PDA

View Full Version : De Turkenkrijg van ERASMUS: brandend actueel


marjan
11 december 2007, 17:40
Zelfs de humanist Socrates (die ook kritiek gaf op misbruiken in de kerk) noemde de 'profeet' 'MOHAMMED EEN VERDERFELIJK EN MISDADIG INDIVIDU' in zijn geschriften te Freiburg, op 17 maart 1530

In de 'Turkenkrijg' (uitgeverij Ad. Donker Amsterdam) schrijft Desiderius ERASMUS over de toenmalige veroveringen van de islamitische Turken.
Er een is een verbazingwekkende gelijkenis met de situatie in Europa nu, 500 jaar later. Echt een profetisch traktaat... brandend actueel...
Men ervoer de nabijheid de Turken als een bedreiging voor de beschaving en het christelijk geloof.

“De collectieve verdwazing die zich van de christenheid heeft meester gemaakt, blijft voor mij een onuitputtelijke bron van verwondering. Met zoveel rampen worden wij door God bestookt om ONS WAKKER TE SChUDDEN. Wat onze doofheid zo onvergeeflijk maakt is dat we na zoveel wenken nog niet zijn wakker geworden. Een stel barbaren van duistere origine. Hoeveel smadelijk nederlagen hebben zij de christenheid al niet toegebracht? Voor welk soort medogenloos geweld bleven we gespaard? Hoeveel steden, eilanden, provincies werden ons niet afhandig gemaakt, zodat het territorium van ons geloof wordt gedecimeerd. Dit is nog maar een begin. Het laat zich afzien dat zij, tenzij God ons zijn beschermende hand boven het hoofd houdt, binnen afzienbare tijd de gehele christelijke wereld zullen hebben overmeesterd. Duidelijk is evenwel dat het immense Turkse rijk niet door eigen verdienste is tot stand gekomen Het onze is veleer door eigen falen geslonken. Niet alleen is dit dieptreurig voor allen die de christennatie genegen zijn, ook zullen we alles in het werk moeten stellen om onze zusternaties in hun ellende de nodige hulp te bieden. Feit is dat deze bevolkingsgroep, die met ongehoorde BRUTALITEIT al eeuwenlang de hele christenheid aanvreet en verzwakt, volgens verscheidene auteurs vanuit gebieden rond de Kaspische zee het Perziche rijk en KLein-Azië is binnengedrongen. Dit gebeurde rond het jaar 700...", schrijft Erasmus.
(Wat betreft het heden is er navenant een link tussen enerzijds de zwakheid van de huidige bewindvoerders van onze overgedemocratiseerde samenleving, wereldvreemde bruikbare idioten en anderzijds de verder schrijdende islamisering)

De ‘Turkenkrijg’ behandelt de vraag of het Westen haar krachten moet bundelen om de opmars vn de Turken definitief een halt toe te roepen. Constantinopel was sinds de verovering door Mehmet in 1453 het centrum van het Osmaanse rijk. In 1526 werd Hongarije onder de voet gelopen en drie jaar later sloeg een Turkse legermacht het beleg rond Wenen. Het Westen kon de dreiging die uitging van een expansionistische moslimstaat niet langer negeren.
Als toonaangevend intellectueel werd van Eramus verwacht dat hij een standpunt verwoordde. Kerngedacht die hij formuleerde is dat de macht van de Turken het gevolg is van politieke verdeeldheid, maar ook van een decadent geworden christendom dat de spirituele kracht mist om de islam het hoofd te bieden.

lombas
11 december 2007, 17:43
Ik heb Socrates' vurige pamfletten tegen de Katholieke Kerk nooit echt weten te appreciëren.

En die keer dat hij van Athene naar Rome reisde op zijn knieeën om de paus boete te leren doen, dat was toch gewoon meelijwekkend zielig?

Uh-Huh
11 december 2007, 17:47
Hoe kan iets dat in de 15-16e eeuw geschreven is 'brandend actueel' zijn?

marjan
11 december 2007, 19:06
Omdat mensen niet leren uit de geschiedenis, wat maakt dat de geschiedenis zich herhaalt. En jouw gebrek aan kennis en historisch inzicht is overduidelijk. Net door deze blindheid, onkunde en onwetendheid kunnen drama's zich herhalen.

