingen kwamen nooit uit. De Getuigen berekenden het tijdstip van de eindtijd ook nog tot in de jaren '80. Toen zijn ze ermee gestopt. Hun berekeningen kwamen evenmin uit en ze werden het voorwerp van spot.

Maar troost u: als u lang genoeg wacht, zal de Eindtijd wel komen.

ElFlamencoLoco
11 november 2007, 13:01
Maar troost u: als u lang genoeg wacht, zal de Eindtijd wel komen.Binnen zo'n 5 miljard jaar is het zover. Dan stopt de zon met waterstof te fuseren in haar kern (omdat de voorraad op is) en schakelt ze over op heliumfusie die veel hogere temperaturen (dan de huidige 15 miljoen graden) teweegbrengt. Die hogere temperaturen in de kern zorgen ervoor dat het hemellichaam sterk uitzet, zodat de zon een zgn. "rode reus" wordt. Daarbij zou zij zelfs zo groot kunnen worden dat haar omvang groter wordt dan de huidige aardbaan.

Of anders gezegd: onze planeet wordt door haar moederster a.h.w. opgegeten en zal in de hete zonneatmosfeer... verdampen.

Wees gerust: eer het zover is zal het leven hier geleidelijk uitsterven, t.g.v. de langzaam stijgende temperatuur. En mogelijkerwijze zullen mensen tegen die tijd allang tot fossielen zijn verworden, zoals de dino's dat vandaag zijn.

Het zou zelfs kunnen dat de mens het enige wezen is dat ooit op deze planeet leefde, dat zichzelf ten gronde heeft gericht. Al bestaat er een theorie dat het uitsterven van de dino's niet het gevolg was van een komeetinslag, noch van de uitbarsting van een supervulkaan, maar gewoon van een al te sterke toename van methaangas in de atmosfeer door de stevige winden die die beesten lieten. Ze zouden zichzelf dus gewoon kunnen doodgescheten hebben... :mrgreen:

Hoedanook: als de mens zichzelf ten gronde richt, zal hij het in tegenstelling tot de dino's wetens en willens gedaan hebben.

system
11 november 2007, 13:24
Binnen zo'n 5 miljard jaar is het zover. Dan stopt de zon met waterstof te fuseren in haar kern (omdat de voorraad op is) en schakelt ze over op heliumfusie die veel hogere temperaturen (dan de huidige 15 miljoen graden) teweegbrengt. Die hogere temperaturen in de kern zorgen ervoor dat het hemellichaam sterk uitzet, zodat de zon een zgn. "rode reus" wordt. Daarbij zou zij zelfs zo groot kunnen worden dat haar omvang groter wordt dan de huidige aardbaan.

Of anders gezegd: onze planeet wordt door haar moederster a.h.w. opgegeten en zal in de hete zonneatmosfeer... verdampen.

Wees gerust: eer het zover is zal het leven hier geleidelijk uitsterven, t.g.v. de langzaam stijgende temperatuur. En mogelijkerwijze zullen mensen tegen die tijd allang tot fossielen zijn verworden, zoals de dino's dat vandaag zijn.

Het zou zelfs kunnen dat de mens het enige wezen is dat ooit op deze planeet leefde, dat zichzelf ten gronde heeft gericht. Al bestaat er een theorie dat het uitsterven van de dino's niet het gevolg was van een komeetinslag, noch van de uitbarsting van een supervulkaan, maar gewoon van een al te sterke toename van methaangas in de atmosfeer door de stevige winden die die beesten lieten. Ze zouden zichzelf dus gewoon kunnen doodgescheten hebben... :mrgreen:

Hoedanook: als de mens zichzelf ten gronde richt, zal hij het in tegenstelling tot de dino's wetens en willens gedaan hebben.


Inderdaad. Maar dan we moeten ook de puntjes op de ' i ' zetten. Eén van de oorzaken van een versnelling van de komst van de Eindtijd zijn tevens de noodlottige gedachten van godsdiensten over voorbehoedsmiddelen. De aarde is aan het maximum van het aantal mensen. Nog meer mensen kan ze steeds moeilijker dragen. En wat stellen we vast: vaak staan de kroostrijke gezinnen hoog in het vaandel, zowel bij de joodse godsdienst, als bij de rooms-katholieken, als bij de islam.

