PDA

View Full Version : Referenda


S.
25 februari 2004, 11:58
Wat is Uw persoonlijk standpunt tegenover het referendum (beslissend met andere woorden, geen volksraadpleging dus) en welke stappen gaat de SP.a in dit dossier nemen? Het lijkt zo'n beetje alsof elke partij voor het referendum is, maar er geen stappen worden genomen om het te verwezelijken. Dat laatste is uiteraard niet goed voor het vertrouwen van de mensen in de politiek.

Frank Vandenbroucke
25 februari 2004, 22:19
Wat is Uw persoonlijk standpunt tegenover het referendum (beslissend met andere woorden, geen volksraadpleging dus) en welke stappen gaat de SP.a in dit dossier nemen? Het lijkt zo'n beetje alsof elke partij voor het referendum is, maar er geen stappen worden genomen om het te verwezelijken. Dat laatste is uiteraard niet goed voor het vertrouwen van de mensen in de politiek.

Wij zijn voorstander van referenda. Ik ben het met u eens dat wie het echt meent, moet kiezen voor bindende referenda. Als we het principe van bindende referenda willen invoeren, dan moeten we wel de grondwet wijzigen. Daarvoor is een bijzondere meerderheid nodig, en die is nog niet gevonden.

Frank

S.
26 februari 2004, 08:02
Wat is Uw persoonlijk standpunt tegenover het referendum (beslissend met andere woorden, geen volksraadpleging dus) en welke stappen gaat de SP.a in dit dossier nemen? Het lijkt zo'n beetje alsof elke partij voor het referendum is, maar er geen stappen worden genomen om het te verwezelijken. Dat laatste is uiteraard niet goed voor het vertrouwen van de mensen in de politiek.

Wij zijn voorstander van referenda. Ik ben het met u eens dat wie het echt meent, moet kiezen voor bindende referenda. Als we het principe van bindende referenda willen invoeren, dan moeten we wel de grondwet wijzigen. Daarvoor is een bijzondere meerderheid nodig, en die is nog niet gevonden.

Frank

Dat de Grondwet veranderd moet worden, wist ik. Behoorde de artikels die moeten herzien worden tot de artikels die op het einde van de vorige regering, Kamer en Senaat zijn aangeduid?

Vooral het laatste stuk van Uw post interesseert mij enorm. Wie houdt er het referendum dan tegen? Peilingen tonen aan dat een overgrote meerderheid voor de invoering van het referendum is, en zoals we allemaal weten passen politieke partijen hun strategie wel eens aan aan opiniepeilingen (voorbeelden genoeg uit de actualiteit). Wat houdt de SP.a tegen om het op de agenda te plaatsen? Of is het referendum iets zoals de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester (waar ik evenwel tegen ben), waar de SP.a naar eigen zeggen ook voor is, terwijl ze het door interne verdeeldheid toch op de lange baan schuift.

Dies
26 februari 2004, 18:33
Aan Vlaamse zijde is er sowieso (in theorie althans) een meerderheid voor te vinden daar zowel VLD, SPa en het Vlaams Blok verklaren voorstander te zijn. Ik meende te weten dat ook de MR een voorstander van referenda is, het standpunt van de PS is mij onbekend.

McDaddy
26 februari 2004, 23:59
Wat is Uw persoonlijk standpunt tegenover het referendum (beslissend met andere woorden, geen volksraadpleging dus) en welke stappen gaat de SP.a in dit dossier nemen? Het lijkt zo'n beetje alsof elke partij voor het referendum is, maar er geen stappen worden genomen om het te verwezelijken. Dat laatste is uiteraard niet goed voor het vertrouwen van de mensen in de politiek.

Wij zijn voorstander van referenda. Ik ben het met u eens dat wie het echt meent, moet kiezen voor bindende referenda. Als we het principe van bindende referenda willen invoeren, dan moeten we wel de grondwet wijzigen. Daarvoor is een bijzondere meerderheid nodig, en die is nog niet gevonden.

Frank

Dat is dan uw persoonlijke mening, want Stevaert is niet te spreken over referendums.

Supe®Staaf
27 februari 2004, 09:23
Wat is Uw persoonlijk standpunt tegenover het referendum (beslissend met andere woorden, geen volksraadpleging dus) en welke stappen gaat de SP.a in dit dossier nemen? Het lijkt zo'n beetje alsof elke partij voor het referendum is, maar er geen stappen worden genomen om het te verwezelijken. Dat laatste is uiteraard niet goed voor het vertrouwen van de mensen in de politiek.

Wij zijn voorstander van referenda. Ik ben het met u eens dat wie het echt meent, moet kiezen voor bindende referenda. Als we het principe van bindende referenda willen invoeren, dan moeten we wel de grondwet wijzigen. Daarvoor is een bijzondere meerderheid nodig, en die is nog niet gevonden.

