Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Snelste groeiende geloof (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97016)

_Yahya_ 27 oktober 2007 15:27

Snelste groeiende geloof
 
België: Een keuze voor de islam

Fast-growing Islam winning converts in Western world:
CCN: http://edition.cnn.com/WORLD/9704/14/egypt.islam/

Islam is widely considered Europe's fastest growing religion:
BBC News: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4385768.stm

Maar in het echt hoor ik veel Atheisten, Christenen die voor het agnosticisme kiezen, ik heb ook een paar Arabische agnosten gesproken op hun forum http://www.ladeeni.net/forum/ (ladeeni = irreligion).

system 27 oktober 2007 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or (Bericht 3027753)
België: Een keuze voor de islam

Fast-growing Islam winning converts in Western world:
CCN: http://edition.cnn.com/WORLD/9704/14/egypt.islam/

Islam is widely considered Europe's fastest growing religion:
BBC News: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4385768.stm

Maar in het echt hoor ik veel Atheisten, Christenen die voor het agnosticisme kiezen, ik heb ook een paar Arabische agnosten gesproken op hun forum http://www.ladeeni.net/forum/ (ladeeni = irreligion).

Dat de islam groeit, wisten we al een tijdje. Of dat nu een heugelijke tijding is voor het Westen, daar heb ik zo mijn twijfels over.

_Yahya_ 27 oktober 2007 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3027759)
Dat de islam groeit, wisten we al een tijdje. Of dat nu een heugelijke tijding is voor het Westen, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Dank voor u reactie
Ik heb er een poll ietsje later togevoegd :-)

Rudy 27 oktober 2007 15:38

Je kan je ook de vraag stellen of het niet ligt aan de perceptie en het aantal moslims niet stijgt door immigratie en/of bevolkingsgroei.

En, wie telt er de bekeerlingen en afvalligen?

system 27 oktober 2007 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3027796)
Je kan je ook de vraag stellen of het niet ligt aan de perceptie en het aantal moslims niet stijgt door immigratie en/of bevolkingsgroei.

En, wie telt er de bekeerlingen en afvalligen?

Ik denk dat de islam wel groeit, maar of er veel inheemse mensen zich bekeren tot de islam is zeer de vraag. Er zullen er zeker enkelen zijn, maar het blijft allemaal marginaal. De islam groeit vooral omdat de islamieten meer kinderen hebben. Maar er komt een tijd dat ook islamieten de weg op zullen gaan van de 'buitenkerkelijkheid'. Dat is nu reeds het geval met de moslim'afvalligen', die er steeds meer en meer zullen zijn, niettegenstaande de sociale druk waaronder zulke mensen staan.

Rudy 27 oktober 2007 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3027817)
Ik denk dat de islam wel groeit, maar of er veel inheemse mensen zich bekeren tot de islam is zeer de vraag. Er zullen er zeker enkelen zijn, maar het blijft allemaal marginaal. De islam groeit vooral omdat de islamieten meer kinderen hebben. Maar er komt een tijd dat ook islamieten de weg op zullen gaan van de 'buitenkerkelijkheid'. Dat is nu reeds het geval met de moslim'afvalligen', die er steeds meer en meer zullen zijn, niettegenstaande de sociale druk waaronder zulke mensen staan.

Ik denk dat in de eerste plaats de belangstelling voor de Islam is toegenomen.
Christen of moslim, de meesten hebben er zelf niet voor gekozen. De vraag is hoeveel er dan nog praktiserend en/of gelovig zijn en wanneer iemand afvallig. Het staat niet op iemand z'n voorhoofd geschreven of iemand gelovig is. vroeger moest ik naar mis, nu ga ik niet meer, betekent nog niet dat ik totaal ongelovig ben. Anderen houden zich aan bepaalde gewoontes inherent aan het geloof, eerder uit pure traditie. Enzovoort.
En al die schone meiskes in 't stad met een hoofddoekje zijn mijn inziens ook niet altijd zo diepgelovig.
Soit, allemaal moeilijk te zeggen

_Yahya_ 27 oktober 2007 16:33

Ja, dat klopt dat je nooit kan weten of iemand een gelovige is of niet, maar volgens de islam is het geloof een verdere stap die je maakt na moslim zijn en na het geloof komt Al-ihsaan.

Islam = zich onderwerpen aan de wil van de Schepper, dus niet aan de wil van eigen begeerte of de wil van de mensen en je moet dus gloofsbelijdenis uitspreken (Er is geen god dan de God, volgens het begrip van Mohammed = Mohammed de boodschapper van God), dat jij bidt, vast, armenbelasting betaaltt, en op bedevaart gaat. => denken en doen

Geloof = dat men in de God (Allah) gelooft, zijn engelen, zijn boeken, zijn profeten/boodchappers, de laatste dag, en het Lot. => denken, doen en geloven

Al-Ihsaan = dat je Allah aanbidt alsof jij Hem ziet, en als jij Hem niet kan zien dan moet jij weten dat Hij naar je kijkt. => denken, doen, geloven en zichzelf controleren en over je eigen oordelen.

