Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Sociale woningen, nieuwbouw en renovatie. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265924)

reservespeler 7 augustus 2022 07:34

Sociale woningen, nieuwbouw en renovatie.
 
We krijgen vaak te horen dat er te weinig sociale woningen bijgebouwd worden, en ja, dat is zo.

Er is echter nooit een journalist die enig onderzoek doet naar de oorzaak. En Ja, ook Minister Diependale gaat daar de mist in.

Sociale woningen zijn iet meer dan nieuwbouw.
Woningen die dertig - veertig jaar geleden gebouwd werden, zijn momenteel toe aan grondige renovaties.

Meestal gaat het om isoleren en nieuwe verwarming.
Bij het isoleren wordt er bij heel veel woningen:
  • Een nieuw dak gestoken
  • Nieuwe ramen geplaatst
  • Nieuwe vloeren gelegd (met isolatie er onder als het kan).

Een nieuwe verwarming is meestal minder ingrijpend, hier wordt meestal de mazoutketel vervangen door een gasketel, alhoewel bij recente renovaties hier in de buurt werd binnen alles vervangen, tot de keuken toe.

De minister vergeet in z'n communicatie steeds te vertellen dat er veel gerenoveerd wordt, en dat deze huizen (tijdelijk) niet ter beschikking staan. In veel gevallen moeten de huidige bewoners tijdelijk verhuizen, ook hiervoor moeten er woningen ter beschikking staan.

En wat uiteraard zeer belangrijk is, de firma's die de renovaties uitvoeren, kunnen op dat moment geen nieuwe woningen zetten.


https://huurdersplatform.be/vhp/stan...leid-huurders/

Pol Dolf 7 augustus 2022 16:47

ik heb hier en daar toch al renovaties gezien , of is er een wachtlijst waar nogal wat wijken opstaan ?

reservespeler 7 augustus 2022 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 10010028)
ik heb hier en daar toch al renovaties gezien , of is er een wachtlijst waar nogal wat wijken opstaan ?

Er zijn renovaties en renovaties.
Veel sociale woningen zijn toe aan totaal renovatie, andere soms kleinere renovaties. Er is ne target om de sociale woningen tegen een bepaalde tijd allemaal energiezuiniger te maken.

Op sommige plaatsen zetten ze een extra verdieping op de woning.

De schoofzak 7 augustus 2022 20:30

Ik heb hier in mijn nieuwe buurt ook gezien hoe zo'n renovatie eraan toe gaat.
Eerst staan die woningen een paar jaar gewoon leeg. Te wachten.

En dan beginnen ze er aan. Op hun gemakske.

Als ambtenaar heb ik ook gezien hoe de diverse gebouwen waar ik in mocht zitten, beheerd, verbouwd, ... werden.
De overheid is geen geschikte bouwheer.

De schoofzak 7 augustus 2022 20:32

Nog vergeten: die sector van de sociale huisvesting is een warboel waar een kat haar jongen niet terug kan vinden.

Gelukkig heeft minister Matthias een grondige reorganisatie op poten gezet. Vanaf eind dit jaar zullen de vruchten daarvan geplukt kunnen worden.

maddox 7 augustus 2022 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10010180)
Nog vergeten: die sector van de sociale huisvesting is een warboel waar een kat haar jongen niet terug kan vinden.

Gelukkig heeft minister Matthias een grondige reorganisatie op poten gezet. Vanaf eind dit jaar zullen de vruchten daarvan geplukt kunnen worden.

Ja hoor, Vruchten zoals de Belgische (R)overheid ze kan planten en verdelen.

Rudy 7 augustus 2022 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10010090)
Er zijn renovaties en renovaties.
Veel sociale woningen zijn toe aan totaal renovatie, andere soms kleinere renovaties. Er is ne target om de sociale woningen tegen een bepaalde tijd allemaal energiezuiniger te maken.

Op sommige plaatsen zetten ze een extra verdieping op de woning.

Als er kosten aan de sociale woningen zijn gebeurt het niet zelden dat de huurder de woning mag kopen.

reservespeler 8 augustus 2022 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10010180)
Nog vergeten: die sector van de sociale huisvesting is een warboel waar een kat haar jongen niet terug kan vinden.

Gelukkig heeft minister Matthias een grondige reorganisatie op poten gezet. Vanaf eind dit jaar zullen de vruchten daarvan geplukt kunnen worden.

Ik denk ook dat het een goede move is.
Ik heb de eer en het genoegen om in de RVB van het SVK te zitten.
Geld is er blijkbaar genoeg.

reservespeler 8 augustus 2022 06:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10010214)
Als er kosten aan de sociale woningen zijn gebeurt het niet zelden dat de huurder de woning mag kopen.

Ik denk dat dit altijd mag.
Hier bij ons toch.

Er zijn twee soorten woningen
  • Huurwoningen, die ook gekocht kunnen worden.
  • Koopwoningen


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be