PDA

View Full Version : Modelgezin essentieel voor wereldvrede


driewerf
12 december 2007, 04:45
Paus: ''Modelgezin essentieel voor wereldvrede''

http://www.hln.be/static/FOTO/pe/12/5/9/large_208119.jpg Het traditionele gezin, gebaseerd op een huwelijk tussen man en vrouw, is van essentieel belang voor de maatschappij. Als het modelgezin een strobreed in de weg wordt gelegd, is de wereldvrede in gevaar. Dat heeft paus Benedictus XVI geschreven in zijn jaarlijkse boodschap aan wereldleiders, getiteld 'Het menselijk gezin, een gemeenschap van vrede', die vandaag werd verspreid.

Tegen contraceptie en abortus
Als het gezin als hoeksteen van de samenleving in gevaar is, wordt de lokale, nationale en internationale vrede ondermijnd, aldus de leider van de rooms-katholieke kerk. De opmerkingen van Benedictus moeten vooral worden begrepen als kritiek op geboortebeperkingsmaatregelen en abortus.
nu weten we wat Bush is gaan doen in Irak: het modelgezin gaan propageren.

Fozzie
12 december 2007, 05:17
nu weten we wat Bush is gaan doen in Irak: het modelgezin gaan propageren.

Wat een opluchting, ik dat al dat (religieus) fanatisme, de wapenwedloop, de strijd om olie/land/geld/macht, enz... de grootste bedreigingen waren voor de wereldvrede.

Maar neen, het zijn maar het condoom, de pil en niet-traditionele gezinsvormen die de oorlogen veroorzaken. :?

Esperanza
12 december 2007, 06:03
Wat een opluchting, ik dat al dat (religieus) fanatisme, de wapenwedloop, de strijd om olie/land/geld/macht, enz... de grootste bedreigingen waren voor de wereldvrede.

Ik dacht dat aanvankelijk ook. Blijkt nu dat we misleid zijn geweest. Gelukkig is er het Vaticaan nog om ons weer op het goede pad te brengen.


Maar neen, het zijn maar het condoom, de pil en niet-traditionele gezinsvormen die de oorlogen veroorzaken. :?

Wij zijn dan ook maar gewone stervelingen, hé. Zoiets gecompliceerd begrijpen we toch niet. Het wordt hoog tijd dat die heilige geest ons óók eens een bezoekje komt brengen teneinde ons wat wijsheid bij te brengen.

Fozzie
12 december 2007, 06:06
Het wordt hoog tijd dat die heilige geest ons óók eens een bezoekje komt brengen teneinde ons wat wijsheid bij te brengen.

Bij mij is die vorige week donderdag langs gekomen, maar die heeft wel iets leukers gebracht dan wijsheid ;-)

Andro
12 december 2007, 07:34
''Modelgezin essentieel voor wereldvrede''


...zei de aseksueel in soepjurk.

driewerf
12 december 2007, 12:58
Wat een opluchting, ik dat al dat (religieus) fanatisme, de wapenwedloop, de strijd om olie/land/geld/macht, enz... de grootste bedreigingen waren voor de wereldvrede.

Maar neen, het zijn maar het condoom, de pil en niet-traditionele gezinsvormen die de oorlogen veroorzaken. :?
Ik ben nog steeds benieuw naar de ontraditionele gezinsvormen de Guldensporenslag hebben veroorzaakt, of de 100-jarige oorlog, of WO I etc.;-)

Uh-Huh
12 december 2007, 19:50
Volgens mij bedoelt de paus dat een man en een vrouw een betere, natuurlijke harmonie kunnen creëeren, elkaar beter in evenwicht kunnen houden en aanvullen. Zoiets als Yin (vrouwelijk) en Yang (mannelijk), Yin-Yin en Yang-Yang is onevenwicht.

Uh-Huh
12 december 2007, 19:55
Ik ben nog steeds benieuw naar de ontraditionele gezinsvormen de Guldensporenslag hebben veroorzaakt, of de 100-jarige oorlog, of WO I etc.;-)
Ja, maar in een modelgezin beschouwen beide partners elkaar wel als gelijkwaardig en ik denk dat vooral mannen daarmee een probleem hadden en hebben. Als dit niet gebeurt (op grote schaal), krijg je inderdaad een onevenwicht.

