PDA

View Full Version : Christelijk mysticisme


lombas
26 november 2007, 21:37
Dit kan vreemd overkomen, maar omdat er een aardig aantal mensen hier leest met een mooie - en belezen - christelijke achtergrond, zou ik graag een vraag stellen. Ik ben op zoek naar literatuur rondom de heropleving van het christelijk mysticisme in Vlaanderen (Nederland en Scandinavië mag ook, niet Wallonië). Dit wil dus zeggen de hernieuwde interesse voor de christelijke mystici die vanaf de vorige eeuwwisseling (en 2°H 19°E) begon. Tijdsperiode is 1900 tot de Tweede Wereldoorlog, maar verwijzing daaromheen zijn altijd welkom.

Bij voorbaat bedankt.

Bhairav
27 november 2007, 06:41
Waarom niet Wallonie?

eno2
27 november 2007, 15:30
Dit kan vreemd overkomen, maar omdat er een aardig aantal mensen hier leest met een mooie - en belezen - christelijke achtergrond, zou ik graag een vraag stellen. Ik ben op zoek naar literatuur rondom de heropleving van het christelijk mysticisme in Vlaanderen (Nederland en Scandinavië mag ook, niet Wallonië). Dit wil dus zeggen de hernieuwde interesse voor de christelijke mystici die vanaf de vorige eeuwwisseling (en 2°H 19°E) begon. Tijdsperiode is 1900 tot de Tweede Wereldoorlog, maar verwijzing daaromheen zijn altijd welkom.

Bij voorbaat bedankt.
Het christelijk mysticisme is al dood en begraven sinds Hadewijch.
Waarom een vermummied corpus terug uitwikkelen?
Of misschien Jan Berghmans, als uitzondering, herinner ik me uit mijn retraite- tijd (5O jaar geleden).

lombas
27 november 2007, 15:53
Het christelijk mysticisme is al dood en begraven sinds Hadewijch.


Euh. Euh, ... Euh, ... niet dus.

Bolsjewiek
27 november 2007, 15:56
Het christelijk mysticisme is al dood en begraven sinds Hadewijch.

Nee.
Gnosticisme en wijsgierige stromingen bestaan nog steeds, maar contact kan ik niemand bezorgen, dat heb ik namelijk zelf ook niet.

eno2
28 november 2007, 15:40
Nee.
Gnosticisme en wijsgierige stromingen bestaan nog steeds, maar contact kan ik niemand bezorgen, dat heb ik namelijk zelf ook niet.

Wiesgerige stromingen, is dat ook mysteik?

eno2
28 november 2007, 15:40
Euh. Euh, ... Euh, ... niet dus.

Leeft het lijk nog?

eno2
28 november 2007, 15:43
Kijk, als je zelf mysticieus bent, dan heb je geen kerk meer nodig, dan spreek je zelf rechtstreeks met de baas...

lombas
28 november 2007, 16:20
Leeft het lijk nog?

Lees eens iets van Todoroff of Schaik. Of Simone Weil.

eno2
28 november 2007, 16:59
Lees eens iets van Todoroff of Schaik. Of Simone Weil.
O ja, die Simone. De anderen ken ik niet. Ik heb een beetje hekel aan de aanbiddersmodus. Hou meer van seculiere mist-ik.

guerin
30 november 2007, 07:02
Ik las ooit deze:http://www.proxis.be/IMG5/05/84/69/5846915L.jpg
Maar er is ook veel shit te vinden in dat soort spiritualisme en dit boek die ik je voorstel heeft ook zakkens weg te werpen maar anserzijds las ik er veel wijskeden in.

Visjnu
30 november 2007, 10:06
Ik las ooit deze:
Maar er is ook veel shit te vinden in dat soort spiritualisme en dit boek die ik je voorstel heeft ook zakkens weg te werpen maar anserzijds las ik er veel wijskeden in.

Ik vrees dat dit boek niet veel te maken heeft met mystiek?
(http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_mysticism)

Judokus
13 december 2007, 15:44
Dit kan vreemd overkomen, maar omdat er een aardig aantal mensen hier leest met een mooie - en belezen - christelijke achtergrond, zou ik graag een vraag stellen. Ik ben op zoek naar literatuur rondom de heropleving van het christelijk mysticisme in Vlaanderen (Nederland en Scandinavië mag ook, niet Wallonië). Dit wil dus zeggen de hernieuwde interesse voor de christelijke mystici die vanaf de vorige eeuwwisseling (en 2°H 19°E) begon. Tijdsperiode is 1900 tot de Tweede Wereldoorlog, maar verwijzing daaromheen zijn altijd welkom.

