PDA

View Full Version : Vlaanderen erkent zijn eerste moskeeën


PollyCorrect
22 december 2007, 16:58
Net gehoord op vrt nieuws.

En ook dat dan de kuis van de moskee zal gesubsidieerd worden ofzo.

Please tell me more.

Lincoln
22 december 2007, 17:25
Ah, de toepassing van "geef ze brood en spelen" is ook op de moslims van toepassing...

circe
22 december 2007, 17:53
Net gehoord op vrt nieuws.

En ook dat dan de kuis van de moskee zal gesubsidieerd worden ofzo.

Please tell me more.

En ze zijn er stillekes bij vergeten te vertellen dat die moskeeën dan natuurlijk net zoals de kerkgebouwen lekker door de staat zijn geconfisceerd zeker?

PollyCorrect
22 december 2007, 17:58
En ze zijn er stillekes bij vergeten te vertellen dat die moskeeën dan natuurlijk net zoals de kerkgebouwen lekker door de staat zijn geconfisceerd zeker?Méén je dat?

Oh en die imams worden verder ook door ons belastinggeld betaald schijnt het. Dus ze behoren ons toe, nu? :oops:

circe
22 december 2007, 18:04
bah! de katholieke priesters en kerken werden dus betaald in ruil voor het feit dat Bonaparte hun kerken had geconfisceerd, dus ik neem maar aan dat het nu hetzelfde zal zijn zeker? We moeten toch geen religieuzen gaan betalen omdat ze zeggen dat ze religieuzen zijn? Dan mogen ze mij ook gaan betalen, ik ben voorganger van het FSM, een zeer snel groeiende wereldwijde religie.


en ja, ze zullen ons dus toebehoren. Maar ik begrijp totaal niet dat ze nu hun moskees gaan laten opkuisen door geld van die vuile onreine kaffers...; allez, het idee alleen al!

longhorn
22 december 2007, 19:12
Nu nog de afbraakvergunningen erkennen.

Jan van den Berghe
22 december 2007, 19:20
Net gehoord op vrt nieuws.

En ook dat dan de kuis van de moskee zal gesubsidieerd worden ofzo.

Please tell me more.

Bij mijn weten is dat een federale bevoegdheid, geen regionale.

Jan van den Berghe
22 december 2007, 19:22
En ze zijn er stillekes bij vergeten te vertellen dat die moskeeën dan natuurlijk net zoals de kerkgebouwen lekker door de staat zijn geconfisceerd zeker?

Kerken zijn alleen eigendom van de staat als ze dateren voor de totstandkoming van het concordaat onder Napoleon. Alle erna gebouwde kerken zijn eigendom van de Kerk en moeten dan ook volledig door de Kerk betaald worden.

Geert C
22 december 2007, 19:30
Bij mijn weten is dat een federale bevoegdheid, geen regionale.
Het is een gemengde bevoegdheid, maar ik zou niet weten wie precies voor wat verantwoordelijk is. :?

Jan van den Berghe
22 december 2007, 19:53
Het is een gemengde bevoegdheid, maar ik zou niet weten wie precies voor wat verantwoordelijk is. :?

U heeft gelijk.

Online
22 december 2007, 19:57
Er zijn tal van mensen die hun stookoliefaktuur niet kunnen betalen, er zijn enorme wachtlijsten in de gehandicaptenzorg, er zijn mensen die geen dak boven hun hoofd hebben .... maar geld is er wel om die islamitische haatkazernes te financieren.
Benieuwd of de imams de verplichte inburgeringscursussen zullen volgen en of ze zich zullen houden aan de taalwetten.

stropkeuh
22 december 2007, 20:12
Er zijn tal van mensen die hun stookoliefaktuur niet kunnen betalen, er zijn enorme wachtlijsten in de gehandicaptenzorg, er zijn mensen die geen dak boven hun hoofd hebben .... maar geld is er wel om die islamitische haatkazernes te financieren.
Benieuwd of de imams de verplichte inburgeringscursussen zullen volgen en of ze zich zullen houden aan de taalwetten.

Zeg da wel...:twisted: :evil: :evil:

Bolsjewiek
23 december 2007, 10:42
Er zijn tal van mensen die hun stookoliefaktuur niet kunnen betalen, er zijn enorme wachtlijsten in de gehandicaptenzorg, er zijn mensen die geen dak boven hun hoofd hebben .... maar geld is er wel om die islamitische haatkazernes te financieren.
Benieuwd of de imams de verplichte inburgeringscursussen zullen volgen en of ze zich zullen houden aan de taalwetten.
Islam was de enige officiële godsdienst in Vlaanderen zonder staatssubsidies.
Dus omwille van de gelijkheid, die jij beweert te verdedigen, is dit enkel normaal.

Stef Leeuwenhart
24 december 2007, 13:13
Islam was de enige officiële godsdienst in Vlaanderen zonder staatssubsidies.
Dus omwille van de gelijkheid, die jij beweert te verdedigen, is dit enkel normaal.
Men kan de gelijkheid ook bekomen door alle subsidies naar godsdiensten te stoppen. Gelovigen moeten zelf hun instellingen finacieren dat is niet de taak van de overheid.

Stef Leeuwenhart
24 december 2007, 13:17
Alleen historisch waardevol patrimonium zou nog onder de subsidies van de overheid mogen vallen (onderhoud en beveiligen van gebouwen en kunstwerken). Daar moskeeën pas de laatste decenia zijn onstaan in onze contreien zou dit dus alleen voor kerken en eventueel synagogen gelden.

Raven
24 december 2007, 22:23
Het lijkt me even gepast om het openingsgebed te posten in deze thread, wetende dat het vanaf nu officieel zal gehuldigd worden de Vlaamse moskees.

Geciteerd door Shakir, volgens mij de beste citatie voor de niet-arabisch sprekende moslim.

1 In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful.
2 All praise is due to Allah, the Lord of the Worlds.
3 The Beneficent, the Merciful.
4 Master of the Day of Judgment.
5 Thee do we serve and Thee do we beseech for help.
6 Keep us on the right path.
7 The path of those upon whom Thou hast bestowed favors. Not (the path) of those upon whom Thy wrath is brought down, nor of those who go astray.

Amin!

Geert C
25 december 2007, 00:29
Men kan de gelijkheid ook bekomen door alle subsidies naar godsdiensten te stoppen. Gelovigen moeten zelf hun instellingen finacieren dat is niet de taak van de overheid.
Onrealistisch. De banden tussen episcopaat en christen-democratie zijn dan misschien formeel wel doorgesneden, maar zolang er christen-democraten in de regering zitten komt iets dergelijks er naar alle waarschijnlijkheid niet door. Het enige realistische alternatief is zoiets als in Duitsland, waar de belastingbetaler zelf op de belastingbrief mag aanduiden naar welke godsdienst zijn geld mag gaan.

