PDA

View Full Version : Een kind als spons voor geloof


Pies Descalzos
15 november 2007, 14:23
Kinderen overal ter wereld geboren krijgen een geloof met zich mee door hun ouders.
Ze nemen dit geloof voor waar aan en ontwikkelen hun identiteit hierond.

Je zou kunnen stellen dat als je een kind met de oude Egyptische goden zou opvoeden, het kind deze zal aanbidden in zijn verdere leven als de groep van gelovigen maar groot genoeg is.

Wat zegt dit over het geloof?

Wautd
15 november 2007, 14:32
Wat zegt dit over het geloof?

Dat geloof niet kan overleven zonder indoctrinatie.

Dat geloof enkel aanslaat bij mensen die nog niet kritisch kunnen nadenken (eg. kinderen)

Visjnu
15 november 2007, 14:52
Wat zegt dit over het geloof?
Dat het subjectief maar blijkbaar typisch menselijk is?

Gargamel
15 november 2007, 15:08
Ik denk eerder dat en wie geboren is in een zeker geloof,al zijn het de papoes,bushmen of eender wat.Dat die het bij het juiste eind hebben.De indianen van het amazonegebied aanbidden ook hun Goden.Wie de natuur aanbid is volgens mij een gelovige die hulde brengt aan God.Anders zou God wel veel sukkelaars geschapen hebben die niet in aanraking komen met geloof als christendom,protestanten en wat weet ik nog.Waar ik absoluut tegen ben is dat de Koningin van Engeland hoofd is van de kerk Protestanten.

Alle Goden,buiten één,dragen de mensen wederzijdse liefde en respect op voor de medemens of hun geloofs en soortgenoten.


Er moest wel ééntje uit de boot vallen,dat moslimgedoe,dat is niets anders dan een veroveraarsclubje,dat dringt zijn wil op,wil iedereen aanpassen aan hen.Wie niet moslim is,is een ongelovige hond,je mag ze beroven,keel oversnijden,hen uitmaken voor hond en hoer.
Wat voor een God is dat dan,een zeer wrede zo te lezen.In fabels geloven dat er 77 maagden op zo een zelfopblazende zot zitten te wachten,ok,als ze werkelijk zo verstoord zijn in de dwaze kop.Mij goed,maar go back,en doe in de zandbak alles wat jullie willen.

Stuur kinderen van 10 op met bommekes,knoop mannen en vrouwen op,maak zoveel van jullie tetter als je wil,maar doe het bij jullie.


OLH waarschuwde ook voor hele goede mooipraters die in feite de duivel vertegenwoordigen,om anderen in diskrediet te brengen,valse profeten enz..enz...mohammed was er zo eentje.


De Bijbel is een Heilig boek,de koran is een duistere soap vol wreedheden en minachting voor de mensen en alles wat God schiep.Vraag me af waarom God het varken geschapen zou hebben als het een onrein dier was.Volgens moslims was OLH een profeet,sja,waarom hing mohammed dan ook niet eens aan een kruis.Ben ermee akkoord dat de moslims ook mirakels hebben.Ze zijn er dicht tegen of reeds erover.Niet minder dan 10.000 aanslagen en terrorisme allerhande.
Een moslim kan je vergelijken met een teek,dat zuigt zich vast op de gastheer,eens volgezogen laat het zich vallen

Pies Descalzos
15 november 2007, 15:12
Dat geloof niet kan overleven zonder indoctrinatie.

Dat geloof enkel aanslaat bij mensen die nog niet kritisch kunnen nadenken (eg. kinderen)

De spijker op de kop vanaf de eerste post

_Yahya_
15 november 2007, 15:28
Kinderen overal ter wereld geboren krijgen een geloof met zich mee door hun ouders.
Ze nemen dit geloof voor waar aan en ontwikkelen hun identiteit hierond.

Je zou kunnen stellen dat als je een kind met de oude Egyptische goden zou opvoeden, het kind deze zal aanbidden in zijn verdere leven als de groep van gelovigen maar groot genoeg is.

Wat zegt dit over het geloof?

Ik heb er een stukje tekst, die ik altijd wil citeren wanneer ik zo'n onderwerp tegenkom.