Het is maar dat men het weet.

ElFlamencoLoco
11 november 2007, 14:08
Inderdaad. Maar dan we moeten ook de puntjes op de ' i ' zetten. Eén van de oorzaken van een versnelling van de komst van de Eindtijd zijn tevens de noodlottige gedachten van godsdiensten over voorbehoedsmiddelen. De aarde is aan het maximum van het aantal mensen. Nog meer mensen kan ze steeds moeilijker dragen. En wat stellen we vast: vaak staan de kroostrijke gezinnen hoog in het vaandel, zowel bij de joodse godsdienst, als bij de rooms-katholieken, als bij de islam.

Het is maar dat men het weet.God jongen, jij moet toch écht wel eens iets doen aan dat "anti-geloof-isme" van je, hoor.

Het aantal kinderen staat recht evenredig met de armoede. Hoe armer, hoe meer kinderen. Geloof heeft daar weinig mee te maken.

Nu mag Europa misschien niet meer zo christelijk zijn, maar de States bvb. wél. Zie je daar het geboortecijfer toenemen omdat er toevallig ook meer creationisten opduiken? Zo ja, dan graag je bronnen.

Hoe kan je nu nog serieus discussiëren, als je afkomt met een katholieke leer die dateerde van de tijd dat zo ongeveer nog alle gezinnen kroostrijk waren?!!

Heb je je er al van vergewist wat de Kerk anno 2007 daarvan zegt? Ik hoef je antwoord al niet meer, want ik wéét het al.

Lincoln
11 november 2007, 14:26
U lijkt wel een Getuige van Jehova.

Straks gaat u ons ook vertellen op welke uur de eindtijd plaatsvindt. Jezus zei dit reeds in zijn tijd. In Lucas zegt hij :Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." Volgens Mc 13,29 en Mt 24,33 staat dit (de eindtijd) alles "vlak voor de deur". Maar hoe langer het verwachte einde der tijden uitbleef, hoe sterker de christenen in hun verwachting teleurgesteld werden. De eerste christenen deden in elke eeuw een berekening naar de dag van de komst van de parousie. Ze stopten met hun voorspellingen rond het jaar 500 want ze maakten zich belachelijk. Hun becijferingen kwamen nooit uit. De Getuigen berekenden het tijdstip van de eindtijd ook nog tot in de jaren '80. Toen zijn ze ermee gestopt. Hun berekeningen kwamen evenmin uit en ze werden het voorwerp van spot.

Maar troost u: als u lang genoeg wacht, zal de Eindtijd wel komen.Voor alles is een begin, en voor alles komt er een einde,. De eind tijd betekent niet enkel een alleen de apocalypse, als uw en mijn lot komt (waarbij je sterft) dan betekent dat ook een eind tijd voorjezelf, dat de wereld vergaat weet niemand wanneer maar dat deze wereld vergaat is wel zeker, wanneer ? dat weet niemand !

Trouwens het is wetenschappelijk bewezen dat er vroeg of laat de mensheid vergaat door één of andere meteoor inslag of door een andere natuur fenomeen (zie de dinos), wie zal het weten en hoeft zeker geen apocalyps te zijn,.

Jeronimo
11 november 2007, 15:08
Moslims, Christenen en Joden zijn alledrie even gevaarlijk en verachtelijk.

Travis66
11 november 2007, 15:38
Het zou zelfs kunnen dat de mens het enige wezen is dat ooit op deze planeet leefde, dat zichzelf ten gronde heeft gericht. Al bestaat er een theorie dat het uitsterven van de dino's niet het gevolg was van een komeetinslag, noch van de uitbarsting van een supervulkaan, maar gewoon van een al te sterke toename van methaangas in de atmosfeer door de stevige winden die die beesten lieten. Ze zouden zichzelf dus gewoon kunnen doodgescheten hebben... :mrgreen:

Hoedanook: als de mens zichzelf ten gronde richt, zal hij het in tegenstelling tot de dino's wetens en willens gedaan hebben.