Frank
Gefelicteerd met uw democratische visie op deze materie.
Ook bij uw coalitiepartner vinden we mensen met diezelfde betrachting. Tot zelfs in de allerhoogste regionen, als we diens manifesten mogen geloven.
Tot nader order vormen jullie de meerderheid, dus het tweede deel van uw bewering (geen meerderheid) rammelt!

Wat meer is: de laatste peiling terzake geeft: 71% van de Vlamingen gewonnen voor de invoering van het referendum op federaal Belgisch niveau, tegen 24% tegenstanders (Knack, 7 oktober 1998).


Ik wil u daar niet op dodelijke wijze op afrekenen, maar vertel dan eens wat de ware reden is dat de burger zijn souvereiniteit ontzegd wordt samen met zijn kans op directe inspraak over partijgrenzen heen?
Wij willen het, jullie willen het, maar toch wordt het als een hete aardappel vooruitgeschoven........

Descartes Jr
27 februari 2004, 12:45
Gefelicteerd met uw democratische visie op deze materie.
Ook bij uw coalitiepartner vinden we mensen met diezelfde betrachting. Tot zelfs in de allerhoogste regionen, als we diens manifesten mogen geloven.
Tot nader order vormen jullie de meerderheid, dus het tweede deel van uw bewering (geen meerderheid) rammelt!

Wat meer is: de laatste peiling terzake geeft: 71% van de Vlamingen gewonnen voor de invoering van het referendum op federaal Belgisch niveau, tegen 24% tegenstanders (Knack, 7 oktober 1998).


Ik wil u daar niet op dodelijke wijze op afrekenen, maar vertel dan eens wat de ware reden is dat de burger zijn souvereiniteit ontzegd wordt samen met zijn kans op directe inspraak over partijgrenzen heen?
Wij willen het, jullie willen het, maar toch wordt het als een hete aardappel vooruitgeschoven........

Stel dat mandatarissen van Vivant in de toekomst (na 2006) als mogelijke wippartij tussen (laat ons veronderstellen) blauw en rood een voorstel tot grondwetswijziging in het regeerakkoord wil opnemen ter invoering van het BROV.

Hoe gaat SPa hierop reageren ?

Supe®Staaf
28 februari 2004, 13:49
Stel dat mandatarissen van Vivant in de toekomst (na 2006) als mogelijke wippartij tussen (laat ons veronderstellen) blauw en rood een voorstel tot grondwetswijziging in het regeerakkoord wil opnemen ter invoering van het BROV.

Hoe gaat SPa hierop reageren ?
Ze reageren er nu al niet op. :!: 8O :( :cry:
Bizar hoe verschillende politici (om de schijn van nep-democraat te vermijden?) zich uitspreken pro BROV, doch in de praktijk het als een hete aardappel voor zich uitschuiven, blij dat de rest van de politieke 'elite' erover in feite ook het zwijgen toe doet.

Beste Descartes jr., ik hoop waarlijk, in al mijn naïeviteit, dat Vivant, voor het opgeslokt wordt door haar kartelgenoot-machtspartij, dit ene uiterst belangrijke punt op de agenda krijgt. Mocht het BROV er ooit komen, dan is het aan de mensen om de overige Vivant ideeën erdoor te drukken, zo ze deze gerealiseerd wensen, desnoods in weerwil van de hele politieke reutemeteut.

Geloof me vrij: het gaat om het effectief installeren van de democratie. Het lijkt me persoonlijk primordiaal ten opzichte van, het basisinkomen (wat nagenoeg iedereen nu mutatis mutandum toch al vastheeft naargelang de instellingen in wiens cliëntelistische zog hij zich bevindt)

Descartes Jr
28 februari 2004, 14:35
Beste Descartes jr., ik hoop waarlijk, in al mijn naïeviteit, dat Vivant, voor het opgeslokt wordt door haar kartelgenoot-machtspartij, dit ene uiterst belangrijke punt op de agenda krijgt. Mocht het BROV er ooit komen, dan is het aan de mensen om de overige Vivant ideeën erdoor te drukken, zo ze deze gerealiseerd wensen, desnoods in weerwil van de hele politieke reutemeteut.Zo is het. En als het aan de overtuiging van de aktieve Vivanters en hun voorzitter ligt (en daar ligt het dus aan ;) ) dan zal Vivant zich nooit laten opslokken door VLD. Na de stembus is en blijft Vivant een onafhankelijke beweging. Het (vorige week ondertekende) kartelprotocol met VLD stipuleert zeer duidelijk de wederzijdse steun voor het doordrukken van een aantel principes die in beide partijprogramma's onderschreven worden. Meer niet.

Geloof me vrij: het gaat om het effectief installeren van de democratie. Het lijkt me persoonlijk primordiaal ten opzichte van, het basisinkomen (wat nagenoeg iedereen nu mutatis mutandum toch al vastheeft naargelang de instellingen in wiens cliëntelistische zog hij zich bevindt)Zo zie ik dat dus ook. In een interne bevraging binnen Vivant heb ik het BROV trouwens ook als hoogste prioriteit geplaatst, met net erna de omslag van belasting op arbeid naar belasting op verbruik. De rest volgt dan wel in de slipstream.