Uh-Huh
11 december 2007, 21:00
Omdat mensen niet leren uit de geschiedenis, wat maakt dat de geschiedenis zich herhaalt. En jouw gebrek aan kennis en historisch inzicht is overduidelijk. Net door deze blindheid, onkunde en onwetendheid kunnen drama's zich herhalen.
Heeft u zelfs maar het geringste vermoeden van wat het woordje 'actueel' betekent?

Pies Descalzos
11 december 2007, 21:14
Heeft u zelfs maar het geringste vermoeden van wat het woordje 'actueel' betekent?

De situatie van toen is vergelijkbaar met die van nu, dus de situatie van toen is te vergelijken met de 'actuele' situatie.

Uh-Huh
11 december 2007, 21:19
De situatie van toen is vergelijkbaar met die van nu, dus de situatie van toen is te vergelijken met de 'actuele' situatie.
Hoezo?

Pies Descalzos
11 december 2007, 21:35
Hoezo?

Is het zo een enorme gedachtensprong? :?
Kom, lees de tekst grondig en zoek de gelijkenissen met de maatschappij van vandaag. Verbanden leggen is niet zo moeilijk hoor. ;-)

Uh-Huh
11 december 2007, 22:01
Is het zo een enorme gedachtensprong? :?
Kom, lees de tekst grondig en zoek de gelijkenissen met de maatschappij van vandaag. Verbanden leggen is niet zo moeilijk hoor. ;-)
Excuseer, maar ik zie echt geen gelijkenissen met de huidige situatie in de maatschappij. Misschien kan u ze met uw scherp inzicht wel aantonen?

Online
11 december 2007, 22:05
Excuseer, maar ik zie echt geen gelijkenissen met de huidige situatie in de maatschappij.

Voil�*, de schadelijke gevolgen van religieuse hersenspoeling, in het bijzonder de islamitische,vertalen zich in de onmogelijkheid tot kritisch inzicht, tot reflectie tout court. Bedankt dat jij dat als praktijkvoorbeeld voorbeeldig staaft.

Uh-Huh
11 december 2007, 22:20
Voil�*, de schadelijke gevolgen van religieuse hersenspoeling, in het bijzonder de islamitische,vertalen zich in de onmogelijkheid tot kritisch inzicht, tot reflectie tout court. Bedankt dat jij dat als praktijkvoorbeeld voorbeeldig staaft.
Och, iedereen die het niet met jou eens is heeft één of andere hersenspoeling ondergaan. Je bent gewoon niet in staat tot veel meer dan hier en daar wat persoonlijk aan te vallen.

Kom, toon mij eens aan wat ik heb gevraagd.

Pies Descalzos
12 december 2007, 02:13
Een tip van de sluier opgelicht:

1. Het turkse rijk = de islam, het islamitische volk.


2.Wat onze doofheid zo onvergeeflijk maakt is dat we na zoveel wenken nog niet zijn wakker geworden = Aanslagen op de westerse wereld en het westerse gedachtengoed, die afgedaan worden als terreuraanslagen van een kleine groep = doofheid, blindheid voor het echte probleem.


3. Het laat zich afzien dat zij, tenzij God ons zijn beschermende hand boven het hoofd houdt, binnen afzienbare tijd de gehele christelijke wereld zullen hebben overmeesterd. = Het stukje bij beetje meer terrein winnen in onze maatschappij, onze gewoontes en verworvenheden bekritiseren en belemmeren.

Online
12 december 2007, 12:18
Och, iedereen die het niet met jou eens is heeft één of andere hersenspoeling ondergaan. Je bent gewoon niet in staat tot veel meer dan hier en daar wat persoonlijk aan te vallen.

Kom, toon mij eens aan wat ik heb gevraagd.

