Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   "Duidelijk dat Di Rupo II onmogelijk wordt" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=195559)

Bezeke 12 december 2013 18:07

"Duidelijk dat Di Rupo II onmogelijk wordt"
 
De Crem onder vuur: "Duidelijk dat Di Rupo II onmogelijk wordt"


"Indien ons land een rol van betekenis wil blijven spelen, dan is het onbetwistbaar dat België zijn capaciteit zal moeten blijven handhaven", reageerde De Crem. © belga.

Minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) is in de Kamer stevig onder vuur genomen door zijn eigen coalitiepartners. Aanleiding was zijn uitspraak dat hij er voorstander van is de verouderende F16's te vervangen door veertig nieuwe gevechtstoestellen. Vincent Van Quickenborne (Open Vld) verweet De Crem dat hij met zijn "ondoordachte uitspraken" het dossier "aan het verkwanselen" is, terwijl Dirk Van der Maelen (sp.a) hekelde dat CD&V akkoord is met een voorafname van 4 �* 6 miljard euro op de toekomstige begroting.

Tijdens een toespraak in Brussel sprak De Crem zich woensdag uit als voorstander van de aankoop van een nieuw type gevechtsvliegtuig tijdens de volgende legislatuur om de F-16's te vervangen. De minister schoof een veertigtal toestellen naar voren. Hij gaf niet aan of een bepaald type toestel zijn voorkeur wegdraagt, maar volgens hem beging de regering begin jaren 2000 een vergissing beging toen ze besliste om niet mee te werken aan het ontwikkelingsproces van een toestel als de Joint Strike Fighter (JSF).

Kamerlid Van Quickenborne zei zich "ernstige vragen" te stellen bij het "goed georchestreerde medianummer" dat De Crem opvoerde aan het Koninklijk Hoger Instituut voor Defensie (KHID). Hij had het over "ondoordachte uitspraken" en vroeg De Crem of dit "een ballonnetje" was of een regeringsstandpunt. Net als Van der Maelen vond hij dat er nood is aan een kamerbreed debat over de beslissing, terwijl de sp.a'er zich afvroeg of de CD&V-fractie het eens was met een voorafname op het budget. "Ik denk dat ons land andere sociaal-economische noden heeft".

Sollicitatie
Vanuit de oppositie vroeg Karolien Grosemans (N-VA) zich af hoe de minister het prijskaartje dat aan de vervanging hangt, denkt te financieren. Wouter De Vriendt (Groen) laakte dat het noodzakelijke bedrag goed is voor driemaal het budget om iedereen in ons land uit de armoede te halen. "Laat ons een kat een kat noemen: dit was vooral bedoeld om uw sollicitatie als secretaris-generaal van de NAVO kracht bij te zetten".

De minister herhaalde de standpunten die hij gisteren al aanhaalde. "Indien ons land een rol van betekenis wil blijven spelen, dan is het onbetwistbaar dat België zijn capaciteit zal moeten blijven handhaven", reageerde hij. "Zonder gevechtsvliegtuigen zullen we irrelevant zijn op Defensie- en veiligheidsvlak". De Crem liet niet na om terug te meppen naar Van Quickenborne. "Uw vicepremier was op de hoogte van wat ik zou zeggen. Ik kan u het precieze tijdstip van het telefoongesprek meedelen". Ook merkte hij op dat in de buurt van Kortrijk, waar Van Quickenborne burgemeester is, heel wat mensen actief zijn in de luchtvaartsector.

Lonesome cowboy
De Vlaamse liberaal reageerde dat het dossier niet op de tafel van de regering of de kern is geweest, terwijl Georges Dallemagne (cdH) pleitte voor een debat mèt het parlement. "Deze beslissing is niet onderbouwd en heeft alleen tot doel een aantal buitenlandse krantenkoppen te halen", stelde Van der Maelen dan weer. "Ik stel vast dat CD&V enthousiast heeft geapplaudiseerd".

De Vriendt wilde dan weer weten of de sp.a-vicepremier Johan Vande Lanotte ook op de hoogte was. Grosemans tot slot noemde De Crem een "lonesome cowboy" en CD&V een "lonesome party". Wel zag ze nog een "positieve" noot in het debat: "Het is duidelijk dat Di Rupo II onmogelijk wordt".

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...jk-wordt.dhtml

Gaan we voor een nieuw wereldrecordje?

Waarom Nu? 12 december 2013 18:16

Gaat nergens over, is een voorzetje voor de verkiezingen. Gelooft nu echt iemand dit debat? Zo dom men toch niet?

Goudbever 12 december 2013 18:20

Moet elk artikel op HLN hier een topic worden?

Demper 12 december 2013 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goudbever (Bericht 6926885)
Moet elk artikel op HLN hier een topic worden?