Bevraging en observatie

De Koran vraagt geen blind aanvaarden, maar moedigt een dynamische verhouding aan tot de werkelijkheid en schrijft daarvoor bevraging en observatie voor.

Tradities mag men niet zomaar verder zetten. Er wordt herhaaldelijk gesteld dat het feit dat een vorige generatie er een bepaalde opvatting op nahield, op zich geen voldoende reden is om die opvatting te blijven huldigen.

"En als tot hen gezegd wordt: "Volgt wat God heeft neergezonden", zeggen zij: "Welnee, wij volgen dat na waarvan wij merken dat onze vaderen er zich aan hielden." Ook dan soms als hun vaderen helemaal niet verstandig waren en zich niet de goede richting hadden laten wijzen?". (Koran 2:170)


De Koran plaatst de mens dus voor een grote eigen verantwoordelijkheid: als men denkt dat anderen het verkeerd voorhebben, moet men de zaak in vraag durven stellen en onderzoeken. Men kan zich niet verschuilen achter de onkunde van anderen. Met deze dynamische houding tegenover de werkelijkheid, moedigt de Koran aan de Schepping te bestuderen en te analyseren, om zo de wetmatigheden erin te ontdekken.

"In de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil van nacht en dag zijn tekenen voor mensen die verstand hebben, die God staande, zittende en op hun zij liggende gedenken en die over de schepping van de hemelen en de aarde nadenken..."
(Koran 3:190-191)


Voortdurend is er een samengaan tussen wetenschap en geloof. Nadenken over de wetmatigheden in de natuur, is een manier om God te gedenken.

"In de hemelen en op aarde zijn zeker tekenen voor de gelovigen."
(Koran 45:3)


http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert5.htm




Mvg
Yahya

Pies Descalzos
15 november 2007, 15:37
Ik heb er een stukje tekst, die ik altijd wil citeren wanneer ik zo'n onderwerp tegenkom.

Bevraging en observatie

De Koran vraagt geen blind aanvaarden, maar moedigt een dynamische verhouding aan tot de werkelijkheid en schrijft daarvoor bevraging en observatie voor.

Tradities mag men niet zomaar verder zetten. Er wordt herhaaldelijk gesteld dat het feit dat een vorige generatie er een bepaalde opvatting op nahield, op zich geen voldoende reden is om die opvatting te blijven huldigen.

"En als tot hen gezegd wordt: "Volgt wat God heeft neergezonden", zeggen zij: "Welnee, wij volgen dat na waarvan wij merken dat onze vaderen er zich aan hielden." Ook dan soms als hun vaderen helemaal niet verstandig waren en zich niet de goede richting hadden laten wijzen?". (Koran 2:170)


De Koran plaatst de mens dus voor een grote eigen verantwoordelijkheid: als men denkt dat anderen het verkeerd voorhebben, moet men de zaak in vraag durven stellen en onderzoeken. Men kan zich niet verschuilen achter de onkunde van anderen. Met deze dynamische houding tegenover de werkelijkheid, moedigt de Koran aan de Schepping te bestuderen en te analyseren, om zo de wetmatigheden erin te ontdekken.

"In de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil van nacht en dag zijn tekenen voor mensen die verstand hebben, die God staande, zittende en op hun zij liggende gedenken en die over de schepping van de hemelen en de aarde nadenken..."
(Koran 3:190-191)


Voortdurend is er een samengaan tussen wetenschap en geloof. Nadenken over de wetmatigheden in de natuur, is een manier om God te gedenken.

"In de hemelen en op aarde zijn zeker tekenen voor de gelovigen."
(Koran 45:3)


http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert5.htm




Mvg
Yahya

Dan mag je dus je eigen conclusies trekken en afwijken van wat de Korhan zegt, ongestraft?

_Yahya_
15 november 2007, 16:02
Dan mag je dus je eigen conclusies trekken en afwijken van wat de Korhan zegt, ongestraft?