Aanvallen? Ik maak gewoon een nuchtere vaststelling. Moslims en een kritische ingesteldheid : da's als water een vuur.
Blijkbaar kwetst niets meer dan de waarheid.

fox
12 december 2007, 12:38
Aanvallen? Ik maak gewoon een nuchtere vaststelling. Moslims en een kritische ingesteldheid : da's als water een vuur.
Blijkbaar kwetst niets meer dan de waarheid.

Nuchtere vaststelling: Iedereen die het niet met je ondoordachte en ongefundeerde stellingen eens is, gaat plat op de buik, is niet kritisch ingesteld, is links, is moslim of moslimvriendje.

Je kan slechts over 1 ding praten en blijft er maar over door ratelen en blijft maar stokken zoeken om mee te slaan, hoe ver gezocht het ook allemaal is, het lijkt je niet te deren. Een radicale obsessie is het en zoiets kan niet serieus genomen worden.

Neptunus
12 december 2007, 12:54
FOX

Schiet eens op de bal in plaats van op de man. Jouw totaal inhoudsloos en argumentloos geratel is echt niet serieus te nemen.

Pies Descalzos
12 december 2007, 14:01
Nuchtere vaststelling: Iedereen die het niet met je ondoordachte en ongefundeerde stellingen eens is, gaat plat op de buik, is niet kritisch ingesteld, is links, is moslim of moslimvriendje.

Je kan slechts over 1 ding praten en blijft er maar over door ratelen en blijft maar stokken zoeken om mee te slaan, hoe ver gezocht het ook allemaal is, het lijkt je niet te deren. Een radicale obsessie is het en zoiets kan niet serieus genomen worden.

In dit geval is het een zeer correcte vaststelling, maar om dat te begrijpen moet je eerst je oogkleppen afdoen.

Anna List
12 december 2007, 14:13
Hoe kan iets dat in de 15-16e eeuw geschreven is 'brandend actueel' zijn?

wanneer is de koran geschreven ?

fox
12 december 2007, 14:34
FOX

Schiet eens op de bal in plaats van op de man. Jouw totaal inhoudsloos en argumentloos geratel is echt niet serieus te nemen.

Mijn beste, kijk eens op wat voor post ik gereageerd heb en oordeel dan. Hij kaatst de bal, dus mag hij die terug verwachten.

Maar goed, als je het zo wil, dan zou jij beter ook stoppen met op de man te spelen.

fox
12 december 2007, 14:35
In dit geval is het een zeer correcte vaststelling, maar om dat te begrijpen moet je eerst je oogkleppen afdoen.

Ik heb geen oogkleppen op. Ik bekijk dit alles vanuit een zeer breed perspectief. Radicale moslims en radicale anti-moslims doen dit uiteraard niet.

Judokus
12 december 2007, 15:28
Zelfs de humanist Socrates (die ook kritiek gaf op misbruiken in de kerk) noemde de 'profeet' 'MOHAMMED EEN VERDERFELIJK EN MISDADIG INDIVIDU' in zijn geschriften te Freiburg, op 17 maart 1530

Socrates leefde van 469 voor christus tot 399 v.chr.,
lang voor Christus' stichting van de Ene Heilige Katholieke en Apostolische Kerk (ca.33 na Christus),
en veel lang voordat Mohammed zijn verderfelijke Koran uit zijn duim zoog. (610 na Christus)

Anna List
12 december 2007, 15:33
Socrates leefde van 469 voor christus tot 399 v.chr.,
lang voor Christus' stichting van de Ene Heilige Katholieke en Apostolische Kerk (ca.33 na Christus),
en veel lang voordat Mohammed zijn verderfelijke Koran uit zijn duim zoog. (610 na Christus)

we hadden allen wel door dat t over erasmus gaat, niet ?

Pies Descalzos
12 december 2007, 22:27
Ik heb geen oogkleppen op. Ik bekijk dit alles vanuit een zeer breed perspectief. Radicale moslims en radicale anti-moslims doen dit uiteraard niet.