Al is het maar zeer de vraag of een overheid wel het recht heeft haar burgers te vragen om aan te geven tot welke godsdienst ze behoren. Een alternatief hiervoor zou dan weer een grootschalig onderzoek zijn bij een steekproef van de bevolking, op basis waarvan dan de verhoudingen tussen de godsdiensten worden berekend om zo tot een verdeelsleutel te komen.

longhorn
25 december 2007, 04:54
Ik hoop dat Brugge gespaard blijft van dergelijk gebouw.

sn00py
25 december 2007, 10:04
Zijn de openbare urinoirs nu verwijderd?

Marlboro
25 december 2007, 18:42
Ochja,tis maar mee ons geld dat ze alweer aan hun vriendjes de moslims geven.

Marlboro
25 december 2007, 18:43
Islam was de enige officiële godsdienst in Vlaanderen zonder staatssubsidies.
Dus omwille van de gelijkheid, die jij beweert te verdedigen, is dit enkel normaal.

Men moet alleen maar die erkenning intrekken zoals het zou moete zijn.
Die godsdienst normen en waarden stroken helemala niet met de onze.
Gelijke rechten tussen man en vrouw.

Geert C
25 december 2007, 19:18
Men moet alleen maar die erkenning intrekken zoals het zou moete zijn.
Die godsdienst normen en waarden stroken helemala niet met de onze.
Gelijke rechten tussen man en vrouw.
Dan moet u ook pleiten voor het intrekken van de erkenning van de drie erkende christelijke godsdiensten.

In de Bijbel staan ook heel wat dingen die op z'n zachtst gezegd vrouwonvriendelijk zijn. ;-)
Ochja,tis maar mee ons geld dat ze alweer aan hun vriendjes de moslims geven.
Moslims, geloof het of niet, betalen OOK belasting. Je kan dus heel gemakkelijk aanvoeren dat tot nu toe de islamitische geloofsgemeenschap mee betaalde voor de christelijke kerken. Het gaat dus niet over "geld geven aan de moslims", maar over geven aan de islamitische geloofsgemeenschap wat haar toekomt. Je kan het omschrijven als het beëindigen van de transfers tussen de geloofsgemeenschappen. :-P

Vuyschthaemert
25 december 2007, 19:40
Moslims, geloof het of niet, betalen OOK belasting.Bijna goed, zet er "enkele" voor en het klopt. Dat zijn namelijk de enkelingen die geen uitkering van enigerlei aard hebben en die ook niet zwart werken.

Je kan dus heel gemakkelijk aanvoeren dat tot nu toe de islamitische geloofsgemeenschap mee betaalde voor de christelijke kerken.Er wordt meer belastinggeld uitgegeven aan uitkeringen aan moslims dan dat de gehele moslimgemeenschap aan belasting betaalt. Derhalve heeft de islamitische geloofgemeenschap dus geen rooie cent meebetaald aan christelijke kerken.

Het gaat dus niet over "geld geven aan de moslims", maar over geven aan de islamitische geloofsgemeenschap wat haar toekomt.Het enige wat de islamitische geloofsgemeenschap toekomt, is een enkele reis naar één of ander achterlijk zandbakland, maar beslist geen belastinggeld om hun haatkazernes te steunen.

Je kan het omschrijven als het beëindigen van de transfers tussen de geloofsgemeenschappen. :-PLaten we inderdaad maar snel die transfers beëindigen, vooral dan de eenzijdige transfers van aan collectieve waanzin lijdende middeleeuwers naar hier.

Geert C
25 december 2007, 19:59
Weet wat jou bericht veel geloofwaardiger zou maken? Bewijzen dat het "haatkazernes" zijn...

VlaamseKracht
25 december 2007, 20:16
Weet wat jou bericht veel geloofwaardiger zou maken? Bewijzen dat het "haatkazernes" zijn...

Altijd plezant om tegen de gevel van zo een gebouw te pissen :-D
Mijn excuses voor de posts hieronder...Mijn entertoets deed moslims.

VlaamseKracht
25 december 2007, 20:16
Weet wat jou bericht veel geloofwaardiger zou maken? Bewijzen dat het "haatkazernes" zijn...

Altijd plezant om

VlaamseKracht
25 december 2007, 20:16
Weet wat jou bericht veel geloofwaardiger zou maken? Bewijzen dat het "haatkazernes" zijn...

Altijd plezant om tegen

VlaamseKracht
25 december 2007, 20:16
Weet wat jou bericht veel geloofwaardiger zou maken? Bewijzen dat het "haatkazernes" zijn...

Altijd plezant om tegen de

VlaamseKracht
25 december 2007, 20:16
Weet wat jou bericht veel geloofwaardiger zou maken? Bewijzen dat het "haatkazernes" zijn...

Altijd plezant om tegen de gevel

Vuyschthaemert
25 december 2007, 20:16
Weet wat jou bericht veel geloofwaardiger zou maken? Bewijzen dat het "haatkazernes" zijn...
Er wordt vrede en verdraagzaamheid gepreekt, zullen we maar zeggen. :roll:

Gebruik even de zoekfunctie hier op het forum en voorbeelden van de haat en onverdraagzaamheid die in mosketen tentoongespreid en uitgedragen wordt, zullen op uw scherm verschijnen.

praha
27 december 2007, 01:09
Men kan de gelijkheid ook bekomen door alle subsidies naar godsdiensten te stoppen. Gelovigen moeten zelf hun instellingen finacieren dat is niet de taak van de overheid.
hoe rapper hoe liever, mijn part
maar ook dan zal het weer hetzelfde zijn... dan gaat men het verder verloederen en afbouw van de kerken ( naast een onvermijdelijk toenemend aantal bloeiende moskeen ) eens temeer zien als 'bezetting'

praha
27 december 2007, 01:15
Alleen historisch waardevol patrimonium zou nog onder de subsidies van de overheid mogen vallen (onderhoud en beveiligen van gebouwen en kunstwerken). Daar moskeeën pas de laatste decenia zijn onstaan in onze contreien zou dit dus alleen voor kerken en eventueel synagogen gelden.
juist... maar waar trek je de grens
je begint al met historisch patrimonium en kunstwerken in één adem te noemen... en neemt er gelijk synagogen bij ?
er zijn er even oud als zowat de vroegste kerkskes hier.. maar dat geldt lange niet altijd

en dan .... mag daar dan nog een eredienst doorgaan van zodra zo'n gebouw geklaseerd wordt ?
in 't Rubenshuis mag je zelfs geen fotootke nemen laat staan dus wat wierrook gaan branden

praha
27 december 2007, 01:16
Ik hoop dat Brugge gespaard blijft van dergelijk gebouw.
Wat heb jij met Brugge ? Jij zit toch in de States ?

willem1940NLD
27 december 2007, 05:34
Weet wat jou bericht veel geloofwaardiger zou maken? Bewijzen dat het "haatkazernes" zijn...
Toevallig in een andere draad, waarin jij naar ik meen ook aanwezig bent, een redelijk betrouwbaar overkomende link gezien:

http://nl.youtube.com/watch?v=9iOVy31z2xY

system
27 december 2007, 10:41
Toevallig in een andere draad, waarin jij naar ik meen ook aanwezig bent, een redelijk betrouwbaar overkomende link gezien:

http://nl.youtube.com/watch?v=9iOVy31z2xY

In ieder geval: de imams moeten in de moskees in hun preken Nederlands spreken. Dan weten we tenminste waarover ze het hebben.

circe
27 december 2007, 11:11
In ieder geval: de imams moeten in de moskees in hun preken Nederlands spreken. Dan weten we tenminste waarover ze het hebben.