Uiteraard is de mens niet het enige dier dat zichzelf uitroeit. Er zullen er echt nog wel andere zijn die zo succesvol kweekten dat ze hun voedselvoorraad hebben erdoorgedraaid. Maar dat terzijde. Het gaat over dat "willens en wetens". Dat vind ik nogal negatief. Terwijl het net positief is.
Toen de dino's zichzelf doodscheten (leuk voorbeeld :) ) wisten ze van niks en scheten ze lustig verder, tot ze uitgestorven waren.
De mens weet wat hij verkeerd doet, EN PROBEERT ER IETS AAN TE DOEN.
De volgende hoger gequoteerde stap in de evolutie is een wezen dat er iets aan probeert te doen en er ook in slaagt. (misschien wij wel)

Het punt is, willens en wetens, is iets om fier op te zijn, niets om u voor te schamen. Het zet ons BOVEN de dieren, niet eronder.

system
11 november 2007, 16:10
Uiteraard is de mens niet het enige dier dat zichzelf uitroeit. Er zullen er echt nog wel andere zijn die zo succesvol kweekten dat ze hun voedselvoorraad hebben erdoorgedraaid. Maar dat terzijde. Het gaat over dat "willens en wetens". Dat vind ik nogal negatief. Terwijl het net positief is.
Toen de dino's zichzelf doodscheten (leuk voorbeeld :) ) wisten ze van niks en scheten ze lustig verder, tot ze uitgestorven waren.
De mens weet wat hij verkeerd doet, EN PROBEERT ER IETS AAN TE DOEN.
De volgende hoger gequoteerde stap in de evolutie is een wezen dat er iets aan probeert te doen en er ook in slaagt. (misschien wij wel)

Het punt is, willens en wetens, is iets om fier op te zijn, niets om u voor te schamen. Het zet ons BOVEN de dieren, niet eronder.

Boven de dieren? Wishfull thinking. Er geen hoger of lager op dit vlak. Er is 'hoger' wat het aantal hersenplooien van de mens betreft. Er is 'hoger' wat het abstract en technologisch denken van de mens betreft. Het is 'lager' wat het leed betreft, dat de ene mens de andere met voorbedachte rade aandoet. Het is 'lager' wanneer het gaat om de vernietiging door de mens van zijn eigen habitat.

system
11 november 2007, 16:19
Voor alles is een begin, en voor alles komt er een einde,. De eind tijd betekent niet enkel een alleen de apocalypse, als uw en mijn lot komt (waarbij je sterft) dan betekent dat ook een eind tijd voorjezelf, dat de wereld vergaat weet niemand wanneer maar dat deze wereld vergaat is wel zeker, wanneer ? dat weet niemand !

Trouwens het is wetenschappelijk bewezen dat er vroeg of laat de mensheid vergaat door één of andere meteoor inslag of door een andere natuur fenomeen (zie de dinos), wie zal het weten en hoeft zeker geen apocalyps te zijn,.

Ja, maar zo zei u het niet. U stelde:

Tijd voor bezinning voor zowel voor ons als voor onze broeders en geloofsgenoten uit het heilige boek, deeindtijd nadert en het uur van de waarheid zal breken !

En de komst van dit soort eindtijden hebben alle de godsdiensten van het Boek al zo lang en zo vaak voorspeld. We kennen deze bangmakende verhaaltjes ondertussen. Al meer dan 2500 jaar lang. Nog niet veel eindtijd gezien tot nu toe. Maar, wie weet, misschien komt de 'islam-eindtijd' sneller.

Metternich
11 november 2007, 16:26
Moslims, Christenen en Joden zijn alledrie even gevaarlijk en verachtelijk.Zegt de persoon met AVV/VVK als onderschrift...

system
11 november 2007, 16:42
Zegt de persoon met AVV/VVK als onderschrift...

Maar dat is een �*ndere Christus. Dat is de Kristus van corporatistisch Vlaanderen.

system
11 november 2007, 17:02
God jongen, jij moet toch écht wel eens iets doen aan dat "anti-geloof-isme" van je, hoor.

Het aantal kinderen staat recht evenredig met de armoede. Hoe armer, hoe meer kinderen. Geloof heeft daar weinig mee te maken.

Nu mag Europa misschien niet meer zo christelijk zijn, maar de States bvb. wél. Zie je daar het geboortecijfer toenemen omdat er toevallig ook meer creationisten opduiken? Zo ja, dan graag je bronnen.

