PDA

View Full Version : Discriminatie van christenen in moslimlanden


Neptunus
6 december 2007, 21:59
In het islamitische Andalousië waren joden en christenen destijds derderangsburgers die werden gediscrimineerd, overeenkomstig de islamitische wetten. In een islamitisch bestel geldt voor niet-moslims (joden en christenen) het statuut van dhimmi. Dhimmi's zijn onderworpen aan een aantal discriminaties (die niet altijd aldus worden toegepast): In Andalousië moesten ze een bijzondere belasting betalen (jizaya) voor het verkrijgen van veiligheid en bescherming, ze mochten geen wapens dragen, ze mogen geen openbare functies bekleden (want een moslim mag geen bevelen krijgen van een christen of jood), ze moesten zich vestimentair onderscheiden van moslims, de beruchte (nazi) JODENSTER vindt hier haar oorsprong. Het islamitische Andalousië betekende geenszins een vreedzame samenleving tussen moslims, christenen en joden, gezien joden en christenen waren onderworpen aan de islamitische wetten en de bijhorende discriminatie van andersdenkenden.

De islam kent kent geen godsdienstvrijheid en geen enkele wederkerigheid. In alle moslimlanden worden christenen en andere religies onderdrukt en gediscrimineerd.

In Marokko staat in de grondwet ingeschreven dat het verboden is om zich tot een andere godsdienst te bekeren of om te verklaren dat men de islam heeft verlaten. Ruim een jaar geleden werden in Marrakech een aantal mensen in de gevangenis opgesloten omdat ze zich in het geheim hadden bekeerd tot het christendom. Een tijd geleden werd een zendeling opgepakt omdat hij jongeren probeerde te bekeren tot het christendom. Tot in 7de eeuw waren er in Noord-Afrika (ook in Marokko), waar de kerkvader Augustinus heeft geleefd en gewerkt, christelijke gemeenten. Maar vanaf de 7de eeuw bracht Bennafi er met het zwaard de islam binnen en was het afgelopen met het christendom in Noord-Afrika.

Terwijl hier in België ‘zendelingen’ zoals Sami Zemni van het Centrum voor de islam in Europa, verbonden aan de universiteit van Gent, betaald door onze overheid zich voltijds kan wijden aan islamitisch zendingswerk en proselitisme, is zendingswerk (van een andere godsdienst dan de islam) VERBODEN in elk islamitisch land. Zendeling Zemni stelt dat ‘Europa een aanpassing moet ondergaan’. Bovendien is het in landen zoals Marokko en zelfs het meer liberale en seculiere Tunesië, verboden voor niet-moslims om binnen te gaan in een moskee (wat voorheen in Tunesië wel kon). In Tunesië kan men de ruïnes bezoeken van eens bloeiende christengemeenten in onder meer Carthago en Sbeitla. Na de onafhankelijkheid van Frankrijk in 1956 werden alle kerken er gesloten. Over het hele land resten er nog slechts zes kerken (zonder kruis op de kleine kerktoren – want verboden - en volledig zelfbedruipend, terwijl moskeeën er wel worden betoelaagd) voor de vele toeristen en de Europeanen die er wonen en werken (ter vergelijking: in Antwerpen alleen al zijn er zowat 35 moskeeën...). Ook in het ‘liberale’ Tunesië kan, er geen sprake van zijn dat een moslim zich zou bekeren tot een andere godsdienst. Enkel een buitenlander kan in Noord-Afrika christen zijn.

Waar zijn de christenen gebleven in Turkije, waar de zeven gemeenten in Klein-Azië waren gelegen, waarin Paulus heeft gewerkt en waaraan de apostel Johannes op last van Christus de zeven brieven richtte. De verovering van Costantinopel door de Ottomaanse moslims in 1432 is genoeg bekend en in Efeze, Patmos, Antitochië, kan men de ruïnes bezoeken van kerken van de eerste christengemeenten. Assyrische christenen worden er nog steeds vervolgd. Hier woont een hele gemeenschap Assyrische christenen uit Turkije die halverwege de jaren '90 werd verdreven uit onder meer het dorp Yaramis. Assyrische christenen uit Turkije wonen nu overal verspreid in West-Europa. Van deze uitdrijving van christenen uit Turkije zijn door Amnesty International rapporten opgemaakt. Het laatste seminarie in Turkije werd enkele jaren geleden gesloten, zodat het christendom er op termijn wellicht volledig zal verdwijnen, zoals de patriarch vreest. De orthodoxe kerk, bezit geen rechtspersoonlijkheid. Armeense christenen en orthodoxe Grieken werden er verdreven en vermoord. Momenteel zitten er een paar Turken in Turkije in de gevangenis omdat ze zich hebben bekeerd tot het christendom.

Sinds het verdwijnen van Sadam Hoessein en de oorlog is de situatie van de christenen er veel slechter op geworden. Sinds 2003 zijn er al meer dan 300 000 van de resterende Iraakse christenen naar het buitenland gevlucht. Een religieuze zuivering zoals in Irak is in veel landen van het Midden-Oosten aan de gang, het is zelfs het doel van moslimextremisten. We zijn nu getuige van een historisch drama: de christelijke aanwezigheid in het Midden-Oosten dreigt te verdwijnen, ook in de landen waar het christendom is onstaan. In het verleden waren christenen er tweederangsburgers, nu zijn ze er ongewenst. De druk op christenen om zich te bekeren tot de islam is groot, maar veel christenen vertrekken liever. In juni jl. werden in Irak een Chaldese priseter en zijn assistenten brutaal vermoord, toen ze de kerk verlieten. Ze wilden hen dwingen om zich te bekeren tot de islam.Toen ze dit weigerden, schoten de mannen hen dood, gewoon één van de vele aanvallen van christenen in Irak. In Bagdad, Mosoel, Kirkoek of Bassora kloppen extremistische moslims op de deur bij christenen en beginnen geld te eisen voor ‘bescherming’. Daarbij dwingen ze familieleden meestal openlijk te verklaren tot de islam te zijn overgegaan. Ten slotte eisen ze dat de familie het huis en het laat verlaat, ‘omdat dit niet jullie geboorteland is‘. Honderden christenen ondergaan dit lot. Van de christenen die nog resten in het Midden-Oosten ontvluchten er velen de islamitische onderdrukking en emigreren naar Europa, Amerika, Canada en Australië.

In Iran wordt heden de slinkende minderheid van Assyrische christenen gediscrimineerd. De Assyrische christenen vormen er samen met Armeniërs en Zorostrianen (de oorspronkelijke godsdienst voor de komst van de islam) de christelijke minderheid van het land. In Iran is een christen een ongelovige die nooit baas mag zijn van een gelovige moslim in de werksfeer, daarom zijn er weinig of geen Assyriërs werkzaam bij de overheid . Ook onderwijs- en gezondheidsinstellingen zijn taboe voor christenen. Er werken geen christelijke Assyriërs bij de politie, in het leger, als rechter of als piloot. Het gevolg van de islamitische politiek is dat hoog opgeleide Assyriërs geen werk vinden en vaak genoegen moeten nemen met jobs onder hun niveau. De 33-jarige Assyrische econome Ishtar uit Urmina ziet voor zichzelf maar twee mogelijkheden: "We kunnen genoegen nemen met een onderbetaalde job of het land verlaten. Vaak worden we door werkgevers om onduidelijke reden afgewezen en in sommige gevallen wordt het hardop gezegd: 'uw christelijke geloof is een probleem'.

Naast de discriminaties op het werk bestaan er nog tal van andere discriminaties, die het leven van christenen in Iran bijna onmogelijk maken. Zo moeten christenen die bij een auto-ongeval betrokken raken, meer betalen dan moslims. Ook de boeren in de provincie Urmira, waar een deel van de Assyrische christenen van oudsher woont, ondervinden veel last van discriminaties. Islamitische groothandels kopen hun producten niet, waardoor hun oogst kapot gaat. Met de komst van de nieuwe conservatieve president hebben de christenen hun laatste hoop verloren en de politie die de kledingvoorschriften controleert is nu veel actiever. De politie bezoekt winkels om niet-moslims te waarschuwen om de kledingvooschriften (ook niet-moslim vrouwen moeten zich sluieren) streng na te leven. (Ook in sommige wijken in Brussel is reeds zo een mutawa actief, die erop toeziet dat vrouwen die in winkels werken wel strict islamitisch zijn gekleed en erop toeziet dat er geen alcohol wordt verkocht.) Duizenden christenen hebben Iran reeds verlaten en weken uit naar VS, Canada of Australië.

Overal waar de islam werd verspreid, werden de andere toen bestaande godsdiensten vrijwel volledig uitgeroeid. In Centraal-Azië verdwenen het boeddhisme, het nestorianisme en zoroastrisme bij de komst van de Arabieren. Ook Afghanistan was voorheen boeddhistisch. In het Midden-Oosten (waar het christendom is ontstaan) zijn historisch christelijke gemeenschappen in hun voortbestaan bedreigd. De laatste 50 jaar zakte de christelijke populatie in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever van 22 naar 2%. In Nazareth is de christelijke populatie gezakt van 60 % in 1946 tot minder dan 15% vandaag. Bethlehem telde vroeger 90 % christenen, maar sinds het onder Palestijns gezag kwam, nog slechts een derde. In Syrië (Damascus was erg belangrijk in het vroege christendom) was begin vorige eeuw nog één derde christen, nu nog minder dan 10%. In Egypte emigreren Kopten in grote getallen. Irak telde in 1987 nog 1,4 miljoen christenen, sindsdien is ruim 40% onder hen gevlucht. Deze emigratie van christenen is een gevolg van de terreur van radicale moslimbewegingen en de onderdrukking door de staat. In de hele islamwereld worden autochtone christenen (of andere niet-moslims) door de staat ernstig gediscrimineerd en bewust niet beschermd tegen islamitisch geïnspireerd geweld.

De reële onderdrukking ontgaat echter de meerderheid van de Europeanen.Voor Kopten is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om kerken te bouwen en te restaureren.. De zondagsmissen worden soms verstoord door vandalisme en pesterijen van moslims en lokale overheden. Christenen worden systematisch geweigerd voor leidinggevende functies binnen de overheid, de politie, het leger, de politieke partijen en in het onderwijs, wegens de traditionele sharia-regel die stelt dat ‘ er geen bevoegdheid van een niet-moslim over een moslim mag zijn’. Het zet sommigen ertoe aan om zich te bekeren om zo meer kansen te krijgen. Soms is een bekering een officieuze voorwaarde voor toegang tot goede jobs of huizen. De gewone christelijk leerboeken worden verboden of gecensureerd, terwijl allerlei islamitische literatuur, radio- en televisieprogrammas’s en schoolboeken die christenen belasteren of aanvallen vrij verschijnen. Christenen worden duidelijk gemaakt geen klacht in te dienen uit ‘loyaliteit tegenover de natie’. Indien zij of hun verwanten dat wel doen, worden zij soms opgesloten in plaats van de daders. Er heerst ook een algemene rechtsonzekerheid in zaken waarbij moslims betrokken zijn. Een islamitische rechtsregel zegt dat een niet-moslim niet kan erven van een moslim. Het gebeurt zelden of nooit dat een rechtbank een uitspraak zal doen in het voordeel van christenen tegen moslims. In Indonesië werden alleen al tussen 1998 en 2003 minstens tienduizend christenen vermoord.
Wie de ware betekenis van racisme aan de lijve wil ondervinden, moet maar eens als niet-moslim in Saoedi-Arabië verblijven. Niet-moslims mogen bovendien NIET binnen in Mekka en Medina.

marjan
11 december 2007, 17:38
Waarom de islam wel degelijk het probleem is.
http://www.motionbox.com/video/player/1c9dddb01c1de492?#1 (http://www.motionbox.com/video/player/1c9dddb01c1de492?#1[/quote)[/quote]


Zelfs de humanist Socrates (die ook kritiek gaf op misbruiken in de kerk) noemde de 'profeet' 'MOHAMMED EEN VERDERFELIJK EN MISDADIG INDIVIDU' in zijn geschriften te Freiburg, op 17 maart 1530

In de 'Turkenkrijg' (uitgeverij Ad. Donker Amsterdam) schrijft Desiderius ERASMUS over de toenmalige veroveringen van de islamitische Turken.
Er een is een verbazingwekkende gelijkenis met de situatie in Europa nu, 500 jaar later. Echt een profetisch traktaat... brandend actueel...
Men ervoer de nabijheid de Turken als een bedreiging voor de beschaving en het christelijk geloof.

