PDA

View Full Version : Vooruitgang? Welke vooruitgang?


eno2
27 november 2007, 12:41
Vooruitgang? Welke vooruitgang?
Alle kennis en alle technische vooruitgang kent zijn mensvriendelijke en mensonvriendelijke kanten en toepasssingen.
Vandaar dat elk vooruitgang tegelijk ook achteruitgang te zien geeft.
Maar of we daarbij, als resultante, ter plekke blijven trappelen?
Neen.
De schaal, de intensiteit, de omvang en het niveau van al die slimmigheden en stupiditeiten neemt alsmaar toe.
We ondervinden die beiden direct aan den lijve.
Maar de mensonvriendelijke stupiditeiten voelen we natuurlijk het meest.

ElFlamencoLoco
27 november 2007, 14:50
Vooruitgang? Welke vooruitgang?
Alle kennis en alle technische vooruitgang kent zijn mensvriendelijke en mensonvriendelijke kanten en toepasssingen.
Vandaar dat elk vooruitgang tegelijk ook achteruitgang te zien geeft.
Maar of we daarbij, als resultante, ter plekke blijven trappelen?
Neen.
De schaal, de intensiteit, de omvang en het niveau van al die slimmigheden en stupiditeiten neemt alsmaar toe.
We ondervinden die beiden direct aan den lijve.
Maar de mensonvriendelijke stupiditeiten voelen we natuurlijk het meest.Als je daarmee bedoelt dat mensen van nature méér gefascineerd zijn door wat er zoal misloopt, en van nature datgene wat wél goed gaat als vanzelfsprekend beschouwen...

... dan ga ik met je akkoord.

De savoir-vivre bestaat erin datgene wat goed loopt niét zomaar als vanzelfsprekend te beschouwen, en je evenmin te laten naaien door datgene wat er allemaal misloopt. Me dunkt kom je dan in een evenwichtiger positie om over vooruitgang en achteruitgang te oordelen.

eno2
27 november 2007, 14:58
Als je daarmee bedoelt dat mensen van nature méér gefascineerd zijn door wat er zoal misloopt, en van nature datgene wat wél goed gaat als vanzelfsprekend beschouwen...

... dan ga ik met je akkoord.

De savoir-vivre bestaat erin datgene wat goed loopt niét zomaar als vanzelfsprekend te beschouwen, en je evenmin te laten naaien door datgene wat er allemaal misloopt. Me dunkt kom je dan in een evenwichtiger positie om over vooruitgang en achteruitgang te oordelen.
Gefascineerd niet nee, wel het aan het lijf voelbare slachtoffersschap, zoals wanneer je vel van je lichaam gebrand wordt en masse in Hiroshima, dat bedoel ik.
De zegeningen voelen we ook wel, maar zo scherp niet.

ElFlamencoLoco
27 november 2007, 16:59
Gefascineerd niet nee, wel het aan het lijf voelbare slachtoffersschap, zoals wanneer je vel van je lichaam gebrand wordt en masse in Hiroshima, dat bedoel ik.
De zegeningen voelen we ook wel, maar zo scherp niet.Dat weet ik nog zo niet.

Toen ik als 8-jarige opgenomen werd in het ziekenhuis - een kleinigheidje: het verwijderen van mijn ontstoken appendix - hoorde ik op zekere dag een ander patiëntje schreeuwen en krijsen dat horen en zien verging. Ik werd er zelf angstig door, mijn moeder kreeg me niet getroost.

De verpleegster, een echte mamafiguur, vertelde me wat later dat die jongen een punctie had moeten ondergaan omdat hij moest onderzocht worden op kanker.

Ik heb de pijn van het ondergaan van een punctie nog nooit hoeven te voelen. Het schijnt wel één van de ergste beproevingen te zijn die een mens kan ondergaan.

Maar als het moét, dan moét het. Dan onderga je die marteling in de stellige wetenschap dat je alleen zó een kans op beterschap, en zelfs op overleven hebt.

Hashiwokakero
27 november 2007, 17:01
Vooruitgang? Welke vooruitgang?
Alle kennis en alle technische vooruitgang kent zijn mensvriendelijke en mensonvriendelijke kanten en toepasssingen.
Vandaar dat elk vooruitgang tegelijk ook achteruitgang te zien geeft.
Maar of we daarbij, als resultante, ter plekke blijven trappelen?
Neen.
De schaal, de intensiteit, de omvang en het niveau van al die slimmigheden en stupiditeiten neemt alsmaar toe.
We ondervinden die beiden direct aan den lijve.
Maar de mensonvriendelijke stupiditeiten voelen we natuurlijk het meest.Dus jij zegt dat er achteruitgang is, oké, maar dan vind ik achteruitgang positief.8-)

eno2
28 november 2007, 15:24
Dus jij zegt dat er achteruitgang is, oké, maar dan vind ik achteruitgang positief.8-)
Oja? Dus de hele planeet op den duur onbewoonbaar maken, door de ongeremde groei en de zogenaamde vooruitgang, dat noem jij een vooruitgang en positief?

Hashiwokakero
28 november 2007, 15:27
Oja? Dus de hele planeet op den duur onbewoonbaar maken, door de ongeremde groei en de zogenaamde vooruitgang, dat noem jij een vooruitgang en positief?Ik leef nog juist zoals bijna 7 miljard andere mensen.

eno2
28 november 2007, 15:36
Ik leef nog juist zoals bijna 7 miljard andere mensen.
Hoe lang nog?

eno2
28 november 2007, 15:37
En hoe egoïstisch nog?

Hashiwokakero
28 november 2007, 15:37
Hoe lang nog?Totdat mijn pik bevriest.

eno2
28 november 2007, 15:37
En hoe struisvogeltechnisch nog?

Zyp
4 december 2007, 16:31
Oja? Dus de hele planeet op den duur onbewoonbaar maken, door de ongeremde groei en de zogenaamde vooruitgang, dat noem jij een vooruitgang en positief?

Als de mensheid de torenhoge energie gestoken in absolute ZEVER als geloof gebruikt had voor vooruitgang, dan zaten we nu mss in een tijd waar de mens veel minder geweld doet aan moeder aarde...

system
4 december 2007, 16:35
Als de mensheid de torenhoge energie gestoken in absolute ZEVER als geloof gebruikt had voor vooruitgang, dan zaten we nu mss in een tijd waar de mens veel minder geweld doet aan moeder aarde...

Dan zaten we nu reeds ver in de ruimte. En onze ruimteschepen droegen namen als Apollo, Penelope, Herakles, Diogenes, Hypatia...

eno2
5 december 2007, 17:04
Vooruitgang? Welke vooruitgang? Het probleem is niet dat de kennis alsmaar toeneemt, maar de manier waarop ze gebruikt wordt.
Blijkbaar zijn we nog niet in de ontwikkelingsfaze van ons bewustzijn terchtgekomen, waarin het bewustzijn ook vooruitgang kan boeken in de opbouw van voldoende kennis van hoe je tussen goede en kwalijke toepassingen onderscheid maakt, laat staan hoe dat je het enen kan implementeren en het andere negeren en inhiberen.
Zolang ons bewustzijn dat niet kan, zal elke vooruitgang ook evenveel, zoniet méér achteruitgang meebrengen...