Als je een bewijs hebt ja en ook een bewijs voor hetgeen jij kiest ipv de koran.

ps; zwakzinnigen worden nooit gestraft hoor!

cor
15 november 2007, 17:26
Tradities mag men niet zomaar verder zetten. Er wordt herhaaldelijk gesteld dat het feit dat een vorige generatie er een bepaalde opvatting op nahield, op zich geen voldoende reden is om die opvatting te blijven huldigen.

Met deze dynamische houding tegenover de werkelijkheid, moedigt de Koran aan de Schepping te bestuderen en te analyseren, om zo de wetmatigheden erin te ontdekken.

Voortdurend is er een samengaan tussen wetenschap en geloof. Nadenken over de wetmatigheden in de natuur, is een manier om God te gedenken.

Waarom doen ze dat dan niet?
Dat dit theoretisch blabla is wordt aangetoond door het feit dat overal waar de islam enig impact heeft, men niet anders ziet dan stagnatie en achteruitgang.

_Yahya_
15 november 2007, 17:27
Waarom doen ze dat dan niet?
Dat dit theoretisch blabla is wordt aangetoond door het feit dat overal waar de islam enig impact heeft, men niet anders ziet dan stagnatie en achteruitgang.


Omdat de islam de waarheid is, als men denkt en blijft nadenken en zijn geloof bestudeert dan blijft ie een moslim.

system
15 november 2007, 17:37
Omdat de islam de waarheid is, als men denkt en blijft nadenken en zijn geloof bestudeert dan blijft ie een moslim.

De islam is niet 'de' waarheid. Het is 'uw' waarheid of deze van Mohammed.

_Yahya_
15 november 2007, 18:08
:) ok mijn waarheid dan .. zoals jij wilt. ;)

system
15 november 2007, 18:11
:) ok mijn waarheid dan .. zoals jij wilt. ;)

Maar dat is niet 'de' waarheid zoals u het doet voorkomen. Er zijn zelfs mensen die menen dat uw waarheid helemaal geen waarheid is.

_Yahya_
15 november 2007, 18:12
ok .. zoals jij wilt ;)

Flippend Rund
15 november 2007, 18:22
Kinderen overal ter wereld geboren krijgen een geloof met zich mee door hun ouders.
Ze nemen dit geloof voor waar aan en ontwikkelen hun identiteit hierond.

Je zou kunnen stellen dat als je een kind met de oude Egyptische goden zou opvoeden, het kind deze zal aanbidden in zijn verdere leven als de groep van gelovigen maar groot genoeg is.

Wat zegt dit over het geloof?

Dat elke cultuur een bepaalde expressie geeft aan de gevoelens van religiositeit die universeel aanwezig zijn in de mens.

_______________________________________
Q-music. Lobotomie-radio voor randdebielen, door randdebielen.

circe
15 november 2007, 18:33
Ik heb er een stukje tekst, die ik altijd wil citeren wanneer ik zo'n onderwerp tegenkom.

Bevraging en observatie

De Koran vraagt geen blind aanvaarden, maar moedigt een dynamische verhouding aan tot de werkelijkheid en schrijft daarvoor bevraging en observatie voor.

Tradities mag men niet zomaar verder zetten. Er wordt herhaaldelijk gesteld dat het feit dat een vorige generatie er een bepaalde opvatting op nahield, op zich geen voldoende reden is om die opvatting te blijven huldigen.

"En als tot hen gezegd wordt: "Volgt wat God heeft neergezonden", zeggen zij: "Welnee, wij volgen dat na waarvan wij merken dat onze vaderen er zich aan hielden." Ook dan soms als hun vaderen helemaal niet verstandig waren en zich niet de goede richting hadden laten wijzen?". (Koran 2:170)


De Koran plaatst de mens dus voor een grote eigen verantwoordelijkheid: als men denkt dat anderen het verkeerd voorhebben, moet men de zaak in vraag durven stellen en onderzoeken. Men kan zich niet verschuilen achter de onkunde van anderen. Met deze dynamische houding tegenover de werkelijkheid, moedigt de Koran aan de Schepping te bestuderen en te analyseren, om zo de wetmatigheden erin te ontdekken.

