Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Huishoudgeld nog thuiswonende, werkende, volwassen kinderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=15875)

Ambras thuis 10 juni 2004 19:49

Tegenwoordig blijven vele jonge mensen lang bij hun ouders wonen. Ik ben ook in dat geval en ik werk reeds. We hebben echter ruzie over hoeveel ik maandelijks zou moeten afgeven. Met een redelijke bijdrage heb ik geen probleem, maar het mag niet overdreven zijn. Ik woon nog thuis om veel te kunnen sparen. Als ik te veel zou afgeven, dan word ik belet om vooruit te geraken. Hoeveel dragen de meesten zoal af die in dat geval zitten? Kan ik gedwongen worden om een bepaald bedrag af te geven? Bij mijn weten heb ik toch het wettelijk genot over mijn eigen (zuurverdiende) inkomsten.

Nr.10 10 juni 2004 20:24

Je hebt een mooie naam gekozen :lol:

de Vexille 10 juni 2004 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambras thuis
Kan ik gedwongen worden om een bepaald bedrag af te geven? Bij mijn weten heb ik toch het wettelijk genot over mijn eigen (zuurverdiende) inkomsten.

Meerderjarig he?
Kan hard klinken maar... strikt genomen kunnen je ouders je gewoon het huis uit flikkeren. Mits je voldoende tijd gegund te hebben om zelf iets anders te zoeken.
Eventueel kunnen ze je aanbieden om toch onder het ouderlijk dak te blijven wonen mits betaling, maar zij kunnen de prijs bepalen. Vraag en aanbod he. Aan jou om te bepalen of je die prijs te hoog vindt.
En uiteraard heb je het wettelijk genot van je eigen inkomsten...

Als ik zoiets zou moeten berekenen met de natte vinger (hangt een beetje af van de faciliteiten waarvan je geniet): kost en inwoon �* rato van 400 € per maand lijkt me nog heel redelijk.

Dies 10 juni 2004 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambras thuis
Ik ben ook in dat geval en ik werk reeds.

Als je reeds aan het werk bent, is de vraag eigenlijk waarom je thuis blijft wonen en niet op zoek gaat naar een eigen woning?
Wat mij betreft zou je je loon integraal mogen behouden op voorwaarde dat je naar een eigen woning zoekt. Of je ouders al dan niet te inhalig zijn, is zeer eenvoudig te beantwoorden aan de hand van de volgende vraag: "Kan je ergens anders, voor hetzelfde comfort, goedkoper onderdak vinden?".

DaBlacky 10 juni 2004 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambras thuis
Ik ben ook in dat geval en ik werk reeds.

Als je reeds aan het werk bent, is de vraag eigenlijk waarom je thuis blijft wonen en niet op zoek gaat naar een eigen woning?
Wat mij betreft zou je je loon integraal mogen behouden op voorwaarde dat je naar een eigen woning zoekt. Of je ouders al dan niet te inhalig zijn, is zeer eenvoudig te beantwoorden aan de hand van de volgende vraag: "Kan je ergens anders, voor hetzelfde comfort, goedkoper onderdak vinden?".

Rekening houdend met het feit je nu waarschijnlijk gratis eet, gratis uw was gedaan wordt, gratis uw huis gepoetst wordt, gratis tv kijkt, gratis je wast, gratis verwarmd wordt... (enz)

Toen ik ging werken (mijn eerste jaar hoger onderwijs was mislukt en daardoor ben ik een half jaartje gaan werken) moest ik 250 EUR per maand afgeven. Dit is ook logisch omdat ouders geen kindergeld meer ontvangen van zodra de kinderen gaan werken.

JoeQpublic 11 juni 2004 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Of je ouders al dan niet te inhalig zijn, is zeer eenvoudig te beantwoorden aan de hand van de volgende vraag: "Kan je ergens anders, voor hetzelfde comfort, goedkoper onderdak vinden?".

Toen ik ging werken (mijn eerste jaar hoger onderwijs was mislukt en daardoor ben ik een half jaartje gaan werken) moest ik 250 EUR per maand afgeven. Dit is ook logisch omdat ouders geen kindergeld meer ontvangen van zodra de kinderen gaan werken.

@Dies: schoon gezegd, maar hoe verreken je privacy en zelfstandigheid in dat comfort?

@DaBlacky: kindergeld is toch ietske meer dan € 250, zal eerder symbolisch zijn.

