Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Limburg bij Wallonië ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=231195)

Jacob Van Artevelde 5 oktober 2016 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8255440)
Hoezo? Het Pontisch stond en staat nog steeds tamelijk ver van het Dimotiki dat de meerderheid van de Grieken spreekt.

Een Grieks-kenner in ons midden ??
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8255440)
Het is alsof u hier een middeleeuwse variant van ons Nederlands als officiële taal zou willen invoeren.

U kent mij toch......
IK zou al blij zijn met een terugkeer naar de spelling van De Vries en Te Winkel voordat onze spelling werd gemachanteert.....

Jan van den Berghe 5 oktober 2016 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8255447)
.
IK zou al blij zijn met een terugkeer naar de spelling van De Vries en Te Winkel voordat onze spelling werd gemachanteert.....

Het Pontisch Grieks verschilt niet in spelling, maar gewoon in woordenschat én spraakkunst met het Dimotiki. Daarnaast dragen de Grieken uit Griekenland ook nog eens de onverkwikkelijke taalstrijd met zich mee tussen aanhangers van Katharevousa en Dimotiki. Het is een bijzonder complex gegeven.

Jacob Van Artevelde 5 oktober 2016 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8255445)
Pontisch Grieks is nog steeds de informele taal onder de nakomelingen van wie uit het Zwarte Zeegebied is moeten vluchten. Tegenwoordig zijn er ook lessen Pontisch en kan je tv-programma's volgen waarin er aandacht is voor Pontische muziek.

Zoals er tegenwoordig ook lessen Vlaams of Nederlands zijn in Frans-Vlaanderen, en er een radio-zender is die enkele uren per week uitzendt in het Vlaams, vrees ik namelijk .....
Wat telt is: is er onderwijs met het Pontisch als voertaal. Ik ben geen kenner, maar ik heb een zeer flauw vermoeden dat het antwoord "neen" is.
Wel, dan heeft die taal geen levensvatbare toekomst. De rest is folklore.

En nu ik er Wiki-Pontisch op nasloeg: "Zowel het Pontisch in Griekenland als in Turkije staat onder druk om te integreren met ofwel het Modern Grieks of het Turks."
Het is me duidelijk waar die assimilatiedruk vandaan komt: onderwijs in een andere taal dan de moedertaal.

Jan van den Berghe 5 oktober 2016 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8255457)
Zoals er tegenwoordig ook lessen Vlaams of Nederlands zijn in Frans-Vlaanderen, en er een radio-zender is die enkele uren per week uitzendt in het Vlaams, vrees ik namelijk .....
Wat telt is: is er onderwijs met het Pontisch als voertaal. Ik ben geen kenner, maar ik heb een zeer flauw vermoeden dat het antwoord "neen" is.
Wel, dan heeft die taal geen levensvatbare toekomst. De rest is folklore.

Ook in onverdachte tijden was er geen onderwijs in het Pontiaka (de enige overheid die het Pontisch dialect als onderwijstaal invoerde waren de... Sovjets).

Het Pontisch werd door de Grieken zelf niet beschouwd als een onderwijstaal, net zoals dat ook niet geacht werd voor het Dimotiki. Het Dimotiki werd pas heel laat ingevoerd, nl. bij de val van het kolonelsregime.

pajoske 14 oktober 2016 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 8254284)
De Limburgse streektaal, zijnde geclassificeerd als Ripuarisch Frankisch komt overeen met de streektaal gesproken in de grensstreek in Duitsland, ook Ripuarisch Frankisch dus. Limburgers zijn halve Duitsers dus. Type

Volgens deze antropoloog leunen Limburgers ook sterk aan bij de Duitse cultuur. Zoals hij in een verslag van plaatselijke activiteiten aantoont.

https://www.een.be/iedereen-beroemd/oktoberfest

;)

cato 14 oktober 2016 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8261956)
Volgens deze antropoloog leunen Limburgers ook sterk aan bij de Duitse cultuur. Zoals hij in een verslag van plaatselijke activiteiten aantoont.

https://www.een.be/iedereen-beroemd/oktoberfest

;)

Ook Nederland leunt aan bij de Duitse cultuur en België leunt aan bij de Franse cultuur.
Dus Limburg leunt op 2 walletjes.

cato 14 oktober 2016 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8261956)
Volgens deze antropoloog leunen Limburgers ook sterk aan bij de Duitse cultuur. Zoals hij in een verslag van plaatselijke activiteiten aantoont.

https://www.een.be/iedereen-beroemd/oktoberfest

;)

Wallonië kan zich beter bij Frankrijk aansluiten en niet bij Limburg.

Jan van den Berghe 14 oktober 2016 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8255457)
Zoals er tegenwoordig ook lessen Vlaams of Nederlands zijn in Frans-Vlaanderen, en er een radio-zender is die enkele uren per week uitzendt in het Vlaams, vrees ik namelijk .....
Wat telt is: is er onderwijs met het Pontisch als voertaal. Ik ben geen kenner, maar ik heb een zeer flauw vermoeden dat het antwoord "neen" is.
Wel, dan heeft die taal geen levensvatbare toekomst. De rest is folklore.