In theorie dus wel.

In 2005 werd de Noor Ulharam-moskee vermeld op de lijst van extremistische en terroristische verenigingen van de Antwerpse sectie van de federale politie. Uit het erkenningsdossier blijkt tevens dat de moskee een beroep doet op een Pakistaanse Nederlandsonkundige importimam, Muhammed Zia Sialvi, een salafist die tot voor kort in Lahore (Pakistan) woonde en preekte. Muhammed Zia Sialvi genoot zijn opleiding tot imam in fundamentalistische islamscholen ('Ahl-as Sunnah wal Djama'ah'-school in Pakistan en de school van de fundamentalistische Sjeik Ahmed Kaftarou uit Syrië).

http://www.vlaamsbelang.be/1/540/

system
27 december 2007, 11:38
In theorie dus wel.


http://www.vlaamsbelang.be/1/540/

Maar als Dewinter zegt dat men geen (religieuze) zuil moet ondersteunen dan, dan wil hij wel de katholieke zuil steunen. Daar klopt iets niet. Men kan dan argumenteren: ja, maar de islam is 'cultuurvreemd'. Ja dat is zo, maar voor hoelang nog? Tot nu toe schat men het aantal moslims op 350.000-380.000 Andere bronnen spreken vn 180.000 moslims. Ik vind die schattingen maar aan de lage kant.

Judokus
27 december 2007, 11:50
Maar als Dewinter zegt dat men geen (religieuze) zuil moet ondersteunen dan, dan wil hij wel de katholieke zuil steunen. Daar klopt iets niet. Men kan dan argumenteren: ja, maar de islam is 'cultuurvreemd'. Ja dat is zo, maar voor hoelang nog? Tot nu toe schat men het aantal moslims op 350.000-380.000 Andere bronnen spreken vn 180.000 moslims. Ik vind die schattingen maar aan de lage kant.
Ik vind ook dat enkel de katholieken recht hebben op vergoeding, gezien het wezenlijk onschatbare bezitsverlies die de Kerk geleden heeft door de Staat begin 19de eeuw.

Op wat baseren de moslims zich om geld te eisen van de Staat?

Bovendien blijkt de compensatieregeling van het Concordaat met de katholieken automatisch een uitdovend karakter te hebben: De compensatieregeling gebeurt adhv weddevergoedingen van priesters als ambtenaars van de eredienst, en het sterkkrimpende priesterbestand zorgt ervoor dat de Staat ieder jaar de Kerk minder weddes moet betalen.

willem1940NLD
27 december 2007, 14:02
In ieder geval: de imams moeten in de moskees in hun preken Nederlands spreken. Dan weten we tenminste waarover ze het hebben.
Bedoel je dat de vertaling niet deugt?

Aeternitas
27 december 2007, 14:05
Méén je dat?

Oh en die imams worden verder ook door ons belastinggeld betaald schijnt het. Dus ze behoren ons toe, nu? :oops:

Afschaffen van subsidies. Op die manier betaalt men niet meer voor de godsdienst van een ander én worden de Kerken politiek onafhankelijk.

filosoof
27 december 2007, 14:07
En ze zijn er stillekes bij vergeten te vertellen dat die moskeeën dan natuurlijk net zoals de kerkgebouwen lekker door de staat zijn geconfisceerd zeker?Zijn kerkgebouwen nu nog eigendom van de staat? Zo j�*, dan enkel waar het de Kerk beter uitkwam de vergoeding voor de onteigening te incasseren. Je spreekt over iets dat eeuwen geleden gebeurde en inmiddels ruim gecompenseerd werd..

Heftruck
27 december 2007, 14:08
Ik vind ook dat enkel de katholieken recht hebben op vergoeding, gezien het wezenlijk onschatbare bezitsverlies die de Kerk geleden heeft door de Staat begin 19de eeuw.

De mensen die schade hebben geleden door bezitsverslies begin 19de eeuw zijn al lang dood.

filosoof
27 december 2007, 14:16
Maar als Dewinter zegt dat men geen (religieuze) zuil moet ondersteunen dan, dan wil hij wel de katholieke zuil steunen. Daar klopt iets niet. Men kan dan argumenteren: ja, maar de islam is 'cultuurvreemd'. Ja dat is zo, maar voor hoelang nog? Tot nu toe schat men het aantal moslims op 350.000-380.000 Andere bronnen spreken vn 180.000 moslims. Ik vind die schattingen maar aan de lage kant.

In de topic over het offerfeest wordt in de openingspost een aantal van 31.000 geslachte schapen geciteerd. Dus 31.000 gezinnen aan 3 �* 8 personen per gezin : dan lijken die 350.000-380.000 aan de hoge kant(of wordt er toch niet voor elk gezin een schaap geslacht, ttz dat ze niet zo gelovig zijn als men ons hier wil doen aannemen)

filosoof
27 december 2007, 14:24
Ik vind ook dat enkel de katholieken recht hebben op vergoeding, gezien het wezenlijk onschatbare bezitsverlies die de Kerk geleden heeft door de Staat begin 19de eeuw.

Wil je dan een schatting geven van het bezitsverlies dat de ganse maatschappij leed door de katholieken gedurende de voorgaande eeuwen?
(aangeslagen goederen tijdens de Inquisitie, afgewende erfenissen en alle staatshulp) en ook van de inkomsten die de RKK sinds 1789 van de regeringen trok? Onschatbaar!

filosoof
27 december 2007, 14:29
De mensen die schade hebben geleden door bezitsverslies begin 19de eeuw zijn al lang dood.In ons recht bestaat zoiets als de "verkrijgende verjaring" Destijds was dat 33 jaar. Inmiddels werden daar uitzonderingen op aangenomen bij misdaden tegen de mensheid. Niemand acht de nationalisatie van kerkelijke goederen in 1789/1793 een misdaad tegen de mensheid.