@Ambras Thuis: misschien te proberen. Spreek met je ouders af dat je een klein bedrag als kostgeld betaalt en een groter bedrag maandelijks op een rekening stort waartoe zij volmacht krijgen. Spreek duidelijk af dat die rekening enkel en alleen dient om te sparen voor huur of koop van een eigen woonst. Bewijs hen dat je actief op zoek bent naar een eigen woonst.
Hou jij je niet aan die 2 afspraken, dan is uw bedoeling waarschijnlijk om zo goedkoop mogelijk van hun gastvrijheid te blijven genieten. Door de volmacht kunnen ze zichzelf dan het gemiste geld toe-eigenen, maw uw rekening plunderen...

Duidelijke en beetje harde afspraken, maar er zijn er imho geen betere in de grote-mensen-wereld.

Alvader 11 juni 2004 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambras thuis
Tegenwoordig blijven vele jonge mensen lang bij hun ouders wonen. Ik ben ook in dat geval en ik werk reeds. We hebben echter ruzie over hoeveel ik maandelijks zou moeten afgeven. Met een redelijke bijdrage heb ik geen probleem, maar het mag niet overdreven zijn. Ik woon nog thuis om veel te kunnen sparen. Als ik te veel zou afgeven, dan word ik belet om vooruit te geraken. Hoeveel dragen de meesten zoal af die in dat geval zitten? Kan ik gedwongen worden om een bepaald bedrag af te geven? Bij mijn weten heb ik toch het wettelijk genot over mijn eigen (zuurverdiende) inkomsten.

Ik wil
Ik wil
Ik wil
Ik wil

Mogen je ouders in hun huis ook nog wat willen ?

Ambras thuis 11 juni 2004 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambras thuis
Kan ik gedwongen worden om een bepaald bedrag af te geven? Bij mijn weten heb ik toch het wettelijk genot over mijn eigen (zuurverdiende) inkomsten.


Als ik zoiets zou moeten berekenen met de natte vinger (hangt een beetje af van de faciliteiten waarvan je geniet): kost en inwoon �* rato van 400 € per maand lijkt me nog heel redelijk.

Uitbuiter!!!!!

By the way, zowat alle persoonlijke kosten (behalve eten, maar op dat vlak heb ik geen hoge eisen) betaal ik zelf, en voor de rest geef ik reeds een bedrag af, dat weliswaar lager ligt dan wat u 'redelijk' vindt.

dorus 11 juni 2004 15:04

Tja, 't is erg hé.....ouders hebben! :wink:

Dies 11 juni 2004 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambras thuis
By the way, zowat alle persoonlijke kosten (behalve eten

Welke persoonlijke kosten? Elektriciteitskosten, telefoonkosten, waterverbruik, ...?

Zoals ik hierboven reeds adviseerde, is de vraag die je jezelf dient te stellen de volgende: "Kan je ergens anders, voor hetzelfde comfort, goedkoper onderdak vinden?".

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
@Dies: schoon gezegd, maar hoe verreken je privacy en zelfstandigheid in dat comfort?

Dat is afhankelijk van de specifieke situatie lijkt mij. Afhankelijk van hoeveel belang je hecht aan die zelfstandigheid en privacy kan je daar rekening mee houden in je berekeningen: hoeveel wens ik op te geven voor mijn privacy en zelfstandigheid of hoeveel extra kosten wens ik te maken om zelfstandig te zijn en privacy te hebben?
Dat is echter zeer persoonsgebonden en bovendien sterk verschillend van situatie tot situatie aangezien het goed mogelijk is dat de persoon ik kwestie ook in het ouderlijke huis reeds over een grote privacy en/of zelfstandigheid beschikt of kan beschikken.

DaBlacky 11 juni 2004 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic

@DaBlacky: kindergeld is toch ietske meer dan € 250, zal eerder symbolisch zijn.

Blijkbaar kent u de tarieven niet. Gelukkig heb ik ze hier naast me liggen (bedragen geldig van 1 juni 2003):

(alles in euro)
Kinderbijslagen (3):
Gewone kinderbijslag
1ste kind: 74,06
2de kind: 137,03
3de kind en volgende: 204,60