“De collectieve verdwazing die zich van de christenheid heeft meester gemaakt, blijft voor mij een onuitputtelijke bron van verwondering. Met zoveel rampen worden wij door God bestookt om ONS WAKKER TE SChUDDEN. Wat onze doofheid zo onvergeeflijk maakt is dat we na zoveel wenken nog niet zijn wakker geworden. Een stel barbaren van duistere origine. Hoeveel smadelijk nederlagen hebben zij de christenheid al niet toegebracht? Voor welk soort medogenloos geweld bleven we gespaard? Hoeveel steden, eilanden, provincies werden ons niet afhandig gemaakt, zodat het territorium van ons geloof wordt gedecimeerd. Dit is nog maar een begin. Het laat zich afzien dat zij, tenzij God ons zijn beschermende hand boven het hoofd houdt, binnen afzienbare tijd de gehele christelijke wereld zullen hebben overmeesterd. Duidelijk is evenwel dat het immense Turkse rijk niet door eigen verdienste is tot stand gekomen Het onze is veleer door eigen falen geslonken. Niet alleen is dit dieptreurig voor allen die de christennatie genegen zijn, ook zullen we alles in het werk moeten stellen om onze zusternaties in hun ellende de nodige hulp te bieden. Feit is dat deze bevolkingsgroep, die met ongehoorde BRUTALITEIT al eeuwenlang de hele christenheid aanvreet en verzwakt, volgens verscheidene auteurs vanuit gebieden rond de Kaspische zee het Perziche rijk en KLein-Azië is binnengedrongen. Dit gebeurde rond het jaar 700...", schrijft Erasmus.
(Wat betreft het heden is er navenant een link tussen enerzijds de zwakheid van de huidige bewindvoerders van onze overgedemocratiseerde samenleving, wereldvreemde bruikbare idioten en anderzijds de verder schrijdende islamisering)

De ‘Turkenkrijg’ behandelt de vraag of het Westen haar krachten moet bundelen om de opmars vn de Turken definitief een halt toe te roepen. Constantinopel was sinds de verovering door Mehmet in 1453 het centrum van het Osmaanse rijk. In 1526 werd Hongarije onder de voet gelopen en drie jaar later sloeg een Turkse legermacht het beleg rond Wenen. Het Westen kon de dreiging die uitging van een expansionistische moslimstaat niet langer negeren.
Als toonaangevend intellectueel werd van Eramus verwacht dat hij een standpunt verwoordde. Kerngedacht die hij formuleerde is dat de macht van de Turken het gevolg is van politieke verdeeldheid, maar ook van een decadent geworden christendom dat de spirituele kracht mist om de islam het hoofd te bieden.

Bolsjewiek
11 december 2007, 21:36
In de tijd van Al-Andalus werd je in West-Europa gewoon gemold als je geen christen was.
De jodenslachtingen begonnen heus niet in de Tweede Wereldoorlog.

Online
11 december 2007, 21:39
In de tijd van Al-Andalus werd je in West-Europa gewoon gemold als je geen christen was.
De jodenslachtingen begonnen heus niet in de Tweede Wereldoorlog.

De progressieve vergoeilijkingsmethode draait op volle toeren.
Dhmmitude becomes you.

Bolsjewiek
11 december 2007, 21:40
De progressieve vergoeilijkingsmethode draait op volle toeren.
Dhmmitude becomes you.
En nu argementen aub.

Online
11 december 2007, 21:42
En nu argementen aub.

Geef jij eens een deugdelijk argument voor de afslachting van andersgelovigen in moslimlanden. Geen progressieve vergoelijkingsrethoriek in de stijl van 'we slepen er de bijbel bij, of de middeleeuwen' om recht te praten wat krom is.

Bolsjewiek
11 december 2007, 21:47
Geef jij eens een deugdelijk argument voor de afslachting van andersgelovigen in moslimlanden. Geen progressieve vergoelijkingsrethoriek in de stijl van 'we slepen er de bijbel bij, of de middeleeuwen' om recht te praten wat krom is.
Hallo?
Deze topic begon met het verwijzen naar joden en christen als tweederangsburgers in Al-Adalus.
DAAR gaf ik een antwoord op.
Over terrorisme goedpraten met de Middeleeuwen heb ik met geen woord gereopt.

filosoof
12 december 2007, 23:39
Waarom de islam wel degelijk het probleem is.

Zelfs de humanist Socrates (die ook kritiek gaf op misbruiken in de kerk) noemde de 'profeet' 'MOHAMMED EEN VERDERFELIJK EN MISDADIG INDIVIDU' in zijn geschriften te Freiburg, op 17 maart 1530

In de 'Turkenkrijg' (uitgeverij Ad. Donker Amsterdam) schrijft Desiderius ERASMUS over de toenmalige veroveringen van de islamitische Turken.
Er een is een verbazingwekkende gelijkenis met de situatie in Europa nu, 500 jaar later. Echt een profetisch traktaat... brandend actueel...
Men ervoer de nabijheid de Turken als een bedreiging voor de beschaving en het christelijk geloof.



Socrates leefde van 469 voor christus tot 399 v.chr.,
lang voor Christus' stichting van de Ene Heilige Katholieke en Apostolische Kerk (ca.33 na Christus),
en heel lang voordat Mohammed zijn Koran uit zijn duim zoog. (610 na Christus)En kerkvader Socrates scholasticus leefde waarschijnlijk in de vijfde eeuw in Constantinopel, dus ook lang voor de islam..
"marjan" hoorde een klokje luiden, maar weet de klepel niet hangen.(niet de eerste keer, hé, "arjan"?);-)
Dat Erasmus in 1529 een pamflet tegen Turken schreef, na de strijd om Wenen, is niet verwonderlijk. Ondanks zijn (terechte) reputatie van humanist mogen we niet vergeten dat Erasmus zelf een (onechte) zoon van een priester was en een priesteropleiding kreeg.
Wat dat pamflet anno 2007 nog terzake doet...pfff
Ik kan pamfletten of uitspraken van bekende mensen tegen gelijk welk volk, godsdienst of groep vinden: Google is my friend, als mijn geheugen 't me niet direct geeft.

Sjaax
13 december 2007, 01:11
Discriminatie van christenen in moslimlanden Ja, dat klopt. Maar wat wil je daarmee zeggen? Oog om oog, tand om tand?
Gisteren is toevallig het Europees Handvest in het Europees Parlement ondertekend. Achterlijke Britten en Polen weigerden te tekenen. Wil je dat wij vooruitstrevende Europeanen achter achterlijke ideeën aangaan. Dat we op nog achterlijker wijze, zoals veel moslims, dan de Britten en de Polen ons gedragen?

smiley
13 december 2007, 01:50
Ja, dat klopt. Maar wat wil je daarmee zeggen? Oog om oog, tand om tand?
Gisteren is toevallig het Europees Handvest in het Europees Parlement ondertekend. Achterlijke Britten en Polen weigerden te tekenen. Wil je dat wij vooruitstrevende Europeanen achter achterlijke ideeën aangaan. Dat we op nog achterlijker wijze, zoals veel moslims, dan de Britten en de Polen ons gedragen?

Wij moeten er voor zorgen dat islam het hier nooit voor het zeggen krijgt en dat moslims hier nooit de meerderheid van de bevolking gaan uitmaken want discriminatie van andersdenkenden zit in de islam ingebakken en dit doemscenario zal men met het huidige politiek correcte beleid niet verhinderen, wel integendeel.

Bozar
18 december 2007, 23:15
Onlangs woonde ik een christelijke dienst bij van Iraniërs in Antwerpen. Allen hadden zich hier van de islam bekeerd tot het christendom. Ze baden en zongen samen in het Perzisch en lazen voor uit de bijbel (vertaald in het Perzisch). De jonge Iraniërs leken erg overtuigd van hun christelijk geloof. Een vrouw zei me dat ze de weg van het donker naar het LICHT had gevonden. 'Voordien zaten we in de duisternis van de islam en nu in het licht van Christus', zei ze. Als ik een Iraanse jongeman vroeg waarom hij zich bekeerde tot het christendom antwoordde hij: "Islam is de religie van Satan, het christendom is de religie van God, de koran is des duisvels". Hij voegde eraan toe dat mensen in Iran die zich tot het christendom bekeren en daar openlijk voor uitkomen, worden opgehangen.

Er zijn daar ondergrondse bijeenkomsten van christenen. 'Jezus is het licht', opperde hij met veel overtuiging. Een andere jonge Iraanse vrouw zei dat het christendom de 'juiste weg is' en islam de 'verkeerde weg. "We moesten ons sluieren en we deden alles verkeerd, nu ik de weg volg van Jezus, doe ik het beter, doe ik het goede. Religie zit in het HART en niet in kleding". In Iran zijn er ondergrondse kerken, maar als de politie deze ontdekt, worden de mensen opgepakt en opgehangen, vertelde me een andere Iraniër. Ook de minderheid van joden zou worden lastig gevallen, christenen wordt verboden om Kerstmis te vieren (in Iran is nog eeen kleine gediscrimineerde minderheid van autochone Assyrische christenen).

Bozar
18 december 2007, 23:15
Onlangs woonde ik een christelijke dienst bij van Iraniërs in Antwerpen. Allen hadden zich hier van de islam bekeerd tot het christendom. Ze baden en zongen samen in het Perzisch en lazen voor uit de bijbel (vertaald in het Perzisch). De jonge Iraniërs leken erg overtuigd van hun christelijk geloof. Een vrouw zei me dat ze de weg van het donker naar het LICHT had gevonden. 'Voordien zaten we in de duisternis van de islam en nu in het licht van Christus', zei ze. Als ik een Iraanse jongeman vroeg waarom hij zich bekeerde tot het christendom antwoordde hij: "Islam is de religie van Satan, het christendom is de religie van God, de koran is des duisvels". Hij voegde eraan toe dat mensen in Iran die zich tot het christendom bekeren en daar openlijk voor uitkomen, worden opgehangen.

Er zijn daar ondergrondse bijeenkomsten van christenen. 'Jezus is het licht', opperde hij met veel overtuiging. Een andere jonge Iraanse vrouw zei dat het christendom de 'juiste weg is' en islam de 'verkeerde weg. "We moesten ons sluieren en we deden alles verkeerd, nu ik de weg volg van Jezus, doe ik het beter, doe ik het goede. Religie zit in het HART en niet in kleding". In Iran zij er ondergrondse kerken, maar als de politie deze ontdekt, worden de mensen opgepakt en opgehangen, vertelde me een andere Iraniër. Ook de minderheid van joden zou worden lastig gevallen, christenen wordt verboden om Kerstmis te vieren (in Iran is nog eeen kleine gediscrimineerde minderheid van autochone Assyrische christenen).

Bozar
18 december 2007, 23:15
Onlangs woonde ik een christelijke dienst bij van Iraniërs in Antwerpen. Allen hadden zich hier van de islam bekeerd tot het christendom. Ze baden en zongen samen in het Perzisch en lazen voor uit de bijbel (vertaald in het Perzisch). De jonge Iraniërs leken erg overtuigd van hun christelijk geloof. Een vrouw zei me dat ze de weg van het donker naar het LICHT had gevonden. 'Voordien zaten we in de duisternis van de islam en nu in het licht van Christus', zei ze. Als ik een Iraanse jongeman vroeg waarom hij zich bekeerde tot het christendom antwoordde hij: "Islam is de religie van Satan, het christendom is de religie van God, de koran is des duisvels". Hij voegde eraan toe dat mensen in Iran die zich tot het christendom bekeren en daar openlijk voor uitkomen, worden opgehangen.

Er zijn daar ondergrondse bijeenkomsten van christenen. 'Jezus is het licht', opperde hij met veel overtuiging. Een andere jonge Iraanse vrouw zei dat het christendom de 'juiste weg is' en islam de 'verkeerde weg. "We moesten ons sluieren en we deden alles verkeerd, nu ik de weg volg van Jezus, doe ik het beter, doe ik het goede. Religie zit in het HART en niet in kleding". In Iran zijn er ondergrondse kerken, maar als de politie deze ontdekt, worden de mensen opgepakt en opgehangen, vertelde me een andere Iraniër. Ook de minderheid van joden zou wordt lastig gevallen, christenen wordt verboden om Kerstmis te vieren (in Iran is nog eeen kleine gediscrimineerde minderheid van autochone Assyrische christenen).