Esperanza
12 december 2007, 21:01
Bij mij is die vorige week donderdag langs gekomen, maar die heeft wel iets leukers gebracht dan wijsheid ;-):-D

Godslastering! Ketter! Je zou beter huwen, kindjes maken en meewerken aan de wereldvrede. Vooruit!

Judokus
12 december 2007, 21:41
Volgens mij bedoelt de paus dat een man en een vrouw een betere, natuurlijke harmonie kunnen creëeren, elkaar beter in evenwicht kunnen houden en aanvullen. Zoiets als Yin (vrouwelijk) en Yang (mannelijk), Yin-Yin en Yang-Yang is onevenwicht.
Inderdaad, wie opgroeit in een klassiek gezin is ook gelukkiger en heeft later minder psychische problemen. Maar dat willen progressisten niet geweten hebben...

Visjnu
12 december 2007, 22:43
Volgens mij bedoelt de paus dat een man en een vrouw een betere, natuurlijke harmonie kunnen creëeren, elkaar beter in evenwicht kunnen houden en aanvullen. Zoiets als Yin (vrouwelijk) en Yang (mannelijk), Yin-Yin en Yang-Yang is onevenwicht.

http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/messages/peace/documents/hf_ben-xvi_mes_20071208_xli-world-day-peace_en.html
Dit is de eigenlijke tekst. Het gaat eigenlijk vooral over de koppeling tussen het gezin als "hoeksteen van de samenleving" en het idee dat we allemaal deel uit maken van 1 grote "global family". Vrij mooie tekst, al ga ik er niet op alle punten mee akkoord.

Esperanza
13 december 2007, 05:03
Inderdaad, wie opgroeit in een klassiek gezin is ook gelukkiger en heeft later minder psychische problemen. Maar dat willen progressisten niet geweten hebben...Dag Judokus, long time, no see. Alles goed?

Bedankt om mij even te laten weten dat ik in principe ongelukkig ben en over psychische problemen beschik.

En ik maar het tegendeel denken...

Fozzie
13 december 2007, 06:04
:-D

Godslastering! Ketter! Je zou beter huwen, kindjes maken en meewerken aan de wereldvrede. Vooruit!

Amai, ik druk mijn geloof uit in een katholieke heilige en dan ben ik nog een ketter ?!? ;-)

Geen probleem, ik ga ooit wel eens huwen (volgens de vernieuwde huwelijkswetgeving van 2003) en dan zullen we veel kindjes maken (allé, toch proberen tot het lukt)

Andro
13 december 2007, 08:40
Inderdaad, wie opgroeit in een klassiek gezin is ook gelukkiger en heeft later minder psychische problemen. Maar dat willen progressisten niet geweten hebben...
Huwelijken +- 40.000, echtscheidingen +- 30.000

Zo gelukkig lijken ze mij toch niet, om nog maar te zwijgen over de kinderen.

praha
14 december 2007, 20:51
Volgens mij bedoelt de paus dat een man en een vrouw een betere, natuurlijke harmonie kunnen creëeren, elkaar beter in evenwicht kunnen houden en aanvullen. Zoiets als Yin (vrouwelijk) en Yang (mannelijk), Yin-Yin en Yang-Yang is onevenwicht.
ah zoietske....
zoietske als de vele oorlogen onstaan uit een yin-yang geharmoniseerde maatschappij waarin yin1 wat jaloers werd op yin2 ?

praha
14 december 2007, 20:54
Ja, maar in een modelgezin beschouwen beide partners elkaar wel als gelijkwaardig en ik denk dat vooral mannen daarmee een probleem hadden en hebben. Als dit niet gebeurt (op grote schaal), krijg je inderdaad een onevenwicht.
maw dat modelgezin was niet echt an te raden destijds wou men oorlogen vermijden ? :?
wie weet biedt het nu wel soelaas

btw stond yin nu voor vrouw en yang voor man ... anders moet ik mijn vorige post herschrijven ;-)

praha
14 december 2007, 20:57
Huwelijken +- 40.000, echtscheidingen +- 30.000

Zo gelukkig lijken ze mij toch niet, om nog maar te zwijgen over de kinderen.
tsssss zo zie je maar .... beter had men yin's-yang's genomen als hoeksteen

system
14 december 2007, 21:04
Inderdaad, wie opgroeit in een klassiek gezin is ook gelukkiger en heeft later minder psychische problemen. Maar dat willen progressisten niet geweten hebben...

