Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gedaan met discrimineren : Homo's mogen ook bloed geven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=238499)

Raf 28 april 2017 14:17

Gedaan met discrimineren : Homo's mogen ook bloed geven
 
Citaat:

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block heeft van de federale ministerraad groen licht gekregen om een einde te maken aan de levenslange uitsluiting van homo's bij het geven van bloed. Seks hebben met een andere man blijft wel beschouwd worden als risicogedrag en zal dus nog steeds een tijdelijke uitsluiting van twaalf maanden tot gevolg hebben.

"Onze prioriteit bij bloeddonatie is de veiligheid van de patiënt die een bloedtransfusie nodig heeft. In dit verband is seksueel risicogedrag een belangrijke factor. De seksuele geaardheid is niet van belang", zo verwoordt minister De Block het.

Concreet voorziet het nieuwe wetsontwerp in een tijdelijke uitsluiting bij elk gedrag van de donor of zijn sekspartner dat risico's inhoudt om een seksueel overdraagbare ziekte op te lopen. "Onder risicogedrag verstaat men onder meer: seks hebben met een andere man, tegen betaling, of met een partner die intraveneus of intramusculair drugs inneemt."

Tijdelijke uitsluiting

"De uitsluitingsperiode duurt 12 maanden. Wie een nieuwe partner heeft, wordt na het eerste seksueel contact voor een periode van vier maanden uitgesloten", aldus De Block. De criteria voor tijdelijke uitsluiting zullen minstens om de twee jaar geëvalueerd worden door het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG), het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) en de bloedinstellingen, op basis van de laatste medische en wetenschappelijke inzichten.

Het wetsontwerp van De Block geeft ook bepaalde patiënten met erfelijke hemochromatose de vrije keuze om bloed te geven. Hemochromatose is een genetische aandoening veroorzaakt door een te hoge ijzeropname in de darmen, wat maakt dat ijzer wordt opgeslagen in organen zoals de lever, het hart en de huid.

Patiënten met hemochromatose waren tot vandaag uitgesloten voor donatie omdat een bloedafname voor therapeutische doeleinden niet als altruïstische daad werd beschouwd. Bloed dat in dat kader werd afgenomen, werd dan ook vernietigd. De aanpassingen maken dat de patiënten met hemochromatose die zich in de onderhoudsfase bevinden voortaan vrij zullen mogen kiezen om hun bloed te doneren.

Bron : Het Laatste Nieuws online (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ed-geven.dhtml)
Alweer een belangrijke stap in de goede richting! Een gruwelijke discriminatie door het Rode Kruis wordt hiermee al voor een groot stuk weggewerkt. Nu die idiote 12-maandenregel nog wegwerken en we komen er nog... :cheer:

Eduard Khil 28 april 2017 14:23

in Iran hebben ze dat probleem niet. Daar zijn geen homo's.

Zeus 28 april 2017 14:27

Als homoseksueel zou het mij weinig kunnen schelen, zolang ik maar bloed zou kunnen ontvangen.

Pandareus 28 april 2017 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 8438662)
Alweer een belangrijke stap in de goede richting! Een gruwelijke discriminatie door het Rode Kruis wordt hiermee al voor een groot stuk weggewerkt. Nu die idiote 12-maandenregel nog wegwerken en we komen er nog... :cheer:

Hey Raf, lang geleden.
Dit onderwerp prikkelde je blijkbaar voldoende om toch nog eens langs te komen ? :-D

Je hebt gelijk, dit is een goede zaak. Langzaam, stap voor stap zullen de laatste kwalijke effecten van de pilaarbijters ongedaan gemaakt worden. De demografie is daarbij onze bondgenoot.

Xenophon 28 april 2017 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8438668)
Als homoseksueel zou het mij weinig kunnen schelen, zolang ik maar bloed zou kunnen ontvangen.

2

bembem 28 april 2017 21:03

Nee dat is geen goed idee, ik heb niets tegen homo's maar feit is dat zij meer geneigd zijn losse seksuele contacten te hebben en hierdoor het risico op soa's (met name hiv) verhogen want denk maar niet dat ze steeds hun voorzorgen nemen i.e. een hoedje opzetten. Plus: hoedjes kunnen scheuren......

bembem 28 april 2017 21:04

Bijgevolg is het geen discriminatie maar common sense om wie als homo bekend staat beter geen bloed te laten doneren....

Xenophon 28 april 2017 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8438909)
Nee dat is geen goed idee, ik heb niets tegen homo's maar feit is dat zij meer geneigd zijn losse seksuele contacten te hebben en hierdoor het risico op soa's (met name hiv) verhogen want denk maar niet dat ze steeds hun voorzorgen nemen i.e. een hoedje opzetten. Plus: hoedjes kunnen scheuren......

Oh, wacht maar, de tijd komt dat zelfs geregeld eens flink gaan 'barebacken' geen kwaad kan om bloed te mogen geven.

bembem 28 april 2017 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8438912)
Oh, wacht maar, de tijd komt dat zelfs geregeld eens flink gaan 'barebacken' geen kwaad kan om bloed te mogen geven.

- lol -

bembem 28 april 2017 21:14

En voor de criticasters (want ik zie ze al afkomen met 'hoezo meer losse seksuele contacten enz.') ga anders eens een kijkje nemen op sites als gaydar als jullie me niet geloven/het niet willen aannemen...... Ps. Niet dat ik beweer dat homo's in het wilde weg seksen, maar toch een niet onbelangrijk deel.......

bembem 28 april 2017 21:16

Zo zat ik daar eens op gaydar - als lesbienne gewoon om een beetje rond te kijken :o - kreeg ik toch wel een mail van een m homokoppel dat een trio'ke met mij wou doen, en ze waren zelfs erg keen, bleven maar aandringen i kid you not, lol.

bembem 28 april 2017 21:17

Dus ja, als zelfs een f daarop zulke voorstellen krijgt, je moet niet vragen......

Mambo 28 april 2017 21:38

Waarom wil een homo bloed geven?

geertvdb 28 april 2017 22:18

Er is eigenlijk geen sprake van discriminatie, aangezien bloed geven geen recht is. Bijgevolg is er een absolute vrijheid van degene die bloed vraagt om dat te vragen aan wie hij/zij wil.

Bhairav 29 april 2017 04:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8438924)
Waarom wil een homo bloed geven?

Om tegenstanders te pesten.

de vuile muilekoek 29 april 2017 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8438924)
Waarom wil een homo bloed geven?

Vraag ik mij ook af ,of ze gaan eerlijk blijven wie wil nu HIV besmet bloed krijgen in nood? of controleren ze dat genoeg ?

Jay-P. 29 april 2017 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8438914)
En voor de criticasters (want ik zie ze al afkomen met 'hoezo meer losse seksuele contacten enz.') ga anders eens een kijkje nemen op sites als gaydar als jullie me niet geloven/het niet willen aannemen...... Ps. Niet dat ik beweer dat homo's in het wilde weg seksen, maar toch een niet onbelangrijk deel.......

Stop maar met dromen.

Leica 29 april 2017 08:27

Zo een lelijk bloot gat in die avatar van TS!

DewareJakob 29 april 2017 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leica (Bericht 8439083)
Zo een lelijk bloot gat in die avatar van TS!

Niet alleen zijn avatar was bedoeld om te provoceren, ...:roll::roll:

quercus 29 april 2017 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8438716)
Je hebt gelijk, dit is een goede zaak. Langzaam, stap voor stap zullen de laatste kwalijke effecten van de pilaarbijters ongedaan gemaakt worden. De demografie is daarbij onze bondgenoot.

Principieel is het inderdaad een goede zaak. Toch is er een "maar"...
wat als de betrokkene over het naleven van zijn opgelegde "kuisheid" koudweg staat te liegen? Het enige wat het Rode Kruis kan doen is achteraf (als kwaad is geschied) de zaak "betreuren" en concluderen dat ze te maken hadden met een oneerlijk persoon.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be