"In de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil van nacht en dag zijn tekenen voor mensen die verstand hebben, die God staande, zittende en op hun zij liggende gedenken en die over de schepping van de hemelen en de aarde nadenken..."
(Koran 3:190-191)


Voortdurend is er een samengaan tussen wetenschap en geloof. Nadenken over de wetmatigheden in de natuur, is een manier om God te gedenken.

"In de hemelen en op aarde zijn zeker tekenen voor de gelovigen."
(Koran 45:3)


http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert5.htm




Mvg
Yahya

Zou Lindatje bogaert nu écht niet weten dat dit gaat over een sekte die aan haar leden zegt dat ze zekere NIET moeten doen wat hun ouders - die géén sektelid waren - deden?

dit is net één van de maatstaven van sektevorming.

Een andere maatstaf is dat men ééns lid is van een sekte, men er niet meer uitkan: in islam staat er de doodstraf op!
En vermits de islamitische sekte ook beweert dan kinderen van een moslimmannetje per definitie moslim zijn (als het ware een "ras" zullen we maar zeggen, in dit verband heeft zelfs youssef er geen probleem mee), hebben die kinderen helem�*�*l niet de kans "om voor zichzelf te denken" zoals Lindatje ons wil wijsmaken.

Heeft dat mens (Linda Bogaert) nu écht nog geen islamitische naam aangenomen?
Welke achterlijke gelooft nog dat dit geen bekeerde moslimmuts is?

ElFlamencoLoco
15 november 2007, 20:04
Kinderen overal ter wereld geboren krijgen een geloof met zich mee door hun ouders.
Ze nemen dit geloof voor waar aan en ontwikkelen hun identiteit hierond.

Je zou kunnen stellen dat als je een kind met de oude Egyptische goden zou opvoeden, het kind deze zal aanbidden in zijn verdere leven als de groep van gelovigen maar groot genoeg is.

Wat zegt dit over het geloof?Niets, want wat je schrijft hoeft niet par force ook wáár te zijn.

Mijn ouders zijn beiden diepgelovig katholiek. We zijn hier met vijf kinderen, drie meisjes en twee jongens, die weinig in leeftijd verschillen. Allevijf zijn we katholiek opgevoed.

Vandaag ben ik de enige nog die katholiek pratikeert. Mijn jongere broer en zus onderhouden nog de "sociale geplogendheden" waarmee de Kerk deze samenleving vele tientallen jaren geleden doordrenkt had: hun kinderen zijn gedoopt, doen hun Eerste Communie en worden gevormd. Voor de rest zie je ze zelfs bij Pasen of Kerstmis niet meer in de kerk en volgen ze het parochiale reilen en zeilen niet meer. Mijn oudste zus is uitgesproken anti-religieus (al kan ik héél goed met haar over mijn geloof praten en respecteert ze dit ook) en mijn tweede zus heeft vroeger wat gedweept met oosterse mystiek.

Ik veronderstel dat het in tal van Vlaamse huisgezinnen zo verlopen is. Dat vroeger nagenoeg iedereen hier te lande katholiek was had niet zoveel te maken met het doorgeven van het geloof van ouder op kind, doch meer met de sociale druk die toen veel sterker was dan heden.

Misschien zegt jouw bijdrage hierboven méér rond "sociale druk" dan rond geloof. En dat is eenvoudig te verifiëren. Als volgende zomer de modehuizen met een teveel aan bloemetjesstof zitten, dan lanceren ze wel een paar kleding-lijnen met bloemetjeshemden, bloemetjesrokjes, bloemetjesbermuda's en bloemetjesfoulards (en dito hoofddoekjes voor moslima's :lol:). En wéé het gebeente van de scholier die in september niet met bloemetjesjeans getooid naar de schoolbanken trekt.

Sociale druk, weetjewel...

Amon_Re
16 november 2007, 01:39
Kinderen overal ter wereld geboren krijgen een geloof met zich mee door hun ouders.
Ze nemen dit geloof voor waar aan en ontwikkelen hun identiteit hierond.

Je zou kunnen stellen dat als je een kind met de oude Egyptische goden zou opvoeden, het kind deze zal aanbidden in zijn verdere leven als de groep van gelovigen maar groot genoeg is.

Wat zegt dit over het geloof?

