Gargamel
1 december 2007, 09:13
http://ad.be.doubleclick.net/ad/N4472.fb.www.standaard.be/B2549260.2;sz=1x1;ord=123456789?Malek Chebel is antropoloog en islamspecialist. Onlangs publiceerde hij L'esclavage en terre d'Islam (uitgegeven bij Fayard), waarin hij het voortbestaan van de slavernij in veel moslimlanden aanklaagt.
Hoe verklaart u dat de slavernij binnen de islamwereld nooit aanleiding heeft gegeven tot een reëel schuldbesef of een echt abolitionistisch beleid?
'De islam is gebaseerd op zekerheden. Twijfel en schuldgevoel zijn in tegenspraak met de grondvesten van deze godsdienst. De Koran roept moslims wel op om een slaaf in welbepaalde omstandigheden vrij te laten, maar het is niet formeel verboden om mensen als slaven te houden.'
Ligt het aan de Koran, die onvoldoende dwingend is?
'Nee, men verschuilt zich achter de Koran om een schandelijke praktijk te rechtvaardigen. De afwezigheid van schuldbesef over slavernij komt voort uit oude tradities, uit de reactionaire praktijken van de huidige regeringen en zelfs uit de hypocrisie van de intellectuele elites, die die praktijken aanklagen, maar tegelijk een meid in huis hebben om te laten zien dat ze geslaagd zijn in het leven. Het christendom werkt al twee eeuwen aan die kwestie en heeft in naam van de rechten van de mens een verbod op slavernij ingesteld. Maar wat gebeurt er in de moslimwereld?'
Zijn er nog steeds min of meer actieve haarden van slavernij in de moslimwereld?
'Ja, al moeten we benadrukken dat slavernij vandaag, afgezien van uitzonderlijke gevallen als Mauritanië, niet langer een definitief statuut is en diverse vormen aanneemt. Zo zijn er de huisbedienden en de arbeiders in de Golf, van wie de identiteitskaart wordt afgenomen. Er zijn ook haarden van slavernij die in volle ontwikkeling zijn, zoals Beiroet, waar agentschappen die goede faam genieten Aziatische meiden rekruteren voor welgestelde families.'
'Maar er worden ook inspanningen geleverd, zoals in Marokko, waar bijna een miljoen - vaak Afrikaanse - 'meiden' werden geteld die bij welgestelde families inwonen en niet betaald worden voor hun werk. Het staatssecretariaat voor Gezinszaken probeert nu rechten te geven aan dat huispersoneel. Het is echter een zeer complexe zaak, want over het algemeen worden die meiden verborgen gehouden.'
'Met mijn boek wilde ik niet ingaan op welbepaalde gevallen, noch op het subtiele verschil tussen de verschillende vormen van slavernij. Met mijn boek wil ik wijzen op een algemene kwaal in de moslimwereld, die belet dat personen worden gerespecteerd in hun menselijke waardigheid.
.................................................. ...
Zegt genoeg me dunkt over de islam
Hoe verklaart u dat de slavernij binnen de islamwereld nooit aanleiding heeft gegeven tot een reëel schuldbesef of een echt abolitionistisch beleid?
'De islam is gebaseerd op zekerheden. Twijfel en schuldgevoel zijn in tegenspraak met de grondvesten van deze godsdienst. De Koran roept moslims wel op om een slaaf in welbepaalde omstandigheden vrij te laten, maar het is niet formeel verboden om mensen als slaven te houden.'
Ligt het aan de Koran, die onvoldoende dwingend is?
'Nee, men verschuilt zich achter de Koran om een schandelijke praktijk te rechtvaardigen. De afwezigheid van schuldbesef over slavernij komt voort uit oude tradities, uit de reactionaire praktijken van de huidige regeringen en zelfs uit de hypocrisie van de intellectuele elites, die die praktijken aanklagen, maar tegelijk een meid in huis hebben om te laten zien dat ze geslaagd zijn in het leven. Het christendom werkt al twee eeuwen aan die kwestie en heeft in naam van de rechten van de mens een verbod op slavernij ingesteld. Maar wat gebeurt er in de moslimwereld?'
Zijn er nog steeds min of meer actieve haarden van slavernij in de moslimwereld?
'Ja, al moeten we benadrukken dat slavernij vandaag, afgezien van uitzonderlijke gevallen als Mauritanië, niet langer een definitief statuut is en diverse vormen aanneemt. Zo zijn er de huisbedienden en de arbeiders in de Golf, van wie de identiteitskaart wordt afgenomen. Er zijn ook haarden van slavernij die in volle ontwikkeling zijn, zoals Beiroet, waar agentschappen die goede faam genieten Aziatische meiden rekruteren voor welgestelde families.'
'Maar er worden ook inspanningen geleverd, zoals in Marokko, waar bijna een miljoen - vaak Afrikaanse - 'meiden' werden geteld die bij welgestelde families inwonen en niet betaald worden voor hun werk. Het staatssecretariaat voor Gezinszaken probeert nu rechten te geven aan dat huispersoneel. Het is echter een zeer complexe zaak, want over het algemeen worden die meiden verborgen gehouden.'
'Met mijn boek wilde ik niet ingaan op welbepaalde gevallen, noch op het subtiele verschil tussen de verschillende vormen van slavernij. Met mijn boek wil ik wijzen op een algemene kwaal in de moslimwereld, die belet dat personen worden gerespecteerd in hun menselijke waardigheid.
.................................................. ...
Zegt genoeg me dunkt over de islam