Radicale moslims zijn gewone moslims, wanneer stopt de verspreiding van dit fabeltje?
Er zijn moslims die tegen geweld zijn, maar zelfs zij kunnen dit vanuit hun geloof niet volledig rechtvaardigen. Ze kunnen niet veel inbrengen tegen wat zwart op wit geschreven staat.
Een andere, softere interpretatie aan de koran geven is iets dat in moslimlanden niet in goede aarde valt.
Als je weet dat moslims de dingen niet vanuit een breed perspectief bekijken, dan weet je ook hoe slecht je er ZELF op het einde zal uitkomen.
Door een softe houding aan te nemen en alles te relativeren kom je echt niet verder.
Als je werkelijk de dingen vanuit een breder perspectief zou bekijken, dan zou je de fouten die zich in het verleden afgespeeld hebben kunnen vermijden.
Als je weet hoe moslims zich gedroegen door de geschiedenis heen toen ze zich vermengden met andere culturen, dan zou het wel spijtig zijn als je dezelfde situatie in het heden niet herkent.
Ze doen alsof... Ze doen zich voor als een tolerante, vredevolle religie met niks kwaad in de zin. Althans, toch in onze streken.
En waarom? Omdat in de koran staat dat ze dat moeten doen zolang ze zich in een zwakke positie bevinden.
Dat is 1 manier.
De andere is terreur.
Je ziet de twee voorbeelden van de veroveringstactiek van de islam voor je neus, maar je herkent ze niet.
Raar toch? Hier is de islam vredevol en gematigd, terwijl dat in de landen waar ze in de meerderheid is niet zo is... Hang maar op die homo's, bedek, verneder en sla die vrouwen maar, doe maar op.
Of denk je dat we zo een goede invloed hebben op islamieten dat ze plotseling de koran gaan negeren?
Je vergist je, achter gesloten deuren worden andere dingen gezegd.
En weet je waarom ik daar zo zeker van ben?
Omdat ik het uit hun eigen mond gehoord heb, 2 ex-islamitische vriendinnen van mij hebben het mij ZO zelf verteld.
Vroeger dacht ik ook op een meer gematigde manier over de islam, maar ik heb mijn eye-opener wel al gehad. Mij maak je niks meer wijs.
Ik vind het ronduit schandalig dat de media de massa op een verkeerde manier informeert over de islam.
In de draad 'is de islam het probleem' staat één van de weinige filmpjes die duidelijke, ongefilterde informatie verstrekt over de islam, en zo zouden er meer moeten zijn, zodat mensen zich bewust worden van het sluipende gevaar, dat nu gewoon afgewimpeld word als zijnde een onbestaand hersenspinsel van mensen met een extreem gedachtengoed.
Je bent tegenwoordig een islamofoob als je feiten opnoemt en je niet laat beetnemen. Erg, zeer erg.

Metternich
12 december 2007, 22:36
Ik heb Socrates' vurige pamfletten tegen de Katholieke Kerk nooit echt weten te appreciëren.Idem, geef mij maar de pamfletten van Plato waarin hij de pausverkiezingen afdoet als corruptie en nepotisme.

Uh-Huh
12 december 2007, 22:43
Een tip van de sluier opgelicht:

1. Het turkse rijk = de islam, het islamitische volk.
De islam is een godsdienst en 'het islamitische volk' bestaat niet.

2.Wat onze doofheid zo onvergeeflijk maakt is dat we na zoveel wenken nog niet zijn wakker geworden = Aanslagen op de westerse wereld en het westerse gedachtengoed, die afgedaan worden als terreuraanslagen van een kleine groep = doofheid, blindheid voor het echte probleem.
Die aanslagen op de westerse wereld hebben niet zonder reden plaatsgevonden en waren inderdaad het werk van een kleine groep. Moesten alle moslims zoals hen denken, dan zat u hier ook niet op dit forum zo'n onzin te typen. De westerse wereld krijgt inderdaad kiritiek op hun gedachtegoed van de oosterse wereld en omgekeerd. Ik begrijp niet waarom zoiets maar in één richting (westen --> oosten) zou mogen?

