PDA

View Full Version : Carnaval: goed voor de mensen?


Jan Loones
24 februari 2004, 02:05
En wat vinden jullie van carnaval?
Geven overheden teveel centen uit aan evenementen?

Philips Inc.
24 februari 2004, 11:00
En wat vinden jullie van carnaval?
Geven overheden teveel centen uit aan evenementen?

Ik vind dat het niet de taak is van de overheid om feesten te organiseren, noch van culturele, sportieve, politieke of religieuze aard.

De overheid moet zorg dragen over de veiligheid, rust en orde wanneer zo een feesten worden georganiseerd, en kan eventueel voor materiele ondersteuning zorgen: culturele en sportieve infrastructuur.

Maar het is de mensen zelf die de vrijheid hebben en moeten benutten om creatief dingen te organiseren.

giserke
24 februari 2004, 18:10
sorry ik kan hier niet volledig mee akkoord gaan.

Een eficient cultuur en sportbeleid is absoluut noodzakelijk in een gemeenschap.
Het is het beste wapen tegen de verzuring van de gemeenschap. Het is bewezen dat het sociocultureel leven het beste smeermiddel is voor het functioneren van het gezin. Het is bewezen als gezinnen actief aan cultuur doen ze het best gewapend zijn tegen stres en vereenzaming wat een steeds erger wordende ziekte is in Vlaanderen. Dit is voor de N-VA een van te topactiepunten "het gezin als bouwsteen van de gemeenschap".


En daarom wil ik binnen de N-VA een cultuurcel oprichten om ook op dat vlak een visie op te bouwen. Want het huidige cultuurdecreet van Berten Ansjo trekt op niks.
Gedurende de paarse legislatuur is er een rampzalig cultuurbeleid gevoerd. Die vooral gericht is op het afbreken van bestaande fundamenten onderandere het middenveld.
Ik ben ook niet voor een verzuilde cultuur maatschappij maar je moet de mensen opzijn minst de keuze laten wat nu minder en minder het geval is.

Op professioneel vlak is het ook een ramp.
Vb het kunstenaarsstatuut. Dat wil zeggen dat kunstenaars zich kunnen laten inschrijven in een soort interim-bureau. Daardoor worden ze zogezegd sociaal beter beschermt. Wat natuurlijk niet waar is, omdat ze daarmee nog geen vast arbeidscontract hebben.
En voor de cultuurcentra is dat ook de zoveelste belasting die bovenop de werkingskosten bijkomt.

nog een voorbeeld: het globalisering van de subsidieregeling voor Culturele projecten.
Momenteel is er inderdaad een moeilijk overzicht van wat de subsidiemogelijkheden zijn voor culturele projecten. Men moet een dossier samenstellen met begroting en uitleg over het project. Dan wordt de waarde van dit dossier bekeken.
Ze moeten op de eerste plaats voldoen aan het cultuurdecreet.

Men stelt eigenlijk dat de podiumkunsten teveel krijgen tov andere kunstvormen zoals, beeldendekunsten enz...
Voor mij is dat normaal, er is in Vlaanderen een veel grotere dynamiek in de sector van de podiumkunsten, logisch dus dat zij meer krijgen.

Van Grimbergen is erin geslaagd om dat over de volledige lijn gelijk te schakelen, met rampzalige gevolgen voor de cultuurcentra en groepen die met podiumkunsten bezig zijn.

(Ik hoop meneer Loones dat u die 2 wetswijzigingen niet hebt meegestemd)

In Vlaanderen is er op cultuurgebied vooral afgerekend geweest, veelal met ensembles en groepen die Vlaanderen op de kaart hebben gezet.

Men heeft dat gedaan via het nieuwe cultuurdecreet in 2001.
De voorwaarden zijn niet meer kwaliteit als topprioriteit maar enkel het moet vernieuwend en verjongd zijn. Ik heb daar inprinsiepe niks tegen.
Maar ik ben wel tegen dat de overheid bepaald WAT vernieuwend is.

Ik ben voor het Nederlandse systeem, het enige wat daar telt is kwaliteit, en de vernieuwing komt toch automatisch zonder dat dit wordt opgelegd door de overheid.
Ik hoop wanneer culturele zaken in het parlement worden voorgebracht dat de achterban meer wordt geraadpleegd.

Jan Loones
25 februari 2004, 02:57
bedankt vvor de inbreng, die ik meeneem bij de bespreking van het grote kunstendekreet, thans hangend in de comm cultuur van het vl parlement;
't moet er om doen dat ik de behandeling van het dekreet met grote interesse volg; voor info, inbreng en bespreking: contact fraktie VU-ID (!!!!!!!) Erik Maes-tel 025221111;
terloops: met het dekreet lokaal cultuurbeleid, ook van de huidige vlaamse regering, zijn de gemeenten, en ik als communalist, in de regelwel gelukkig;