Hoe kan je nu nog serieus discussiëren, als je afkomt met een katholieke leer die dateerde van de tijd dat zo ongeveer nog alle gezinnen kroostrijk waren?!!

Heb je je er al van vergewist wat de Kerk anno 2007 daarvan zegt? Ik hoef je antwoord al niet meer, want ik wéét het al.


Ik ga door op wat ik zie. En dat is heel simpel. De rooms- katholieke kerk is principieel tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen en creëert daarmee overbevolking en dus armoede en uiteindelijk ook oorlogen.

ElFlamencoLoco
11 november 2007, 17:07
Ik ga door op wat ik zie. En dat is heel simpel. De rooms- katholieke kerk is principieel tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen en creëert daarmee overbevolking en dus armoede en uiteindelijk ook oorlogen.Buiten het rood kleuren van één woordje geen verder commentaar meer.

system
11 november 2007, 17:08
Buiten het rood kleuren van één woordje geen verder commentaar meer.

De waarheid (in deze) is vaak simpel.

Turambar
12 november 2007, 19:13
Alweer een voorbeeld van het monotheïstische totalitarisme.
De "godsdiensten van het boek" gelden als de enige ware. Alleen zij zullen gered worden in deze visie.
Toen de islamitische troepen in de zevende eeuw grote delen van de toenmalig bekende wereld veroverden, waren zij tolerant tegenover Joden en Christenen. Dat is algemeen gekend. Tegenover polytheïsten lag dat echter anders - zij werden allen gedood.
Ook de christenen waren niet mals tegenover polytheïsten, denk maar aan de vele gruweldaden die gebeurd zijn tijdens de kerstening van de saksen door Karel de grote aan het einde van de 7de eeuw.
Monotheïstische godsdiensten denken dat zij alleen een beroep kunnen doen op een universele waarheid, ten koste van anderen. Zo hebben zij de geschiedenis gebrandmerkt.

system
12 november 2007, 19:46
Alweer een voorbeeld van het monotheïstische totalitarisme.
De "godsdiensten van het boek" gelden als de enige ware. Alleen zij zullen gered worden in deze visie.
Toen de islamitische troepen in de zevende eeuw grote delen van de toenmalig bekende wereld veroverden, waren zij tolerant tegenover Joden en Christenen. Dat is algemeen gekend. Tegenover polytheïsten lag dat echter anders - zij werden allen gedood.
Ook de christenen waren niet mals tegenover polytheïsten, denk maar aan de vele gruweldaden die gebeurd zijn tijdens de kerstening van de saksen door Karel de grote aan het einde van de 7de eeuw.
Monotheïstische godsdiensten denken dat zij alleen een beroep kunnen doen op een universele waarheid, ten koste van anderen. Zo hebben zij de geschiedenis gebrandmerkt.

Als u dat maar weet. En Windukind zal het zeker geweten hebben.

Jeronimo
12 november 2007, 19:51
Zegt de persoon met AVV/VVK als onderschrift...
:lol: Ok, dat moet ik aanpassen...
Zo beter? ;-)

Travis66
12 november 2007, 19:52
Boven de dieren? Wishfull thinking. Er geen hoger of lager op dit vlak. Er is 'hoger' wat het aantal hersenplooien van de mens betreft. Er is 'hoger' wat het abstract en technologisch denken van de mens betreft. Het is 'lager' wat het leed betreft, dat de ene mens de andere met voorbedachte rade aandoet. Het is 'lager' wanneer het gaat om de vernietiging door de mens van zijn eigen habitat.

Leuke discussie, al is ze off topic. We gaan moeten definieren wat we met hoger en lager bedoelen denk ik.

