PDA

View Full Version : Optimalisatie leegstandsheffing


eddy devliegere
27 februari 2004, 15:30
Ik heb ernstige vragen over de doeltreffendheid van de leegstandsheffing op leegstaande woningen
Zouden die niet beter hernoemd en herbruikt worden als renovatieheffing die dan niet zou dienen om de schatkist te spekken maar, indien mogelijk, in samenspraak met de eigenaar zou dienen om het gebouw waarop de heffing van toepassing is te renoveren
Zodat die opnieuw bewoond kunnen worden
Indien het gebouw niet meer te renoveren valt zou de heffing moeten dienen om het gebouw af te breken zodat er bouwgrond vrijkomt


Volgende situatie bestaat nu in Vlaanderen
3252 verwaarloosde woningen
3409 ongeschikte of onbewoonbaar verklaarde woningen
14715 leegstaande woningen

dat is in totaal 21376 niet gebruikte woningen
terwijl er een enorm tekort is aan sociale woningen

vryko
27 februari 2004, 19:08
mischien een idee om na 10 jaar leegstand het pand eigendom te laten worden, die dan met de betaalde leegstandsheffing er een sociale woning kan van maken?

Frank Vandenbroucke
27 februari 2004, 22:15
Ik heb ernstige vragen over de doeltreffendheid van de leegstandsheffing op leegstaande woningen
Zouden die niet beter hernoemd en herbruikt worden als renovatieheffing die dan niet zou dienen om de schatkist te spekken maar, indien mogelijk, in samenspraak met de eigenaar zou dienen om het gebouw waarop de heffing van toepassing is te renoveren
Zodat die opnieuw bewoond kunnen worden
Indien het gebouw niet meer te renoveren valt zou de heffing moeten dienen om het gebouw af te breken zodat er bouwgrond vrijkomt


Volgende situatie bestaat nu in Vlaanderen
3252 verwaarloosde woningen
3409 ongeschikte of onbewoonbaar verklaarde woningen
14715 leegstaande woningen

dat is in totaal 21376 niet gebruikte woningen
terwijl er een enorm tekort is aan sociale woningen

Beste Eddy,

Ik ken deze sector eigenlijk niet goed genoeg om op je vraag te antwoorden. Ik stel voor dat je deze suggestie stuurt naar Luc Vanneste van onze studiedienst ([email protected]). Ik zal vragen dat hij je een antwoord stuurt.

Frank

Christian Floru
29 februari 2004, 00:26
Er staan dus volgens uw gegevens 14000 woningen leeg. Dat is nog geen half percent van het totale areaal.
Eigenlijk zie ik geen enkle reden om een belasting op leegstand te heffen.
Gezien er per jaar meer dan 30.000 woningen gebouwd of verbouwd worden en het dikwijls een jaar of langer duurt vooralleer die vergund worden, is de overheid de hoofschuldige aan leegstand.
Wat wel storend kan zijn, zijn verwaarloosde gebouwen.