Bij voorbaat bedankt. Henri Nouwen is in ons taalgebied de bekendste die vertrouwd is met mystiek. Hij heeft zelf ook mystieke ervaringen beleefd. Hij schreef verschillende boeken hierover.

Als je een Scandinavische mysticus wil: Dag Hammarskjöld. Hij was naast secretaris-generaal van de Navo ook een Zweedse mystieke visionair. Zijn bekendste boek is 'Merkstenen'.

Verder is ook de trappist Thomas Merton legendarisch. Persoonlijk vind ik het wel een goede poging om het boeddhistische en christelijke mystiek met elkaar te verenigen.

cor
13 december 2007, 16:16
Kijk, als je zelf mysticieus bent, dan heb je geen kerk meer nodig, dan spreek je zelf rechtstreeks met de baas...
Da's ten strengste verboden.
Daarvoor zijn er al duizenden een kopke kleiner gemaakt in de geschiedenis.

Judokus
13 december 2007, 22:13
Da's ten strengste verboden.
Daarvoor zijn er al duizenden een kopke kleiner gemaakt in de geschiedenis.
Verklaart u dan eens waarom er in de Kerk zoveel mystici heilig zijn verklaard? H.Clemens van Alexandrië, H.Athanasius, H.Gregorius, H.Hildegard von Bingen, H.Franciscus van Assisi, H.Mechthild van Magdeburg, Z.Jan Ruusbrouck, H.Theresia van Avila, H. Johannes van het Kruis, H.Serafim van Sarov, H.Jan von Kronstadt, H.Theresia van Lisieux, H.Pio van Pietricelo, H.Faustina Kowalska, H.Theresa-Benedicta van het Kruis,... en vele andere mystici en mysticae, al dan niet heilig, zalig of 'gewoon' dienaar Gods.

cor
14 december 2007, 16:47
Verklaart u dan eens waarom de kerk heel haar geschiedenis een spoor van bloed en genocide achter zich heeft getrokken. De Katharen bijvoorbeeld.

Bolsjewiek
14 december 2007, 17:23
Kijk, als je zelf mysticieus bent, dan heb je geen kerk meer nodig, dan spreek je zelf rechtstreeks met de baas...
Daaar komt het zeer simplistisch gezien op neer, ja.

Bolsjewiek
14 december 2007, 17:25
Verklaart u dan eens waarom er in de Kerk zoveel mystici heilig zijn verklaard? H.Clemens van Alexandrië, H.Athanasius, H.Gregorius, H.Hildegard von Bingen, H.Franciscus van Assisi, H.Mechthild van Magdeburg, Z.Jan Ruusbrouck, H.Theresia van Avila, H. Johannes van het Kruis, H.Serafim van Sarov, H.Jan von Kronstadt, H.Theresia van Lisieux, H.Pio van Pietricelo, H.Faustina Kowalska, H.Theresa-Benedicta van het Kruis,... en vele andere mystici en mysticae, al dan niet heilig, zalig of 'gewoon' dienaar Gods.
Mysticisten? Ha! De meeste "heiligen" zijn mensen die de macht van de Kerk vergroot hebben en de "afschuwelijke dwalingen" hebben bestreden.

Bolsjewiek
14 december 2007, 17:26
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athanasius_van_Alexandri%C3%AB
Athanasius was bijvoorbeeld al een ketterjager.

Franciscus is heilig verklaard wegens het populair maken van de katholieke Kerk.

Judokus
14 december 2007, 17:47
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athanasius_van_Alexandri%C3%AB
Athanasius was bijvoorbeeld al een ketterjager.Zeer kort door de bocht: hij was geen ketter'jager'. Hij heeft niemand fysiek bestreden.
Hij kwam wel op voor de waarheid.

Franciscus is heilig verklaard wegens het populair maken van de katholieke Kerk.
Ze hebben hem gecanoniseerd omdat die man écht heilig was.

lombas
14 december 2007, 17:58
Verklaart u dan eens waarom de kerk heel haar geschiedenis een spoor van bloed en genocide achter zich heeft getrokken. De Katharen bijvoorbeeld.

Veel mystici waren ook afkerig van de Kerk.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/FRweil.JPG

Judokus
14 december 2007, 18:02
Veel mystici waren ook afkerig van de Kerk.Tuurlijk, mystiek is sowieso niet enkel te vinden in het christendom maar ook erbuiten.