Bozar
18 december 2007, 23:15
Onlangs woonde ik een christelijke dienst bij van Iraniërs in Antwerpen. allen hadden zich hier van de islam bekeerd tot het christendom. Ze baden en zongen samen en lazen voor , samen, zongen

Bozar
18 december 2007, 23:15
Onlangs woonde ik een christelijke dienst bij van Iraniërs in Antwerpen. allen hadden zich hier van de islam bekeerd tot het christendom. Ze baden en zongen samen en lazen voor uit , samen, zongen

Bozar
18 december 2007, 23:15
Onlangs woonde ik een christelijke dienst bij van Iraniërs in Antwerpen. allen hadden zich hier van de islam bekeerd tot het christendom. Ze baden en zongen samen en lazen voor uit de , samen, zongen

evilbu
29 december 2007, 22:37
Sorry hoor, maar het is juist zo dat er lange tijd in de Arabische wereld en zeker in het Ottomaanse Rijk een vorm van tolerantie bestond tegenover joden die in het christelijke Europa soms ver te zoeken was. Zo zijn (om er maar een paar te noemen) in Servië, Jeruzalem... heel wat joden hun toevlucht gaan zoeken toen die gebieden onder Ottomaans bestuur waren en zij uit Spanje verdreven werden.

willem1940NLD
5 januari 2008, 20:06
Sorry hoor, maar het is juist zo dat er lange tijd in de Arabische wereld en zeker in het Ottomaanse Rijk een vorm van tolerantie bestond tegenover joden die in het christelijke Europa soms ver te zoeken was. Zo zijn (om er maar een paar te noemen) in Servië, Jeruzalem... heel wat joden hun toevlucht gaan zoeken toen die gebieden onder Ottomaans bestuur waren en zij uit Spanje verdreven werden.
http://www.likud.nl/bel0004.html

system
5 januari 2008, 20:12
Sorry hoor, maar het is juist zo dat er lange tijd in de Arabische wereld en zeker in het Ottomaanse Rijk een vorm van tolerantie bestond tegenover joden die in het christelijke Europa soms ver te zoeken was. Zo zijn (om er maar een paar te noemen) in Servië, Jeruzalem... heel wat joden hun toevlucht gaan zoeken toen die gebieden onder Ottomaans bestuur waren en zij uit Spanje verdreven werden.

In het Ottomaanse rijk bestond niet er veel tolerantie tegenover andere godsdiensten. Integendeel. De relatie tussen de Ottomanen en de Joden was van politieke aard omdat de Ottomanen de joden goed konden gebruiken (geld), maar de joden bleven tweederangs burgers.

evilbu
5 januari 2008, 20:17
http://www.likud.nl/bel0004.html

Waarom sta ik wantrouwig tegenover een site die likud.nl heet?:lol:

evilbu
5 januari 2008, 20:20
In het Ottomaanse rijk bestond niet veel tolerantie wat andere godsdiensten betreft. Integendeel.

Ik had het over de joden. Toen de vervolging van joden begon in Spanje en Portugal, werden de joden uitgenodigd in het Ottomaanse Rijk en daar zijn heel veel van hen dan ook op ingegaan.

system
5 januari 2008, 20:28
Ik had het over de joden. Toen de vervolging van joden begon in Spanje en Portugal, werden de joden uitgenodigd in het Ottomaanse Rijk en daar zijn heel veel van hen dan ook op ingegaan.

De relatie tussen de Ottomanen en de Joden was van politieke aard omdat de Ottomanen de Joden goed konden gebruiken (oa. geld), maar de Joden bleven ook daar tweederangsburgers (dhimmi's).

evilbu
5 januari 2008, 20:34
De relatie tussen de Ottomanen en de Joden was van politieke aard omdat de Ottomanen de Joden goed konden gebruiken (geld), maar de Joden bleven tweederangsburgers.
Dat het niet het paradijs op aarde voor hen was is misschien wel zo.., maar werkelijk : waarom start u geen topic over het wrede Spanje op. Met welk recht mocht dat dan wel? Als je ziet dat die joden uiteindelijk vrijwillig weg gingen UIT Spanje en NAAR Turkije?

system
5 januari 2008, 20:38
Dat het niet het paradijs op aarde voor hen was is misschien wel zo.., maar werkelijk : waarom start u geen topic over het wrede Spanje op. Met welk recht mocht dat dan wel? Als je ziet dat die joden uiteindelijk vrijwillig weg gingen UIT Spanje en NAAR Turkije?

De positie van de Joden in het Cordobaans khalifaat was stukken beter dan onder de latere Castilliaanse koningen. Dat is een feit.

willem1940NLD
5 januari 2008, 21:13
Waarom sta ik wantrouwig tegenover een site die likud.nl heet?:lol:Net als bij Al Jazira, is hun info gewoonlijk betrouwbaar; zij kunnen het zich niet veroorloven te liegen.

Bozar
11 januari 2008, 17:07
Gisteren hoorden we het nog eens bevestigen in Terzake: toen de journalist aan een moslim uit Lokeren vroeg wat hij het belangrijkste vond: de Belgische wetten of het woord van allah, antwoordde hij volmondig dat hij HET WOORD VAN ALLAH BELANGRIJKER VINDT DAN DE BELGISCHE WETTEN.

Op de vraag waarvoor hij zou kiezen bij een conflict: toepassing van de Belgische wetten of wetten van het geloof zei hij dat hij kiest voor het geloof.

De meeste ondervraagde moslimjongeren voelden zich geen Belg, maar respectievelijk moslim of Marokkaan. Een andere moslim zei dat het oosterse systeem botst met het westerse. Dat noemde hij 'cultuurbotsingen', erger dan een accident met een auto. Nog maar eens een aanwijzing dat de extreemrechtse moslimradicalisering groeit en bloeit...tot het eens te laat zal zijn en deze extreemrechtse moslims de (religieuze) wetten zullen opleggen en dan zal het gedaan zijn met de vrijheid, gelijkheid en democratie... om plaats te maken voor een dictatoriaal, totalitair systeem.

system
11 januari 2008, 18:46
Gisteren hoorden we het nog eens bevestigen in Terzake: toen de journalist aan een moslim uit Lokeren vroeg wat hij het belangrijkste vond: de Belgische wetten of het woord van allah, antwoordde hij volmondig dat hij HET WOORD VAN ALLAH BELANGRIJKER VINDT DAN DE BELGISCHE WETTEN.

Op de vraag waarvoor hij zou kiezen bij een conflict: toepassing van de Belgische wetten of wetten van het geloof zei hij dat hij kiest voor het geloof.

De meeste ondervraagde moslimjongeren voelden zich geen Belg, maar respectievelijk moslim of Marokkaan. Een andere moslim zei dat het oosterse systeem botst met het westerse. Dat noemde hij 'cultuurbotsingen', erger dan een accident met een auto. Nog maar eens een aanwijzing dat de extreemrechtse moslimradicalisering groeit en bloeit...tot het eens te laat zal zijn en deze extreemrechtse moslims de (religieuze) wetten zullen opleggen en dan zal het gedaan zijn met de vrijheid, gelijkheid en democratie... om plaats te maken voor een dictatoriaal, totalitair systeem.

Er zijn ook heel wat moslimjongeren die zich wèl invoegen in onze maatschappij. Helaas, daar hoort men nooit iets over.

ramco
11 januari 2008, 18:53
In het islamitische Andalousië waren joden en christenen destijds derderangsburgers die werden gediscrimineerd, overeenkomstig de islamitische wetten. In een islamitisch bestel geldt voor niet-moslims (joden en christenen) het statuut van dhimmi. Dhimmi's zijn onderworpen aan een aantal discriminaties (die niet altijd aldus worden toegepast): In Andalousië moesten ze een bijzondere belasting betalen (jizaya) voor het verkrijgen van veiligheid en bescherming, ze mochten geen wapens dragen, ze mogen geen openbare functies bekleden (want een moslim mag geen bevelen krijgen van een christen of jood), ze moesten zich vestimentair onderscheiden van moslims, de beruchte (nazi) JODENSTER vindt hier haar oorsprong. Het islamitische Andalousië betekende geenszins een vreedzame samenleving tussen moslims, christenen en joden, gezien joden en christenen waren onderworpen aan de islamitische wetten en de bijhorende discriminatie van andersdenkenden.

De islam kent kent geen godsdienstvrijheid en geen enkele wederkerigheid. In alle moslimlanden worden christenen en andere religies onderdrukt en gediscrimineerd.

In Marokko staat in de grondwet ingeschreven dat het verboden is om zich tot een andere godsdienst te bekeren of om te verklaren dat men de islam heeft verlaten. Ruim een jaar geleden werden in Marrakech een aantal mensen in de gevangenis opgesloten omdat ze zich in het geheim hadden bekeerd tot het christendom. Een tijd geleden werd een zendeling opgepakt omdat hij jongeren probeerde te bekeren tot het christendom. Tot in 7de eeuw waren er in Noord-Afrika (ook in Marokko), waar de kerkvader Augustinus heeft geleefd en gewerkt, christelijke gemeenten. Maar vanaf de 7de eeuw bracht Bennafi er met het zwaard de islam binnen en was het afgelopen met het christendom in Noord-Afrika.

Terwijl hier in België ‘zendelingen’ zoals Sami Zemni van het Centrum voor de islam in Europa, verbonden aan de universiteit van Gent, betaald door onze overheid zich voltijds kan wijden aan islamitisch zendingswerk en proselitisme, is zendingswerk (van een andere godsdienst dan de islam) VERBODEN in elk islamitisch land. Zendeling Zemni stelt dat ‘Europa een aanpassing moet ondergaan’. Bovendien is het in landen zoals Marokko en zelfs het meer liberale en seculiere Tunesië, verboden voor niet-moslims om binnen te gaan in een moskee (wat voorheen in Tunesië wel kon). In Tunesië kan men de ruïnes bezoeken van eens bloeiende christengemeenten in onder meer Carthago en Sbeitla. Na de onafhankelijkheid van Frankrijk in 1956 werden alle kerken er gesloten. Over het hele land resten er nog slechts zes kerken (zonder kruis op de kleine kerktoren – want verboden - en volledig zelfbedruipend, terwijl moskeeën er wel worden betoelaagd) voor de vele toeristen en de Europeanen die er wonen en werken (ter vergelijking: in Antwerpen alleen al zijn er zowat 35 moskeeën...). Ook in het ‘liberale’ Tunesië kan, er geen sprake van zijn dat een moslim zich zou bekeren tot een andere godsdienst. Enkel een buitenlander kan in Noord-Afrika christen zijn.

Waar zijn de christenen gebleven in Turkije, waar de zeven gemeenten in Klein-Azië waren gelegen, waarin Paulus heeft gewerkt en waaraan de apostel Johannes op last van Christus de zeven brieven richtte. De verovering van Costantinopel door de Ottomaanse moslims in 1432 is genoeg bekend en in Efeze, Patmos, Antitochië, kan men de ruïnes bezoeken van kerken van de eerste christengemeenten. Assyrische christenen worden er nog steeds vervolgd. Hier woont een hele gemeenschap Assyrische christenen uit Turkije die halverwege de jaren '90 werd verdreven uit onder meer het dorp Yaramis. Assyrische christenen uit Turkije wonen nu overal verspreid in West-Europa. Van deze uitdrijving van christenen uit Turkije zijn door Amnesty International rapporten opgemaakt. Het laatste seminarie in Turkije werd enkele jaren geleden gesloten, zodat het christendom er op termijn wellicht volledig zal verdwijnen, zoals de patriarch vreest. De orthodoxe kerk, bezit geen rechtspersoonlijkheid. Armeense christenen en orthodoxe Grieken werden er verdreven en vermoord. Momenteel zitten er een paar Turken in Turkije in de gevangenis omdat ze zich hebben bekeerd tot het christendom.