3. Het laat zich afzien dat zij, tenzij God ons zijn beschermende hand boven het hoofd houdt, binnen afzienbare tijd de gehele christelijke wereld zullen hebben overmeesterd. = Het stukje bij beetje meer terrein winnen in onze maatschappij, onze gewoontes en verworvenheden bekritiseren en belemmeren.
We leven niet meer in de middeleeuwen, hé. Onze staatsvorm zorgt ervoor dat niemand zomaar gewoonten en gebieden kan 'overmeesteren'.

Kijk, zonder je in allerlei bochten te wringen en scheve vergelijkingen te maken, zijn er inderdaad geen gelijkenissen met de huidige toestand in de maatschappij.

1. De zogenaamde 'christenheid' van de 16e eeuw bestaat hier niet meer, dus kan ze ook niet bedreigd worden door de islam.

2. Een stel barbaren van duistere origine. Hoeveel smadelijk nederlagen hebben zij de christenheid al niet toegebracht? Voor welk soort medogenloos geweld bleven we gespaard? Hoeveel steden, eilanden, provincies werden ons niet afhandig gemaakt,Er is geen enkel gebied in onze maatschappij onderworpen aan de islam.

3. De schrijver van die tekst is overduidelijk niet objectief, getuige woordgebruik zoals 'barbaren van duistere origine'. :roll: :lol:

Pies Descalzos
12 december 2007, 22:58
De islam is een godsdienst en 'het islamitische volk' bestaat niet.

Die aanslagen op de westerse wereld hebben niet zonder reden plaatsgevonden en waren inderdaad het werk van een kleine groep. Moesten alle moslims zoals hen denken, dan zat u hier ook niet op dit forum zo'n onzin te typen. De westerse wereld krijgt inderdaad kiritiek op hun gedachtegoed van de oosterse wereld en omgekeerd. Ik begrijp niet waarom zoiets maar in één richting (westen --> oosten) zou mogen?

We leven niet meer in de middeleeuwen, hé. Onze staatsvorm zorgt ervoor dat niemand zomaar gewoonten en gebieden kan 'overmeesteren'.

Kijk, zonder je in allerlei bochten te wringen en scheve vergelijkingen te maken, zijn er inderdaad geen gelijkenissen met de huidige toestand in de maatschappij.

1. De zogenaamde 'christenheid' van de 16e eeuw bestaat hier niet meer, dus kan ze ook niet bedreigd worden door de islam.

2. Er is geen enkel gebied in onze maatschappij onderworpen aan de islam.

3. De schrijver van die tekst is overduidelijk niet objectief, getuige woordgebruik zoals 'barbaren van duistere origine'. :roll: :lol:

De islam is een godsdienst, en het Turkse Rijk was .... Islamitisch
De aanslagen werden gepleegd door een kleine groep, en waar baseerden zij zich op? Geeft de toekomst garantie dat de bron waarop zij zich baseerden niet dezelfde invloed meer kan hebben? Worden hun daden veroordeeld binnen de islam? Ja, maar kunnen ze dit met de koran in de hand weerleggen? Nee. Waarom? Omdat de koran dit dicteert. Waarom zeggen ze dan dat dit verkeerd is? Om geen verder conflict uit te lokken, omdat ze nog te zwak staan.
Kritiek van het oosten op het westen mag er komen, als deze terecht is. Kritiek op onze verworvenheden en jouw recht op vrijheid als vrouw mag er niet komen.
We leven inderdaad niet meer in de middeleeuwen, en onze maatschappij houdt onmiddelijke overheersing tegen. Vandaar dat de middelen nu aangepast zijn, en men eerst sterk moet staan in een maatschappij vooraleer stappen ondernomen moeten worden.
De christenheid wordt niet bedreigt, maar onze waarden wel!
We zijn NOG niet onderworpen aan de islam. Maar zelfs nu al, moeten we oppassen met wat we zeggen en wat we doen. Stel je voor dat de moslims boos zouden worden, dat zou echt ongehoord zijn.
Maar ja, kijk er maar naast. Verban de feiten naar de negeerhoek ergens in een hoekje van je brein tot het zo overduidelijk wordt dat je ze weer moet bovenhalen.

filosoof
12 december 2007, 23:00
Ik heb Socrates' vurige pamfletten tegen de Katholieke Kerk nooit echt weten te appreciëren.

