Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Geschiedenis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=173)
-   -   100 jaar octoberrevolutie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240838)

Zucht 15 oktober 2017 21:00

100 jaar octoberrevolutie
 
7 November is het zover : De 100ste verjaardag van de revolutie van Bolsjevieken in Rusland die tot de Soviet-Unie zou leiden.
Ik vraag me af door wie en waar deze -- achteraf gezien niet zo geslaagde revolutie -- gevierd zal worden.

Bedacht me ook dat, als de Spaanse overheid Catalonië zijn zelfbestuur ontneemt, er misschien een tweede octoberrevolutie in Europa komt.

The Paulus Experience 22 oktober 2017 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8549880)
7 November is het zover : De 100ste verjaardag van de revolutie van Bolsjevieken in Rusland die tot de Soviet-Unie zou leiden.
Ik vraag me af door wie en waar deze -- achteraf gezien niet zo geslaagde revolutie -- gevierd zal worden.

Bedacht me ook dat, als de Spaanse overheid Catalonië zijn zelfbestuur ontneemt, er misschien een tweede octoberrevolutie in Europa komt.

De tijden zijn gelukkig hard veranderd tegen 100 jaar geleden, alhoewel we terug aan het afglijden zijn. Er zullen wellicht nog nostalgische zielen de revolutie herdenken.

Wat dat tweede betreft denk ik dat je de bal serieus mis slaat.
Er gaat geen traan vloeien buiten catalonia

Gamla 6 november 2017 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8554831)
De tijden zijn gelukkig hard veranderd tegen 100 jaar geleden, alhoewel we terug aan het afglijden zijn. Er zullen wellicht nog nostalgische zielen de revolutie herdenken.

Wat dat tweede betreft denk ik dat je de bal serieus mis slaat.
Er gaat geen traan vloeien buiten catalonia

Dat is waar, Paul.

Xenophon 11 november 2017 01:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8549880)
7 November is het zover : De 100ste verjaardag van de revolutie van Bolsjevieken in Rusland die tot de Soviet-Unie zou leiden.
Ik vraag me af door wie en waar deze -- achteraf gezien niet zo geslaagde revolutie -- gevierd zal worden.

Bedacht me ook dat, als de Spaanse overheid Catalonië zijn zelfbestuur ontneemt, er misschien een tweede octoberrevolutie in Europa komt.

Door diegenen die de Internationale met gebalde vuist zingen, op de PS, SPa en PVDA congressen.

Dadeemelee 11 november 2017 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8549880)
7 November is het zover : De 100ste verjaardag van de revolutie van Bolsjevieken in Rusland die tot de Soviet-Unie zou leiden.
Ik vraag me af door wie en waar deze -- achteraf gezien niet zo geslaagde revolutie -- gevierd zal worden.

Bedacht me ook dat, als de Spaanse overheid Catalonië zijn zelfbestuur ontneemt, er misschien een tweede octoberrevolutie in Europa komt.

Misschien had het beter gelopen als de mensjewieken aan de macht gebleven waten. Maar dat is het probleem altijd: gematigdheid moet meestal het onderspit delven voor fanatisme.

tomm 15 december 2017 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8569434)
Door diegenen die de Internationale met gebalde vuist zingen, op de PS, SPa en PVDA congressen.

En door mij... en talloze ex-Sovjet burgers die toen een hogere levensstandaard hadden.



http://news.gallup.com/poll/166538/f...m-breakup.aspx

tomm 15 december 2017 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8569598)
Misschien had het beter gelopen als de mensjewieken aan de macht gebleven waten. Maar dat is het probleem altijd: gematigdheid moet meestal het onderspit delven voor fanatisme.

De wereld zit ingewikkelder in elkaar. Mensjevieken waren sociaal-democraten. Zouden die een derde wereld land tot een supermacht hebben getransformeerd? Ik betwijfel het.

tomm 15 december 2017 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8549880)
7 November is het zover : De 100ste verjaardag van de revolutie van Bolsjevieken in Rusland die tot de Soviet-Unie zou leiden.
Ik vraag me af door wie en waar deze -- achteraf gezien niet zo geslaagde revolutie -- gevierd zal worden.

Bedacht me ook dat, als de Spaanse overheid Catalonië zijn zelfbestuur ontneemt, er misschien een tweede octoberrevolutie in Europa komt.



Latijns-Amerika









Rusland

OCTOBER REVOLUTION: HOW CHINA, CUBA AND OTHERS CELEBRATE 100 YEARS SINCE RUSSIA BECAME FIRST COMMUNIST COUNTRY

http://www.newsweek.com/october-revo...mmunist-706181

Hier zie je hoe de machtigste man ter wereld, Xi Jinping, de bolsjevistische revolutie prijst.

Jay-P. 19 december 2017 07:04

Het enige van die ongelikte beren dat in deze periode kan gewaardeerd worden is de ushanka.

tomm 19 december 2017 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8601417)
Het enige van die ongelikte beren dat in deze periode kan gewaardeerd worden is de ushanka.

Deze?
https://www.youtube.com/watch?v=5qakcAMWhp4

1207 25 december 2017 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 8597574)
En door mij... en talloze ex-Sovjet burgers die toen een hogere levensstandaard hadden.]

logisch als ge boven uw stand leeft, dan hebt ge het tijdelijk beter

leiuk dat ik in uw statistieken de leeftijdsgroep 15j zie staan :)
die waren toen -3j als ik goed kan tellen

Den Duisteren Duikboot 19 januari 2018 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8569598)
Misschien had het beter gelopen als de mensjewieken aan de macht gebleven waten. Maar dat is het probleem altijd: gematigdheid moet meestal het onderspit delven voor fanatisme.

Niet per se. De betrokkenheid van Rusland in de oorlog speelde een cruciale rol. Lenin was bereid (tegen een hoge prijs) vrede te sluiten met Duitsland; de Voorlopige Regering niet. En de Russen waren de oorlog kotsbeu.

Den Duisteren Duikboot 19 januari 2018 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 8597578)
De wereld zit ingewikkelder in elkaar. Mensjevieken waren sociaal-democraten. Zouden die een derde wereld land tot een supermacht hebben getransformeerd? Ik betwijfel het.

Waarom niet? Deals sluiten met Amerikaanse kapitalisten en Duitse militaire industriëlen kon iedereen.

En ten andere hecht ik meer waarde aan een bescheiden democratie dan aan een tirannieke supermacht.

Nr.10 21 januari 2018 07:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8549880)
Bedacht me ook dat, als de Spaanse overheid Catalonië zijn zelfbestuur ontneemt, er misschien een tweede octoberrevolutie in Europa komt.

Dat zelf bestuur stelt niet veel voor. Van de 100 machtigste organisaties in deze wereld zijn er 70 multinationals en hun aandeel stijgt nog elke dag.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be