Verhoogde kinderbijslag:
a) Kinderbijslag voor kinderen van gepensioneerden en van werklozen (vanaf de 7de maand werkloosheid) (4)
1ste kind: 111,76
2de kind: 160,40
3de en volgende kinderen: 208,70
b) Kinderbijslag voor wezen
per wees: 284,50
c) Kinderbijslag voor kinderen van invalide werknemers (arbeidsongeschiktheid vanaf 6de maand) (4)
1ste kind: 155,18
2de kind: 160,40
3de en volgende kinderen: 208,70
d) Bijkomende bijslag voor mindervalide (tenminste 66%) kinderen van minder dan 21 jaar volgens graad van zelfredzaamheid (5)
categorie 0 tot 3: 333,17
categorie 4 tot 6: 364,70
categorie 7 tot 9: 389,87
e) Bijkomende bijdrage voor mindervalide kinderen, geboren na 1 januari 1996
6-8 punten (*): 64,94
9-11 punten: 162,36
12-14 punten: 270,60
15-17 punten: 378,84
18-20 punten: 405,90
+20 punten: 432,96
(*) of 4 punten in pijler 1

Leeftijdsbijslagen (6):
Kinderen geboren na 31 december 1990
Eerste rang van de gewone schaal (niet-gehandicapte kinderen)
Kind van 6 tot 12 jaar: 12,90
Kind van 12 tot 18 jaar: 19,65
Kind boven 18 jaar (toepasselijk vanaf 1 januari 2009): 22,64
Kinderen geboren tussen 1 januari 1991 en 31 december 1996 DIE EERSTE RANG WORDT ter vervanging van een rechtgevende op leeftijdsbijslag, vanaf 6 jaar tot minder dan 18 jaar: 25,73
Kinderen geboren tussen 1 januari 1991 en 31 december 1996 DIE EERSTE RANG WORDT ter vervanging van een rechtgevende op leeftijdsbijslag, vanaf 18 jaar (toepasselijk vanaf 1 januari 2009): 27,63
Anderen kinderen (gehandicapte kinderen inbegrepen)
Kind van 6 tot 12 jaar: 25,73
Kind van 12 tot 18 jaar: 39,31
Kinderen boven de 18 jaar (toepasselijk vanaf 2009): 49,99

Kinderen geboren voor 1 januari 1999
Eerste rang van de gewone schaal (niet-gehandicapte kinderen)
Kind geboren tussen 1 januari 1985 en 31 december 1990, jonger dan 18 jaar: 25,73
Kind geboren tussen 1 januari 1985 en 31 december 1990, vanaf 18 jaar: 27,63
Kind geboren tussen 1 januari 1981 en 31 december 1984: 41,22
Kind geboren vóór 1 januari 1981: 43,38
Andere kinderen (gehandicapte kinderen inbegrepen)
Kind van 12 tot 18 jaar: 39,31
Kind boven de 18 jaar: 49,99
Gehandicapten die vóór 1 juli 1966 geboren zijn, wezen (Art. 50bis) of afhangende van een invalide Rechthebbende (Art. 50ter): 29,87

Diversen
a) Maximum maandinkomen (loon of sociale vergoeding) Waarboven men ophoudt kinderbijslag te genieten
- Maximum maandinkomen voor leerlingen tewerkgesteld in het kader van een erkende leerovereenkomst: 423,91
- Maximum maandinkomen voor kinderen niet onderworpen aan de deeltijdse leerplicht en die onderwijs met beperkt leerplan of erkende vorming volgend: 423,91
- Toegelaten maandinkomen werkzoekenden die een winstgevende activiteit uitoefenen: 423,91
b) maximum maandinkomen waarboven men de toeslag verliest:
- Maximaal bedrag van de vervanginginkomens boven dewelke geen recht meer bestaat op verhoogde bijslag voor werklozen, gepensioneerden en invaliden per maand: 1 639,71
- Maximum bruto maandinkomen van de partner om als rechthebbende met persoon ten laste te worden beschouwd: 241,44

(3) Het bedrag van de kinderbijslag varieert naargelang de rangorde, de leeftijd, fysieke toestand van het kind en de feitelijke toestand van het gezin.
(4) De rechthebbende ouder moet de hoedanigheid bezitten van rechthebbende met personen ten laste en geen vervaningsinkomen genieten dat 1 639,71 EUR overschrijdt.
(5) Indien het kind getroffen is door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van ten minste 66% en indien het 0 - 9 punten met betrekking tot zelfredzaamheid bekomt.
(6) Naast de basisbijslag is er een leeftijdsbijslag naargelang de rang en de leeftijd en de fysieke toestand van het kind.

JoeQpublic 11 juni 2004 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
@DaBlacky: kindergeld is toch ietske meer dan € 250, zal eerder symbolisch zijn.