Ik heb op "overige" gestemd omdat het zo moeilijk is om te weten om te weten wie een agnost of atheist is, er zijn ook veel moslims die dat gewoon niet bekend willen maken, die blijven dus leiver anoniem om verschillende reden.

migrantenjong 27 oktober 2007 16:35

Ik doe niet mee aan georganiseerd hersengewas. Ik heb mijn eigen geloof.

bentje 27 oktober 2007 16:44

Die kut-islam is natuurlijk het snelst groeiend geloof, het akeligste van mensen is dan nog niet eens die moslims, het akeligst is westerlingen, Vlamingen, Engelsmannen, Duitsers, etc die zich "bekeren" tot de islam!!!!
Van die mensen ga ik compleet door het lint!!
We krijgen nu zelfs zelfmoordaanslagen in de naam van de jihad door mensen van ons eigen volk!!!!
Word 'k gewoon ziek van...
Maar ok, dit is de discussie niet :oops:
Islam dus...

Bhairav 27 oktober 2007 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 3028029)
Die kut-islam is natuurlijk het snelst groeiend geloof, het akeligste van mensen is dan nog niet eens die moslims, het akeligst is westerlingen, Vlamingen, Engelsmannen, Duitsers, etc die zich "bekeren" tot de islam!!!!
Van die mensen ga ik compleet door het lint!!
We krijgen nu zelfs zelfmoordaanslagen in de naam van de jihad door mensen van ons eigen volk!!!!
Word 'k gewoon ziek van...
Maar ok, dit is de discussie niet :oops:
Islam dus...

Vapeurkes?

m.r. 27 oktober 2007 16:54

Ik heb dan maar voor Agnostisme gestemd, in de hoop dat dit zo zou zijn !

Webcrusader 28 oktober 2007 13:12

De Islam groeit al neukend maar niet door overtuigingskracht, maar ja dat geldt ook voor kakkerlakken, ratten,enz...

Marlboro 28 oktober 2007 13:19

Islam,helaas maar waar en dan nog een gevaarlijke geloof.

Rudy 28 oktober 2007 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 3030431)
De Islam groeit al neukend maar niet door overtuigingskracht, maar ja dat geldt ook voor kakkerlakken, ratten,enz...

Als dergelijke postings worden getolereerd dan heb ik toch ernstige bedenkingen.

Arnold 28 oktober 2007 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 3030431)
De Islam groeit al neukend maar niet door overtuigingskracht, maar ja dat geldt ook voor kakkerlakken, ratten,enz...

U mag mij niet kwalijk nemen dat ik even wil reageren op deze post.
Ofwel is er een taalprobleem waardoor ik u niet begrijp, ofwel vergeet u in uw haast enkele zaken.
Kakkerlakken "groeien" niet door te neuken. Ratten al evenmin. Dat hun aantallen toenemen, dat klopt, net zoals die van de mensen, dus om dan kakkerlakken en ratten te kiezen als voorbeeld, terwijl je net zo goed "mensen" zou kunnen schrijven, is selectief en overhaast.

met vriendelijke groeten,
Arnold.

ElFlamencoLoco 28 oktober 2007 14:07

Beste Yahyazakarya,

Ik blijf je liever met je oude nick benoemen, omdat ik hem toch mooier vond. Maar goed.

Je veroorlooft me toch de vrijheid een paar kanttekeningen te plaatsen bij de stelling dat de islam het snelst groeiende geloof is.

Een eerste kanttekening behelst de kwestie dat de islam niet voorziet in afvalligheid, wat de meeste andere religies - ook het christendom - wél doen. Dus: ééns moslim, altijd moslim. Nu weten jij en ik ook wel dat er mensen rondlopen die weliswaar als moslim geboren werden, maar die zich expliciet niet meer bekennen tot het islamgeloof. D.w.z. dat zij Allah niet langer als (enige) God erkennen, noch Mohammed als Zijn profeet. Dat uit zich in een wijziging van hun levensovertuiging van moslim naar atheïst, agnosticus, christen, boeddhist of wat dan ook.

Nu luidt mijn vraag of als moslim geboren mensen die zich uitdrukkelijk afkeren van de islam nog steeds als moslim worden meegeteld.

Ten tweede: in nogal wat moslimmiddens wordt kwistig rondgestrooid met het epitheton "moslim". Daarmee doel ik erop dat zij zelfs de zgn. "Mensen van het Boek" als moslims beschouwen, en er niet voor terugschrikken om Jezus Christus dit etiket op te kleven.