Dat is zo. Behalve dan als in dat klassiek gezin de vader incest pleegt, regelmatig dronken is, zijn vrouw slaat, de moeder nooit thuis is, de ouders Getuigen van Jehova zijn, enz, enz.

lombas
14 december 2007, 21:21
Is Bush Rooms-Katholiek?

Ik dacht het niet.

Rooms-Katholieke presidenten in de Verenigde Staten worden doodgeschoten.

lombas
14 december 2007, 21:23
Wat mij persoonlijk betreft, ik geloof in het "gezin" als man-vrouw-kinderen en eventueel een losgeslagen tante, confer het Victoriaanse model dus.

Jammer genoeg ben ik zelf een Malthusiaan, en geloof ik dat de mens verheven is boven de natuur, en wens ik momenteel niet echt kinderen.

Het is fijn idealen te hebben om er zelf niet aan te voldoen.

system
14 december 2007, 22:22
Is Bush Rooms-Katholiek?

Ik dacht het niet.

Rooms-Katholieke presidenten in de Verenigde Staten worden doodgeschoten.

Neen, maar Kennedy was het wel. Ook niet altijd een voorbeeld van een christelijke 'model'vader, laat staan een 'model'vader van een katholiek gezin. We hadden het anders eens aan Marlyn Monroe kunnen vragen. Of aan de zoveel andere vrouwen die hij versierd had als katholieke 'model' vader. Ze hebben ons wat wijsgemaakt over Kennedy, neem het maar van mij aan.

lombas
14 december 2007, 22:41
Neen, maar Kennedy was het wel.

;-)


Rooms-Katholieke presidenten in de Verenigde Staten worden doodgeschoten.

system
14 december 2007, 22:48
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas http://forum.politics.be/images/buttons/viewpost.gif (http://forum.politics.be/showthread.php?p=3147362#post3147362)
Rooms-Katholieke presidenten in de Verenigde Staten worden doodgeschoten.

;-)

De meeste Amerikaanse presidenten die doodgeschoten werden, waren vrijmetselaars.

Judokus
28 december 2007, 09:43
bron: http://www.rorate.com/rorate/scripts/nws_art.php?id=42145

Voorzichtige paus zwijgt over het homohuwelijk


vr 28 dec '07 om 07:20u
BRUSSEL (RKnieuws.net) - Op een aantal holebinieuwssites verschenen berichten over de vredesboodschap van paus Benedictius XVI voor 1 januari 2008. Door sommigen wordt die boodschap samengevat onder de titel: ‘Paus noemt het homohuwelijk een bedreiging voor de wereldvrede’. Wie zich de moeite doet om de boodschap van de paus te lezen, zal echter vaststellen dat het homohuwelijk niet genoemd wordt in die boodschap. En misschien is dat vanuit holebistandpunt eigenlijk wel het meest opmerkelijk.
In de katholieke kerk is 1 januari ‘Vredesdag’. Hiervoor schrijft de paus ieder jaar een ‘vredesboodschap’. Het thema van de boodschap dit jaar is: de menselijke familie, een gemeenschap van vrede. De paus beschouwt het basisgezin als een diepe levens- en liefdesgemeenschap, gebaseerd op het huwelijk tussen een man en een vrouw, en dat gezin is de eerste plaats van humanisering van de mens en van de maatschappij. “In een gezonde familiesituatie krijgt men immers ervaring met de fundamentele componenten van de vrede: de rechtvaardigheid en de liefde tussen broers en zussen, het belang van gezag in de persoon van de ouders, de liefdevolle zorg voor zwakkeren in het gezin, b.v. de zieken of de ouderen, de wederzijdse hulp in het levensonderhoud, de bereidheid om de andere te aanvaarden en, zonodig, vergeving te schenken.”

Rechten van het gezin

Benedictus XVI verwijst naar de ‘Universele Verklaring van de Rechten van de Mens’, waarin het gezin wordt gezien als “een natuurlijk en fundamenteel element van de maatschappij, dat recht heeft op bescherming van de maatschappij en van de Staat”. Het niet erkennen of de inperking van de rechten van het gezin, ziet de paus als een bedreiging voor de fundamenten zelf van de vrede. “Alles wat bijdraagt tot verzwakking van de familie als een band die gebaseerd is op het huwelijk tussen een man en een vrouw, alles wat direct of indirect de bereidheid afremt om op een verantwoordelijke manier nieuw leven te ontvangen, alles wat het gezin ondermijnt als eerste verantwoordelijke voor de opvoeding van de kinderen, vormt een objectief obstakel op de weg naar de vrede.” De paus concretiseert dan: “Het gezin heeft onderdak nodig, werk en een volwaardige erkenning van het thuiswerk van ouders, scholing voor de kinderen, een medische basiszorg voor allen. De maatschappij en de politiek moeten zich voor deze domeinen engageren.”