Ik beschouw de mensen als een hogere diersoort. Omdat ze probleemoplossend werkt én in staat is om lange termijn voorspellingen te maken. Geen enkele andere diersoort kan dat.
Wat jij als lager omschrijft, omschrijf ik liever als hoger. "Het leed dat we elkaar met voorbedachten rade aandoen" is volgens jou lager. Voor mij is de voorbedachtheid al genoeg om ons hoger te classeren. Een andere diersoort kan dat namelijk niet. Het leed zelf, is vergelijkbaar met de dieren, die ook geen lieverdjes zijn, ondanks disney pogingen. Kijk maar eens naar national geographic "build for the kill". Dieren moorden erop los, zonder ook maar enig gevoel voor hun slachtoffers. Gewoon om te overleven. Dat is uiteraard ook ons doel, alleen zijn wij zo gesofisticeerd dat het er een beetje anders uitziet.
En ook wat dat vernietigen van de habitat betreft, ook daar zijn we niet de eerste diersoort die dat veroorzaakt. Zoals ik al zei, wij zetten ons hoger omdat we er iets aan proberen te doen, iets wat geen enkele diersoort ons heeft voorgedaan.

system
12 november 2007, 20:03
Leuke discussie, al is ze off topic. We gaan moeten definieren wat we met hoger en lager bedoelen denk ik.

Ik beschouw de mensen als een hogere diersoort. Omdat ze probleemoplossend werkt én in staat is om lange termijn voorspellingen te maken. Geen enkele andere diersoort kan dat.
Wat jij als lager omschrijft, omschrijf ik liever als hoger. "Het leed dat we elkaar met voorbedachten rade aandoen" is volgens jou lager. Voor mij is de voorbedachtheid al genoeg om ons hoger te classeren. Een andere diersoort kan dat namelijk niet. Het leed zelf, is vergelijkbaar met de dieren, die ook geen lieverdjes zijn, ondanks disney pogingen. Kijk maar eens naar national geographic "build for the kill". Dieren moorden erop los, zonder ook maar enig gevoel voor hun slachtoffers. Gewoon om te overleven. Dat is uiteraard ook ons doel, alleen zijn wij zo gesofisticeerd dat het er een beetje anders uitziet.
En ook wat dat vernietigen van de habitat betreft, ook daar zijn we niet de eerste diersoort die dat veroorzaakt. Zoals ik al zei, wij zetten ons hoger omdat we er iets aan proberen te doen, iets wat geen enkele diersoort ons heeft voorgedaan.

U ziet bijvoobeeld een menselijke 'krijgstaktiek' als een bewijs van hoger venuft. Het is plannen, uitkienen, inschatten, op tijd aanvallen, risico's incalculeren, rekening houden met verlies en winst, kortom redeneren. Dieren kunnen ook probleemoplossend zijn op dit vlak en dit ook tot op een zekere hoogte wanneer zij in groep jagen (apen, leeuwen, wolven, enz). Ik denk bovendien niet dat 'dieren er op los moorden' zoals u stelt. Dieren doden (meestal) omdat ze honger hebben en dan stopt het doden. Dieren zijn eerder wat lui op dit vlak. Wij echter doden ook wanneer we geen honger hebben, bijvoorbeeld in de jacht'sport'. Martelen is ook een bewijs van een zeker (perfied) vernuft. Is dit 'hoger' of 'lager'?

Welke dier vernietigt bewust zijn habitat volgens u?

Travis66
12 november 2007, 20:53
U ziet bijvoobeeld een menselijke 'krijgstaktiek' als een bewijs van hoger venuft. Het is plannen, uitkienen, inschatten, op tijd aanvallen, risico's incalculeren, rekening houden met verlies en winst, kortom redeneren. Dieren kunnen ook probleemoplossend zijn op dit vlak en dit ook tot op een zekere hoogte wanneer zij in groep jagen (apen, leeuwen, wolven, enz). Ik denk bovendien niet dat 'dieren er op los moorden' zoals u stelt. Dieren doden (meestal) omdat ze honger hebben en dan stopt het doden. Dieren zijn eerder wat lui op dit vlak. Wij echter doden ook wanneer we geen honger hebben, bijvoorbeeld in de jacht'sport'. Martelen is ook een bewijs van een zeker (perfied) vernuft. Is dit 'hoger' of 'lager'?

Welke dier vernietigt bewust zijn habitat volgens u?

Geen enkel. Ze zijn niet in staat om dat bewust te doen. Wij wel :) Maar onbewust doen ze dat wel hoor. Gewoon door vruchtbaarder te zijn dan hun voedselbron. Een beetje zoals de bewoners van het paaseiland hebben ervaren. Dat is gewoon een eigenschap van evolutie. Survival of the fittest.