Sinds het verdwijnen van Sadam Hoessein en de oorlog is de situatie van de christenen er veel slechter op geworden. Sinds 2003 zijn er al meer dan 300 000 van de resterende Iraakse christenen naar het buitenland gevlucht. Een religieuze zuivering zoals in Irak is in veel landen van het Midden-Oosten aan de gang, het is zelfs het doel van moslimextremisten. We zijn nu getuige van een historisch drama: de christelijke aanwezigheid in het Midden-Oosten dreigt te verdwijnen, ook in de landen waar het christendom is onstaan. In het verleden waren christenen er tweederangsburgers, nu zijn ze er ongewenst. De druk op christenen om zich te bekeren tot de islam is groot, maar veel christenen vertrekken liever. In juni jl. werden in Irak een Chaldese priseter en zijn assistenten brutaal vermoord, toen ze de kerk verlieten. Ze wilden hen dwingen om zich te bekeren tot de islam.Toen ze dit weigerden, schoten de mannen hen dood, gewoon één van de vele aanvallen van christenen in Irak. In Bagdad, Mosoel, Kirkoek of Bassora kloppen extremistische moslims op de deur bij christenen en beginnen geld te eisen voor ‘bescherming’. Daarbij dwingen ze familieleden meestal openlijk te verklaren tot de islam te zijn overgegaan. Ten slotte eisen ze dat de familie het huis en het laat verlaat, ‘omdat dit niet jullie geboorteland is‘. Honderden christenen ondergaan dit lot. Van de christenen die nog resten in het Midden-Oosten ontvluchten er velen de islamitische onderdrukking en emigreren naar Europa, Amerika, Canada en Australië.

In Iran wordt heden de slinkende minderheid van Assyrische christenen gediscrimineerd. De Assyrische christenen vormen er samen met Armeniërs en Zorostrianen (de oorspronkelijke godsdienst voor de komst van de islam) de christelijke minderheid van het land. In Iran is een christen een ongelovige die nooit baas mag zijn van een gelovige moslim in de werksfeer, daarom zijn er weinig of geen Assyriërs werkzaam bij de overheid . Ook onderwijs- en gezondheidsinstellingen zijn taboe voor christenen. Er werken geen christelijke Assyriërs bij de politie, in het leger, als rechter of als piloot. Het gevolg van de islamitische politiek is dat hoog opgeleide Assyriërs geen werk vinden en vaak genoegen moeten nemen met jobs onder hun niveau. De 33-jarige Assyrische econome Ishtar uit Urmina ziet voor zichzelf maar twee mogelijkheden: "We kunnen genoegen nemen met een onderbetaalde job of het land verlaten. Vaak worden we door werkgevers om onduidelijke reden afgewezen en in sommige gevallen wordt het hardop gezegd: 'uw christelijke geloof is een probleem'.

Naast de discriminaties op het werk bestaan er nog tal van andere discriminaties, die het leven van christenen in Iran bijna onmogelijk maken. Zo moeten christenen die bij een auto-ongeval betrokken raken, meer betalen dan moslims. Ook de boeren in de provincie Urmira, waar een deel van de Assyrische christenen van oudsher woont, ondervinden veel last van discriminaties. Islamitische groothandels kopen hun producten niet, waardoor hun oogst kapot gaat. Met de komst van de nieuwe conservatieve president hebben de christenen hun laatste hoop verloren en de politie die de kledingvoorschriften controleert is nu veel actiever. De politie bezoekt winkels om niet-moslims te waarschuwen om de kledingvooschriften (ook niet-moslim vrouwen moeten zich sluieren) streng na te leven. (Ook in sommige wijken in Brussel is reeds zo een mutawa actief, die erop toeziet dat vrouwen die in winkels werken wel strict islamitisch zijn gekleed en erop toeziet dat er geen alcohol wordt verkocht.) Duizenden christenen hebben Iran reeds verlaten en weken uit naar VS, Canada of Australië.

Overal waar de islam werd verspreid, werden de andere toen bestaande godsdiensten vrijwel volledig uitgeroeid. In Centraal-Azië verdwenen het boeddhisme, het nestorianisme en zoroastrisme bij de komst van de Arabieren. Ook Afghanistan was voorheen boeddhistisch. In het Midden-Oosten (waar het christendom is ontstaan) zijn historisch christelijke gemeenschappen in hun voortbestaan bedreigd. De laatste 50 jaar zakte de christelijke populatie in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever van 22 naar 2%. In Nazareth is de christelijke populatie gezakt van 60 % in 1946 tot minder dan 15% vandaag. Bethlehem telde vroeger 90 % christenen, maar sinds het onder Palestijns gezag kwam, nog slechts een derde. In Syrië (Damascus was erg belangrijk in het vroege christendom) was begin vorige eeuw nog één derde christen, nu nog minder dan 10%. In Egypte emigreren Kopten in grote getallen. Irak telde in 1987 nog 1,4 miljoen christenen, sindsdien is ruim 40% onder hen gevlucht. Deze emigratie van christenen is een gevolg van de terreur van radicale moslimbewegingen en de onderdrukking door de staat. In de hele islamwereld worden autochtone christenen (of andere niet-moslims) door de staat ernstig gediscrimineerd en bewust niet beschermd tegen islamitisch geïnspireerd geweld.

De reële onderdrukking ontgaat echter de meerderheid van de Europeanen.Voor Kopten is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om kerken te bouwen en te restaureren.. De zondagsmissen worden soms verstoord door vandalisme en pesterijen van moslims en lokale overheden. Christenen worden systematisch geweigerd voor leidinggevende functies binnen de overheid, de politie, het leger, de politieke partijen en in het onderwijs, wegens de traditionele sharia-regel die stelt dat ‘ er geen bevoegdheid van een niet-moslim over een moslim mag zijn’. Het zet sommigen ertoe aan om zich te bekeren om zo meer kansen te krijgen. Soms is een bekering een officieuze voorwaarde voor toegang tot goede jobs of huizen. De gewone christelijk leerboeken worden verboden of gecensureerd, terwijl allerlei islamitische literatuur, radio- en televisieprogrammas’s en schoolboeken die christenen belasteren of aanvallen vrij verschijnen. Christenen worden duidelijk gemaakt geen klacht in te dienen uit ‘loyaliteit tegenover de natie’. Indien zij of hun verwanten dat wel doen, worden zij soms opgesloten in plaats van de daders. Er heerst ook een algemene rechtsonzekerheid in zaken waarbij moslims betrokken zijn. Een islamitische rechtsregel zegt dat een niet-moslim niet kan erven van een moslim. Het gebeurt zelden of nooit dat een rechtbank een uitspraak zal doen in het voordeel van christenen tegen moslims. In Indonesië werden alleen al tussen 1998 en 2003 minstens tienduizend christenen vermoord.
Wie de ware betekenis van racisme aan de lijve wil ondervinden, moet maar eens als niet-moslim in Saoedi-Arabië verblijven. Niet-moslims mogen bovendien NIET binnen in Mekka en Medina.

ElFlamencoLoco
11 januari 2008, 19:00
Gisteren hoorden we het nog eens bevestigen in Terzake: toen de journalist aan een moslim uit Lokeren vroeg wat hij het belangrijkste vond: de Belgische wetten of het woord van allah, antwoordde hij volmondig dat hij HET WOORD VAN ALLAH BELANGRIJKER VINDT DAN DE BELGISCHE WETTEN.

Op de vraag waarvoor hij zou kiezen bij een conflict: toepassing van de Belgische wetten of wetten van het geloof zei hij dat hij kiest voor het geloof.

De meeste ondervraagde moslimjongeren voelden zich geen Belg, maar respectievelijk moslim of Marokkaan. Een andere moslim zei dat het oosterse systeem botst met het westerse. Dat noemde hij 'cultuurbotsingen', erger dan een accident met een auto. Nog maar eens een aanwijzing dat de extreemrechtse moslimradicalisering groeit en bloeit...tot het eens te laat zal zijn en deze extreemrechtse moslims de (religieuze) wetten zullen opleggen en dan zal het gedaan zijn met de vrijheid, gelijkheid en democratie... om plaats te maken voor een dictatoriaal, totalitair systeem.Je vergeet een klein detail. De ondervraagde man had het hele hoofddoekjesdebat in zijn achterhoofd. Hij was van oordeel dat Gods woord daar prevaleert op de Belgische wet. Je kan het daarmee eens zijn of niet, maar je kan hem niet het recht ontzeggen om dat te vinden. En wel omdat die mening, tenminste wat de hoofddoekenkwestie betreft, bezwaarlijk als bedreigend kan beschouwd worden voor de gevestigde orde.

Mocht de journalist een bijkomende vraag gesteld hebben - of ook gevolg moet gegeven worden aan Allahs (al dan niet vermeende) oproep tot het ombrengen van diegenen die weigerachtig staan tegenover de boodschap van de islam - dan zou 's mans antwoord mogelijkerwijze al héél anders geklonken hebben.

Kortom: op een buitengewoon korte interviewtje van Terzake baseer ik mijn mening niet. Daar is méér voor nodig.

ramco
11 januari 2008, 19:24
Ik geloof dat neptunus zich toch veel vergist met zijn informatie. om iets te schrijven over een gescheidenis moet je studies gedaan hebben en u specializeren over een onderwerp.Blindelings je gevoelens volgen mondt uit in fundamentalisme. hij weet zelfs de datum van de verovering van constantinopel niet. Dat van Andalusie info is ook maar niet volledig.800 jaar lang kregen de kristenen en joden godsdienst vrijheid,vrijheid van handel enz.Er waren universiteiten daar , zelfs vele kristenen en joden kwamen daar studeren de westerse historici erkennen dat ook .Toen de spanjaarden de moslims verdreven hebben ze gezegd tot de moslims en de joden :,,ofwel bekeer je u tot de kristendom ofwel verdwijn,,Men vergeet ook de grote genocide die werd gepleegd toen op de moslims en de joden.de moslims gingen naar N. afrika en de joden konden nergens gaan ,geen land wou ze . Weet ge wie de joden heeft gered? de ottomaanse sultan ( turkse sultan)heeft al de joden bevrijd en zich laten vestigen nabij istanboel.Tot op heden hebben kristenen en joden daar godsdienst vrijheid en hebben het finacieel heel goed.In de 18 19 20eeuw waren er altijd kristenen en joden in het turks parlement,ik zeg niet dat er helemaal geen negatieve punten waren ;maar ya dat heb ge overal zelfs hier in west europa ,ik zou neptunus voorstellen om de boek van gunther wallraf eens te lezen en ook even stil te staan bij de extreemrechtse bewegingen die mensen met andere opvattingen dagelijk vernederen. vriendelijke groeten ramco

willem1940NLD
11 januari 2008, 22:12
........... Mocht de journalist een bijkomende vraag gesteld hebben - of ook gevolg moet gegeven worden aan Allahs (al dan niet vermeende) oproep tot het ombrengen van diegenen die weigerachtig staan tegenover de boodschap van de islam - dan zou 's mans antwoord mogelijkerwijze al héél anders geklonken hebben ........
De keren dat ik zo'n vraag "privé" stelde aan moslim-kennissen, kreeg ik onveranderlijk als (ingestudeerd?) antwoord: "alleen in een echt moslim-land".

Online
11 januari 2008, 22:35
Ik geloof dat neptunus zich toch veel vergist met zijn informatie. om iets te schrijven over een gescheidenis moet je studies gedaan hebben en u specializeren over een onderwerp.Blindelings je gevoelens volgen mondt uit in fundamentalisme. hij weet zelfs de datum van de verovering van constantinopel niet. Dat van Andalusie info is ook maar niet volledig.800 jaar lang kregen de kristenen en joden godsdienst vrijheid,vrijheid van handel enz.Er waren universiteiten daar , zelfs vele kristenen en joden kwamen daar studeren de westerse historici erkennen dat ook .Toen de spanjaarden de moslims verdreven hebben ze gezegd tot de moslims en de joden :,,ofwel bekeer je u tot de kristendom ofwel verdwijn,,Men vergeet ook de grote genocide die werd gepleegd toen op de moslims en de joden.de moslims gingen naar N. afrika en de joden konden nergens gaan ,geen land wou ze . Weet ge wie de joden heeft gered? de ottomaanse sultan ( turkse sultan)heeft al de joden bevrijd en zich laten vestigen nabij istanboel.Tot op heden hebben kristenen en joden daar godsdienst vrijheid en hebben het finacieel heel goed.In de 18 19 20eeuw waren er altijd kristenen en joden in het turks parlement,ik zeg niet dat er helemaal geen negatieve punten waren ;maar ya dat heb ge overal zelfs hier in west europa ,ik zou neptunus voorstellen om de boek van gunther wallraf eens te lezen en ook even stil te staan bij de extreemrechtse bewegingen die mensen met andere opvattingen dagelijk vernederen. vriendelijke groeten ramco



Gunter Walraff is ondertussen al wat wijzer geworden en leerde de ware aard van de islam in levende lijve kennen. Hij leeft onder politiebewaking na bedreigingen door moslimextremisten.