Als het interessant is wel ja.

fonne 12 december 2013 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Waarom Nu? (Bericht 6926879)
Gaat nergens over, is een voorzetje voor de verkiezingen. Gelooft nu echt iemand dit debat? Zo dom men toch niet?

De Crem mag een ministerpostje in Di Rupo-II vergeten. Veel kans dat ze hem voor het Vlaams Parlement gaan uitspelen:-)

Anselmo 12 december 2013 18:29

Zo simpel ligt dat alles niet.
De Crem is in de CD&V geen nitwit.
Naast Kris Peeters één van de weinige stemmentrekkers die de CD&V nog heeft. (bij Coens moet men nog afwachten)

Daarom kon hij -duidelijk zonder vooraf een algemene toestemming te vragen - vrank en vrij zeggen wat hij te zeggen had.(natuurlijk ook met een oogje op de secretarispost)
Dat de coalitiepartners "not amused" zijn kon hij bij voorbaat weten.
Dus als De Crem iets zegt wordt hij door Peuter Beke niet zomaar teruggefloten.

N-VA doet er goed aan deze zaak tactisch te bespelen en De Crem niet tegen te werken.
Benieuwd of we snel nog iets van Di Rupo zelf zullen horen.

Another Jack 12 december 2013 18:31

Bedrieglijke topic: er staat niet bij van wie het citaat komt.
Het zou moeten zijn: "Grosemans: "Duidelijk dat Di Rupo II onmogelijk wordt"

Anselmo 12 december 2013 18:33

Waarom wordt dit uit Binnenland weggenomen ?
Als er nu 1 thema was dat past.

Pjotr 2691 12 december 2013 18:44

Ik vind dat Beke enorm stil is. Schisma in de CD&V op komst tussen de ACW- en de Unizo-fractie? Het zijn geweldige tijden. :-)

4x10E6 12 december 2013 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6926907)
Bedrieglijke topic: er staat niet bij van wie het citaat komt.
Het zou moeten zijn: "Grosemans: "Duidelijk dat Di Rupo II onmogelijk wordt"

.. lap, den NSA is nu ook op de hoogte van dit Belgische staatsgeheim.

Another Jack 12 december 2013 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 6926911)
Waarom wordt dit uit Binnenland weggenomen ?
Als er nu 1 thema was dat past.

Dat is het niet, het is een citaat van een tweederangs kamerlid.

omaplop 12 december 2013 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 6926911)
Waarom wordt dit uit Binnenland weggenomen ?
Als er nu 1 thema was dat past.

Ik vermoed dat de moderator de laatste dagen wil bewijzen dat de moderatie werkt: er wordt bijna evenveel verplaatst als geplaatst.

nabat54 12 december 2013 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6926907)
Bedrieglijke topic: er staat niet bij van wie het citaat komt.
Het zou moeten zijn: "Grosemans: "Duidelijk dat Di Rupo II onmogelijk wordt"

Ja Jack, ik zou dit onmiddellijk melden bij Ivan De vadder van de zevende dag.....

als je de volledige tekst leest dan is het nogal duidelijk dat de quote van Grosemans kwam......ach ja , ik mag hopen dat je je leerlingen begrijpend lezen onderwijst .....:roll::roll::twisted::twisted::twisted:

nabat54 12 december 2013 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6926978)
Dat is het niet, het is een citaat van een tweederangs kamerlid.

Ik merk op dat jij de laatste tijd de term "tweederangs kamerlid" nogal frequent gebruikt.
Vooral wat het betreft O-VLD leden die naar N-VA vertrekken en nu ook al wat betreft N-VA leden zowiezo.

Hoe zit het nu met die "tweederangspartij" o-VLD in Antwerpen ?
Gaan die nu akkoord met de uitingen (vandaag) van ex-burgemeester Janssens ?

Hypochonder 12 december 2013 21:35

Ach, alsof het ook maar een bal zou uitmaken. Als het er op aankomt dan zal er tegen de wil van de meerderheid van de Vlamingen in toch een Di Rupo II gevormd worden...

Dit soort gekibbel is trouwens de reden waarom politici geen respect meer krijgen en mensen zoals Moerman beginnen te huilen.

Another Jack 12 december 2013 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 (Bericht 6927164)
Ja Jack, ik zou dit onmiddellijk melden bij Ivan De vadder van de zevende dag.....

als je de volledige tekst leest dan is het nogal duidelijk dat de quote van Grosemans kwam......ach ja , ik mag hopen dat je je leerlingen begrijpend lezen onderwijst .....:roll::roll::twisted::twisted::twisted:

Titels blijven hangen, niet de voorlaatste of laatste zin.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be