Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Energie uit bewegend water? Zie tekening: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=221348)

ron kreike 22 juli 2015 22:21

Energie uit bewegend water? Zie tekening:
 
Ik zag een keer volgende tekening
en vroeg me af of dat praktisch zou kunnen zijn
ivm energie uit bewegend water.

Wat denken jullie?


cookie monster 22 juli 2015 23:11

Hoe moet een watermolen dan aan de gang gebracht worden ??

Johan Bollen 22 juli 2015 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7749148)
Hoe moet een watermolen dan aan de gang gebracht worden ??

golven, stroming

maddox 23 juli 2015 00:26

Het lijkt wel een vreemde vorm van golfslagenergiewinning.

Velen hebben het geprobeerd. Voor zover ik weet is het nog niet uit experimentele fase.

Het probleem is dat de zee/oceaan een zeer variabele en soms extreem vernietigende en aggresieve situatie is. De ene moment een spiegelgladde zee, en een paar uur later een heksenketel met golven van vele meters hoog.

Johan Bollen 23 juli 2015 00:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7749212)
Het lijkt wel een vreemde vorm van golfslagenergiewinning.

Velen hebben het geprobeerd. Voor zover ik weet is het nog niet uit experimentele fase.

Het probleem is dat de zee/oceaan een zeer variabele en soms extreem vernietigende en aggresieve situatie is. De ene moment een spiegelgladde zee, en een paar uur later een heksenketel met golven van vele meters hoog.

Lijkt me geen onoverkomelijk probleem technisch gezien.

In Australië (en ik dacht ook Portugal) zijn er commerciële wave energy projecten die geconnecteerd zijn aan het netwerk. Er is nog veel onbenutte hernieuwbare energie.

Zwitser 23 juli 2015 05:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7749221)
Lijkt me geen onoverkomelijk probleem technisch gezien.

In Australië (en ik dacht ook Portugal) zijn er commerciële wave energy projecten die geconnecteerd zijn aan het netwerk. Er is nog veel onbenutte hernieuwbare energie.

We zijn op dit moment nog geen commerciële wave energy installaties, behalve een paar kleine demonstrators. Die in Australië bijvoorbeeld heeft een piek vermogen van 78 kW, en heeft een paar tientallen miljoenen gekost.
In Schotland is er een project voor een installatie van 3MW. Nog steeds peanuts.

Het potentieel is er, maar het grote probleem is dat op zee alles stuk gaat. Vraag het maar aan zeelui. Op een schip ben je permanent aan het repareren...

maddox 23 juli 2015 06:52

Het is technisch gezien geen probleem.

Statische dingen op zee moeten al zeer zwaar overgedimensioneerd zijn om de verschillen tussen "rustig weer" en "zware storm" situaties te overleven.
Kijk maar naar boorplatformen en zeekeringen.

Als men daar dan nog eens een dynamische factor aan toevoegd, zit men nog eens minstens een factor 5 hoger in krachten die weerstaan moeten worden.
Dat is te doen, maar dan moet men beroep gaan doen op de high end materialen, zoals titanium, beryliumbrons, Dyneema en wolframcarbide.
En dat geeft een prijskaartje waarbij de vele tonnen staal en beton voor een kerncentrale eerder lief voor de portefeuille zijn.

patrickve 23 juli 2015 08:03

Bovendien is het potentieel beperkt. Om gans Europa van stroom te voorzien, moet je ALLE getijdenenergie halen die vloeit tussen Schotland en Noorwegen. Een grote dam tussen Schotland en Noorwegen dus, die 100% efficiënt de getijdenstroming in elektriciteit omzet. Daarachter een spiegelgladde zee zonder golven en getij.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be