En nu ik er Wiki-Pontisch op nasloeg: "Zowel het Pontisch in Griekenland als in Turkije staat onder druk om te integreren met ofwel het Modern Grieks of het Turks."
Het is me duidelijk waar die assimilatiedruk vandaan komt: onderwijs in een andere taal dan de moedertaal.

In Frans-Vlaanderen is het Vlaams met uitsterven bedreigd. Nog een generatie en is het verdwenen uit het dagelijks leven, wat helemaal niet het geval is met het Pontisch Grieks. Ook al wordt het slechts sporadisch onderwezen, het is wel nog de informele taal gebleven van ouderen als jongeren (voornamelijk in het noorden van Griekenland). Daarnaast werd er in Griekenland een heel belangrijke bladzijde omgeslagen: de vroegere negativiteit die er hing rond het Pontisch ("een mongolentaaltje") behoort tot het verleden.

Wel ondergaan alle Griekse dialecten de druk van de standaardtaal, ook al omdat de stadsvlucht in Griekenland nog altijd heel groot is.

Gamla 15 oktober 2016 03:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8262501)
In Frans-Vlaanderen is het Vlaams met uitsterven bedreigd. Nog een generatie en is het verdwenen uit het dagelijks leven, wat helemaal niet het geval is met het Pontisch Grieks. Ook al wordt het slechts sporadisch onderwezen, het is wel nog de informele taal gebleven van ouderen als jongeren (voornamelijk in het noorden van Griekenland). Daarnaast werd er in Griekenland een heel belangrijke bladzijde omgeslagen: de vroegere negativiteit die er hing rond het Pontisch ("een mongolentaaltje") behoort tot het verleden.

Wel ondergaan alle Griekse dialecten de druk van de standaardtaal, ook al omdat de stadsvlucht in Griekenland nog altijd heel groot is.

Allesweter. Zo is het wel genoeg.

edwin2 21 oktober 2016 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gamla (Bericht 8262669)
Allesweter. Zo is het wel genoeg.

Waarom is het wel genoeg?
Ik leer heel veel van Jan.
Ik vind het goed zo.

Jan van den Berghe 22 oktober 2016 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8255457)
Wat telt is: is er onderwijs met het Pontisch als voertaal. Ik ben geen kenner, maar ik heb een zeer flauw vermoeden dat het antwoord "neen" is.
Wel, dan heeft die taal geen levensvatbare toekomst. De rest is folklore.

Ook moet men de vraag stellen of de sprekers hun informeel idioom wel als een aparte taal beschouwen, los van de standaardtaal. Pontische Grieken hebben dat eigenlijk nooit gedaan. De schrijftaal was immers het vrij strakke kerkelijk Grieks en pas later het Katharevousa (een soort uitgepuurde taal die nogal sterk leunde op het klassieke Grieks). Pontisch was geen onderwijsmedium, zoals trouwens ook het Dimotiki of Tsakonisch van de Grieken in andere Griekse gebieden het ook niet was.

Pas door politieke ontwikkelingen is het Dimotiki uiteindelijk onderwijs- en cutluurtaal geworden in de Griekse republiek (en verbazend genoeg niet - officieel toch - in Cyprus).

Jan van den Berghe 22 oktober 2016 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8255457)
Wat telt is: is er onderwijs met het Pontisch als voertaal. Ik ben geen kenner, maar ik heb een zeer flauw vermoeden dat het antwoord "neen" is.
Wel, dan heeft die taal geen levensvatbare toekomst. De rest is folklore.

Ook moet men de vraag stellen of de sprekers hun informeel idioom wel als een aparte taal beschouwen, los van de standaardtaal. Pontische Grieken hebben dat eigenlijk nooit gedaan. De schrijftaal was immers het vrij strakke kerkelijk Grieks en pas later het Katharevousa (een soort uitgepuurde taal die nogal sterk leunde op het klassieke Grieks). Pontisch was geen onderwijsmedium, zoals trouwens ook het Dimotiki of Tsakonisch van de Grieken in andere Griekse gebieden het ook niet was.

Pas door politieke ontwikkelingen is het Dimotiki uiteindelijk onderwijs- en cutluurtaal geworden in de Griekse republiek (en verbazend genoeg niet - officieel toch - in Cyprus).

Jacob Van Artevelde 22 oktober 2016 10:58

Leuven op de grens met Frankrijk: neen, dank u!
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8262169)
Wallonië kan zich beter bij Frankrijk aansluiten en niet bij Limburg.

En wat zal de volgende stap zijn denkt ge...?
De imperialist Lowie Kators zou trots zijn op een achter-achter-achterkleindochter zoals gij !