Vrede binnen de grote mensenfamilie

Daarna legt de paus een relatie tussen het gezin en de grote mensenfamilie. “Om in vrede te leven heeft de sociale gemeenschap de waarden nodig waarop de familiegemeenschap zich baseert.”. Die sociale gemeenschap breidt hij uit tot de gemeenschap van alle volkeren en tot hun gemeenschappelijk huis, de aarde. Die zorg voor elkaar over heel de wereld, als broers en zussen, lukt pas echt, volgens de paus, vanuit een diepere inspiratie: een geloof dat God ieder mens daartoe roept.

Vrede door zorg voor het milieu

Daarna wijdt de paus uit over de zorg voor het milieu, het gemeenschappelijk huis van de mensenfamilie. Hij wijst op de dialoog die nodig is tussen alle landen om tot een groter ecologisch evenwicht te komen. Hij gaat verder in op het beheer van de energiebronnen van onze planeet: de ontwikkelde landen moeten hun consumptiegedrag minderen, meer investeren in het diversifiëren van de energiebronnen en een meer rechtvaardige prijs betalen voor de energie die zij halen in arme landen.

Vrede door ontwapening

Daarbij aansluitend pleit de paus ook voor ontwapening. Hij noemt het Midden-Oosten een toneel van conflicten en aanslagen, met gevolgen voor de landen en de gebieden in de omtrek, die het risico lopen in een spiraal van geweld te worden meegezogen. Hij betreurt dat het aantal landen dat meedoet met de bewapeningswedloop, vermeerdert; zelfs een aantal ontwikkelingslanden besteden daaraan een groot deel van hun inkomsten. “Voor de ontwikkeling van deze dodelijke handel zijn meerdere verantwoordelijkheden: de landen van de geïndustrialiseerde wereld halen grote winsten uit deze wapenverkoop, en in de arme landen zijn er heersende standen, die hun positie willen versterken door de aankoop van steeds meer gesofistikeerde wapens.” Hij roept de gezagsdragers nogmaals op om met vastberadenheid verder te gaan in de gesprekken over nucleaire ontwapening, nu het proces van de non-proliferatieverdragen vertraagd lijkt.

Tot slot verwijst Benedictus XVI opnieuw naar de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, die zestig jaar geleden werd gepubliceerd en die hij een beslissende stap noemt in de groei van samenhang en vrede in de wereld. Aan de christenen wordt gevraagd om bijzonder voor de vrede in de wereld te blijven bidden.

En het homohuwelijk?

De paus snijdt dus een drietal thema’s aan: het belang van het gezin voor het leren samenleven met elkaar in vrede (volwassenen, kinderen, zieken, ...); het belang van de zorg voor het milieu (want dat is ’het huis waarin de ganse mensenfamilie woont’); de vrede tussen landen en volkeren (die ook als in een goede familie, voor elkaar moeten zorgen). Op geen enkele plaats heeft hij het over het homohuwelijk, en dus ook niet expliciet over het ’homohuwelijk als een bedreiging voor de wereldvrede’.

Hij zegt wel herhaaldelijk dat de familie gebaseerd is op de liefde tussen een man en een vrouw, en dat de afzwakking van die visie een obstakel is op de weg naar vrede. Het enige dat je de paus kan ’verwijten’ is dus ... dat hij de familie beperkt tot het klassieke ’man-vrouw-model’. Maar zijn de holebi’s zelf niet creatief genoeg om datgene wat de paus zegt over het ’klassieke gezin’, door te trekken op hun ’holebi’-gezin? Wil het holebi-gezin immers ook geen diepe levens- en liefdesgemeenschap zijn waarin men met elkaar in vrede leert samenleven? Hopelijk zullen een aantal holebi-gezinnen, en zeker de gelovige, die uitbreiding alleszins wel maken.

Het valt op bij deze paus, dat hij eigenlijk heel voorzichtig is in zijn uitspraken naar homoseksuelen toe. Ook in deze brief laat hij eigenlijk de kans liggen om het homohuwelijk even te noemen! Bewust wellicht, omdat hij ook wel aanvoelt dat hij de liefde tussen holebi’s’ moeilijk kan veroordelen?