Er zijn dieren die moorden voor de sport ook hoor. Dolfijnen bijvoorbeeld staan bekend voor het feit dat ze kalfjes doden om de moeder terug sexueel beschikbaar te krijgen. Niet om te overleven hoor, gewoon voor de sex.
U zegt dat dieren wat lui zijn op het vlak van moorden. Het punt is dat (de meeste) dieren geen energie steken in andere dingen dan overleven. Ze kunnen zich die luxe niet permitteren. Zodra ze dat wel kunnen zijn ze even pervers als wij hoor. Alweer de dolfijnen als voorbeeld die hun tijd doden met spelen en neuken.

Als je het zo bekijkt is de "onnodige moordlust" een bewijs van "hoger" geklasseerd te staan. Ik schat dolfijnen erg hoog in :) (natuurlijk niet zo hoog als douglas adams). Ik snap wel dat vanuit humaan standpunt dit wat grof lijkt, en dat "hoger" hier niet echt "nobeler" wil zeggen. Maar het feit blijft dat ons perverse gedrag een bewijs is van onze voorsprong.

system
12 november 2007, 21:08
Geen enkel. Ze zijn niet in staat om dat bewust te doen. Wij wel :) Maar onbewust doen ze dat wel hoor. Gewoon door vruchtbaarder te zijn dan hun voedselbron. Een beetje zoals de bewoners van het paaseiland hebben ervaren. Dat is gewoon een eigenschap van evolutie. Survival of the fittest.

Er zijn dieren die moorden voor de sport ook hoor. Dolfijnen bijvoorbeeld staan bekend voor het feit dat ze kalfjes doden om de moeder terug sexueel beschikbaar te krijgen. Niet om te overleven hoor, gewoon voor de sex.
U zegt dat dieren wat lui zijn op het vlak van moorden. Het punt is dat (de meeste) dieren geen energie steken in andere dingen dan overleven. Ze kunnen zich die luxe niet permitteren. Zodra ze dat wel kunnen zijn ze even pervers als wij hoor. Alweer de dolfijnen als voorbeeld die hun tijd doden met spelen en neuken.

Als je het zo bekijkt is de "onnodige moordlust" een bewijs van "hoger" geklasseerd te staan. Ik schat dolfijnen erg hoog in :) (natuurlijk niet zo hoog als douglas adams). Ik snap wel dat vanuit humaan standpunt dit wat grof lijkt, en dat "hoger" hier niet echt "nobeler" wil zeggen. Maar het feit blijft dat ons perverse gedrag een bewijs is van onze voorsprong.

Neen, maar ik begrijp uw redenering wel. Het enige wat ik me afvraag is of datgene wat wij soms 'hoger' noemen ook wel daadwerkelijk altijd 'hoger' is. Hoger waarin? In het vooruit kunnen denken zult u misschien zeggen. Het anticiperend denken veronderstelt redeneren, abstract al dan niet preventief, toekomst-gericht denken. Dat is natuurlijk zo, maar soms kan het anticiperend, beredeneerd denken ook heel nefast zijn. En dan stelt zich de vraag 'hoe hoog is hoog'?

Dycore
13 november 2007, 15:07
[quote]


Ik ga door op wat ik zie. En dat is heel simpel. De rooms- katholieke kerk is principieel tegen het gebruik van voorbehoedsmiddelen en creëert daarmee overbevolking en dus armoede en uiteindelijk ook oorlogen.

Allé jong. Ze helpen juist tegen de overbevolking door AIDS een kans te geven.

Jeronimo
13 november 2007, 16:35
Allé jong. Ze helpen juist tegen de overbevolking door AIDS een kans te geven.
De pil is de oplossing voor Afrika hè. Geen kinderen maar wel AIDS. :lol:

Uh-Huh
13 november 2007, 22:12
Tijd voor bezinning voor zowel voor ons als voor onze broeders en geloofsgenoten uit het heilige boek, de eindtijd nadert en het uur van de waarheid zal breken !

Tijd voor bezinning ,voordat het te laat is, voor zowel ik, u , jullie ,ons en wij !

Met dank.
Neen; dank U, lincoln, voor het posten van deze sura's. De woorden van de koran stemmen me inderdaad altijd tot nadenken over (de zin van) het leven. ;-)