Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaams Centrum voor Racismebestrijding? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159519)

Libro 27 augustus 2011 08:31

Vlaams Centrum voor Racismebestrijding?
 
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=D73EIHUN

Wat is de meerwaarde van nóg een centrum voor racismebestrijding? De Vlaamse Overheid kan haar medewerkers geeneens fatsoenlijk behandelen: vriendjes worden op de interessante postjes geplaatst of krijgen bonussen; pestcontroles van zieke ambtenaren; discriminatie van zwangere medewerkers (krijgen zonder boe of ba een mindere functie en de vakbonden en discriminatieambtenaar geven niet thuis)... Maar ja, Vlaanderen moet in actie komen (versta: politiek correct het voortouw nemen) en daarbij moet vooral naar de woorden en niet naar de daden gekeken worden.

tschoon verdiep 27 augustus 2011 08:58

Als buitenlander (illegaal) of allochtoon heb je er iets aan, m

tschoon verdiep 27 augustus 2011 09:03

Als buitenlander (illegaal) of allochtoon heb je er iets aan, maar als autochtoon heb je geen zak aan dat centrum.
Zo heb ik ooit eens een klacht ingediend omdat een immokantoor mij geen appartement wou verhuren omdat de eigenaar geen kinderen wou in zijn appartement.
Dit vond ik toch discriminerend.
Ik kreeg droogweg een antwoord dat ik met mijn klacht maar tot de huurderbond moets wenden.
Waarop ik geantwoord heb; wat als ik Turk was of Afrikaan? Ja dat is iets anders, antwoorde men.

Txiki 27 augustus 2011 10:41

Werkgelegenheid

De schoofzak 27 augustus 2011 11:01

Al was het maar om de Franstalige leden van de federale regering te kloten, daarom moet er zo'n Vlaams centrum komen.

Dat klinkt 'hard', maar laat ons eerlijke wezen: heel het dossier bewijst kurkdroog dat de Franstaligen niet willen samenwerken; dat het overleg in B. niet lukt en nooit zal lukken ...

We citeren even uit het artikel in De Standaard, en we verven de bedoelde zinnen in het rood:
Citaat:

Er komt in juni hoogstwaarschijnlijk een Vlaams Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. Dat zal onafhankelijk en autonoom functioneren van de huidige federale instelling. Daarmee voert de Vlaamse regering, tegen de wil van de federale overheid, haar eigen regeerakkoord uit.

Ergernis

Tijdens de regering-Verhofstadt II werd beslist dat de Belgische openbare instelling moest evolueren naar een 'interfederaal orgaan' tussen de federale overheid, de gemeenschappen en de gewesten. Structureel overleg was daarbij cruciaal.

Daarop ontspon zich een politieke discussie over de beleidsstructuur. Bij haar aantreden beloofde bevoegd federaal minister van Gelijke Kansen, Joëlle Milquet (CDH), alvast meer inspraak voor de deelstaten.

Maar dat engagement is tot vandaag dode letter gebleven. Sinds 2006 kwamen de betrokken partijen niet meer samen. Wat vooral aan Vlaamse kant ergernis wekt. En in het bijzonder bij Vlaams minister van Inburgering Geert Bourgeois (N-VA). Hij zette daarom via het Vlaams regeerakkoord van 2006 druk op de ketel.

'Als deze onderhandelingen (over een 'interfederaal orgaan', red) een jaar na het aantreden van de Vlaamse regering niet tot een ondertekend samenwerkingsakkoord leiden, dan zal de Vlaamse regering, binnen haar budgetten, de nodige maatregelen treffen', staat in het document.

Het geduld van de Vlaamse regering is, vier jaar na datum, op. Ze wil niet langer wachten op de andere deelstaten. Dat viel ook te horen op de laatste ministerraad in juli.