Bolsjewiek
15 december 2007, 15:10
Zeer kort door de bocht: hij was geen ketter'jager'. Hij heeft niemand fysiek bestreden.
Hij kwam wel op voor de waarheid.
.
Voor de Waarheid???
:rofl: :rofl: :rofl: :lol: :lol:
Athanasius besloote de Arianen te bestrijden door het volk voor de houden dat zij het fout hadden. Hoe? Door geschriften op de nemen die hem zinden en diegene die hem niet zinden aan de kant te schuiven, en dit te publiceren als het Heilige Nieuwe Testament, waarmee hij de grondslag legde voor alle katholieke extremisten om de Bijbel naar eigen inzicht aan te passen, waaruit later de Vulgata, de katholieke "Bijbel", voortkwam.

system
15 december 2007, 17:17
Zeer kort door de bocht: hij was geen ketter'jager'. Hij heeft niemand fysiek bestreden.
Hij kwam wel op voor de waarheid.
Ze hebben hem gecanoniseerd omdat die man écht heilig was.

Athanasius was een hevige bekamper van ‘ketterijen’. De gnostici maar vooral de Arianen moesten het bij hem het ontgelden. Athanasius bestreed hardnekkig de volgelingen van Arius. In zijn Orationes zeg hij het volgende (men moet deze teksten wel proberen te zien in de toenmalige tijdsgeest, maar het resultaat was er niet minder nefast om):

Het is duidelijk dat de sekten die van de waarheid afgeweken zijn, alle voor zich een soort waanzin hebben uitgedacht, en hun goddeloosheid is sinds lang voor ieder evident. Wat het feit dat zij van ons zijn gegaan bewijst al, zoals de zalige Johannes schreef, dat deze lieden geestelijk niet tot ons behoorden, noch ook behoren. Zij nemen de duivel tot bondgenoot omdat ze niet het woord van de heiland met ons bijeenbrengen. Ze zijn eropuit de mensen in slaap te houden om dan hun eigen gif van verderf over het goede zaad heen te zaaien
(Athanasius, Orationes I,1)

In dezelfde Orationes worden worden de Arianen uitgemaakt voor gekken, schurken, ellendigen, van God verfoeiden, en hun standpunten waanzin, razernij, en uitvindingen van de duivel genoemd. De kracht van de christelijke naastenliefde is hier dus ver te zoeken bij de (heilige?)Athanasius.

De Arianen werden dan ook praktisch helemaal uitgeroeid.

Judokus
15 december 2007, 17:40
Athanasius was een hevige bekamper van ‘ketterijen’. De gnostici maar vooral de Arianen moesten het bij hem het ontgelden. Athanasius bestreed hardnekkig de volgelingen van Arius. In zijn Orationes zeg hij het volgende (men moet deze teksten wel proberen te zien in de toenmalige tijdsgeest, maar het resultaat was er niet minder nefast om):

Het is duidelijk dat de sekten die van de waarheid afgeweken zijn, alle voor zich een soort waanzin hebben uitgedacht, en hun goddeloosheid is sinds lang voor ieder evident. Wat het feit dat zij van ons zijn gegaan bewijst al, zoals de zalige Johannes schreef, dat deze lieden geestelijk niet tot ons behoorden, noch ook behoren. Zij nemen de duivel tot bondgenoot omdat ze niet het woord van de heiland met ons bijeenbrengen. Ze zijn eropuit de mensen in slaap te houden om dan hun eigen gif van verderf over het goede zaad heen te zaaien
(Athanasius, Orationes I,1)

In dezelfde Orationes worden worden de Arianen uitgemaakt voor gekken, schurken, ellendigen, van God verfoeiden, en hun standpunten waanzin, razernij, en uitvindingen van de duivel genoemd. De kracht van de christelijke naastenliefde is hier dus ver te zoeken bij de (heilige?)Athanasius.

De Arianen werden dan ook praktisch helemaal uitgeroeid.'Christelijke naastenliefde' betekent niet dat je niet mag opkomen voor de waarheid.
Athanasius deed dat met sterke bewoordingen in zijn middagsermoenen (=collationes). Hij was een sterke verdediger van het apostolisch geloof.
Hij heeft trouwens niemand fysiek bestreden.

system
15 december 2007, 17:45
'Christelijke naastenliefde' betekent niet dat je niet mag opkomen voor de waarheid.
Athanasius deed dat met sterke bewoordingen in zijn middagsermoenen (=collationes). Hij was een sterke verdediger van het apostolisch geloof.
Hij heeft trouwens niemand fysiek bestreden.