Maar zoiets kan men alleen maar beweren als men geen kennis genomen heeft van de eeuwenlange strijd die de Nederlanden voerden tegen hun aarts-en erfvijand.

En wat ik u enkele maanden gelden probeerde Diets te maken is dus niet het éne oor in, en het andere uitgegaan; het is dus zelfs niet eens in dat éne oor geraakt, dunkt mij.

Jacob Van Artevelde 22 oktober 2016 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8261983)
Ook Nederland leunt aan bij de Duitse cultuur en België leunt aan bij de Franse cultuur.
Dus Limburg leunt op 2 walletjes.

Wat is dan wel het verschil tussen de Duitse en de Franse kultuur ?

Kan ik dat horen, zien, ruiken en voelen als ik in die landen ben ?
Waar moet ik precies naar toegaan in die landen om het verschil te merken?
Naar München of naar Boxtehude ? Of is dat eender ?
Naar Marseille of naar Abbeville. Of is ook d�*t eender ?
En waar kan ik het best de uitingsvormen van de Nederlandse en de Belgische (!) kultuur merken ? In Amsterdam of in Breda ? In Oostende of in Aarlen ?

En tenslotte, waar kan ik naar die Walletjes gaan in Limburg ???
Hier misschien: http://www.clubsevensins.com/swingersclub-limburg ??

Kortom: tot nader order klasseer ik die stelling bij de zever in pakskes.

edwin2 22 oktober 2016 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8270133)
En tenslotte, waar kan ik naar die Walletjes gaan in Limburg ???
Hier misschien: http://www.clubsevensins.com/swingersclub-limburg ??

Kortom: tot nader order klasseer ik die stelling bij de zever in pakskes.

:rofl:

Yarisken 8 november 2016 18:54

De leukste, knapste vrouwen bij ons in Leuven komen uit de Limburg. We gaan die toch niet geven aan die Waalse boeren ?

pajoske 17 november 2016 12:01

Zo te zien heeft Limburg toch veiligheidsproblemen gemeen met Wallonië. Problemen die men elders in het Vlaamse gewest zeer zelden gaat tegenkomen.
https://youtu.be/J895f0gBLGk

Jan van den Berghe 27 december 2016 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8292417)
Zo te zien heeft Limburg toch veiligheidsproblemen gemeen met Wallonië. Problemen die men elders in het Vlaamse gewest zeer zelden gaat tegenkomen.
https://youtu.be/J895f0gBLGk

Everzwijnen werden ook al in de rest van Vlaanderen waargenomen. Wel minder, maar toch.

http://waarnemingen.be/soort/maps/43...&to=2016-12-27

pajoske 9 januari 2017 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8329672)
Everzwijnen werden ook al in de rest van Vlaanderen waargenomen. Wel minder, maar toch.

http://waarnemingen.be/soort/maps/43...&to=2016-12-27

In Limburg liggen 50.088 ha bos, en in West-Vlaanderen 7.322 ha. War zouden de meeste everzwijnen zitten.

Het aantal waarnemingen zijn geen waardemeter. Of denkt gij dat het hier nog 'hot news' is als hier iemand een everzwijn ziet lopen, en die dat ergens gaat melden? In West-Vlaanderen daarentegen...

Naar 'beau séjour' gekeken op één? Al veel natuur gezien niet?

PS waarom wordt er in 'Beau séjour' ondertiteld? Op een uitzondering na(de man die in de eerste aflevering de hamer vond) heb ik nog niemand echt Limburgs horen praten.

Adrian M 9 januari 2017 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8342367)
In Limburg liggen 50.088 ha bos, en in West-Vlaanderen 7.322 ha. War zouden de meeste everzwijnen zitten.

Het aantal waarnemingen zijn geen waardemeter. Of denkt gij dat het hier nog 'hot news' is als hier iemand een everzwijn ziet lopen, en die dat ergens gaat melden? In West-Vlaanderen daarentegen...

Naar 'beau séjour' gekeken op één? Al veel natuur gezien niet?

PS waarom wordt er in 'Beau séjour' ondertiteld? Op een uitzondering na(de man die in de eerste aflevering de hamer vond) heb ik nog niemand echt Limburgs horen praten.

Misschien een idee ook bij planten?

Staatsbosbeheer wil 100.000 hectare nieuw bos in Nederland
24 okt 16

Opgeteld dient zo een nieuw bosoppervlak te ontstaan van 100.000 hectare, een vergroting van 25%.
Nederland heeft nu ongeveer 356.000 hectare boslandschap, oftewel 11% van het grondoppervlak.
De potentie bestaat om daarvan 456.000 hectare te maken.

Een grotere houtproductie biedt kansen in de houtsector, in economische omvang vergelijkbaar met
het tuinbouwcomplex, zo stellen de opstellers van het Actieplan Bos en Hout.
Nederland is op dit moment voor 90% afhankelijk van houtlevering uit het buitenland.
https://fd.nl/ondernemen/1172450/pla...t-in-nederland


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be