Blijkbaar kent u de tarieven niet. Gelukkig heb ik ze hier naast me liggen (bedragen geldig van 1 juni 2003):

(alles in euro)
Kinderbijslagen (3):
Gewone kinderbijslag
1ste kind: 74,06
2de kind: 137,03
3de kind en volgende: 204,60

:oops:
I stand corrected, maja ben zelf kinderloos (hout vasthouden)

Allez, recht uit de cursus sociaal recht overgetypt, right?
Misschien helpt het plaatsen ervan zelfs een beetje extra bij de blok, in elk geval nog goede examens! Rest van de studenten ook natuurlijk...

DaBlacky 11 juni 2004 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Blijkbaar kent u de tarieven niet. Gelukkig heb ik ze hier naast me liggen (bedragen geldig van 1 juni 2003):

(alles in euro)
Kinderbijslagen (3):
Gewone kinderbijslag
1ste kind: 74,06
2de kind: 137,03
3de kind en volgende: 204,60

:oops:
I stand corrected, maja ben zelf kinderloos (hout vasthouden)

Allez, recht uit de cursus sociaal recht overgetypt, right?
Misschien helpt het plaatsen ervan zelfs een beetje extra bij de blok, in elk geval nog goede examens! Rest van de studenten ook natuurlijk...

Examen arbeids- en sociaal zekerheidsrecht heb ik afgelopen maandag al gehad. Maar het ging goed, bedankt ;)

de Vexille 11 juni 2004 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambras thuis
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille


Als ik zoiets zou moeten berekenen met de natte vinger (hangt een beetje af van de faciliteiten waarvan je geniet): kost en inwoon �* rato van 400 € per maand lijkt me nog heel redelijk.

Uitbuiter!!!!!

By the way, zowat alle persoonlijke kosten (behalve eten, maar op dat vlak heb ik geen hoge eisen) betaal ik zelf, en voor de rest geef ik reeds een bedrag af, dat weliswaar lager ligt dan wat u 'redelijk' vindt.

Uitbuiter???

Wel, mijnen besten, ga voor dat bedrag dan eens een studiooke zoeken. Bemeubel het eens en begin uw eigen potje te koken, wasje en plasje te doen... Oh, vergeet dan ook de rekening van electriciteit, gas en kabeldistributie niet en de "vaste kosten"... Reken het eens uit en maak de rekening volledig.

Be my guest... ga eens op zoek en als ge aan een bedrag komt dat de 400 € nog maar benadert zonder uw huidige levensstandaard zwaar te zien dalen, dan moogt ge mij een uitbuiter noemen. We zullen eens zien hoe snel ge weer bij uw mamma op de stoep staat ! :lol: :lol:

En uw vraag was wat "redelijk" was... wel, alles beneden die 400 € is meer dan redelijk. En dan moogt ge heel dankbaar zijn dat uw ouders daar geen probleem van maken. Wees maar heel gelukkig dat ge zo verwend wordt; wees er u maar heel bewust van en ook heel dankbaar...

Want de laatste tijd beginnen velen dat echt evident te vinden. Wat het helemaal NIET is, mijn waarde !

de Vexille 11 juni 2004 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Examen arbeids- en sociaal zekerheidsrecht heb ik afgelopen maandag al gehad. Maar het ging goed, bedankt ;)

Student rechten, DaBlacky ?

DaBlacky 11 juni 2004 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Examen arbeids- en sociaal zekerheidsrecht heb ik afgelopen maandag al gehad. Maar het ging goed, bedankt ;)

Student rechten, DaBlacky ?

maatschappelijk assistent

de Vexille 11 juni 2004 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
maatschappelijk assistent

Aha, gefeliciteerd met het goede verloop van je examen arbeids- en sociale zekerheidsrecht. Ik vond dat zelf ook een bijzonder interessant, doch ingewikkeld vak. (prof. Willy Van Eeckhoutte)

Enfin, nog heel veel succes voor het verdere verloop van je studies.

dorus 11 juni 2004 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
maatschappelijk assistent

maatschappelijk accident? :wink:

Mambo 18 juni 2004 18:24

In het heel lang lijstje met netjes alles opgesomd, toch eventjes niet vermeld dat het kindergeld voor een zelfstandige pakweg ietjse meer is dan 20€


Nogal een verschil met een loontrekkende hé!
Waarom vergeten ze dat?

Griffin 18 juni 2004 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
maatschappelijk assistent

maatschappelijk accident? :wink:

Groven aap!

[size=1]Kzal er es even eentje zoeken en posten in dat "medeforummers" topic :P[/size]


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be