NRC 26 september 2007
Schrijver Wallraff bedreigd door extremisten
Berlijn, 26 sept. De Duitse schrijver en journalist Günter Wallraff wordt bedreigd door extremistische moslims sinds bekend is dat hij in een Keulse moskee wil voorlezen uit De Duivelsverzen. Dat boek uit 1988 van de Brits-Indische auteur Salman Rushdie 1988 is bij veel moslims taboe omdat het de islam zou beledigen.

Wallraff hoopt door voordrachten uit het werk van Rushdie – met wie hij bevriend is – de integratie van moslims in Duitsland te bevorderen. Hij wilde het doen in de centrale Turkse moskee van Keulen-Ehrenfeld, de wijk waar Wallraff zelf woont. Na overleg met de gelovigen kreeg hij nul op rekest. „Zijn plan om uit De Duivelsverzen voor te lezen zou door de moskeebezoekers als een provocatie worden opgevat”, laat Ikbal Kilic weten, woordvoerster van Diyanet Isleri Turk Islam Birligi (DITIB), de Turkse organisatie voor godsdienstzaken in Keulen. „Uiteraard zou zo’n voordracht de religieuze gevoelens kwetsen”. De bedreiging van Wallraff wijst haar organisatie „ten scherpste” af.

Op een persconferentie zei Wallraff dat hij via internet wordt bedreigd sinds hij een compromisvoorstel over de voorlezing afwees. Hij heeft nu politiebewaking.

DITIB-voorzitter Sadi Arslan had aanvankelijk, hoewel hij Wallraffs plan verwierp, nog wel prijzende woorden voor de schrijver. „Het is zijn taak te polariseren en discussies aan te zwengelen. Wallraff heeft zich met zijn boek Ganz Unten ingezet voor de Turkse immigranten. We waarderen hem.”

In Ganz Unten, verschenen in de jaren tachtig, doet Wallraff zich voor als de ongeschoolde Turk Ali Sinirlioglu, die voor een hongerloon het smerigste en gevaarlijkste werk moet verrichten. Het boek veroorzaakte grote commotie.

Wallraff wil nu naar Turkije gaan om daar op het hoogste niveau bij het ministerie van godsdienstzaken (Diyanet) toestemming te krijgen voor zijn voordrachten in Keulen. „Ik ga door met mijn actie, en zoals bekend geef ik niet gauw op”, zei hij.

Keulen ontwikkelt zich in snel tempo tot een ideologisch strijdgebied over zaken die de islam en de integratie van moslims betreffen. Zo is de moskee waar Wallraff uit De Duivelsverzen wil voorlezen – een oud fabrieksgebouw dat plaats moet maken voor een nieuwe gebedsruimte – inzet van een ongekend fel debat. De minaretten van de nieuwbouw zouden te hoog zijn en de gebedsruimten te groot, waardoor de moskee de hele wijk Ehrenfeld zou domineren, aldus critici. De kwestie heeft geleid tot een landelijke discussie over integratie waarin burgers, politici en schrijvers zich mengden. Overigens is Wallraff voorstander van de nieuwe moskee.

ramco
12 januari 2008, 00:48
In het islamitische Andalousië waren joden en christenen destijds derderangsburgers die werden gediscrimineerd, overeenkomstig de islamitische wetten. In een islamitisch bestel geldt voor niet-moslims (joden en christenen) het statuut van dhimmi. Dhimmi's zijn onderworpen aan een aantal discriminaties (die niet altijd aldus worden toegepast): In Andalousië moesten ze een bijzondere belasting betalen (jizaya) voor het verkrijgen van veiligheid en bescherming, ze mochten geen wapens dragen, ze mogen geen openbare functies bekleden (want een moslim mag geen bevelen krijgen van een christen of jood), ze moesten zich vestimentair onderscheiden van moslims, de beruchte (nazi) JODENSTER vindt hier haar oorsprong. Het islamitische Andalousië betekende geenszins een vreedzame samenleving tussen moslims, christenen en joden, gezien joden en christenen waren onderworpen aan de islamitische wetten en de bijhorende discriminatie van andersdenkenden.

De islam kent kent geen godsdienstvrijheid en geen enkele wederkerigheid. In alle moslimlanden worden christenen en andere religies onderdrukt en gediscrimineerd.

In Marokko staat in de grondwet ingeschreven dat het verboden is om zich tot een andere godsdienst te bekeren of om te verklaren dat men de islam heeft verlaten. Ruim een jaar geleden werden in Marrakech een aantal mensen in de gevangenis opgesloten omdat ze zich in het geheim hadden bekeerd tot het christendom. Een tijd geleden werd een zendeling opgepakt omdat hij jongeren probeerde te bekeren tot het christendom. Tot in 7de eeuw waren er in Noord-Afrika (ook in Marokko), waar de kerkvader Augustinus heeft geleefd en gewerkt, christelijke gemeenten. Maar vanaf de 7de eeuw bracht Bennafi er met het zwaard de islam binnen en was het afgelopen met het christendom in Noord-Afrika.

Terwijl hier in België ‘zendelingen’ zoals Sami Zemni van het Centrum voor de islam in Europa, verbonden aan de universiteit van Gent, betaald door onze overheid zich voltijds kan wijden aan islamitisch zendingswerk en proselitisme, is zendingswerk (van een andere godsdienst dan de islam) VERBODEN in elk islamitisch land. Zendeling Zemni stelt dat ‘Europa een aanpassing moet ondergaan’. Bovendien is het in landen zoals Marokko en zelfs het meer liberale en seculiere Tunesië, verboden voor niet-moslims om binnen te gaan in een moskee (wat voorheen in Tunesië wel kon). In Tunesië kan men de ruïnes bezoeken van eens bloeiende christengemeenten in onder meer Carthago en Sbeitla. Na de onafhankelijkheid van Frankrijk in 1956 werden alle kerken er gesloten. Over het hele land resten er nog slechts zes kerken (zonder kruis op de kleine kerktoren – want verboden - en volledig zelfbedruipend, terwijl moskeeën er wel worden betoelaagd) voor de vele toeristen en de Europeanen die er wonen en werken (ter vergelijking: in Antwerpen alleen al zijn er zowat 35 moskeeën...). Ook in het ‘liberale’ Tunesië kan, er geen sprake van zijn dat een moslim zich zou bekeren tot een andere godsdienst. Enkel een buitenlander kan in Noord-Afrika christen zijn.

Waar zijn de christenen gebleven in Turkije, waar de zeven gemeenten in Klein-Azië waren gelegen, waarin Paulus heeft gewerkt en waaraan de apostel Johannes op last van Christus de zeven brieven richtte. De verovering van Costantinopel door de Ottomaanse moslims in 1432 is genoeg bekend en in Efeze, Patmos, Antitochië, kan men de ruïnes bezoeken van kerken van de eerste christengemeenten. Assyrische christenen worden er nog steeds vervolgd. Hier woont een hele gemeenschap Assyrische christenen uit Turkije die halverwege de jaren '90 werd verdreven uit onder meer het dorp Yaramis. Assyrische christenen uit Turkije wonen nu overal verspreid in West-Europa. Van deze uitdrijving van christenen uit Turkije zijn door Amnesty International rapporten opgemaakt. Het laatste seminarie in Turkije werd enkele jaren geleden gesloten, zodat het christendom er op termijn wellicht volledig zal verdwijnen, zoals de patriarch vreest. De orthodoxe kerk, bezit geen rechtspersoonlijkheid. Armeense christenen en orthodoxe Grieken werden er verdreven en vermoord. Momenteel zitten er een paar Turken in Turkije in de gevangenis omdat ze zich hebben bekeerd tot het christendom.

Sinds het verdwijnen van Sadam Hoessein en de oorlog is de situatie van de christenen er veel slechter op geworden. Sinds 2003 zijn er al meer dan 300 000 van de resterende Iraakse christenen naar het buitenland gevlucht. Een religieuze zuivering zoals in Irak is in veel landen van het Midden-Oosten aan de gang, het is zelfs het doel van moslimextremisten. We zijn nu getuige van een historisch drama: de christelijke aanwezigheid in het Midden-Oosten dreigt te verdwijnen, ook in de landen waar het christendom is onstaan. In het verleden waren christenen er tweederangsburgers, nu zijn ze er ongewenst. De druk op christenen om zich te bekeren tot de islam is groot, maar veel christenen vertrekken liever. In juni jl. werden in Irak een Chaldese priseter en zijn assistenten brutaal vermoord, toen ze de kerk verlieten. Ze wilden hen dwingen om zich te bekeren tot de islam.Toen ze dit weigerden, schoten de mannen hen dood, gewoon één van de vele aanvallen van christenen in Irak. In Bagdad, Mosoel, Kirkoek of Bassora kloppen extremistische moslims op de deur bij christenen en beginnen geld te eisen voor ‘bescherming’. Daarbij dwingen ze familieleden meestal openlijk te verklaren tot de islam te zijn overgegaan. Ten slotte eisen ze dat de familie het huis en het laat verlaat, ‘omdat dit niet jullie geboorteland is‘. Honderden christenen ondergaan dit lot. Van de christenen die nog resten in het Midden-Oosten ontvluchten er velen de islamitische onderdrukking en emigreren naar Europa, Amerika, Canada en Australië.

In Iran wordt heden de slinkende minderheid van Assyrische christenen gediscrimineerd. De Assyrische christenen vormen er samen met Armeniërs en Zorostrianen (de oorspronkelijke godsdienst voor de komst van de islam) de christelijke minderheid van het land. In Iran is een christen een ongelovige die nooit baas mag zijn van een gelovige moslim in de werksfeer, daarom zijn er weinig of geen Assyriërs werkzaam bij de overheid . Ook onderwijs- en gezondheidsinstellingen zijn taboe voor christenen. Er werken geen christelijke Assyriërs bij de politie, in het leger, als rechter of als piloot. Het gevolg van de islamitische politiek is dat hoog opgeleide Assyriërs geen werk vinden en vaak genoegen moeten nemen met jobs onder hun niveau. De 33-jarige Assyrische econome Ishtar uit Urmina ziet voor zichzelf maar twee mogelijkheden: "We kunnen genoegen nemen met een onderbetaalde job of het land verlaten. Vaak worden we door werkgevers om onduidelijke reden afgewezen en in sommige gevallen wordt het hardop gezegd: 'uw christelijke geloof is een probleem'.

Naast de discriminaties op het werk bestaan er nog tal van andere discriminaties, die het leven van christenen in Iran bijna onmogelijk maken. Zo moeten christenen die bij een auto-ongeval betrokken raken, meer betalen dan moslims. Ook de boeren in de provincie Urmira, waar een deel van de Assyrische christenen van oudsher woont, ondervinden veel last van discriminaties. Islamitische groothandels kopen hun producten niet, waardoor hun oogst kapot gaat. Met de komst van de nieuwe conservatieve president hebben de christenen hun laatste hoop verloren en de politie die de kledingvoorschriften controleert is nu veel actiever. De politie bezoekt winkels om niet-moslims te waarschuwen om de kledingvooschriften (ook niet-moslim vrouwen moeten zich sluieren) streng na te leven. (Ook in sommige wijken in Brussel is reeds zo een mutawa actief, die erop toeziet dat vrouwen die in winkels werken wel strict islamitisch zijn gekleed en erop toeziet dat er geen alcohol wordt verkocht.) Duizenden christenen hebben Iran reeds verlaten en weken uit naar VS, Canada of Australië.