In deze boodschap staat niet dat de paus het homogezin als een evenwaardige liefdes- en levensgemeenschap ziet, zoals het heterogezin. Maar uit zijn brief de boodschap halen dat hij het homohuwelijk een bedreiging voor de wereldvrede noemt, dat is een te ongenuanceerde interpretatie van zijn woorden. ( Rik Renckens )

Wie de boodschap zelf wil lezen: www.vatican.va (http://www.vatican.va)(Message for peace 2008, of, Message pour la paix 2008).

system
28 december 2007, 16:45
bron: http://www.rorate.com/rorate/scripts/nws_art.php?id=42145

Voorzichtige paus zwijgt over het homohuwelijk



vr 28 dec '07 om 07:20u

BRUSSEL (RKnieuws.net) - Op een aantal holebinieuwssites verschenen berichten over de vredesboodschap van paus Benedictius XVI voor 1 januari 2008. Door sommigen wordt die boodschap samengevat onder de titel: ‘Paus noemt het homohuwelijk een bedreiging voor de wereldvrede’. Wie zich de moeite doet om de boodschap van de paus te lezen, zal echter vaststellen dat het homohuwelijk niet genoemd wordt in die boodschap. En misschien is dat vanuit holebistandpunt eigenlijk wel het meest opmerkelijk.

In de katholieke kerk is 1 januari ‘Vredesdag’. Hiervoor schrijft de paus ieder jaar een ‘vredesboodschap’. Het thema van de boodschap dit jaar is: de menselijke familie, een gemeenschap van vrede. De paus beschouwt het basisgezin als een diepe levens- en liefdesgemeenschap, gebaseerd op het huwelijk tussen een man en een vrouw, en dat gezin is de eerste plaats van humanisering van de mens en van de maatschappij. “In een gezonde familiesituatie krijgt men immers ervaring met de fundamentele componenten van de vrede: de rechtvaardigheid en de liefde tussen broers en zussen, het belang van gezag in de persoon van de ouders, de liefdevolle zorg voor zwakkeren in het gezin, b.v. de zieken of de ouderen, de wederzijdse hulp in het levensonderhoud, de bereidheid om de andere te aanvaarden en, zonodig, vergeving te schenken.”


Rechten van het gezin


Benedictus XVI verwijst naar de ‘Universele Verklaring van de Rechten van de Mens’, waarin het gezin wordt gezien als “een natuurlijk en fundamenteel element van de maatschappij, dat recht heeft op bescherming van de maatschappij en van de Staat”. Het niet erkennen of de inperking van de rechten van het gezin, ziet de paus als een bedreiging voor de fundamenten zelf van de vrede. “Alles wat bijdraagt tot verzwakking van de familie als een band die gebaseerd is op het huwelijk tussen een man en een vrouw, alles wat direct of indirect de bereidheid afremt om op een verantwoordelijke manier nieuw leven te ontvangen, alles wat het gezin ondermijnt als eerste verantwoordelijke voor de opvoeding van de kinderen, vormt een objectief obstakel op de weg naar de vrede.” De paus concretiseert dan: “Het gezin heeft onderdak nodig, werk en een volwaardige erkenning van het thuiswerk van ouders, scholing voor de kinderen, een medische basiszorg voor allen. De maatschappij en de politiek moeten zich voor deze domeinen engageren.”


Vrede binnen de grote mensenfamilie


Daarna legt de paus een relatie tussen het gezin en de grote mensenfamilie. “Om in vrede te leven heeft de sociale gemeenschap de waarden nodig waarop de familiegemeenschap zich baseert.”. Die sociale gemeenschap breidt hij uit tot de gemeenschap van alle volkeren en tot hun gemeenschappelijk huis, de aarde. Die zorg voor elkaar over heel de wereld, als broers en zussen, lukt pas echt, volgens de paus, vanuit een diepere inspiratie: een geloof dat God ieder mens daartoe roept.


Vrede door zorg voor het milieu


Daarna wijdt de paus uit over de zorg voor het milieu, het gemeenschappelijk huis van de mensenfamilie. Hij wijst op de dialoog die nodig is tussen alle landen om tot een groter ecologisch evenwicht te komen. Hij gaat verder in op het beheer van de energiebronnen van onze planeet: de ontwikkelde landen moeten hun consumptiegedrag minderen, meer investeren in het diversifiëren van de energiebronnen en een meer rechtvaardige prijs betalen voor de energie die zij halen in arme landen.