Ondanks een katholieke opvoeding heb ik deze op vroege leeftijd verworpen wegen "niet logisch" zijn.

cor
16 november 2007, 08:14
Met deze dynamische houding tegenover de werkelijkheid, moedigt de Koran aan de Schepping te bestuderen en te analyseren, om zo de wetmatigheden erin te ontdekken.
Mijn vraag was waarom de islamvolgers dit dan niet doen.

Waar waren de grote ontdekkingen van de islamwereld de laatste paar honderd jaar, de periode dat de wetenschap met reuzesprongen vooruit ging. Waar zijn hun belangrijke wetenschappelijke en filosofische werken?

Nee, ze bestuderen de wereld niet, ze zitten met hun gat in 't zand en houden iedereen angstvallig in 't oog die misschien iets zou doen dat volgens hen niet in hun koran staat.
Voor de rest: nougatbollen. Een compleet verstarde samenleving.

Wautd
16 november 2007, 09:33
De Bijbel is een Heilig boek,de koran is een duistere soap vol wreedheden en minachting voor de mensen en alles wat God schiep.

Ik neem aan dat u nooit de Bijbel hebt gelezen en enkel herhaalt wat er door uw pastoor is ingelepeld?

Pieke
16 november 2007, 09:52
Hoeveel van ons zijn er niet gedoopt, hebben hun communies afgelegd, en waarbij later dat geloof verwaterd is? Inderdaad. De realiteit spreekt de openingspost dus al tegen

Lincoln
16 november 2007, 21:29
Mensen zijn als een kudde schapen ,slechts weinigen slagen erin om vooruit te komen en vragen te stellen over wat er rondom ons bestaat,.

Alleen enkelen tussen die 'geslaagden' richten hun pijlen op de schepper, zonder consequent te zijn en tegelijk die pijlen naar het innerlijke gedeelte van hun "ik" te richten, en daar ligt het geheim !

Degene die hun pijlen enkel zijdig blijven richten, worden als anti-religieus geboren in de maatschappij !
Degene die consequent blijven, zij zijn de geslaagden !

Om te weten dat god bestaat moet je niet naar god zoeken, maar kijk in jezelf, in je eigen ik ,kijk naar hoe zwak je bent dan pas zul je weten dat god bestaat !

(met god bedoel ik niet "de god" die aan het kruis zit genageld tussen de vier muren , maar de enige, de ware, de eerste )

system
16 november 2007, 21:36
Mensen zijn als een kudde schapen ,slechts weinigen slagen erin om vooruit te komen en vragen te stellen over wat er rondom ons bestaat,.

Alleen enkelen tussen die 'geslaagden' richten hun pijlen op de schepper, zonder consequent te zijn en tegelijk die pijlen naar het innerlijke gedeelte van hun "ik" te richten, en daar ligt het geheim !

Degene die hun pijlen enkel zijdig blijven richten, worden als anti-religieus geboren in de maatschappij !
Degene die consequent blijven, zij zijn de geslaagden !

Men moet nooit zijn pijlen richten op de Schepper. Het zou overbodig zijn overigens, want het zou Hem niet in het minst deren.

Maar Allah, de Alwetende, zou er misschien beter aan gedaan hebben zijn Woorden, zijn Openbaring, rechtstreeks te hebben gelegd in het hart van iedere gelovige. Meer nog, in het hart van ieder van zijn menselijke schepsels. Dan zouden deze discussies overbodig zijn en dan zou iedere mens gelijkgestemd, hulpvaardig en blijgemoed zijn medemens tegemoed treden. En dan zou de Umma Islamia meteen een feit zijn geweest.

Pies Descalzos
16 november 2007, 22:26
Ondanks een katholieke opvoeding heb ik deze op vroege leeftijd verworpen wegen "niet logisch" zijn.

Ik had erbij moeten vermelden dat ik doelde op een maatschappij die geen ruimte voor kritisch denken laat, zoals bv. Iran.

Raven
16 november 2007, 22:39
Hoeveel van ons zijn er niet gedoopt, hebben hun communies afgelegd, en waarbij later dat geloof verwaterd is? Inderdaad. De realiteit spreekt de openingspost dus al tegen

En daarnaast bekeren ook evenveel mensen zich op latere leeftijd.