Geert C
27 december 2007, 15:10
Afschaffen van subsidies. Op die manier betaalt men niet meer voor de godsdienst van een ander én worden de Kerken politiek onafhankelijk.
De kerken zijn politiek onafhankelijk. Dat hebben we nog eens duidelijk gezien tijdens de ethische debatten onder paars.

VlaamseKracht
27 december 2007, 15:35
De kerken zijn politiek onafhankelijk. Dat hebben we nog eens duidelijk gezien tijdens de ethische debatten onder paars.

Politiek onafhankelijk?
Daar heb ik mijn twijfels over.
Eerst oproepen tot de Kruistochten,dan oproepen om mee te vechten tegen het Communisme en om daarna op te roepen tot verdraagzaamheid.
Het is maar wat politiek correct is in de tijd...

system
27 december 2007, 15:52
In de topic over het offerfeest wordt in de openingspost een aantal van 31.000 geslachte schapen geciteerd. Dus 31.000 gezinnen aan 3 �* 8 personen per gezin : dan lijken die 350.000-380.000 aan de hoge kant(of wordt er toch niet voor elk gezin een schaap geslacht, ttz dat ze niet zo gelovig zijn als men ons hier wil doen aannemen)

Is mogelijk.

system
27 december 2007, 15:53
Ik vind ook dat enkel de katholieken recht hebben op vergoeding, gezien het wezenlijk onschatbare bezitsverlies die de Kerk geleden heeft door de Staat begin 19de eeuw.

Op wat baseren de moslims zich om geld te eisen van de Staat?

Bovendien blijkt de compensatieregeling van het Concordaat met de katholieken automatisch een uitdovend karakter te hebben: De compensatieregeling gebeurt adhv weddevergoedingen van priesters als ambtenaars van de eredienst, en het sterkkrimpende priesterbestand zorgt ervoor dat de Staat ieder jaar de Kerk minder weddes moet betalen.

Hoe is het mogelijk! Katholieken van uw soort zijn nog geen snars veranderd. Waar is de kerk der Armen van Jezus?

Weg, ver, zeer ver weg.

system
27 december 2007, 16:10
[quote=VlaamseKracht;


'Cuius regio, eius religio'[/i] is een Latijnse spreuk, die letterlijk betekent: "wiens land, zijn godsdienst". Dus: "van wie het land is, is ook de godsdienst


Wat er ook van zij: in islamitische landen geldt die spreuk nog altijd. En zonder pardon.

system
27 december 2007, 16:23
Politiek onafhankelijk?
Daar heb ik mijn twijfels over.
Eerst oproepen tot de Kruistochten,dan oproepen om mee te vechten tegen het Communisme en om daarna op te roepen tot verdraagzaamheid.
Het is maar wat politiek correct is in de tijd...

Inderdaad, maar de kerk werd verondersteld 'eeuwige onveranderbare' zedelijke waarden te promoten. Machtsgeilheid hoorde er volgens mij niet bij.

willem1940NLD
27 december 2007, 18:40
In de topic over het offerfeest wordt in de openingspost een aantal van 31.000 geslachte schapen geciteerd. Dus 31.000 gezinnen aan 3 �* 8 personen per gezin : dan lijken die 350.000-380.000 aan de hoge kant(of wordt er toch niet voor elk gezin een schaap geslacht, ttz dat ze niet zo gelovig zijn als men ons hier wil doen aannemen)
Daar valt niet zomaar mee te rekenen, zowel het ene als het andere cijfer zou wel eens aanvechtbaar kunnen zijn; mogelijk worden er ook schapen totaal ongeregistreerd verhandeld en geslacht.

Dan nog, kan niet ieder gezin zich financiëel een heel schaap permitteren. Ik vermoed dat er best wel eens 1 schaap per 2 of 3 gezinnen gaat en bovendien zag ik in een Marokkaanse winkel waar ik vrij vaak (en graag) wat koop, forse en snelle doorzet van versgeslachte konijnen en kippen.

Ook nog, wat ik ooit in bedrijven vernam maar vergeten ben bij moslims na te vragen: Turken zouden een andere schapenfeest/offerfeest-datum aanhouden dan overige moslims ..... ? Ik zoek hier nog naar op Net.
Edit: nee, vergissing; toch 20 december 2007 (doorscrollen tot onderaan pagina)
http://www.turkije-vakantie-info.net/index.php?pagina=weetjes

longhorn
31 december 2007, 00:05
Wat heb jij met Brugge ? Jij zit toch in de States ?


Ja, maar mijn familie woont er nog en bijgevolg wil ik dat Brugge leefbaar blijft voor mijn neven en nichten, maw islam buiten de 'vesten' houden.

the outlaw torn
31 december 2007, 00:19
Ja, maar mijn familie woont er nog en bijgevolg wil ik dat Brugge leefbaar blijft voor mijn neven en nichten, maw islam buiten de 'vesten' houden.

ja mr ja, a zo nt e.

als nen anderen met de bruintjes moet jongleren, de bruggelingskes ook e :-P

of nee, tis juust die hebben die geelkes ..... :-P

willem1940NLD
31 december 2007, 06:32
ja mr ja, a zo nt e.

als nen anderen met de bruintjes moet jongleren, de bruggelingskes ook e :-P

of nee, tis juust die hebben die geelkes ..... :-P
"Kleur" is gelul; culturele Nederlanders ken ik in alle kleuren.

Rudy
31 december 2007, 07:25
Net gehoord op vrt nieuws.

En ook dat dan de kuis van de moskee zal gesubsidieerd worden ofzo.

Please tell me more.

Wat ik wel vreemd vind is dat Wallonië sinds juni dit jaar al 43 moskeeën heeft erkend, Vlaanderen onlangs de 6 eerste, en Brussel 5. Toch een aanzienlijk verschil tussen de regio's. Is daar een verklaring voor ?

circe
31 december 2007, 09:22
Wat ik wel vreemd vind is dat Wallonië sinds juni dit jaar al 43 moskeeën heeft erkend, Vlaanderen onlangs de 6 eerste, en Brussel 5. Toch een aanzienlijk verschil tussen de regio's. Is daar een verklaring voor ?

Het eerste dat ik ervan hoor. Ik heb ergens gelezen dat in Vlaanderen hopen meer moskees zijn dan in Wallonie, dat wel.

Indien ze wèl officieel erkend werden is de reden natuurlijk snel te vinden:

a) ze worden pre-herkenning even goed gecontroleerd als waalse werklozen
b) de walen halen het subsidiegeld toch gewoon bij de vlamingen.. so who cares?