'In het beste geval is de interfederalisering geregeld tegen volgend jaar in juni, met het akkoord alle bestuursniveaus', verduidelijkt bevoegd minister Pascal Smet (SP.A) het standpunt van de Vlaamse regering. 'Als dat niet zo is, moet Vlaanderen zelf de handen uit de mouwen steken en een centrum uit de grond stampen. Daarmee volgen we het Vlaams regeerakkoord en doen we dus niets verkeerd. Maar dat zal wel een aardige duit aan algemene middelen kosten.'

Ook op het kabinet Bourgeois klinkt het dat dit dossier niet eindeloos kan aanslepen. Al geeft men daar schoorvoetend ook toe dat de plannen voor een eigen Vlaams instituut allesbehalve al concreet zijn.

Kritiek

Grote voorstander van een autonoom Vlaams Centrum is alvast N-VA-kamerlid Theo Francken. Als adjunct-kabinetschef Inburgering en Integratie onder Bourgeois volgde hij lange tijd het dossier op. 'Een Vlaamse instelling is de meest logische oplossing als het federaal niet lukt', zegt Francken. 'Er heerst bij meerdere Vlaamse partijen al jaren onvrede over de werking van het ideologisch sterk gekleurde CGKR, zo bleek recent nog bij de bespreking van hun jaarrapport Migratie in de Kamer. Vele van hun voorstellen kunnen in Vlaanderen niet of nauwelijks op steun rekenen. Een eigen Vlaams Centrum zal minder wereldvreemd de praktijk benaderen.

respublica 27 augustus 2011 12:20

Eindelijk doet men iets aan die discriminerend CGKR, liever nog dat ze het afschaffen! Dat is het centrum dat vacatures weigerde van mensen die niet de juiste partijkaart hadden. Het centrum dat Marokkaanse Belgen en Turkse Belgen helpt maar Vlaamse Belgen niet als een groep beschouwt. Puur racisme!

Xenophon 27 augustus 2011 12:46

Dat is toch goed? De Vlaming in het algemeen moet nog meer gekoeioneerd worden. Wie weet krijgt hij er dan eindelijk genoeg van.

Hoe meer "vreemdelingen eerst, eigen volk laatst," hoe beter toch?

Perzik 27 augustus 2011 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 5653719)
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=D73EIHUN

Wat is de meerwaarde van nóg een centrum voor racismebestrijding? De Vlaamse Overheid kan haar medewerkers geeneens fatsoenlijk behandelen: vriendjes worden op de interessante postjes geplaatst of krijgen bonussen; pestcontroles van zieke ambtenaren; discriminatie van zwangere medewerkers (krijgen zonder boe of ba een mindere functie en de vakbonden en discriminatieambtenaar geven niet thuis)... Maar ja, Vlaanderen moet in actie komen (versta: politiek correct het voortouw nemen) en daarbij moet vooral naar de woorden en niet naar de daden gekeken worden.

Laat me raden u bent ambtenaar?

Libro 27 augustus 2011 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Perzik (Bericht 5654301)
Laat me raden u bent ambtenaar?

En dan? Ik zie de werking van de Vlaamse Overheid vanbinnenuit en het is tenenkrullend hoe "correct" zij naar buiten wil komen terwijl de onvrede onder de medewerkers groeit.

Groentje-18 27 augustus 2011 15:30

Misschien liever dat, dan een centrum waar Milquet veel meer in de pap kan brokken.

In ieder geval kunnen ze het niet belachelijk genoeg maken wat mij betreft. De Vlaming heeft nog meer zand nodig. Ze krijgen het. ;)

Txiki 27 augustus 2011 15:34

Racismebestrijding op z'n Vlaams... met poten en oren.

eno2 27 augustus 2011 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tschoon verdiep (Bericht 5653738)
Als buitenlander (illegaal) of allochtoon heb je er iets aan, maar als autochtoon heb je geen zak aan dat centrum.
Zo heb ik ooit eens een klacht ingediend omdat een immokantoor mij geen appartement wou verhuren omdat de eigenaar geen kinderen wou in zijn appartement.
Dit vond ik toch discriminerend.
Ik kreeg droogweg een antwoord dat ik met mijn klacht maar tot de huurderbond moets wenden.
Waarop ik geantwoord heb; wat als ik Turk was of Afrikaan? Ja dat is iets anders, antwoorde men.