Het zal nog niet. En daarom moesten de gnostici als de bliksem hun teksten verstoppen in een kruik zeker? Wanneer iemand van groot gezag (zoals Athanasius in zijn tijd dat was) nu zou zeggen dat de zigeuners geen echte mensen zijn en hij steekt geen hand uit om zigeuners lichamelijk te pijnigen, is hij dan medeverantwoordelijk of niet voor latere gewelddaden tegen de zigeuners?

http://www.athanasius.nl/images/athanasius2.jpg

Athanasius

filosoof
15 december 2007, 17:46
http://www.newadvent.org/utility/search.htm?safe=active&cx=000299817191393086628%3Aifmbhlr-8x0&q=mysticism&cof=FORID%3A9#913
of
http://www.conservapedia.com/Mysticism

(maar die zullen er geen idee van hebben dat zoiets als Vlaanderen bestaat;))

Judokus
15 december 2007, 17:58
Voor de Waarheid???
:rofl: :rofl: :rofl: :lol: :lol:
Athanasius besloote de Arianen te bestrijden door het volk voor de houden dat zij het fout hadden. Hoe? Door geschriften op de nemen die hem zinden en diegene die hem niet zinden aan de kant te schuiven, en dit te publiceren als het Heilige Nieuwe Testament, waarmee hij de grondslag legde voor alle katholieke extremisten om de Bijbel naar eigen inzicht aan te passen, waaruit later de Vulgata, de katholieke "Bijbel", voortkwam.
De canonisatie gebeurde op basis van drie criteria:
1) De brieven en geschriften die geschreven zijn op gezag van de apostelen
2) De brieven en geschriften die getuigden van orthodociteit (geen invloeden van buitenaf zoals gnosticisme of dualisme)
3) De brieven en geschriften die in alle gemeentes gebruikt werden in de liturgie

Pas als er voldaan werd aan alle drie de criteria, hebben de kerkvaders als opvolgers van de apostelen (de apostolische lijn door handoplegging) het nieuwe testament gecanoniseerd.

system
15 december 2007, 18:04
De canonisatie gebeurde op basis van drie criteria:
1) De brieven en geschriften die geschreven zijn op gezag van de apostelen
2) De brieven en geschriften die getuigden van orthodociteit (geen invloeden van buitenaf zoals gnosticisme of dualisme)
3) De brieven en geschriften die in alle gemeentes gebruikt werden in de liturgie

Pas als er voldaan werd aan alle drie de criteria, hebben de kerkvaders als opvolgers van de apostelen (de apostolische lijn door handoplegging) het nieuwe testament gecanoniseerd.

En waarom werd de Herder van Hermas niet opgenomen? In de Codex Sinaïticus is hij anders wel opgenomen.

Judokus
15 december 2007, 18:10
En waarom werd de Herder van Hermas niet opgenomen? In de Codex Sinaïticus is hij anders wel opgenomen.
de 'Pastor' valt niet onder punt 1 (gezag der apostolen)

In het midden van de tweede eeuw Christenen gingen in toenemende mate onderscheid maken tussen de apostolische tijd en hun eigen tijd.

Ook waren er zo veel geschriften ontstaan die aanspraak maakten op Christelijke authenticiteit, dat documenten met een ware apostolische herkomst in de verdrukking kwamen. Na een ingewikkelde reeks van episcopale bijeenkomsten, besloot de Kerk in de vierde eeuw dat de evangeliën van werkelijk apostolische herkomst moesten worden beschouwd als canoniek.

Dat betekende dat voor de kerk overbekende geschriften als, Evangelie van Petrus, Eerste brief van Clementus, Evangelie van Barnabas, Openbaring van Petrus en Herder van Hermas, en het nu zogeheten Judas evangelie, werden buitengesloten. Zij dateerden simpelweg van te late datum om apostolische autoriteit te hebben.

system
15 december 2007, 18:26
de 'Pastor' valt niet onder punt 1 (gezag der apostolen)

In het midden van de tweede eeuw Christenen gingen in toenemende mate onderscheid maken tussen de apostolische tijd en hun eigen tijd.

Ook waren er zo veel geschriften ontstaan die aanspraak maakten op Christelijke authenticiteit, dat documenten met een ware apostolische herkomst in de verdrukking kwamen. Na een ingewikkelde reeks van episcopale bijeenkomsten, besloot de Kerk in de vierde eeuw dat de evangeliën van werkelijk apostolische herkomst moesten worden beschouwd als canoniek.

Dat betekende dat voor de kerk overbekende geschriften als, Evangelie van Petrus, Eerste brief van Clementus, Evangelie van Barnabas, Openbaring van Petrus en Herder van Hermas, en het nu zogeheten Judas evangelie, werden buitengesloten. Zij dateerden simpelweg van te late datum om apostolische autoriteit te hebben.


De Brief van Judas valt evenmin onder punt 1 en is toch als cannoniek aanvaard.