Neptunus
14 januari 2008, 21:24
Antwerpen (waar er al meer dan 36 zijn, garagemoskeeën niet bijgeteld) is de Pakistaanse moskee in de Van Kerckhovenstraat van de Antwerp Islamic Association, die vooral uit Pakistaanse en Indische moslims bestaat, één van de erkende moskeeën.
Het is een radicale organisatie die de moskee financiert met zwart geld en wellicht ook witwasgeld verkregen uit criminele activiteiten. Die ultra extreemrechtse en radicale lui beweren dat het geld komt van de opbrengst van hun nachtwinkels, maar dat gelooft niemand.

Enkele bestuursleden van deze moskee hebben een gerechtelijk verleden wegens witwassen en valsheid in geschrifte.
De moskee is gefinancierd door 'besmet' geld. De Antwerp Islamic Association komt ook voor op een lijst met trefpunten voor moslimfundamentalisten, die in 2005 is opgesteld door de federale politie. En in 2002 schreven politie en parket in een rechercheverslag: "Uit informatie van de Staatsveiligheid en de CID blijkt dat zich in het Antwerpse Pakistaanse netwerken hebben gevestigd die mogelijk gelinkt kunnen worden aan het internationaal terrorisme".
De goedkeuring van de erkenning van deze radicale moskee gebeurde door de gemeenteraad op basis van een verslag van amper één bladzijde. Niettegenstaande het protest van de meeste partijen (VLD, CDNV/NVA, VB) werd de erkenning van deze Pakistaanse haattempel goedgekeurd.....

Voor deze radicale moskee werd ook een Nederlandsonkundige, radicale Pakistaanse imam geïmporteerd. Met reden mag er ongerustheid zijn over sommige moskeeën in Antwerpen. In een andere moskee wordt door de imam opgeroepen 'om in Antwerpen de vlag van de islam te planten'...
Enkele radicale, extreemrechtse, islamitische vzw's, waar wordt opgeruid tegen de westerse samenleving zijn nu ondergronds gegaan en vergaderen op geheime plaatsen..
Het zal echt geen tien jaar meer duren vooraleer de zaak met geweld ontploft....

willem1940NLD
14 januari 2008, 22:35
Ja, als ik mij goed herinner komt 20% van de oorlogsbuit altijd toe aan allah.

Juist, teruggevonden:
http://www.answering-islam.org/Dutch/arlandson/onwettigedjihaad.htm

Wat gebeurt er met de buit in de djihaad?

Zoals reeds opgemerkt in de vorige gedeelte, behandelt soera 8 de verrassingsoverwinning van de moslims over de Mekkanen bij de slag van Badr in het jaar 624 na Christus. De Arabische gewoonte vereiste dat na hun overwinning, de strijders een aandeel van de oorlogsbuit zouden krijgen. Mohammed zegt in soera 8:41, “weet dat … één vijfde deel ervan [oorlogsbuit] is voor Allah en voor de Boodschapper”. Dat wil zeggen dat Mohammed twintig procent krijgt voor zichzelf en de behoeftigen in zijn gemeenschap. De strijders krijgen tachtig procent.

Deze distributie van tachtig procent is een sterke aansporing om de Arabische gewoonte van overvallen in leven te houden. Waarom zou Mohammed een openbaring krijgen waarin hem wordt verteld de weg van vrede te volgen zonder oorlogvoering en aanvallen? Twintig procent voor hem en tachtig procent voor zijn strijders spreken een luidere taal dan Gabriël.

system
14 januari 2008, 22:39
Ja, als ik mij goed herinner komt 20% van de oorlogsbuit altijd toe aan allah.

U zit wel met de schrik voor de moslims, heb ik zo de indruk.

willem1940NLD
14 januari 2008, 22:46
U zit wel met de schrik voor de moslims, heb ik zo de indruk.
Vat het op zoals je wilt; ik weet wat ik weet.

Bozar
22 januari 2008, 12:56
Ook het omgekeerde gebeurt in Antwerpen:moslims die zich bekeren tot het christendom, maar daardoor bedreigd worden door andere moslims, omdat bekering verboden is.

Onlangs woonde ik een christelijke dienst bij van Iraniërs in Antwerpen. Allen hadden zich hier van de islam bekeerd tot het christendom. Ze baden en zongen samen in het Perzisch en lazen voor uit de bijbel (vertaald in het Perzisch). De jonge Iraniërs leken erg overtuigd van hun christelijk geloof. Een vrouw zei me dat ze de weg van het donker naar het LICHT had gevonden. 'Voordien zaten we in de duisternis van de islam en nu in het licht van Christus', zei ze. Als ik een Iraanse jongeman vroeg waarom hij zich bekeerde tot het christendom antwoordde hij: "Islam is de religie van Satan, het christendom is de religie van God, de koran is des duivels".

Hij voegde eraan toe dat mensen in Iran die zich tot het christendom bekeren en daar openlijk voor uitkomen, worden opgehangen. Iraniërs die zich hier bekeren tot het christendom kunnen daar ook niet openlijk voor uitkomen en worden bedreigd en geïntimideerd door Antwerpse moslims.

In Iran zijn er ondergrondse bijeenkomsten van christenen. 'Jezus is het licht', opperde hij met veel overtuiging. Een andere jonge Iraanse vrouw zei dat het christendom de 'juiste weg is' en islam de 'verkeerde weg. "We moesten ons sluieren en we deden alles verkeerd, nu ik de weg volg van Jezus, doe ik het beter, doe ik het goede. Religie zit in het HART en niet in kleding". In Iran zijn er ondergrondse kerken, maar als de politie deze ontdekt, worden de mensen opgepakt en opgehangen, vertelde me een andere Iraniër. Ook de minderheid van joden zou wordt lastig gevallen, christenen wordt verboden om Kerstmis te vieren (in Iran is nog eeen kleine gediscrimineerde minderheid van autochone Assyrische christenen).

Fozzie
25 januari 2008, 01:06
Ik vind ook dat enkel de katholieken recht hebben op vergoeding, gezien het wezenlijk onschatbare bezitsverlies die de Kerk geleden heeft door de Staat begin 19de eeuw.

Op wat baseren de moslims zich om geld te eisen van de Staat?

Bovendien blijkt de compensatieregeling van het Concordaat met de katholieken automatisch een uitdovend karakter te hebben: De compensatieregeling gebeurt adhv weddevergoedingen van priesters als ambtenaars van de eredienst, en het sterkkrimpende priesterbestand zorgt ervoor dat de Staat ieder jaar de Kerk minder weddes moet betalen.