Nr.10
28 februari 2004, 14:51
Iemand een idee (of een link naar een uitleg) over hoe dat in er Zwitserland aan toe gaat ?

Supe®Staaf
28 februari 2004, 14:57
Iemand een idee (of een link naar een uitleg) over hoe dat in er Zwitserland aan toe gaat ?
Zeer kort:
1/handtekeningen verzamelen omtrent thema
2/indienen van aanvraag
3/debat pro contra door alle betrokken groepen
4/folder met objectieve gevolgen van zowel voor als tegenstemmen aan de mensen toesturen
5/op referendumdag (vrijwillig) gaan stemmen
6/meerderheid haalt het en voorstel wordt aangenomen en door parlement in wet gegoten, of verworpen tot er later misschien ooit wel meerderheid voor is.

Als de materie je interesseert, lees:

Het verdiepen van de democratie (met speciale aandacht voor België)
van: Jos Verhulst

Geen dank

Tantist
28 februari 2004, 15:08
Wat is Uw persoonlijk standpunt tegenover het referendum (beslissend met andere woorden, geen volksraadpleging dus) en welke stappen gaat de SP.a in dit dossier nemen? Het lijkt zo'n beetje alsof elke partij voor het referendum is, maar er geen stappen worden genomen om het te verwezelijken. Dat laatste is uiteraard niet goed voor het vertrouwen van de mensen in de politiek.

Wij zijn voorstander van referenda. Ik ben het met u eens dat wie het echt meent, moet kiezen voor bindende referenda. Als we het principe van bindende referenda willen invoeren, dan moeten we wel de grondwet wijzigen. Daarvoor is een bijzondere meerderheid nodig, en die is nog niet gevonden.

Frank

Merk op dat Frank hier hetzelfde excuus gebruikt als voor het niet-verwezenlijken van de Vlaamse resolutie van 1999. Kan je je daar achter blijven verstoppen?

Supe®Staaf
28 februari 2004, 15:31
Wij zijn voorstander van referenda. Ik ben het met u eens dat wie het echt meent, moet kiezen voor bindende referenda. Als we het principe van bindende referenda willen invoeren, dan moeten we wel de grondwet wijzigen. Daarvoor is een bijzondere meerderheid nodig, en die is nog niet gevonden.

Frank

Merk op dat Frank hier hetzelfde excuus gebruikt als voor het niet-verwezenlijken van de Vlaamse resolutie van 1999. Kan je je daar achter blijven verstoppen?
Ik kan enkel MacEnroe-gewijs herhalen:"Wij willen het, zij willen het, iedereen wil het, en toch blijft het bij beloften"
Words, words, Microsoft® Words.......

Tantist
28 februari 2004, 15:39
Nietzeggendheid, nietszeggendheid, bla bla bla, copyright Superstaaf anno 2004. Ik kan ook debateren op uw manier hoor...

Supe®Staaf
28 februari 2004, 15:40
Nietzeggendheid, nietszeggendheid, bla bla bla, copyright Superstaaf anno 2004. Ik kan ook debateren op uw manier hoor...
Ik pas me gewoon aan.

PS
Mijn copyright is al ouder

PPS
Ik gaf je deze keer gelijk: VDB's argument gaat niet op. :P

Tantist
28 februari 2004, 15:44
Nietzeggendheid, nietszeggendheid, bla bla bla, copyright Superstaaf anno 2004. Ik kan ook debateren op uw manier hoor...
Ik pas me gewoon aan.

PS
Mijn copyright is al ouder

PPS
Ik gaf je deze keer gelijk: VDB's argument gaat niet op. :P

Het is de stijl die me echt tegen steekt. Ik meen het. Afin ja, mijn mening is op dat punt irrelevant, dat besef ik maar al te goed.

Supe®Staaf
28 februari 2004, 15:48
Ik pas me gewoon aan.

PS
Mijn copyright is al ouder

PPS
Ik gaf je deze keer gelijk: VDB's argument gaat niet op. :P

Het is de stijl die me echt tegen steekt. Ik meen het. Afin ja, mijn mening is op dat punt irrelevant, dat besef ik maar al te goed.
't Zal me worst wezen, Tantist.

Als uw oog u ergert, steek het uit.
Als uw hand u hindert, kap het af.

Als mijn stijl u dégouteert, sla mijn postings over. Ik neem je zelfs niet kwalijk als je me niet antwoordt. Toch handig als je naast mijn schrijfwijze ook niet uit de voeten kan met mijn argumenten :?: :P

Organiseer desnoods een referendum om me te bannen tot ik beterschap beloof (kijk eens aan: on-topic :!: )