Overal waar de islam werd verspreid, werden de andere toen bestaande godsdiensten vrijwel volledig uitgeroeid. In Centraal-Azië verdwenen het boeddhisme, het nestorianisme en zoroastrisme bij de komst van de Arabieren. Ook Afghanistan was voorheen boeddhistisch. In het Midden-Oosten (waar het christendom is ontstaan) zijn historisch christelijke gemeenschappen in hun voortbestaan bedreigd. De laatste 50 jaar zakte de christelijke populatie in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever van 22 naar 2%. In Nazareth is de christelijke populatie gezakt van 60 % in 1946 tot minder dan 15% vandaag. Bethlehem telde vroeger 90 % christenen, maar sinds het onder Palestijns gezag kwam, nog slechts een derde. In Syrië (Damascus was erg belangrijk in het vroege christendom) was begin vorige eeuw nog één derde christen, nu nog minder dan 10%. In Egypte emigreren Kopten in grote getallen. Irak telde in 1987 nog 1,4 miljoen christenen, sindsdien is ruim 40% onder hen gevlucht. Deze emigratie van christenen is een gevolg van de terreur van radicale moslimbewegingen en de onderdrukking door de staat. In de hele islamwereld worden autochtone christenen (of andere niet-moslims) door de staat ernstig gediscrimineerd en bewust niet beschermd tegen islamitisch geïnspireerd geweld.

De reële onderdrukking ontgaat echter de meerderheid van de Europeanen.Voor Kopten is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om kerken te bouwen en te restaureren.. De zondagsmissen worden soms verstoord door vandalisme en pesterijen van moslims en lokale overheden. Christenen worden systematisch geweigerd voor leidinggevende functies binnen de overheid, de politie, het leger, de politieke partijen en in het onderwijs, wegens de traditionele sharia-regel die stelt dat ‘ er geen bevoegdheid van een niet-moslim over een moslim mag zijn’. Het zet sommigen ertoe aan om zich te bekeren om zo meer kansen te krijgen. Soms is een bekering een officieuze voorwaarde voor toegang tot goede jobs of huizen. De gewone christelijk leerboeken worden verboden of gecensureerd, terwijl allerlei islamitische literatuur, radio- en televisieprogrammas’s en schoolboeken die christenen belasteren of aanvallen vrij verschijnen. Christenen worden duidelijk gemaakt geen klacht in te dienen uit ‘loyaliteit tegenover de natie’. Indien zij of hun verwanten dat wel doen, worden zij soms opgesloten in plaats van de daders. Er heerst ook een algemene rechtsonzekerheid in zaken waarbij moslims betrokken zijn. Een islamitische rechtsregel zegt dat een niet-moslim niet kan erven van een moslim. Het gebeurt zelden of nooit dat een rechtbank een uitspraak zal doen in het voordeel van christenen tegen moslims. In Indonesië werden alleen al tussen 1998 en 2003 minstens tienduizend christenen vermoord.
Wie de ware betekenis van racisme aan de lijve wil ondervinden, moet maar eens als niet-moslim in Saoedi-Arabië verblijven. Niet-moslims mogen bovendien NIET binnen in Mekka en Medina.

ramco
12 januari 2008, 01:24
In het islamitische Andalousië waren joden en christenen destijds derderangsburgers die werden gediscrimineerd, overeenkomstig de islamitische wetten. In een islamitisch bestel geldt voor niet-moslims (joden en christenen) het statuut van dhimmi. Dhimmi's zijn onderworpen aan een aantal discriminaties (die niet altijd aldus worden toegepast): In Andalousië moesten ze een bijzondere belasting betalen (jizaya) voor het verkrijgen van veiligheid en bescherming, ze mochten geen wapens dragen, ze mogen geen openbare functies bekleden (want een moslim mag geen bevelen krijgen van een christen of jood), ze moesten zich vestimentair onderscheiden van moslims, de beruchte (nazi) JODENSTER vindt hier haar oorsprong. Het islamitische Andalousië betekende geenszins een vreedzame samenleving tussen moslims, christenen en joden, gezien joden en christenen waren onderworpen aan de islamitische wetten en de bijhorende discriminatie van andersdenkenden.

De islam kent kent geen godsdienstvrijheid en geen enkele wederkerigheid. In alle moslimlanden worden christenen en andere religies onderdrukt en gediscrimineerd.

In Marokko staat in de grondwet ingeschreven dat het verboden is om zich tot een andere godsdienst te bekeren of om te verklaren dat men de islam heeft verlaten. Ruim een jaar geleden werden in Marrakech een aantal mensen in de gevangenis opgesloten omdat ze zich in het geheim hadden bekeerd tot het christendom. Een tijd geleden werd een zendeling opgepakt omdat hij jongeren probeerde te bekeren tot het christendom. Tot in 7de eeuw waren er in Noord-Afrika (ook in Marokko), waar de kerkvader Augustinus heeft geleefd en gewerkt, christelijke gemeenten. Maar vanaf de 7de eeuw bracht Bennafi er met het zwaard de islam binnen en was het afgelopen met het christendom in Noord-Afrika.

Terwijl hier in België ‘zendelingen’ zoals Sami Zemni van het Centrum voor de islam in Europa, verbonden aan de universiteit van Gent, betaald door onze overheid zich voltijds kan wijden aan islamitisch zendingswerk en proselitisme, is zendingswerk (van een andere godsdienst dan de islam) VERBODEN in elk islamitisch land. Zendeling Zemni stelt dat ‘Europa een aanpassing moet ondergaan’. Bovendien is het in landen zoals Marokko en zelfs het meer liberale en seculiere Tunesië, verboden voor niet-moslims om binnen te gaan in een moskee (wat voorheen in Tunesië wel kon). In Tunesië kan men de ruïnes bezoeken van eens bloeiende christengemeenten in onder meer Carthago en Sbeitla. Na de onafhankelijkheid van Frankrijk in 1956 werden alle kerken er gesloten. Over het hele land resten er nog slechts zes kerken (zonder kruis op de kleine kerktoren – want verboden - en volledig zelfbedruipend, terwijl moskeeën er wel worden betoelaagd) voor de vele toeristen en de Europeanen die er wonen en werken (ter vergelijking: in Antwerpen alleen al zijn er zowat 35 moskeeën...). Ook in het ‘liberale’ Tunesië kan, er geen sprake van zijn dat een moslim zich zou bekeren tot een andere godsdienst. Enkel een buitenlander kan in Noord-Afrika christen zijn.

Waar zijn de christenen gebleven in Turkije, waar de zeven gemeenten in Klein-Azië waren gelegen, waarin Paulus heeft gewerkt en waaraan de apostel Johannes op last van Christus de zeven brieven richtte. De verovering van Costantinopel door de Ottomaanse moslims in 1432 is genoeg bekend en in Efeze, Patmos, Antitochië, kan men de ruïnes bezoeken van kerken van de eerste christengemeenten. Assyrische christenen worden er nog steeds vervolgd. Hier woont een hele gemeenschap Assyrische christenen uit Turkije die halverwege de jaren '90 werd verdreven uit onder meer het dorp Yaramis. Assyrische christenen uit Turkije wonen nu overal verspreid in West-Europa. Van deze uitdrijving van christenen uit Turkije zijn door Amnesty International rapporten opgemaakt. Het laatste seminarie in Turkije werd enkele jaren geleden gesloten, zodat het christendom er op termijn wellicht volledig zal verdwijnen, zoals de patriarch vreest. De orthodoxe kerk, bezit geen rechtspersoonlijkheid. Armeense christenen en orthodoxe Grieken werden er verdreven en vermoord. Momenteel zitten er een paar Turken in Turkije in de gevangenis omdat ze zich hebben bekeerd tot het christendom.

Sinds het verdwijnen van Sadam Hoessein en de oorlog is de situatie van de christenen er veel slechter op geworden. Sinds 2003 zijn er al meer dan 300 000 van de resterende Iraakse christenen naar het buitenland gevlucht. Een religieuze zuivering zoals in Irak is in veel landen van het Midden-Oosten aan de gang, het is zelfs het doel van moslimextremisten. We zijn nu getuige van een historisch drama: de christelijke aanwezigheid in het Midden-Oosten dreigt te verdwijnen, ook in de landen waar het christendom is onstaan. In het verleden waren christenen er tweederangsburgers, nu zijn ze er ongewenst. De druk op christenen om zich te bekeren tot de islam is groot, maar veel christenen vertrekken liever. In juni jl. werden in Irak een Chaldese priseter en zijn assistenten brutaal vermoord, toen ze de kerk verlieten. Ze wilden hen dwingen om zich te bekeren tot de islam.Toen ze dit weigerden, schoten de mannen hen dood, gewoon één van de vele aanvallen van christenen in Irak. In Bagdad, Mosoel, Kirkoek of Bassora kloppen extremistische moslims op de deur bij christenen en beginnen geld te eisen voor ‘bescherming’. Daarbij dwingen ze familieleden meestal openlijk te verklaren tot de islam te zijn overgegaan. Ten slotte eisen ze dat de familie het huis en het laat verlaat, ‘omdat dit niet jullie geboorteland is‘. Honderden christenen ondergaan dit lot. Van de christenen die nog resten in het Midden-Oosten ontvluchten er velen de islamitische onderdrukking en emigreren naar Europa, Amerika, Canada en Australië.

In Iran wordt heden de slinkende minderheid van Assyrische christenen gediscrimineerd. De Assyrische christenen vormen er samen met Armeniërs en Zorostrianen (de oorspronkelijke godsdienst voor de komst van de islam) de christelijke minderheid van het land. In Iran is een christen een ongelovige die nooit baas mag zijn van een gelovige moslim in de werksfeer, daarom zijn er weinig of geen Assyriërs werkzaam bij de overheid . Ook onderwijs- en gezondheidsinstellingen zijn taboe voor christenen. Er werken geen christelijke Assyriërs bij de politie, in het leger, als rechter of als piloot. Het gevolg van de islamitische politiek is dat hoog opgeleide Assyriërs geen werk vinden en vaak genoegen moeten nemen met jobs onder hun niveau. De 33-jarige Assyrische econome Ishtar uit Urmina ziet voor zichzelf maar twee mogelijkheden: "We kunnen genoegen nemen met een onderbetaalde job of het land verlaten. Vaak worden we door werkgevers om onduidelijke reden afgewezen en in sommige gevallen wordt het hardop gezegd: 'uw christelijke geloof is een probleem'.

Naast de discriminaties op het werk bestaan er nog tal van andere discriminaties, die het leven van christenen in Iran bijna onmogelijk maken. Zo moeten christenen die bij een auto-ongeval betrokken raken, meer betalen dan moslims. Ook de boeren in de provincie Urmira, waar een deel van de Assyrische christenen van oudsher woont, ondervinden veel last van discriminaties. Islamitische groothandels kopen hun producten niet, waardoor hun oogst kapot gaat. Met de komst van de nieuwe conservatieve president hebben de christenen hun laatste hoop verloren en de politie die de kledingvoorschriften controleert is nu veel actiever. De politie bezoekt winkels om niet-moslims te waarschuwen om de kledingvooschriften (ook niet-moslim vrouwen moeten zich sluieren) streng na te leven. (Ook in sommige wijken in Brussel is reeds zo een mutawa actief, die erop toeziet dat vrouwen die in winkels werken wel strict islamitisch zijn gekleed en erop toeziet dat er geen alcohol wordt verkocht.) Duizenden christenen hebben Iran reeds verlaten en weken uit naar VS, Canada of Australië.

Overal waar de islam werd verspreid, werden de andere toen bestaande godsdiensten vrijwel volledig uitgeroeid. In Centraal-Azië verdwenen het boeddhisme, het nestorianisme en zoroastrisme bij de komst van de Arabieren. Ook Afghanistan was voorheen boeddhistisch. In het Midden-Oosten (waar het christendom is ontstaan) zijn historisch christelijke gemeenschappen in hun voortbestaan bedreigd. De laatste 50 jaar zakte de christelijke populatie in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever van 22 naar 2%. In Nazareth is de christelijke populatie gezakt van 60 % in 1946 tot minder dan 15% vandaag. Bethlehem telde vroeger 90 % christenen, maar sinds het onder Palestijns gezag kwam, nog slechts een derde. In Syrië (Damascus was erg belangrijk in het vroege christendom) was begin vorige eeuw nog één derde christen, nu nog minder dan 10%. In Egypte emigreren Kopten in grote getallen. Irak telde in 1987 nog 1,4 miljoen christenen, sindsdien is ruim 40% onder hen gevlucht. Deze emigratie van christenen is een gevolg van de terreur van radicale moslimbewegingen en de onderdrukking door de staat. In de hele islamwereld worden autochtone christenen (of andere niet-moslims) door de staat ernstig gediscrimineerd en bewust niet beschermd tegen islamitisch geïnspireerd geweld.