Dan moet je alle "edelen" die een paar jaar ervoor hun bezittingen zijn kwijt geraakt ook vergoeden...

ik vind dat de kerkgebouwen en -schatten een openbaar karakter moeten hebben en dus door de staat onderhouden als een museum of zaal waar burgerlijke plechtigheden kunnen gehouden worden. Indien de kerk een gesloten karakter heeft (enkel gebruikt door een geloofsgemeenschap) dan moeten de gelovigen maar zelf op draaien voor alle kosten (priestervergoeding incluis). In de vorm van giften zijn die bijdragen dan toch fiscaal aftrekbaar, dus worden die gelovigen niet benadeeld.
Trouwens, als ik een feestje geef, dan moet ik daar toch ook zelf voor betalen?

Ik zou enigzins nog kunnen leven met een kerkbelasting naar Duits model, op voorwaarde dat niet-gelovigen kunnen bepalen dat hun deel niet naar een geloofsgemeenschap mag gaan, maar naar een goed doel naar keuze of zo...

forumspook
25 januari 2008, 23:00
Islam was de enige officiële godsdienst in Vlaanderen zonder staatssubsidies.
Dus omwille van de gelijkheid, die jij beweert te verdedigen, is dit enkel normaal.
een communist die de islam verdedigt!:lol: Waarom gaat u niet naar Afganistan ? Daar zien ze graag communisten:lol:

Geert C
26 januari 2008, 00:57
een communist die de islam verdedigt!:lol: Waarom gaat u niet naar Afganistan ? Daar zien ze graag communisten:lol:
Met alle respect, maar in het stukje dat jij citeert zie ik geen verdediging van de islam staan. Wel een verdediging van het gelijkheidsbeginsel.

willem1940NLD
26 januari 2008, 02:44
Met alle respect, maar in het stukje dat jij citeert zie ik geen verdediging van de islam staan. Wel een verdediging van het gelijkheidsbeginsel.Dat vind ik gevoelsmatig (dus voor mij) minstens zo moeilijk liggen als in gedachten "gelijkheid" toe te kennen aan nazisme en/of communisme als tot heden gesignaleerd; wellicht sta ik hierin niet geheel alleen.
:?

slegie
26 januari 2008, 07:02
Gezien de wereldwijde spanningen met moslim vind ik deze erkenning geen goede zaak.
Alweer worden haat en geweld beloont.

Persoonlijk vind ik dat geen enkelijke religie nog geld van de overheid moet krijgen, en ook in de scholen moeten religies verbannen worden.
Het is duidelijk dat religies ons als mens doet verschillen en als je naar een multi culturele samenleving wilt gaan moet je de verschillen doen laten verdwijnen en het belonen van religies is hierin een slechte zaak.

ElFlamencoLoco
26 januari 2008, 18:12
Gezien de wereldwijde spanningen met moslim vind ik deze erkenning geen goede zaak.
Alweer worden haat en geweld beloont.

Persoonlijk vind ik dat geen enkelijke religie nog geld van de overheid moet krijgen, en ook in de scholen moeten religies verbannen worden.
Het is duidelijk dat religies ons als mens doet verschillen en als je naar een multi culturele samenleving wilt gaan moet je de verschillen doen laten verdwijnen en het belonen van religies is hierin een slechte zaak.Naast religie zijn er nog talloze andere dingen die "ons als mens doen verschillen". Om te beginnen zijn er mannen, en er zijn vrouwen. Voorts zijn er ook nog rijken en armen, zieken en gezonden, blanken en zwarten, enz...

Ik stel voor dat we ook al deze zaken laten verdwijnen: dat we met zijn allen hermafrodiet worden, dat rijken vrijwillig een deel van hun bezit delen met armen (zodat we allemaal even rijk/arm zijn), dat we de ziekte gewoon afschaffen (misschien beginnen met het ziekenfonds), en dat we iedereen blauw verven.

Nog andere voorstellen? Ik ben curieus.

Fozzie
26 januari 2008, 18:16
Naast religie zijn er nog talloze andere dingen die "ons als mens doen verschillen". Om te beginnen zijn er mannen, en er zijn vrouwen. Voorts zijn er ook nog rijken en armen, zieken en gezonden, blanken en zwarten, enz...

Ik stel voor dat we ook al deze zaken laten verdwijnen: dat we met zijn allen hermafrodiet worden, dat rijken vrijwillig een deel van hun bezit delen met armen (zodat we allemaal even rijk/arm zijn), dat we de ziekte gewoon afschaffen (misschien beginnen met het ziekenfonds), en dat we iedereen blauw verven.

Nog andere voorstellen? Ik ben curieus.

met wat ik in het vet gezet heb heb ik geen enkel probleem ;-) Moet voor mijn part zelfs niet vrijwillig :twisted:

willem1940NLD
26 januari 2008, 18:17
Naast religie zijn er nog talloze andere dingen die "ons als mens doen verschillen". Om te beginnen zijn er mannen, en er zijn vrouwen. Voorts zijn er ook nog rijken en armen, zieken en gezonden, blanken en zwarten, enz...

Ik stel voor dat we ook al deze zaken laten verdwijnen: dat we met zijn allen hermafrodiet worden, dat rijken vrijwillig een deel van hun bezit delen met armen (zodat we allemaal even rijk/arm zijn), dat we de ziekte gewoon afschaffen (misschien beginnen met het ziekenfonds), en dat we iedereen blauw verven.

Nog andere voorstellen? Ik ben curieus.Arbeid ook afschaffen misschien ....
:twisted:

willem1940NLD
26 januari 2008, 18:19
met wat ik in het vet gezet heb heb ik geen enkel probleem ;-) Moet voor mijn part zelfs niet vrijwillig :twisted:Je klinkt alsof jij op het geld uit bent waar een ander voor heeft moeten werken.

longhorn
26 januari 2008, 19:10
Je klinkt alsof jij op het geld uit bent waar een ander voor heeft moeten werken.


Links=profiteurs, lamzakken, parasieten, 0-initiatiefnemers, 0%-ondernemingszin...dieven...

willem1940NLD
26 januari 2008, 19:18
Links=profiteurs, lamzakken, parasieten, 0-initiatiefnemers, 0%-ondernemingszin...dieven...Gelukkig maar dat er daar al genoeg van zijn zodat ik dat allemaal niet zelf hoef te doen/zijn/worden.
8-)

Fozzie
27 januari 2008, 01:39
Je klinkt alsof jij op het geld uit bent waar een ander voor heeft moeten werken.

Dat is uw interpretatie... Misschien ben ik gewoon niet egoïstisch en wil gerust een deel van het geld waar ik voor gewerkt heb delen met mensen die minder geluk in het leven hebben gehad als ik. Ja, er zijn nog mensen die goede doelen steunen...