Ik kon eens een appartement niet huren omdat ik een alleenstaand man was (die zijn niet geacht alles brandschoon te houden)

eno2 27 augustus 2011 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5653964)
Eindelijk doet men iets aan die discriminerend CGKR, liever nog dat ze het afschaffen! Dat is het centrum dat vacatures weigerde van mensen die niet de juiste partijkaart hadden. Het centrum dat Marokkaanse Belgen en Turkse Belgen helpt maar Vlaamse Belgen niet als een groep beschouwt. Puur racisme!

Misschien ondervinden Vlaamse Belgen geen racisme-problemen?

eno2 27 augustus 2011 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5654004)
Dat is toch goed? De Vlaming in het algemeen moet nog meer gekoeioneerd worden. Wie weet krijgt hij er dan eindelijk genoeg van.

Hoe meer "vreemdelingen eerst, eigen volk laatst," hoe beter toch?

Wat we zelf doen, doen we best. Zowel racisme als anti-racisme.

eno2 27 augustus 2011 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 5654365)
En dan? Ik zie de werking van de Vlaamse Overheid vanbinnenuit en het is tenenkrullend hoe "correct" zij naar buiten wil komen terwijl de onvrede onder de medewerkers groeit.

A ge wilt liever de niet-correcte ambtenaar uithangen?

Volgens mij is dat dan een ambetantenaar.

Txiki 27 augustus 2011 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5654413)
A ge wilt liever de niet-correcte ambtenaar uithangen?

Volgens mij is dat dan een ambetantenaar.

Klagen en zagen hoort bij het ambtenarenberoep. Ze moeten eens iets anders doen dan koffiezetten en 't is ambras.

Bob 27 augustus 2011 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 5654365)
En dan? Ik zie de werking van de Vlaamse Overheid vanbinnenuit en het is tenenkrullend hoe "correct" zij naar buiten wil komen terwijl de onvrede onder de medewerkers groeit.

...vooral over hun pensioen, veronderstel ik...

Herr Oberst 27 augustus 2011 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5653850)
Al was het maar om de Franstalige leden van de federale regering te kloten, daarom moet er zo'n Vlaams centrum komen.

Dat klinkt 'hard', maar laat ons eerlijke wezen: heel het dossier bewijst kurkdroog dat de Franstaligen niet willen samenwerken; dat het overleg in B. niet lukt en nooit zal lukken ...

We citeren even uit het artikel in De Standaard, en we verven de bedoelde zinnen in het rood:

De Belgische wantoestanden gaan we niet oplossen door ze naar Vlaanderen te exporteren. Het CGKR zal niet verdwijnen met deze maatregel, de gedachtepolitie zal daarentegen nog toenemen. Met dank aan de N-VA.

Bob 27 augustus 2011 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5653828)
Werkgelegenheid

Och over alles en nog wat zijn de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonie mijlenbreed. Komt daarbij dat het momentele cgkr ideologisch (extreem)links gekleurd is, maw sterk aanleunt bij Wallonie.
Maar mi zou men het cgkr beter afschaffen. Probleem opgelost.

Fallen Angel 27 augustus 2011 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 5654678)
De Belgische wantoestanden gaan we niet oplossen door ze naar Vlaanderen te exporteren. Het CGKR zal niet verdwijnen met deze maatregel, de gedachtepolitie zal daarentegen nog toenemen. Met dank aan de N-VA.

De NVA is toch de gedachtenpolitie. Iedere openbare dissidentie wordt beloond met een gespamde mailbox vol haatmail en een opname op de "zwarte lijst".


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be