Vrede door ontwapening


Daarbij aansluitend pleit de paus ook voor ontwapening. Hij noemt het Midden-Oosten een toneel van conflicten en aanslagen, met gevolgen voor de landen en de gebieden in de omtrek, die het risico lopen in een spiraal van geweld te worden meegezogen. Hij betreurt dat het aantal landen dat meedoet met de bewapeningswedloop, vermeerdert; zelfs een aantal ontwikkelingslanden besteden daaraan een groot deel van hun inkomsten. “Voor de ontwikkeling van deze dodelijke handel zijn meerdere verantwoordelijkheden: de landen van de geïndustrialiseerde wereld halen grote winsten uit deze wapenverkoop, en in de arme landen zijn er heersende standen, die hun positie willen versterken door de aankoop van steeds meer gesofistikeerde wapens.” Hij roept de gezagsdragers nogmaals op om met vastberadenheid verder te gaan in de gesprekken over nucleaire ontwapening, nu het proces van de non-proliferatieverdragen vertraagd lijkt.


Tot slot verwijst Benedictus XVI opnieuw naar de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, die zestig jaar geleden werd gepubliceerd en die hij een beslissende stap noemt in de groei van samenhang en vrede in de wereld. Aan de christenen wordt gevraagd om bijzonder voor de vrede in de wereld te blijven bidden.


En het homohuwelijk?


De paus snijdt dus een drietal thema’s aan: het belang van het gezin voor het leren samenleven met elkaar in vrede (volwassenen, kinderen, zieken, ...); het belang van de zorg voor het milieu (want dat is ’het huis waarin de ganse mensenfamilie woont’); de vrede tussen landen en volkeren (die ook als in een goede familie, voor elkaar moeten zorgen). Op geen enkele plaats heeft hij het over het homohuwelijk, en dus ook niet expliciet over het ’homohuwelijk als een bedreiging voor de wereldvrede’.


Hij zegt wel herhaaldelijk dat de familie gebaseerd is op de liefde tussen een man en een vrouw, en dat de afzwakking van die visie een obstakel is op de weg naar vrede. Het enige dat je de paus kan ’verwijten’ is dus ... dat hij de familie beperkt tot het klassieke ’man-vrouw-model’. Maar zijn de holebi’s zelf niet creatief genoeg om datgene wat de paus zegt over het ’klassieke gezin’, door te trekken op hun ’holebi’-gezin? Wil het holebi-gezin immers ook geen diepe levens- en liefdesgemeenschap zijn waarin men met elkaar in vrede leert samenleven? Hopelijk zullen een aantal holebi-gezinnen, en zeker de gelovige, die uitbreiding alleszins wel maken.


Het valt op bij deze paus, dat hij eigenlijk heel voorzichtig is in zijn uitspraken naar homoseksuelen toe. Ook in deze brief laat hij eigenlijk de kans liggen om het homohuwelijk even te noemen! Bewust wellicht, omdat hij ook wel aanvoelt dat hij de liefde tussen holebi’s’ moeilijk kan veroordelen?


In deze boodschap staat niet dat de paus het homogezin als een evenwaardige liefdes- en levensgemeenschap ziet, zoals het heterogezin. Maar uit zijn brief de boodschap halen dat hij het homohuwelijk een bedreiging voor de wereldvrede noemt, dat is een te ongenuanceerde interpretatie van zijn woorden. ( Rik Renckens )


Wie de boodschap zelf wil lezen: www.vatican.va (http://www.vatican.va)(Message for peace 2008, of, Message pour la paix 2008).

Ik denk eerder dat de overbevolking een bedreiging voor de wereldvrede wordt of al een bedreiging is.

Judokus
28 december 2007, 16:47
Ik denk eerder dat de overbevolking een bedreiging voor de wereldvrede wordt of al een bedreiging is.
De overbevolking is in de wereld zeer ongelijk. Want tegelijkertijd vormt in het westen de ontgroening en de vergrijzing een bedreiging.

system
28 december 2007, 16:53
De overbevolking is in de wereld zeer ongelijk. Want tegelijkertijd vormt in het westen de ontgroening en de vergrijzing een bedreiging.