En je gaat toch zeker niet beweren dat alle superrijken hun geld hebben verdiend door hard te werken. Denk maar eens aan al die rijke koningshuizen, die krijgen gewoon karrevrachten geld omdat ze de "juiste ouders" hadden, niet uit eigen verdienste. Bij sommigen komt hun fortuin zelfs uit bloedgeld (de erfgenamen van Leopold II hebben er wel bij gevaren bij zijn uitbuiting van de Kongolezen)...

willem1940NLD
27 januari 2008, 02:58
Dat is uw interpretatie... Misschien ben ik gewoon niet egoïstisch en wil gerust een deel van het geld waar ik voor gewerkt heb delen met mensen die minder geluk in het leven hebben gehad als ik. Ja, er zijn nog mensen die goede doelen steunen...

En je gaat toch zeker niet beweren dat alle superrijken hun geld hebben verdiend door hard te werken. Denk maar eens aan al die rijke koningshuizen, die krijgen gewoon karrevrachten geld omdat ze de "juiste ouders" hadden, niet uit eigen verdienste. Bij sommigen komt hun fortuin zelfs uit bloedgeld (de erfgenamen van Leopold II hebben er wel bij gevaren bij zijn uitbuiting van de Kongolezen)...
Tja, misschien werk je wel en dat had ik natuurlijk nooit kunnen weten en ook niet kunnen afleiden uit je tekst.

Fozzie
27 januari 2008, 03:12
Tja, misschien werk je wel en dat had ik natuurlijk nooit kunnen weten en ook niet kunnen afleiden uit je tekst.

Speciaal voor u mijn handtekening aangepast... (ik doe zelfs een job waar veel mensen hun neus voor op halen)
Ik kan trouwens ook niet af leiden uit jouw tekst of jij werkt, maar daarom ga ik nog niet insinueren dat jij een profiteur bent...

willem1940NLD
27 januari 2008, 03:20
Speciaal voor u mijn handtekening aangepast... Ik kan trouwens ook niet af leiden uit jouw tekst of jij werkt, maar daarom ga ik nog geen beledigende insinuaties maken
Ik bedoel geen belediging, uitsluitend verduidelijking; je tekst waarop ik de eerste keer reageerde zette mij mogelijk op het verkeerde been.

Werken doe ik inmiddels niet meer; op mijn 61e kreeg ik een verrassend en prettig aanbod tot vervroegde pensionering. Werken was best leuk, zeer intensief vanaf mijn 16e in handelsgerelateerde banen, maar aan deze finale "grote vacantie" wende ik nog sneller dan aan de vroegere gewone vacanties die ik meestal als een storende onderbreking ervoer en waarvan ik de gehele eerste week nodig had ter gewenning ...
:)

Fozzie
27 januari 2008, 03:51
Ik bedoel geen belediging, uitsluitend verduidelijking; je tekst waarop ik de eerste keer reageerde zette mij mogelijk op het verkeerde been.

Werken doe ik inmiddels niet meer; op mijn 61e kreeg ik een verrassend en prettig aanbod tot vervroegde pensionering. Werken was best leuk, zeer intensief vanaf mijn 16e in handelsgerelateerde banen, maar aan deze finale "grote vacantie" wende ik nog sneller dan aan de vroegere gewone vacanties die ik meestal als een storende onderbreking ervoer en waarvan ik de gehele eerste week nodig had ter gewenning ...
:)

2 keer na denken voordat u reageert op veronderstellingen die mogelijk verkeerd kan soms misverstanden voorkomen (ja, ik ben links en neen ik ben geen profiteur).

Ik hoop oprecht dat u nog lang en met volle teugen van uw welverdiend pensioen kan genieten!

Indien u dat wenst haal ik die opmerking met veel plezier uit mijn handtekening. Het is helemaal nergens voor nodig dat ik u bij elke tussenkomst automatisch viseer.

willem1940NLD
27 januari 2008, 04:21
2 keer na denken voordat u reageert op veronderstellingen die mogelijk verkeerd kan soms misverstanden voorkomen (ja, ik ben links en neen ik ben geen profiteur).

Ik hoop oprecht dat u nog lang en met volle teugen van uw welverdiend pensioen kan genieten!

Indien u dat wenst haal ik die opmerking met veel plezier uit mijn handtekening. Het is helemaal nergens voor nodig dat ik u bij elke tussenkomst automatisch viseer.
Mij hindert niet snel een mening, dus houd je vooral niet in hoor; ik ben nooit op ruzie uit en gebruik op een/dit Forum hooguit de negeerlijst (als mij dat voor de rust in het perceel bevorderlijk lijkt).

Overigens, door mijn opmerking enige postings eerder aan te vangen met "je klinkt alsof ..." dacht ik toch wel voldoende voorbehoud te hebben ingebouwd, weergevend dat dit slechts was wat ik meende uit je voorliggende stellingname te kunnen opmaken.

Fozzie
27 januari 2008, 04:39
Mij hindert niet snel een mening, dus houd je vooral niet in hoor; ik ben nooit op ruzie uit en gebruik op een/dit Forum hooguit de negeerlijst (als mij dat voor de rust in het perceel bevorderlijk lijkt).

Overigens, door mijn opmerking enige postings eerder aan te vangen met "je klinkt alsof ..." dacht ik toch wel voldoende voorbehoud te hebben ingebouwd, weergevend dat dit slechts was wat ik meende uit je voorliggende stellingname te kunnen opmaken.

Heb het toch maar verwijderd, al was het maar uit pure hoffelijkheid (of een poging tot...) ;-)

Terug naar de Vlaamse moskees dan maar (niet letterlijk, gewoon een zielige poging om terug on topic te raken) 8-)

Neptunus
28 januari 2008, 20:21
Zonet liep ik een aantal bekeerlingen, op jacht naar superkoopjes op de Meir tegen het llijf. De bekeerde dames (?) liepen er vrijwel onherkenbaar bij als vogelverschrikkers: van top tot teen weggedoken onder lange zwarte doeken en zwarte handschoenen, met enkel een beetje bleke gezichtshuid zichtbaar. Of hoe voorheen normale (?) mensen ineens of in een crisisituatie worden meegezogen in een zwart obscurantisme dat herinnert aan het donkere dagen van het nazisme.

system
28 januari 2008, 21:00
Mij hindert niet snel een mening, dus houd je vooral niet in hoor; ik ben nooit op ruzie uit en gebruik op een/dit Forum hooguit de negeerlijst (als mij dat voor de rust in het perceel bevorderlijk lijkt).

Overigens, door mijn opmerking enige postings eerder aan te vangen met "je klinkt alsof ..." dacht ik toch wel voldoende voorbehoud te hebben ingebouwd, weergevend dat dit slechts was wat ik meende uit je voorliggende stellingname te kunnen opmaken.