De vraag dringt zich dan ook op of in de telling alleen de moslims "in engere zin" worden meegeteld, of ook de moslims "in bredere zin" (waardoor ik mezelf, nochtans christen, ook in die tellingen zou kunnen opgenoemen voelen).

Ten derde: moslim word je door geboorte uit moslimouders. Je kiest er dus niet voor, je bent het nillens willens. In het christendom ligt dat enigszins anders: hoewel het doopsel door vele kerken in de zuigelingenjaren wordt toegediend, drukt het enkel de wens van de ouders uit opdat de gedoopte zou geloven, en niet omdat hij gelooft. Sommige van mijn medegelovigen schermen graag met de nummerieke sterkte van het christendom. Zelf ben ik daarmee minder gelukkig. Mocht ik een telling doorvoeren, dan zou ik me minder baseren op het aantal gedoopten, maar veeleer op het aantal mensen dat zich daadwerkelijk en welbewust engageert.

Dus luidt ook hier mijn vraag in hoeverre de tellingen het aantal werkelijk bewuste moslims representeert. Je neme het me niet kwalijk op te merken dat, mochten wij dergelijke criteria toepassen, waardoor mensen die alleen nog in naam "gelovig" zijn, zowel de islam als het christendom er heel wat bekaaider vanaf zouden komen. Of anders gesteld: prevaleert kwaliteit niet boven kwantiteit?

Met mijn laatste bedenking wil ik - overigens met alle respect - brandhout maken van elke kwantitatieve aanspraak. Immers, de vraag "wie nu de grootste is" komt me, eerlijk gezegd, nogal onvolwassen over, om niet te zeggen puberaal. Zo goed als ik weet jij dat puberende jongens ook graag opscheppen omdat hun geslachtsorgaan net ietsjes groter is dan dat van hun vrienden. (Wat de meisjes van zo'n groot orgaan vinden, dat komt niet eens bij die jongens op; dat vinden ze... irrelevant.)

Mocht de overweging "wie nu de grootste is" écht cruciaal zijn, wat dan te denken van de ontegensprekelijke realiteit dat zowel de islam als het christendom bij hun aanvang beide... slechts een minderheid vertegenwoordigden? Is het dan zo dat de oer-islam en het oer-christendom kwalitatief minder waren dan hun 21e-eeuwse versie, omdat moslims 14 eeuwen geleden, en christenen 19 eeuwen terug... "slechts" een minderheid vormden?

Of de vraag anders geformuleerd: was de piemel van de 10-jarige Yahya "minder" dan die van de 18-jarige? ;-)

slobodan 28 oktober 2007 14:09

[quote=Webcrusader;3030431]De Islam groeit al neukend QUOTE]

Er staat ergens in de Koran: "het scherpste zwaard van de Moslim is de buik van zijn vrouw"...dus ja, de Islam groeit, maar puur door demografische factoren.

Marlboro 28 oktober 2007 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3030465)
Als dergelijke postings worden getolereerd dan heb ik toch ernstige bedenkingen.

Het is idd grof vetaald maar pure naakte waarheid;ze kweken als konijnen.
Zaken schieten als paddestoelen uit de grond;oftwel worden ze gesteund door allerlei organisaties ofzo of uit hun land hulp krijgen oftwel werken met bijna heel de familie ofzo tesamen.
Ik zie in gent(buiten de stad)alsook keer op keer nieuwe zaken open gaan en telkens door moslims.
Ik zeg u dat die hier het boeltje aan het overnemen zijn en wacht eens af binnen een 30-50tal jaar.
Wait and see en than it's to late.

Lincoln 28 oktober 2007 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slobodan (Bericht 3030635)

Er staat ergens in de Koran: "het scherpste zwaard van de Moslim is de buik van zijn vrouw"...dus ja, de Islam groeit, maar puur door demografische factoren.

In de koran dus ? kunt u dat even aanhalen waar het staat ???

Ik wacht op uw antwoord !

Rudy 28 oktober 2007 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro (Bericht 3030668)
Het is idd grof vetaald maar pure naakte waarheid;ze kweken als konijnen.
Zaken schieten als paddestoelen uit de grond;oftwel worden ze gesteund door allerlei organisaties ofzo of uit hun land hulp krijgen oftwel werken met bijna heel de familie ofzo tesamen.
Ik zie in gent(buiten de stad)alsook keer op keer nieuwe zaken open gaan en telkens door moslims.
Ik zeg u dat die hier het boeltje aan het overnemen zijn en wacht eens af binnen een 30-50tal jaar.
Wait and see en than it's to late.

Kan zijn Marlboro. Maar met een platvloerse verwoording verlies je alle geloofwaardigheid. Snap je wat ik bedoel ? Ik overdrijf maar vergelijk het met de man die moegetergd z'n vrouw een blauw oog verkoopt. Wie trekt aan het kortste eind?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be