En die keer dat hij van Athene naar Rome reisde op zijn knieeën om de paus boete te leren doen, dat was toch gewoon meelijwekkend zielig?Ben je zeker het wel over dezelfde te hebben: "marjan" mengt Erasmus met Socrates: "de Turkenkrijg" was een pamflet van Desiderius Erasmus, niet van een Socrates.

filosoof
12 december 2007, 23:16
Socrates leefde van 469 voor christus tot 399 v.chr.,
lang voor Christus' stichting van de Ene Heilige Katholieke en Apostolische Kerk (ca.33 na Christus),
en heel lang voordat Mohammed zijn verderfelijke Koran uit zijn duim zoog. (610 na Christus)Kerkvader Socrates scholasticus leefde rond de vijfde eeuw, in Constantinopel, dus voor Mahommed.
"marjan" hoorde een klokje luiden, maar weet de klepel niet hangen.(niet de eerste keer, hé?;))

Dat Erasmus in 1529 een pamflet tegen Turken schreef, na de strijd om Wenen, is niet verwonderlijk. Ondanks zijn (terechte) reputatie van humanist mogen we niet vergeten dat Erasmus zelf een (onechte) zoon van een priester was en een priesteropleiding kreeg.
Wat dat pamflet anno 2007 nog terzake doet...pfff
Ik kan pamfletten of uitspraken van bekende mensen tegen gelijk welk volk, godsdienst of groep vinden: Google is my friend als mijn geheugen 't me niet direct geeft.

marjan
13 december 2007, 23:10
Het gaat wel degelijk om Erasmus (zie titel), die leefde in de 16de eeuw. Hij schreef het pamflet in Freiburg in maart 1530. Filosoofje, ik zou je aanraden om het boek te lezen (uitgeverij Ad. Donker Amsterdam)

Neptunus
17 december 2007, 19:05
Europeaniseren wij de islam of islamiseren de moslims Europa?’, dat is de vraag die Guido Hayen zich stelt.

Aan de hand van uitspraken van diverse imams in Nederland laat hij zien hoezeer een vorm van intolerantie wordt gepropageerd. Zo keren ze zich tegen homoseksuelen die erger zouden zijn dan varkers, tegen het huwelijk van moslims met ‘ongelovigen’, voor het stenigen van diegenen die overspel plegen en zelfs voor de doodstraf voor moslims ‘die jood, christen, communist of atheïst worden’, zeg maar voor afvalligen. De auteur ergert zich hierover en vraagt hoelang we dergelijke uitspraken nog kunnen tolereren? De enigen die in het verweer komen zijn volgens hem net die ‘afvallige allochtonen’ zoals Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian of een Samira Bellil, terwijl autochtone politici en prominenten zwijgen. Dat laatste klopt niet echt. Denk aan Frits Bolkestein, Paul Cliteur, Michiel Hegener, August Hans Den Boef, Ciska Dresselhuys en anderen die zich tegen het cultuurrelativisme verzetten. Maar het klopt dat nog heel wat Nederlandse prominenten er alles aan doen om het probleem te minimaliseren of zelfs staalhard te ontkennen. Misschien kwam de gevaarlijkste uitspraak wel van gewezen minister van Justitie Piet Hein Donner die ooit verklaarde “als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid toch bestaan?” Want de meerderheid telt zo stelt Donner. “Dat is nou namelijk juist de essentie van democratie.” Deze uitspraak van een van de hoogste gezagvoerders in Nederland was verkeerd, dom en gevaarlijk. Fundamentele grondrechten mogen nooit veranderd worden. Een democratie houdt rekening met de wil van de meerderheid, zonder evenwel afbreuk te doen aan de onvervreemdbare rechten van elk individu

filosoof
17 december 2007, 22:17
Het gaat wel degelijk om Erasmus (zie titel), die leefde in de 16de eeuw. Hij schreef het pamflet in Freiburg in maart 1530. Filosoofje, ik zou je aanraden om het boek te lezen (uitgeverij Ad. Donker Amsterdam)Een pamflet uit 1530 lezen? :lol: Er is beter.