PDA

View Full Version : Trukendoos om begroting te doen kloppen.


Vicky
27 februari 2004, 01:01
Vandaag op de radio hoorde ik dat de Rekenkamer een andere trukendoos (dan die van het Belgacompensioenfonds) van de regering heeft gevonden om de begroting eind 2003 te doen kloppen.

De overheid zou bij De Lijn een lening hebben opgenomen op 29 december vorig jaar, en de eerste week van januari hebben terugbetaald.

Weet u daar iets over te vertellen?

Frank Vandenbroucke
27 februari 2004, 22:23
Vandaag op de radio hoorde ik dat de Rekenkamer een andere trukendoos (dan die van het Belgacompensioenfonds) van de regering heeft gevonden om de begroting eind 2003 te doen kloppen.

De overheid zou bij De Lijn een lening hebben opgenomen op 29 december vorig jaar, en de eerste week van januari hebben terugbetaald.

Weet u daar iets over te vertellen?

Beste Vicky,

Ik heb dat gisteren op de radio gehoord, en vandaag in de krant gelezen, maar ik kan er eerlijk gezegd niet over oordelen. Ik ken de Vlaamse begrotingstechniek onvoldoende om te weten of Minister Van Mechelen (die zegt dat dit niet zo bijzonder is) gelijk heeft of niet.

Overigens denk ik dat er inzake het pensioenfonds van Belgacom geen sprake is van een "trucendoos". De reden waarom de overheid het pensioenfonds overgenomen heeft, heeft te maken met de bedrijfsstrategie die de overheid voor Belgacom wenst, nl. de mogelijkheid van een beursgang. Als een bedrijf zoals Belgacom belast is met een pensioenfonds, dan maakt dat een beursgang - of het zoeken van een private partner - moeilijk. Voor de toekomst van Belgacom is het belangrijk dat Belgacom dergelijke operaties kan doen. Dat is de reden waarom het pensioenfonds overgenomen werd.
Nu heeft die overname ook een effect op de presentatie van de begroting, want dit wordt geboekt als een "inkomst" (met fiat van de Europese Unie, zoals je gisteren in de kranten kon lezen). Johan Vande Lanotte heeft echter nooit verborgen dat dit een tijdelijke "meevaller" is in de presentatie van de begroting, en dat tegenover die tijdelijke "meevaller" natuurlijk de verplichting staat om later pensioenen uit te betalen. Op lange termijn is deze operatie neutraal. In het begrotingswerk heb je voortdurend te maken met dergelijke "meevallers", maar ook met "tegenvallers". De federale regering heeft ook heel wat "tegenvallers" in haar begroting verwerkt, ook tijdelijke; maar daar hoor je nooit opmerkingen over...

Het allerbelangrijkste is het volgende: Johan en ik weten zeer goed dat we met onze begroting naar een duurzaam evenwicht moeten, en vervolgens naar een duurzaam overschot, als we de pensioenen van de toekomst willen kunnen financieren. Dat hebben we al verschillende keren uitdrukkelijk gezegd en geschreven. Ik verwijs je b.v. naar een Vrije Tribune over de vergrijzing, die Johan en ik eind december in De Standaard gepubliceerd hebben; je vindt de tekst daarvan in de afdeling "pubicaties" van mijn site www.vandenbroucke.com.

Frank


Frank

Jos Verhulst
27 februari 2004, 23:25
Johan Vande Lanotte heeft echter nooit verborgen dat dit een tijdelijke "meevaller" is in de presentatie van de begroting, en dat tegenover die tijdelijke "meevaller" natuurlijk de verplichting staat om later pensioenen uit te betalen. Op lange termijn is deze operatie neutraal. In het begrotingswerk heb je voortdurend te maken met dergelijke "meevallers", maar ook met "tegenvallers". De federale regering heeft ook heel wat "tegenvallers" in haar begroting verwerkt, ook tijdelijke; maar daar hoor je nooit opmerkingen over...


Dan is nu absoluut het ogenblik om enkele van die tegenvallers wél te vermelden. Zijn dat tegenvallers waarvan men kan voorzien dat ze in de toekomst een meevaller zullen genereren, zodat ook in die gevallen de operatie op termijn neutraal is? Of zijn het échte tegenvallers die niet in latere jaren gecompenseerd worden?

Hans1
27 februari 2004, 23:56
Is het normaal dat een federaal minister geen zicht heeft op de begrotingstechnieken van de gewesten? Is dat niet weer een gevolg van de ingewikkeldheid van de staatsstructuur?

Bruno*
28 februari 2004, 00:13
Juist. Schaf de gewesten dus af. Al dat gezever. Ik ben die flaminganten en hun miserie en depressiviteit en onnozelheden kotsbeu. Stuur ze naar Madagaskar. Opkrassen :wink: :wink: :wink: