Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ethiek van kringwinkels ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159755)

HOUZEE ! 1 september 2011 17:19

Ethiek van kringwinkels ?
 
Indien jullie soms spulletjes aankopen in de kringwinkel, valt het jullie dan op dat deze steeds duurder worden ?

Het is zelfs zover gekomen dat spullen duurder zijn dan nieuw gerief, terwijl zij alles toch gratis binnenkrijgen?

Ik stel mij ernstige vragen bij de ethiek hiervan? Arme mensen hebben in een kringwinkel niet veel meer te zoeken, en zij zijn toch het doelpubliek?

Het is misschien wel te verstaan dat de personeelskost hoog is, omdat men in de kringwinkels die ik althans ken, ferm overbemand is. Dat men de kringwinkel ook gebruikt om langdurig werklozen en allochtonen te integreren op de arbeidsmarkt, schiet dat niet voorbij aan het werkelijke opzet van zo'n winkel?

Ik vind dat allesbehalve nog ethisch verantwoord, en zeker omdat die kringloopcentra gesubsidieerd worden met het geld van de belastingen..

Wordt het niet tijd dat ze zich eindelijk weer eens gaan toeleggen op de minderbedeelden van de samenleving???

freelancer 1 september 2011 17:50

Ik heb eens gehoord dat de kringwinkels commerce is als een ander... maar dan anders :-D ... en dat er Nederlanders 'achter zitten'...

Of dit allemaal waar is weet ik niet...:-D

Cynara Cardunculus 1 september 2011 18:03

Ik wist niet dat de achterliggende missie van kringloopwinkels diende om de minder-begoeden te voorzien.
Ik ben niet minder-begoed en ben dol op kringloopwinkels. Zelfs zo dol dat ik er van mezelf niet binnenmag tenzij ik eerst wat meebreng. Een verslaving als een ander zeg maar.

Anderzijds vraag ik me ook wel af waarom het idd. steeds duurder wordt, terwijl de spullen gratis worden binnengebracht: in mijn gemeente wordt de halve kringloopwinkel leeggekocht door oost-europeanen die met bestelwagentjes bijna alles inkopen tegen bedisselde prijzen. Zo werd ook het volledige assortiment serviezen in één klap verkocht aan afrikaanse handelaars. Misschien dat daardoor de vlaamse kringloopbezoeker méér moet betalen?

praha 1 september 2011 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 5664130)
Indien jullie soms spulletjes aankopen in de kringwinkel, valt het jullie dan op dat deze steeds duurder worden ?

Het is zelfs zover gekomen dat spullen duurder zijn dan nieuw gerief, terwijl zij alles toch gratis binnenkrijgen?

Ik stel mij ernstige vragen bij de ethiek hiervan? Arme mensen hebben in een kringwinkel niet veel meer te zoeken, en zij zijn toch het doelpubliek?

Het is misschien wel te verstaan dat de personeelskost hoog is, omdat men in de kringwinkels die ik althans ken, ferm overbemand is. Dat men de kringwinkel ook gebruikt om langdurig werklozen en allochtonen te integreren op de arbeidsmarkt, schiet dat niet voorbij aan het werkelijke opzet van zo'n winkel?

Ik vind dat allesbehalve nog ethisch verantwoord, en zeker omdat die kringloopcentra gesubsidieerd worden met het geld van de belastingen..

Wordt het niet tijd dat ze zich eindelijk weer eens gaan toeleggen op de minderbedeelden van de samenleving???

Jij woont ook ergens in regio groot Antwerpen ?

Klopt ... is me ook al opgevallen.
't Schijnt dat die kringloopwinkels meer verworden zijn tot een hype bij de net iets hogere burgerij.... 't zijn bijna een soort designwinkels.
linkje

Het blijft nog wel goedkoop hoor maar niet voor de oorspronkelijke doelgroep die daar voor een prikje huisraad en meubelen kon kopen.

eno2 1 september 2011 18:15

Een schande dat rijkjes daar ad libitum de vrek mogen komen uithangen

Eigenzinnig 1 september 2011 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5664231)
Ik heb eens gehoord dat de kringwinkels commerce is als een ander... maar dan anders :-D ... en dat er Nederlanders 'achter zitten'...

Of dit allemaal waar is weet ik niet...:-D

Yep..

Zie Danny Vanhamel, een 'werknemer van de kringloopwinkels' die met een audi van €100.000 rondrijdt..:lol:

Nee, serieus ik zie regelmatig 'antiquairs' meubelen opladen aan de kringloopwinkel, een commerce zoals een andere. Niet dat het niet mag, anders moeten wij weer voor de volle 100% opdraaien voor de 'kosten'..

Cynara Cardunculus 1 september 2011 18:47

Citaat:

hype bij de net iets hogere burgerij
och ja, de "vintage" toestanden?

Trixie 1 september 2011 19:24

Een man die hier wat verder in de straat woont werkt in zo'n kringloopwinkel. Hij pocht ermee en vertelt aan wie het maar horen wil dat indien hij bij iemand een huis gaat leegmaken (meestal na een overlijden), hij eerst de beste, duurste en mooiste spullen bij zichzelf thuis gaat afzetten. Hetgeen dan overblijft levert hij af bij de kringloop.
Tot enkele jaren geleden was ik zo naïef om te denken dat dergelijke winkels tot doel hadden de armen/minderbegoeden te helpen. Ik heb toen hele dozen vol kleding, beddelakens, dekens, gordijnen, tafellakens enz. gratis naar de kringloop gebracht. Alles nog in zeer goede staat, gewassen en gestreken.In de veronderstelling dat ik daarmee arme gezinnen zou helpen.
Sinds bovengenoemde van hier verder de grote meneer uithangt vertik ik het om nog iets weg te schenken. Ik gooi het nog liever in de vuilnisbak.
En idd: wat je pakweg 5j geleden daar nog kon kopen aan 50 cent betaal je nu makkelijk 2-3 euro.

eno2 1 september 2011 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trixie (Bericht 5664539)
Een man die hier wat verder in de straat woont werkt in zo'n kringloopwinkel. Hij pocht ermee en vertelt aan wie het maar horen wil dat indien hij bij iemand een huis gaat leegmaken (meestal na een overlijden), hij eerst de beste, duurste en mooiste spullen bij zichzelf thuis gaat afzetten. Hetgeen dan overblijft levert hij af bij de kringloop.
Tot enkele jaren geleden was ik zo naïef om te denken dat dergelijke winkels tot doel hadden de armen/minderbegoeden te helpen. Ik heb toen hele dozen vol kleding, beddelakens, dekens, gordijnen, tafellakens enz. gratis naar de kringloop gebracht. Alles nog in zeer goede staat, gewassen en gestreken.In de veronderstelling dat ik daarmee arme gezinnen zou helpen.
Sinds bovengenoemde van hier verder de grote meneer uithangt vertik ik het om nog iets weg te schenken. Ik gooi het nog liever in de vuilnisbak.
En idd: wat je pakweg 5j geleden daar nog kon kopen aan 50 cent betaal je nu makkelijk 2-3 euro.

Laat je niet ringeloren door corrupto's

Ik loop al tien jaar met een haute-coutûre Italiaanse luxueuse leren jas
van de kringwinkel voor 10€

freelancer 1 september 2011 19:36

Volgens Wikipedia:
In Vlaanderen zijn er 35 kringloopcentra, die samen een 100 kringwinkels beheren (2005). Deze kringloopcentra hebben een dubbele doelstelling:

► Verzamelen van herbruikbare spullen om ze in de kringwinkels voor een zachte prijs te verkopen. Zo helpen ze kansarmen aan goedkope basisuitrusting voor hun huishouden.
► Tewerkstelling van (laag-)geschoolden bij het ophalen, sorteren, herstellen en verkopen van de goederen. De kringwinkels in Vlaanderen zijn een onderdeel van de sociale economie. De meeste kringwinkels zijn een sociale werkplaats
Van die kansarmen schijnt dus minder en minder te kloppen...8O

(Maar wie zijn in feite de eigenaars?)

Trixie 1 september 2011 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5664556)
Laat je niet ringeloren door corrupto's

Ik loop al tien jaar met een haute-coutûre Italiaanse luxueuse leren jas
van de kringwinkel voor 10€

Een leren jas??
En jij bent een overtuigde vegetariër- veganist?8O

eno2 1 september 2011 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trixie (Bericht 5664635)
Een leren jas??
En jij bent een overtuigde vegetariër- veganist?8O

Veganist

Nog maar twaalf jaar, die jas dateert nog uit mijn twijfelperiode tegenover leren jassen van 10€

Voor mij is een veganist trouwens ook iemand die niets dierlijks eet

Dat is een twistpunt. Ik heb sindsdien wel geen leer meer gekocht. Ook geen leren schoenen.

OilOnFire 2 september 2011 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5664267)
Ik wist niet dat de achterliggende missie van kringloopwinkels diende om de minder-begoeden te voorzien.
Ik ben niet minder-begoed en ben dol op kringloopwinkels. Zelfs zo dol dat ik er van mezelf niet binnenmag tenzij ik eerst wat meebreng. Een verslaving als een ander zeg maar.

Anderzijds vraag ik me ook wel af waarom het idd. steeds duurder wordt, terwijl de spullen gratis worden binnengebracht: in mijn gemeente wordt de halve kringloopwinkel leeggekocht door oost-europeanen die met bestelwagentjes bijna alles inkopen tegen bedisselde prijzen. Zo werd ook het volledige assortiment serviezen in één klap verkocht aan afrikaanse handelaars. Misschien dat daardoor de vlaamse kringloopbezoeker méér moet betalen?

Steelzieken storen zich niet aan zulke winkels; niets is taboe of onaanraakbaar.

Het betreft hier een 'aandoening' die de laatste decennia fel toeneemt.

Daardoor ontstaat het fenomeen dat de (aankoop)waarde v/h volume onbetaald 'stuff' dat verdwijnt, de winst op de effectieve verkoop overtroeft!!!

Dit verschil dient bijgepast.:roll:

OilOnFire 2 september 2011 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trixie (Bericht 5664539)
Een man die hier wat verder in de straat woont werkt in zo'n kringloopwinkel. Hij pocht ermee en vertelt aan wie het maar horen wil dat indien hij bij iemand een huis gaat leegmaken (meestal na een overlijden), hij eerst de beste, duurste en mooiste spullen bij zichzelf thuis gaat afzetten. Hetgeen dan overblijft levert hij af bij de kringloop.
Tot enkele jaren geleden was ik zo naïef om te denken dat dergelijke winkels tot doel hadden de armen/minderbegoeden te helpen. Ik heb toen hele dozen vol kleding, beddelakens, dekens, gordijnen, tafellakens enz. gratis naar de kringloop gebracht. Alles nog in zeer goede staat, gewassen en gestreken.In de veronderstelling dat ik daarmee arme gezinnen zou helpen.
Sinds bovengenoemde van hier verder de grote meneer uithangt vertik ik het om nog iets weg te schenken. Ik gooi het nog liever in de vuilnisbak.
En idd: wat je pakweg 5j geleden daar nog kon kopen aan 50 cent betaal je nu makkelijk 2-3 euro.

Tja,.. die ene rotte appel hé!:?

omaplop 2 september 2011 13:15

Bij ons (dat is heel de familie , vrienden en kennissen) gaat niets meer naar de kringloopwinkel. Reden; toen we een hele tijd geleden verhuisden sprak ik de kringloopwinkel aan om veeeel goederen te komen halen, vermits we kleiner gingen wonen. Met spijt in het hart moesten toen veel mooie zaken de deur uit.

Eerste onaangename ervaring: ik moest een lijst invullen met aantal stuks bv hoeveel vorken, messen, glazen, .....

Tweede onaangename ervaring: toen ze kwamen opladen sorteerden ze zelf de zaken, wilden sommige zaken meenemen en andere niet. Toen heb ik gezegd dat ze konden kiezen : alles of niets, het is dan niets geworden en wat ze opgeladen hadden, heb ik er doen afhalen.
Nadien heb ik buren verwittigd dat iedereen die wou eruit mocht halen wat ze wilden en geloof me, er is nog heel weinig naar het containerpark gegaan!!!

Anderen hebben identieke ervaringen opgedaan zodat het kringloopcenter voor ons afgedaan heeft: wij huren sindsdien nog liever een container waar alles ingaat!!

eno2 2 september 2011 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 5665921)
Bij ons (dat is heel de familie , vrienden en kennissen) gaat niets meer naar de kringloopwinkel. Reden; toen we een hele tijd geleden verhuisden sprak ik de kringloopwinkel aan om veeeel goederen te komen halen, vermits we kleiner gingen wonen. Met spijt in het hart moesten toen veel mooie zaken de deur uit.

Eerste onaangename ervaring: ik moest een lijst invullen met aantal stuks bv hoeveel vorken, messen, glazen, .....

Tweede onaangename ervaring: toen ze kwamen opladen sorteerden ze zelf de zaken, wilden sommige zaken meenemen en andere niet. Toen heb ik gezegd dat ze konden kiezen : alles of niets, het is dan niets geworden en wat ze opgeladen hadden, heb ik er doen afhalen.
Nadien heb ik buren verwittigd dat iedereen die wou eruit mocht halen wat ze wilden en geloof me, er is nog heel weinig naar het containerpark gegaan!!!

Anderen hebben identieke ervaringen opgedaan zodat het kringloopcenter voor ons afgedaan heeft: wij huren sindsdien nog liever een container waar alles ingaat!!

Ze hebben gelijk. De kringloopwinkel, bedoel ik.

giserke 2 september 2011 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trixie (Bericht 5664635)
Een leren jas??
En jij bent een overtuigde vegetariër- veganist?8O

Ik was dat vroeger ook.
Maar nu ik me er zelf een kan permiteren, ben ik niet meer zo overtuigt.

giserke 2 september 2011 13:34

Wat mij vooral stoort aan de kringloopwionkel is dat het pure concurentievervalsing is.

1: de goederen krijgen ze gratis.
2: het personeel wordt bijna volledig gesubsidieerd (artikel 60)

Johan Bollen 2 september 2011 13:38

Wat mij stoort is dat armen zelfs niets van de vuilnis mogen halen in België. Ze worden verplicht te kopen.

eno2 2 september 2011 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 5665975)
Wat mij stoort is dat armen zelfs niets van de vuilnis mogen halen in België. Ze worden verplicht te kopen.

Of te stelen


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be