De reële onderdrukking ontgaat echter de meerderheid van de Europeanen.Voor Kopten is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om kerken te bouwen en te restaureren.. De zondagsmissen worden soms verstoord door vandalisme en pesterijen van moslims en lokale overheden. Christenen worden systematisch geweigerd voor leidinggevende functies binnen de overheid, de politie, het leger, de politieke partijen en in het onderwijs, wegens de traditionele sharia-regel die stelt dat ‘ er geen bevoegdheid van een niet-moslim over een moslim mag zijn’. Het zet sommigen ertoe aan om zich te bekeren om zo meer kansen te krijgen. Soms is een bekering een officieuze voorwaarde voor toegang tot goede jobs of huizen. De gewone christelijk leerboeken worden verboden of gecensureerd, terwijl allerlei islamitische literatuur, radio- en televisieprogrammas’s en schoolboeken die christenen belasteren of aanvallen vrij verschijnen. Christenen worden duidelijk gemaakt geen klacht in te dienen uit ‘loyaliteit tegenover de natie’. Indien zij of hun verwanten dat wel doen, worden zij soms opgesloten in plaats van de daders. Er heerst ook een algemene rechtsonzekerheid in zaken waarbij moslims betrokken zijn. Een islamitische rechtsregel zegt dat een niet-moslim niet kan erven van een moslim. Het gebeurt zelden of nooit dat een rechtbank een uitspraak zal doen in het voordeel van christenen tegen moslims. In Indonesië werden alleen al tussen 1998 en 2003 minstens tienduizend christenen vermoord.
Wie de ware betekenis van racisme aan de lijve wil ondervinden, moet maar eens als niet-moslim in Saoedi-Arabië verblijven. Niet-moslims mogen bovendien NIET binnen in Mekka en Medina.
Neptunus zegt : ,,sinds Saddam weg is hebben de kristenen moeilijk in de hele regio,,.Hij geeft hier de schuld aan de moslims.Tarik AZIZ was de minister van buitenlandse zaken en was een kristen in IRAK.Hij durft niet zeggen hoe de Amerikanen die oorlog begonnen zijn en Saddam beschuldigden dat hij chemische wapens zou hebben. De Amerikanen vonden geen chemische wapens maar ondertussen zijn meer dan een miljoen Irakezen gedood door bommen en geweld.Nu zeggen ze dat hun doel de petroleum was.Weet neptunus een westers land waar de minister van buitenladse zaken een moslim is? Anderzijds zegt hij dat ISLAM ontolerant is;ten eerste is het al verboden volgens islam iemand onder druk te laten bekeren.de argument is: griekenland , bulgarije, hongarije , roemenie enz.. waren ongeveer 400 jaar onder ottomaans gebied.Hoe komt het dat ze niet onderdruk gezet zijn en moslims zijn geworden?Er is nog hedendaags veel lof over de regering van de ottomanen door de historici van die landen. groeten bye

ramco
12 januari 2008, 02:00
In het islamitische Andalousië waren joden en christenen destijds derderangsburgers die werden gediscrimineerd, overeenkomstig de islamitische wetten. In een islamitisch bestel geldt voor niet-moslims (joden en christenen) het statuut van dhimmi. Dhimmi's zijn onderworpen aan een aantal discriminaties (die niet altijd aldus worden toegepast): In Andalousië moesten ze een bijzondere belasting betalen (jizaya) voor het verkrijgen van veiligheid en bescherming, ze mochten geen wapens dragen, ze mogen geen openbare functies bekleden (want een moslim mag geen bevelen krijgen van een christen of jood), ze moesten zich vestimentair onderscheiden van moslims, de beruchte (nazi) JODENSTER vindt hier haar oorsprong. Het islamitische Andalousië betekende geenszins een vreedzame samenleving tussen moslims, christenen en joden, gezien joden en christenen waren onderworpen aan de islamitische wetten en de bijhorende discriminatie van andersdenkenden.

De islam kent kent geen godsdienstvrijheid en geen enkele wederkerigheid. In alle moslimlanden worden christenen en andere religies onderdrukt en gediscrimineerd.

In Marokko staat in de grondwet ingeschreven dat het verboden is om zich tot een andere godsdienst te bekeren of om te verklaren dat men de islam heeft verlaten. Ruim een jaar geleden werden in Marrakech een aantal mensen in de gevangenis opgesloten omdat ze zich in het geheim hadden bekeerd tot het christendom. Een tijd geleden werd een zendeling opgepakt omdat hij jongeren probeerde te bekeren tot het christendom. Tot in 7de eeuw waren er in Noord-Afrika (ook in Marokko), waar de kerkvader Augustinus heeft geleefd en gewerkt, christelijke gemeenten. Maar vanaf de 7de eeuw bracht Bennafi er met het zwaard de islam binnen en was het afgelopen met het christendom in Noord-Afrika.

Terwijl hier in België ‘zendelingen’ zoals Sami Zemni van het Centrum voor de islam in Europa, verbonden aan de universiteit van Gent, betaald door onze overheid zich voltijds kan wijden aan islamitisch zendingswerk en proselitisme, is zendingswerk (van een andere godsdienst dan de islam) VERBODEN in elk islamitisch land. Zendeling Zemni stelt dat ‘Europa een aanpassing moet ondergaan’. Bovendien is het in landen zoals Marokko en zelfs het meer liberale en seculiere Tunesië, verboden voor niet-moslims om binnen te gaan in een moskee (wat voorheen in Tunesië wel kon). In Tunesië kan men de ruïnes bezoeken van eens bloeiende christengemeenten in onder meer Carthago en Sbeitla. Na de onafhankelijkheid van Frankrijk in 1956 werden alle kerken er gesloten. Over het hele land resten er nog slechts zes kerken (zonder kruis op de kleine kerktoren – want verboden - en volledig zelfbedruipend, terwijl moskeeën er wel worden betoelaagd) voor de vele toeristen en de Europeanen die er wonen en werken (ter vergelijking: in Antwerpen alleen al zijn er zowat 35 moskeeën...). Ook in het ‘liberale’ Tunesië kan, er geen sprake van zijn dat een moslim zich zou bekeren tot een andere godsdienst. Enkel een buitenlander kan in Noord-Afrika christen zijn.

Waar zijn de christenen gebleven in Turkije, waar de zeven gemeenten in Klein-Azië waren gelegen, waarin Paulus heeft gewerkt en waaraan de apostel Johannes op last van Christus de zeven brieven richtte. De verovering van Costantinopel door de Ottomaanse moslims in 1432 is genoeg bekend en in Efeze, Patmos, Antitochië, kan men de ruïnes bezoeken van kerken van de eerste christengemeenten. Assyrische christenen worden er nog steeds vervolgd. Hier woont een hele gemeenschap Assyrische christenen uit Turkije die halverwege de jaren '90 werd verdreven uit onder meer het dorp Yaramis. Assyrische christenen uit Turkije wonen nu overal verspreid in West-Europa. Van deze uitdrijving van christenen uit Turkije zijn door Amnesty International rapporten opgemaakt. Het laatste seminarie in Turkije werd enkele jaren geleden gesloten, zodat het christendom er op termijn wellicht volledig zal verdwijnen, zoals de patriarch vreest. De orthodoxe kerk, bezit geen rechtspersoonlijkheid. Armeense christenen en orthodoxe Grieken werden er verdreven en vermoord. Momenteel zitten er een paar Turken in Turkije in de gevangenis omdat ze zich hebben bekeerd tot het christendom.

Sinds het verdwijnen van Sadam Hoessein en de oorlog is de situatie van de christenen er veel slechter op geworden. Sinds 2003 zijn er al meer dan 300 000 van de resterende Iraakse christenen naar het buitenland gevlucht. Een religieuze zuivering zoals in Irak is in veel landen van het Midden-Oosten aan de gang, het is zelfs het doel van moslimextremisten. We zijn nu getuige van een historisch drama: de christelijke aanwezigheid in het Midden-Oosten dreigt te verdwijnen, ook in de landen waar het christendom is onstaan. In het verleden waren christenen er tweederangsburgers, nu zijn ze er ongewenst. De druk op christenen om zich te bekeren tot de islam is groot, maar veel christenen vertrekken liever. In juni jl. werden in Irak een Chaldese priseter en zijn assistenten brutaal vermoord, toen ze de kerk verlieten. Ze wilden hen dwingen om zich te bekeren tot de islam.Toen ze dit weigerden, schoten de mannen hen dood, gewoon één van de vele aanvallen van christenen in Irak. In Bagdad, Mosoel, Kirkoek of Bassora kloppen extremistische moslims op de deur bij christenen en beginnen geld te eisen voor ‘bescherming’. Daarbij dwingen ze familieleden meestal openlijk te verklaren tot de islam te zijn overgegaan. Ten slotte eisen ze dat de familie het huis en het laat verlaat, ‘omdat dit niet jullie geboorteland is‘. Honderden christenen ondergaan dit lot. Van de christenen die nog resten in het Midden-Oosten ontvluchten er velen de islamitische onderdrukking en emigreren naar Europa, Amerika, Canada en Australië.

In Iran wordt heden de slinkende minderheid van Assyrische christenen gediscrimineerd. De Assyrische christenen vormen er samen met Armeniërs en Zorostrianen (de oorspronkelijke godsdienst voor de komst van de islam) de christelijke minderheid van het land. In Iran is een christen een ongelovige die nooit baas mag zijn van een gelovige moslim in de werksfeer, daarom zijn er weinig of geen Assyriërs werkzaam bij de overheid . Ook onderwijs- en gezondheidsinstellingen zijn taboe voor christenen. Er werken geen christelijke Assyriërs bij de politie, in het leger, als rechter of als piloot. Het gevolg van de islamitische politiek is dat hoog opgeleide Assyriërs geen werk vinden en vaak genoegen moeten nemen met jobs onder hun niveau. De 33-jarige Assyrische econome Ishtar uit Urmina ziet voor zichzelf maar twee mogelijkheden: "We kunnen genoegen nemen met een onderbetaalde job of het land verlaten. Vaak worden we door werkgevers om onduidelijke reden afgewezen en in sommige gevallen wordt het hardop gezegd: 'uw christelijke geloof is een probleem'.

Naast de discriminaties op het werk bestaan er nog tal van andere discriminaties, die het leven van christenen in Iran bijna onmogelijk maken. Zo moeten christenen die bij een auto-ongeval betrokken raken, meer betalen dan moslims. Ook de boeren in de provincie Urmira, waar een deel van de Assyrische christenen van oudsher woont, ondervinden veel last van discriminaties. Islamitische groothandels kopen hun producten niet, waardoor hun oogst kapot gaat. Met de komst van de nieuwe conservatieve president hebben de christenen hun laatste hoop verloren en de politie die de kledingvoorschriften controleert is nu veel actiever. De politie bezoekt winkels om niet-moslims te waarschuwen om de kledingvooschriften (ook niet-moslim vrouwen moeten zich sluieren) streng na te leven. (Ook in sommige wijken in Brussel is reeds zo een mutawa actief, die erop toeziet dat vrouwen die in winkels werken wel strict islamitisch zijn gekleed en erop toeziet dat er geen alcohol wordt verkocht.) Duizenden christenen hebben Iran reeds verlaten en weken uit naar VS, Canada of Australië.

Overal waar de islam werd verspreid, werden de andere toen bestaande godsdiensten vrijwel volledig uitgeroeid. In Centraal-Azië verdwenen het boeddhisme, het nestorianisme en zoroastrisme bij de komst van de Arabieren. Ook Afghanistan was voorheen boeddhistisch. In het Midden-Oosten (waar het christendom is ontstaan) zijn historisch christelijke gemeenschappen in hun voortbestaan bedreigd. De laatste 50 jaar zakte de christelijke populatie in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever van 22 naar 2%. In Nazareth is de christelijke populatie gezakt van 60 % in 1946 tot minder dan 15% vandaag. Bethlehem telde vroeger 90 % christenen, maar sinds het onder Palestijns gezag kwam, nog slechts een derde. In Syrië (Damascus was erg belangrijk in het vroege christendom) was begin vorige eeuw nog één derde christen, nu nog minder dan 10%. In Egypte emigreren Kopten in grote getallen. Irak telde in 1987 nog 1,4 miljoen christenen, sindsdien is ruim 40% onder hen gevlucht. Deze emigratie van christenen is een gevolg van de terreur van radicale moslimbewegingen en de onderdrukking door de staat. In de hele islamwereld worden autochtone christenen (of andere niet-moslims) door de staat ernstig gediscrimineerd en bewust niet beschermd tegen islamitisch geïnspireerd geweld.

