PDA

View Full Version : Ik zweer getrouwheid aan de Koning


John Stufflebeam
28 februari 2004, 12:32
Federale parlementsleden, gemeente- en provincieraadsleden kunnen hun mandaat enkel opnemen als ze verkozen worden, en als ze trouw zweren aan de koning.

Bij mijn weten is Albert II de enige politicus die niet verkozen wordt, en uitgerekend aan hem moeten onze verkozen afgevaardigden getrouwheid zweren.

Vindt u dat die eed moet gewijzigd worden?

Jan Loones
28 februari 2004, 17:45
Als republikein plooide ik tot nu toe altijd mijn vingers bij het woord koning;
en in het parlement luidt de eed overigens: "ik zweer de grondwet na te leven"; waarbij het laatste woord weleens vervangen wordt door "lezen"; een mens moet zich met iets amuseren...

Supe®Staaf
28 februari 2004, 19:29
Als republikein plooide ik tot nu toe altijd mijn vingers bij het woord koning;
en in het parlement luidt de eed overigens: "ik zweer de grondwet na te leven"; waarbij het laatste woord weleens vervangen wordt door "lezen"; een mens moet zich met iets amuseren...
Als u die eed met gekruiste vingers aflegde (m;a.w. zonder u aan die al dan niet contractuele afspraak of belofte te houden) , dan mag u wat mij betreft heel consekwent het loonbriefje dat eraan verbonden is weigeren.

---Gwen---
28 februari 2004, 19:47
Als republikein plooide ik tot nu toe altijd mijn vingers bij het woord koning;
en in het parlement luidt de eed overigens: "ik zweer de grondwet na te leven"; waarbij het laatste woord weleens vervangen wordt door "lezen"; een mens moet zich met iets amuseren...
Als u die eed met gekruiste vingers aflegde (m;a.w. zonder u aan die al dan niet contractuele afspraak of belofte te houden) , dan mag u wat mij betreft heel consekwent het loonbriefje dat eraan verbonden is weigeren.

touché :lol:

anderzijds is het enkel haalbaar om als idealist iets te veranderen vanuit het systeem zelf en je dus eerst als een "conformist" aan het systeem te profileren

Pelgrim
28 februari 2004, 19:55
Als republikein plooide ik tot nu toe altijd mijn vingers bij het woord koning;
en in het parlement luidt de eed overigens: "ik zweer de grondwet na te leven"; waarbij het laatste woord weleens vervangen wordt door "lezen"; een mens moet zich met iets amuseren...

:lol:

Ge stijgt enorm in mijn achting, beste Jan :wink:

dan mag u wat mij betreft heel consekwent het loonbriefje dat eraan verbonden is weigeren.

Waarom? Hij werkt toch niet voor de koning maar voor het land?

Supe®Staaf
28 februari 2004, 19:56
Als u die eed met gekruiste vingers aflegde (m;a.w. zonder u aan die al dan niet contractuele afspraak of belofte te houden) , dan mag u wat mij betreft heel consekwent het loonbriefje dat eraan verbonden is weigeren.

touché :lol:

anderzijds is het enkel haalbaar om als idealist iets te veranderen vanuit het systeem zelf en je dus eerst als een "conformist" aan het systeem te profileren
Sorry,

De term idealist vind ik vrij onterecht in dit geval.

Een job aanvaarden met het vaste voornemen in de hand te bijten waaruit je eet, is allesbehalve netjes.

Iemand die zich laat vergoeden, en de in ruil daarvoor gevraagde belofte slechts veinst, daar heb ik andere termen voor, maar ik moet me op deze sessies inhouden. :?

Supe®Staaf
28 februari 2004, 19:59
Waarom? Hij werkt toch niet voor de koning maar voor het land?
Als je voor Microsoft werkt, dan is het niet gebruikelijk Bill Gates te bezwadderen of in 't zak te zetten.

Pelgrim
28 februari 2004, 20:04
Jan Loones is parlementslid. Dat wil zeggen dat hij daar voor het VOLK zit, niet voor le roi. Bijgevolg zie ik geen probleem in zijn anders wel leuke stunt.

---Gwen---
28 februari 2004, 20:10
De term idealist vind ik vrij onterecht in dit geval.

Een job aanvaarden met het vaste voornemen in de hand te bijten waaruit je eet, is allesbehalve netjes.



Ik had het eigenlijk helemaal niet over Jan Loones ofzo, maar sprak in het algemeen.
Ik wou benadrukken dat puur idealisme mooi is in de theorie, maar moeilijk realiseerbaar en bijna onhaalbaar is in praktijk.

Supe®Staaf
28 februari 2004, 20:14
Jan Loones is parlementslid. Dat wil zeggen dat hij daar voor het VOLK zit, niet voor le roi. Bijgevolg zie ik geen probleem in zijn anders wel leuke stunt.
Dat is allemaal best waar, maar aan die job zijn nu eenmaal vereisten verbonden, wat ook de naakte essentie ervan moge wezen.

Als je in dienst van een boer werkt, en je geeft de boerin een ferme beurt in de hooischuur, dan overtreed je geen wet noch een arbeidsovereenkomst. Je brengt evenmin schade toe aan de vruchten des velds, je capaciteit als lanbouwerhulpje zijn niet in het geding.