De druk van de wereldbevolking, die steeds maar blijft stijgen, wordt zo groot (ook in Europa is de druk op de natuur zeer groot) dat de aarde - bij manier van spreken- aan het kraken is onder de druk. Diegenen die dat niet willen inzien, zijn fout bezig.

Rudy
29 december 2007, 00:23
Als het modelgezin een strobreed in de weg wordt gelegd, is de wereldvrede in gevaar.

En waar, en door wie of wat, wordt het modelgezin een strobreed in de weg gelegd ?

Esperanza
29 december 2007, 07:58
En waar, en door wie of wat, wordt het modelgezin een strobreed in de weg gelegd ?

Goede vraag! Ik ben benieuwd of er een antwoord zal op komen.

Tevens stel ik mij de vraag in welk opzicht De Wereldvrede wordt bedreigd. Welke wereldvrede...?

Esperanza
29 december 2007, 08:03
Hij zegt wel herhaaldelijk dat de familie gebaseerd is op de liefde tussen een man en een vrouw, en dat de afzwakking van die visie een obstakel is op de weg naar vrede.Aansluitend op de vraag van Rudy, vermeldt de paus ook op welke manier een andere visie een obstakel zou zijn?Maar uit zijn brief de boodschap halen dat hij het homohuwelijk een bedreiging voor de wereldvrede noemt, dat is een te ongenuanceerde interpretatie van zijn woorden.Te ongenuanceerd? Het is de gebruikelijke semantiek, mijn beste. Het is overduidelijk waar die man op zinspeelt. Het is en blijft onvoorstelbaar hoe weinig voelig het Vaticaan heeft met de realiteit.

Judokus
29 december 2007, 11:20
En waar, en door wie of wat, wordt het modelgezin een strobreed in de weg gelegd ?
U draait de dingen om. De paus beweerde niet dat de wereld het modelgezin bedreigt, wel dat het modelgezin essentieel is voor de wereldvrede.
Hij legt namelijk een relatie tussen het gezin en de grote mensenfamilie. Om in vrede te leven heeft de sociale gemeenschap de waarden nodig waarop de familiegemeenschap zich baseert. Die sociale gemeenschap breidt hij uit tot de gemeenschap van alle volkeren en tot hun gemeenschappelijk huis, de aarde. Die zorg voor elkaar over heel de wereld, als broers en zussen.

Judokus
29 december 2007, 11:25
Tevens stel ik mij de vraag in welk opzicht De Wereldvrede wordt bedreigd. Welke wereldvrede...?
Het gezin is de eerste plaats van humanisering van de mens en van de maatschappij. In een gezonde familiesituatie krijgt men immers ervaring met de fundamentele componenten van de vrede: de rechtvaardigheid en de liefde tussen broers en zussen, het belang van gezag in de persoon van de ouders, de liefdevolle zorg voor zwakkeren in het gezin, b.v. de zieken of de ouderen, de wederzijdse hulp in het levensonderhoud, de bereidheid om de andere te aanvaarden en, zonodig, vergeving te schenken.

Wie dit model extrapoleert, van gezin naar wereld, heeft het meest kans om wereldvrede te bereiken, aldus Benedictus XVI.

Rudy
29 december 2007, 18:26
U draait de dingen om. De paus beweerde niet dat de wereld het modelgezin bedreigt, wel dat het modelgezin essentieel is voor de wereldvrede.
Hij legt namelijk een relatie tussen het gezin en de grote mensenfamilie. Om in vrede te leven heeft de sociale gemeenschap de waarden nodig waarop de familiegemeenschap zich baseert. Die sociale gemeenschap breidt hij uit tot de gemeenschap van alle volkeren en tot hun gemeenschappelijk huis, de aarde. Die zorg voor elkaar over heel de wereld, als broers en zussen.

Na een dertigtal postings lees ik enkel dat een modelgezin zou bestaan uit een man en een vrouw.

Kortom, ik zou moeten geloven dat een modelgezin aan de basis zou moet liggen van het geluk.

Weet je, ik verdenk onze dierbare paus terug te willen naar een strikt rollenpatroon.

system
29 december 2007, 18:30
Na een dertigtal postings lees ik enkel dat een modelgezin zou bestaan uit een man en een vrouw.

Kortom, ik zou moeten geloven dat een modelgezin aan de basis zou moet liggen van het geluk.

Weet je, ik verdenk onze dierbare paus terug te willen naar een strikt rollenpatroon.

Ja, en over dat rollenpatroon, daar kan hij persoonlijk zeker over meespreken...