De reële onderdrukking ontgaat echter de meerderheid van de Europeanen.Voor Kopten is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om kerken te bouwen en te restaureren.. De zondagsmissen worden soms verstoord door vandalisme en pesterijen van moslims en lokale overheden. Christenen worden systematisch geweigerd voor leidinggevende functies binnen de overheid, de politie, het leger, de politieke partijen en in het onderwijs, wegens de traditionele sharia-regel die stelt dat ‘ er geen bevoegdheid van een niet-moslim over een moslim mag zijn’. Het zet sommigen ertoe aan om zich te bekeren om zo meer kansen te krijgen. Soms is een bekering een officieuze voorwaarde voor toegang tot goede jobs of huizen. De gewone christelijk leerboeken worden verboden of gecensureerd, terwijl allerlei islamitische literatuur, radio- en televisieprogrammas’s en schoolboeken die christenen belasteren of aanvallen vrij verschijnen. Christenen worden duidelijk gemaakt geen klacht in te dienen uit ‘loyaliteit tegenover de natie’. Indien zij of hun verwanten dat wel doen, worden zij soms opgesloten in plaats van de daders. Er heerst ook een algemene rechtsonzekerheid in zaken waarbij moslims betrokken zijn. Een islamitische rechtsregel zegt dat een niet-moslim niet kan erven van een moslim. Het gebeurt zelden of nooit dat een rechtbank een uitspraak zal doen in het voordeel van christenen tegen moslims. In Indonesië werden alleen al tussen 1998 en 2003 minstens tienduizend christenen vermoord.
Wie de ware betekenis van racisme aan de lijve wil ondervinden, moet maar eens als niet-moslim in Saoedi-Arabië verblijven. Niet-moslims mogen bovendien NIET binnen in Mekka en Medina.
ik hoop dat neptunus ook een beetje zelfkritiek doet: En zou nadenken hoe afrika uitgebuit is en sytematisch onderdruk is verkristend. hoe de noord en zuid Amerikaanse indianen uitgeroeid zijn en onder dwang systematisch verkristend zijn. Hoe de protestanten vervolgd zijn en op sommige steden verbrand zijn paar honderd jaar geleden in europa(alleen al in parijs 30.000). Toen bij verspreiding van de kristendom in europa de over gebleven nog heidensgelovige landen in noord en oost europa binnen gevallen zijn door de kristenlijke landen en veel moorden begaan zijn.En aan de kruistochten enz... en aan de genocide op de Algerijnen waar 1.5 miljoen gedood zijn door fransen nog geen honderd jaar geleden.Ik heb nog geen tijd om verder te gaan . ik hoop en wens op vrede voor iedereen .Waar men niet alleen de negatieven ziet maar ook de positieven van alles. waar men niet alleen de vijandelijkheden zoekt maar vrede en menselijkheid. nog vriendelijke groet bye (ramco)

willem1940NLD
12 januari 2008, 02:19
ik hoop dat neptunus ook een beetje zelfkritiek doet: En zou nadenken hoe afrika uitgebuit is en sytematisch onderdruk is verkristend. hoe de noord en zuid Amerikaanse indianen uitgeroeid zijn en onder dwang systematisch verkristend zijn. Hoe de protestanten vervolgd zijn en op sommige steden verbrand zijn paar honderd jaar geleden in europa(alleen al in parijs 30.000). Toen bij verspreiding van de kristendom in europa de over gebleven nog heidensgelovige landen in noord en oost europa binnen gevallen zijn door de kristenlijke landen en veel moorden begaan zijn.En aan de kruistochten enz... en aan de genocide op de Algerijnen waar 1.5 miljoen gedood zijn door fransen nog geen honderd jaar geleden.Ik heb nog geen tijd om verder te gaan . ik hoop en wens op vrede voor iedereen .Waar men niet alleen de negatieven ziet maar ook de positieven van alles. waar men niet alleen de vijandelijkheden zoekt maar vrede en menselijkheid. nog vriendelijke groet bye (ramco)Het gaat niet echt om een verleden maar wel is belangrijk wat er NU gebeurt en dat is dat moslims in Europa zo goed mogelijk onthaald worden terwijl andersdenkenden in geen moslimland een leefwaardig bestaan kunnen voeren, hoe jij dat ook probeert weg te praten.

averechts
12 januari 2008, 08:42
Natuurlijk zijn er gruwelijkheden gepleegd in naam van het katholieke geloof,natuurlijk hebben Europese landen hun kolonies schaamteloos leeggezogen.
Maar daar heeft de gewone burger hier ,zowel als in de voormalige kolonies weing of niets aan gehad.Alleen de toplaag van de bevolking had hier iets aan.
We hebben er niets van geleerd want de geschiedenis blijft zich herhalen.
Zie eens hoe Israel de Palestijnen behandelt,hoe Bush krampachtig zijn versie van de democratie probeert te exporteren en hoe de moslimextremisten hun heilig boek misbruiken!Hoe de communisten de wandaden van dat regime proberen te verdoezelen.Hoe extreem-rechts alle allochtonen over de zelfde kam scheert en hoe de salonsocialisten hun alibi Ali's misbruiken voor hun eigen politieke toekomst te vrijwaren.

En om de blunders van de ene religie te misbruiken om de blunders van een andere religie goed te praten vind ik een beetje kort door de bocht.
Men moet niet vergeten dat een te ver doorgedreven tolerantie een vorm van intellectuele gemakzucht kan worden en daar moeten we voor oppassen.
Mvg Patrick

willem1940NLD
12 januari 2008, 12:51
............ hoe de moslimextremisten hun heilig boek misbruiken ...........
Grote onzin, gecreëerd middels taq�*ya en linkse (onbelezen) support; die "extremisten" heten in dat boek: de beteren.

system
12 januari 2008, 13:08
Het gaat niet echt om een verleden maar wel is belangrijk wat er NU gebeurt en dat is dat moslims in Europa zo goed mogelijk onthaald worden terwijl andersdenkenden in geen moslimland een leefwaardig bestaan kunnen voeren, hoe jij dat ook probeert weg te praten.

Er zijn ook vele vele goede moslims. Systematische afbraakpolitiek van moslims getuigt van bekrompenheid. De islam zal zich op termijn aanpassen zoals het christelijk geloof dit heeft gedaan. De christenen hebben er 500 jaar over moeten doen. Alleen hoop ik dat het wat sneller gaat met de aanpassing van de islam.

marjan
12 januari 2008, 13:10
Het geweld tussen soennieten en sjiieten in Irak heeft ook zware gevolgen voor de christelijke minderheden. Beide groepen willen zoveel mogelijk terrein winnen. Is het huis gelegen in een gemengde wijk, dan worden de buurten waar christenen wonen nu opgeëist door soennieten of sjiieten. Christenen kunnen er niet meer naar de kerk gaan en moeten een waanzinnig bedrag betalen om te mogen blijven of ze worden koudweg vermoord. Soms wordt een christelijke huisvader gedwongen om zijn dochters aan moslims af te staan. En ten lange leste wordt het gezin toch verdreven..
De christelijke wijk Daura, vandaag een voorstad van Bagdad, groeide op de gronden van de Chaldeeuwse patriarch. Je vond er het seminarie en de universiteit. Nu eisen de soennieten de wijk op. 's Nachts jagen gewapende mannen de mensen uit hun huizen op bevel van een religieuze leider. Soennitische bendes ontvoeren ook priesters. Veel christenen vluchten naar het buitenland.

Iraakse christenen zijn niet onder één noemer te plaatsen, hun confessies zijn een lapendeken (Nestorianen, Assyrische christenen, chaldeeuwse christenen, Grieks-katholiek...). In 633 werd de islam ingevoerd, maar de christenen werden gedoogd omdat ze intellectuelen waren. Het waren de Mongolen van Timoer Lenk die in de late middeleeuwen het christendom in Irak vernietigden. De Ottomaanse (Turkse) heersers discrimineerden op hun beurt de christelijke bevolking: ze moesten vb. hoge taksen betalen en ze mochten geen ambten uitoefenen.

Destijds verplichtte Saddam de christelijke groepen om samen te werken en dat lukte. Sommige christenen verwierven onder het bewind van Saddam Hoessein hoge posities en hadden een zekere welstand. De stichter van de Baath partij van Saddam was een christen. De ideologie van Baath vermengde zich met Arabisch nationalisme en met socialisme en was een moderne beweging. Na de val van Saddam schaften de Amerikanen de structuren van de Baath-partij af, wat een ramp was omdat daarmee een vulkaan die was dichtgegooid in alle hevigheid open barstte.
De hele geschiedenis konden de Iraakse christenen, niettegenstaande vervolging en discriminaties, in hun land blijven. Maar wat er nu gebeurt is een ware kerkvervolging en er wordt gevreesd dat over enkele jaren de christelijke gemeenschap in Irak zal zijn uitgeroeid.

willem1940NLD
12 januari 2008, 14:21
Er zijn ook vele vele goede moslims. Systematische afbraakpolitiek van moslims getuigt van bekrompenheid. De islam zal zich op termijn aanpassen zoals het christelijk geloof dit heeft gedaan. De christenen hebben er 500 jaar over moeten doen. Alleen hoop ik dat het wat sneller gaat met de aanpassing van de islam.Natuurlijk bestaan er onder alle groepen en volkeren vriendelijke Mensen en die kom ik ook gelukkig zowat dagelijks tegen. "Goede moslims" staat hier echter los van.

Christendom moet ik evenmin, maar het grote verschil is dat Jezus anti-geweld was en Moh juist geweld voorschrijft, bij voldoende macht en getal alle (anders)Denkenden zo mogelijk "overtuigen" en de absoluut onbekeerbaren uitroeien.

Christenen hadden steeds al het "nieuwe testament" dus moeten geacht worden te hebben geweten hoe fout ze zaten met kruistochten en inquisitie; wel verbood de kerk erg lang de bijbel voor leken en schaarde zichzelf aan de zijde van de agressors cq werkte deftig met de laatsten mee, waar maar kapitaal en militaire sterkte zat.

De koran is echt niet onduidelijk hoor.

Koran hoofdstuk 9: wacht het juiste moment af èn de vervaldatum van een gesloten bondgenootschap (overal in de koran worden slechts contracten van bepaalde duur aangehaald; stilzwijgende verlenging bestaat niet) .....

http://www.redouan.nl/koran_nl.htm

Hoofdstuk 9 is te groot om hier te plakken en bij weglating van de forse lappen "vrome omlijsting" zou ik de verdenking op mij laden van "selectief citeren".

Webcrusader
18 januari 2008, 08:00
http://www.allesovergent.be/file.php?a=2&t=2&ID=785

mtiadj
18 januari 2008, 23:25
En kerkvader Socrates scholasticus leefde waarschijnlijk in de vijfde eeuw in Constantinopel, dus ook lang voor de islam..
"marjan" hoorde een klokje luiden, maar weet de klepel niet hangen.(niet de eerste keer, hé, "arjan"?);-)
Dat Erasmus in 1529 een pamflet tegen Turken schreef, na de strijd om Wenen, is niet verwonderlijk. Ondanks zijn (terechte) reputatie van humanist mogen we niet vergeten dat Erasmus zelf een (onechte) zoon van een priester was en een priesteropleiding kreeg.
Wat dat pamflet anno 2007 nog terzake doet...pfff
Ik kan pamfletten of uitspraken van bekende mensen tegen gelijk welk volk, godsdienst of groep vinden: Google is my friend, als mijn geheugen 't me niet direct geeft.

Heeft Christus de Enige Heilige Katholieke kerk opgericht? tiens tiens...en ik die dacht dat het Constatijn was in 345 na Christus!

system
18 januari 2008, 23:50
Heeft Christus de Enige Heilige Katholieke kerk opgericht? tiens tiens...en ik die dacht dat het Constatijn was in 345 na Christus!

Inderdaad. Absoluut. Daar kan geen enkele twijfel over bestaan.

Constantijn is de initiator geweest van de huidige Katholieke Romeinse Kerk.