Ik vraag me echter af of een vurig pleidooi over je liefde voor de boerestiel je gaat redden van een riek in je reet wanneer de boer je betrapt met de broek op de enkels........
:P

Supe®Staaf
28 februari 2004, 20:16
Ik had het eigenlijk helemaal niet over Jan Loones ofzo, maar sprak in het algemeen.
Ik wou benadrukken dat puur idealisme mooi is in de theorie, maar moeilijk realiseerbaar en bijna onhaalbaar is in praktijk.
Een mooi begin van idealisme is: je houden aan beloftes.
Of geen beloftes doen waarvan je op voorhand weet ze te zullen breken.

Pelgrim
28 februari 2004, 20:20
Uw boeren verhaal is mooi, maar wel van geen tel in deze zaak. De functie van volksvertegenwoordiger is iets heel anders dan boerenknecht, en een republikein die verkozen wordt heeft dan ook de plicht om zich aan zijn belofte te houden: republikeins zijn. Dus die mag gerust zijn middenvinger opsteken naar le roi, hij moet enkel rekenschap afleggen aan de bevolking.

Supe®Staaf
28 februari 2004, 21:11
Uw boeren verhaal is mooi, maar wel van geen tel in deze zaak. De functie van volksvertegenwoordiger is iets heel anders dan boerenknecht,
Foeifoei, en dat voor iemand die zich eerder aan de linkse kant van het spectrum situeert wat betreft de appreciatie van elke soort arbeid......

en een republikein die verkozen wordt heeft dan ook de plicht om zich aan zijn belofte te houden: republikeins zijn. Dus die mag gerust zijn middenvinger opsteken naar le roi, hij moet enkel rekenschap afleggen aan de bevolking.
Een republikein zou zich niet eens mogen kandidaat stellen om een rol te spelen in wat hij vooraf weet een bestuur te zijn, waar hij dergelijke conditie (eed van trouw) moet vervullen om in aanmerking te komen.

Als republikein moet je het dan maar via andere kanalen waarmaken.
Meedraaien in de 'cirque royale', er poen voor opstrijken, maar er anderzijds radicaal tegen gekant zijn.
Dat snijdt geen hout, nietwaar?

Knuppel
28 februari 2004, 21:21
Ik wist niet dat het om een royaal circus ging maar om vertegenwoordiger van het volk. Volk dat er ook republikeins over denkt en daarom op die mensen stemt.

Waar bevinden zich overigens de kanalen waarlangs hij een Vlaams-nationalist zich zou kunnen waarmaken als republikein?

Bij de CD&V?

Yort
28 februari 2004, 22:41
Sorry,

De term idealist vind ik vrij onterecht in dit geval.

Een job aanvaarden met het vaste voornemen in de hand te bijten waaruit je eet, is allesbehalve netjes.

Iemand die zich laat vergoeden, en de in ruil daarvoor gevraagde belofte slechts veinst, daar heb ik andere termen voor, maar ik moet me op deze sessies inhouden.

Een Parlementslid eet niet uit de hand van de Koning, mijn beste. Hij laat zich vergoeden voor het werk dat hij doet, niet om de 'eed' te zweren.

Een goed begin als je al bij je aanstelling als Parlementslid zou moeten liegen door te zeggen dat je trouw aan de koning zweert, ook al ben je republikein in hart en nieren. Het heeft wel degelijk met idealisme te maken. Supe®staaf, hier sla je de bal eventjes mis.

Supe®Staaf
29 februari 2004, 19:29
Ik wist niet dat het om een royaal circus ging maar om vertegenwoordiger van het volk. Volk dat er ook republikeins over denkt en daarom op die mensen stemt.
Dat meedraaien in het koninklijke circus is een voorwaarde.
Als je belooft hem en de wetten getrouw te zijn, dan moet houd je je eraan.
Anders ben je een meinedige woordbreker, een contractbrekende sloerie.

Waar bevinden zich overigens de kanalen waarlangs hij een Vlaams-nationalist zich zou kunnen waarmaken als republikein?

Bij de CD&V?
Sinds de N-VA erbij is, werd de CD&V een waar republikeins separatistisch broeinest. :twisted:

Calle
4 maart 2004, 14:13
Jan Loones is parlementslid. Dat wil zeggen dat hij daar voor het VOLK zit, niet voor le roi. Bijgevolg zie ik geen probleem in zijn anders wel leuke stunt.
Dat is allemaal best waar, maar aan die job zijn nu eenmaal vereisten verbonden, wat ook de naakte essentie ervan moge wezen.

Als je in dienst van een boer werkt, en je geeft de boerin een ferme beurt in de hooischuur, dan overtreed je geen wet noch een arbeidsovereenkomst. Je brengt evenmin schade toe aan de vruchten des velds, je capaciteit als lanbouwerhulpje zijn niet in het geding.

Ik vraag me echter af of een vurig pleidooi over je liefde voor de boerestiel je gaat redden van een riek in je reet wanneer de boer je betrapt met de broek op de enkels........
:P

En dan nog zeggen dat de monarchie slechts een protocollaire functie heeft ?