Ik stel me vragen over mensen die negeerlijsten gebruiken. Doet mij altijd denken aan de jodenlijsten van de Nazi's. Van 'negeren' kwam 'nacht und nebel'.

willem1940NLD
28 januari 2008, 21:37
Ik stel me vragen over mensen die negeerlijsten gebruiken. Doet mij altijd denken aan de jodenlijsten van de Nazi's. Van 'negeren' kwam 'nacht und nebel'.Bedoel je dat je bezwaar hebt tegen de standaardvoorziening "negeerlijst" in Dit Forum? Meer iets voor de rubriek Vragen aan Moderatie, lijkt mij dan toch.

Marlboro
29 januari 2008, 00:33
Ik las nog overlaatst ergens in gazet dat er bepaalde kerken zijn in vlaanderen die er slecht in staat zijn tot zelfs ermbarmelijke staat.
Wat zegt men;er is geen geld voor.

Toch wel raar;ze kunnen wel miljoenen euro's geven aan die 6 moskeeen?:-(

system
29 januari 2008, 08:57
Bedoel je dat je bezwaar hebt tegen de standaardvoorziening "negeerlijst" in Dit Forum? Meer iets voor de rubriek Vragen aan Moderatie, lijkt mij dan toch.

Ik heb het niet over de standaardvoorziening in deze op dit forum. Ik heb het over de mensen die gebruik maken van die standaardvoorziening.

system
29 januari 2008, 09:03
Ik las nog overlaatst ergens in gazet dat er bepaalde kerken zijn in vlaanderen die er slecht in staat zijn tot zelfs ermbarmelijke staat.
Wat zegt men;er is geen geld voor.

Toch wel raar;ze kunnen wel miljoenen euro's geven aan die 6 moskeeen?:-(

Maar die staan meestal wel leeg. Moskees niet. Het zou beter zijn dat de gelovigen zelf hun kerken onderhouden. Indien men een overtuigde gelovige is en men iets inzit met het godshuis, dan moet men zich ook financieel engageren.

willem1940NLD
29 januari 2008, 13:41
Ik heb het niet over de standaardvoorziening in deze op dit forum. Ik heb het over de mensen die gebruik maken van die standaardvoorziening.Wel, ik weet tamelijk zeker dat minstens 2 personen die ik aan mijn lijstje toevoegde daar best tevreden mee zijn; het voorkomt dat, als ik zo'n geprivilegeerde nickname weer eens vergeet, ik in een achteloos moment, onbedoeld ergernisgevend reageer op een overgevoelige posterik. Nee, ik noem geen namen (die ik trouwens zou moeten gaan opzoeken); vrijheid, blijheid.

longhorn
29 januari 2008, 15:31
Maar die staan meestal wel leeg. Moskees niet. Het zou beter zijn dat de gelovigen zelf hun kerken onderhouden. Indien men een overtuigde gelovige is en men iets inzit met het godshuis, dan moet men zich ook financieel engageren.


Onderhouden, zoals het proper houden, akkoord. Maar hebt u enig idee wat de restauratiekosten zijn voor een oud kerkgebouw? Moet dit ook op de kap van de gelovige komen of is er een gemeenschappelijke plicht om dit erfgoed te bewaren?

willem1940NLD
29 januari 2008, 15:41
Onderhouden, zoals het proper houden, akkoord. Maar hebt u enig idee wat de restauratiekosten zijn voor een oud kerkgebouw? Moet dit ook op de kap van de gelovige komen of is er een gemeenschappelijke plicht om dit erfgoed te bewaren?Ik heb die kerken niet besteld en wil er ook niet voor betalen; slopen voor mijn part of er iets nuttigs mee doen.

system
29 januari 2008, 15:50
Onderhouden, zoals het proper houden, akkoord. Maar hebt u enig idee wat de restauratiekosten zijn voor een oud kerkgebouw? Moet dit ook op de kap van de gelovige komen of is er een gemeenschappelijke plicht om dit erfgoed te bewaren?

Hoe definieert men 'erfgoed'?

longhorn
29 januari 2008, 15:53
Ik heb die kerken niet besteld en wil er ook niet voor betalen; slopen voor mijn part of er iets nuttigs mee doen.


Bij ons(mijn geboortedorp) hangen er in de kerk een paar schilderijen die een paar honderd jaar oud zijn. Gezien ze ook niet besteld zijn door de huidige atheisten moeten we misschien maar een grootse schilderijenverbranding houden ipv restauratie? En ik weet niet of je onlangs in Brugge geweest bent maar de Sint-Salvators kerk is juist gerestaureerd en ziet er prachtig uit. Volgens jou allemaal weggegooid geld?

longhorn
29 januari 2008, 15:55
Hoe definieert men 'erfgoed'?


Iets groots dat we geerfd hebben van onze voorouders. En zijt gij nog zo een atheist die liever een Amerikaans landschap heeft waar alles wat oud is afgebroken wordt?

system
29 januari 2008, 16:00
Iets groots dat we geerfd hebben van onze voorouders. En zijt gij nog zo een atheist die liever een Amerikaans landschap heeft waar alles wat oud is afgebroken wordt?

Neen, dat laatste zeker niet. Maar ik vrees dat we niet alles zullen kunnen bewaren. Er zal een keuze moeten gemaakt worden.

willem1940NLD
29 januari 2008, 16:05
Bij ons(mijn geboortedorp) hangen er in de kerk een paar schilderijen die een paar honderd jaar oud zijn. Gezien ze ook niet besteld zijn door de huidige atheisten moeten we misschien maar een grootse schilderijenverbranding houden ipv restauratie? En ik weet niet of je onlangs in Brugge geweest bent maar de Sint-Salvators kerk is juist gerestaureerd en ziet er prachtig uit. Volgens jou allemaal weggegooid geld?Het zal mij een zorg zijn wat je met dingen doet die niet mijn eigendom en dus ook niet mijn verplichting zijn, zolang dat maar niet van mijn geld gaat.

Fozzie
29 januari 2008, 19:24
Bij ons(mijn geboortedorp) hangen er in de kerk een paar schilderijen die een paar honderd jaar oud zijn. Gezien ze ook niet besteld zijn door de huidige atheisten moeten we misschien maar een grootse schilderijenverbranding houden ipv restauratie? En ik weet niet of je onlangs in Brugge geweest bent maar de Sint-Salvators kerk is juist gerestaureerd en ziet er prachtig uit. Volgens jou allemaal weggegooid geld?

Als die gebouwen en kunstvoorwerpen eigendom zijn van die geloofsgemeenschap (en ze er dus vrij over kunnen beschikken en bepalen wat er wel en niet in mag gebeuren) dan moeten ze er ook zelf zorg voor dragen en het onderhouden.

Als men wil dat de hele samenleving (dus ook anders- en niet-gelovigen) dit "erfgoed" mee betaalt voor de restauratie en het onderhoud, dan moet die kerk ook opengesteld worden voor iedereen (als een soort museum) en bepaalt de betalende overheid (stadsbestuur, Vlaamse overheid...) wat er in die kerk mag gebeuren.