De radicaalsten in Islam, de fundies van de ergste soort, zijn veelal de hoogst opgeleiden van allemaal.

Raven
16 november 2007, 22:41
Ik had erbij moeten vermelden dat ik doelde op een maatschappij die geen ruimte voor kritisch denken laat, zoals bv. Iran.

of van mensen die teveel de pamfletjes lezen :roll: .

Pies Descalzos
16 november 2007, 22:44
En daarnaast bekeren ook evenveel mensen zich op latere leeftijd.

De radicaalsten in Islam, de fundies van de ergste soort, zijn veelal de hoogst opgeleiden van allemaal.

Daar geef ik je gelijk in...

Pies Descalzos
16 november 2007, 22:46
of van mensen die teveel de pamfletjes lezen :roll: .

Leg eens uit... (sorry ben al wat slaperig na deze week)

Zyp
21 november 2007, 10:16
Dat geloof niet kan overleven zonder indoctrinatie.

Dat geloof enkel aanslaat bij mensen die nog niet kritisch kunnen nadenken (eg. kinderen)

IDD...

doe zelf maar eens gerust de test bij eenieder kind dat gedoopt is... Gedoopt wil eigenlijk zeggen, ingeschreven, ingewijd in de 'famillie' van het katholieke geloof... Vraag dan es aan diezelfde kinderen als ze oud genoeg zijn om te spreken of ze het verschil kennen tussen sinterklaas en de paus... Maak u klaar voor oorverdovende stilte, of wel ZEEER rare theorieen... Maar WEL al ingeschreven zonder toezegging of zonder mogenlijkheid tot protest.

Geloof overleeft idd doordat men enorm onlogische of enorm onbewezen, onaantoonbare zaken meegeeft aan hen waarvan het brein nog kneedbaar en beinvloedbaar is, dus jong. Anders komt er teveel kritische zaken binnen , heeft men al TE veel gezien en word dusdoende de poort voor geloof gesloten.

Wautd
21 november 2007, 11:04
Hoeveel van ons zijn er niet gedoopt, hebben hun communies afgelegd, en waarbij later dat geloof verwaterd is? Inderdaad. De realiteit spreekt de openingspost dus al tegen

Ik denk dat we dat juist te danken hebben aan ons uitstekend educatiesysteem in ons landje. Onwetendheid en geloof gaan immers hand in hand. Wanneer iemand meer kennis opdoet over de natuur, het heelal, fysisca, klimaat etc... heeft men God/Zeus/Poseidon/Ra niet meer nodig om bepaalde zaken te verklaren

Wautd
21 november 2007, 11:07
En daarnaast bekeren ook evenveel mensen zich op latere leeftijd.

De radicaalsten in Islam, de fundies van de ergste soort, zijn veelal de hoogst opgeleiden van allemaal.

Opgeleid in wat precies? De Quran?

Garbage in, garbage out

Pieke
21 november 2007, 11:08
Ik denk dat we dat juist te danken hebben aan ons uitstekend educatiesysteem in ons landje. Onwetendheid en geloof gaan immers hand in hand. Wanneer iemand meer kennis opdoet over de natuur, het heelal, fysisca, klimaat etc... heeft men God/Zeus/Poseidon/Ra niet meer nodig om bepaalde zaken te verklaren

er zijn genoeg volwassenen die christelijke spirituele invulling vervangen door een andere spirituele invulling, ondanks ons uitstekend educatiesysteem.

Visjnu
21 november 2007, 11:08
Ik denk dat we dat juist te danken hebben aan ons uitstekend educatiesysteem in ons landje. Onwetendheid en geloof gaan immers hand in hand. Wanneer iemand meer kennis opdoet over de natuur, het heelal, fysisca, klimaat etc... heeft men God/Zeus/Poseidon/Ra niet meer nodig om bepaalde zaken te verklaren
bepaalde.

Visjnu
21 november 2007, 11:10
er zijn genoeg volwassenen die christelijke spirituele invulling vervangen door een andere spirituele invulling, ondanks ons uitstekend educatiesysteem.
Of de (al dan niet christelijke) spirituele invulling herontdekken.