Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Algemeen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=19)
-   -   'Gemuteerd gen laat mensen langer leven' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=131264)

rikus 16 november 2009 17:59

'Gemuteerd gen laat mensen langer leven'
 
'Gemuteerd gen laat mensen langer leven'
AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben een gemuteerd gen ontdekt dat het leven van mensen drastisch lijkt te verlengen.

lDe onderzoekers van het Albert Einstein College of Medicine namen bloed af bij een groep van enkele tientallen mensen met een gemiddelde leeftijd van 97 jaar.
Uit de bloedwaardes bleek dat er in de lichamen van de bejaarde proefpersonen buitengewoon veel van het enzym telomerase werd aangemaakt door een overactief gen.

Telomerase zorgt ervoor dat DNA niet beschadigd raakt en kan daardoor mogelijk het leven van mensen verlengen. Het enzym bevindt zich in het uiteinde van elk chromosoom, in de zogenaamde telomeer.

Schoenveters
Telomeren worden wel eens vergeleken met de plastic uiteindes van schoenveters, die ervoor zorgen dat de veters niet beginnen te rafelen.
De genmutatie die de productie van telomerase overmatig stimuleert is erfelijk, zo bleek uit het onderzoek. Bij de kinderen en kleinkinderen van de proefpersonen werden ook grote hoeveelheden van het enzym aangetroffen.

Ouderdomsziektes
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.
Volgens de wetenschappers suggereert hun studie dat er een directe link is tussen de productie van telomerase en de leeftijd die iemand zal bereiken.
“Ons onderzoek wijst er op dat de lengte van telomeren en varianten van genen die telomerase produceren ervoor kunnen zorgen dat mensen een hoge leeftijd bereiken, waarschijnlijk door ze te beschermen voor ouderdomsziektes”, verklaart hoofdonderzoeker Yousin Suh op BBC News.

Medicijn
“Misschien dat het ooit mogelijk wordt om medicijnen te ontwikkelen die kunnen zorgen voor de aanmaak van dezelfde hoeveelheid telomerase als waarmee honderdjarigen zijn gezegend”, aldus Suh.
bron:

Vette Pois(s)on 16 november 2009 18:02

Mooi, maar er is nu al serieuze overbevolking en er wordt lustig verteerd dat we 3 aardes van doen hebben...

Andro 16 november 2009 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 4445834)
Mooi, maar er is nu al serieuze overbevolking en er wordt lustig verteerd dat we 3 aardes van doen hebben...

Mensen langer laten leven zal op termijn geen moeilijke klus zijn, het grootste probleem zal plaatsgebrek zijn, om dan nog maar te zwijgen over de pensioenuikeringen.

Nexer 16 november 2009 19:04

Komaan zeg, het leven is al zo saai. Waarom dan nog langer leven...

rikus 17 november 2009 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nexer (Bericht 4445992)
Komaan zeg, het leven is al zo saai. Waarom dan nog langer leven...

Ik wou dat het medicijn was te verkrijgen, ik heb er de leeftijd voor!;-)

rikus 17 november 2009 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andro (Bericht 4445907)
Mensen langer laten leven zal op termijn geen moeilijke klus zijn, het grootste probleem zal plaatsgebrek zijn, om dan nog maar te zwijgen over de pensioenuikeringen.

beide zjjn op te lossen door een goede verdeling van het aanwezige.

Bovenbuur 18 november 2009 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nexer (Bericht 4445992)
Komaan zeg, het leven is al zo saai. Waarom dan nog langer leven...

Omdat leven gaaf is, of in ieder geval een stuk beter dan dood zijn.

rikus 18 november 2009 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4448751)
Omdat leven gaaf is, of in ieder geval een stuk beter dan dood zijn.

Ben je ervaringsdeskundige:-)
http://www.youtube.com/watch?v=GwL1Qh3RMG4

Bovenbuur 18 november 2009 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikus (Bericht 4449009)
Ben je ervaringsdeskundige:-)
http://www.youtube.com/watch?v=GwL1Qh3RMG4

Wel als je ervan uit gaat dat reïncarnatie bestaat. Dan heb ik er kennelijk voor gekozen om terug te komen, in plaats van me ergens in een hoekje te verstoppen zodat ik niet terug hoefde. Kennelijk was deze optie dus beter. ;)

rikus 18 november 2009 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4449597)
Wel als je ervan uit gaat dat reïncarnatie bestaat. Dan heb ik er kennelijk voor gekozen om terug te komen, in plaats van me ergens in een hoekje te verstoppen zodat ik niet terug hoefde. Kennelijk was deze optie dus beter. ;)

:lol::lol:

lomeanor 19 november 2009 19:39

Oud nieuws...
De functie van telomerase is al een eeuwigheid gekend. Wordt ook gebruikt in tal van wetenschappelijke toepassingen.

Maar spelen met telomerase in vivo kan erg gevaarlijk zijn. Cellen die telomerase exprimeren kunnen blijven delen zonder te sterven. Genmutaties kunnen dus makkelijker blijven bestaan. En genmutaties kunnen leiden tot kanker. Ook in kankercellen is het telomerasegen aangeschakeld...

Raven 19 november 2009 20:54

ik denk dat de sleutel tot onsterfelijkheid eerder ligt in stamcellen dan in telomerase. Zoals men hier al terecht stelt, celdood is geprogrammeerd na x aantal delingen net om foutprofileratie te vermijden.

Stamcel-mutaties, hoewel mogelijk (en dat heeft erg bizarre kankers tot gevolg), is het gering in vergelijking met de mutaties die optreden in normale cellen

cookie monster 19 november 2009 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4448751)
Omdat leven gaaf is, of in ieder geval een stuk beter dan dood zijn.

Helemaal akkoord :-D

lomeanor 19 november 2009 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 4451815)
ik denk dat de sleutel tot onsterfelijkheid eerder ligt in stamcellen dan in telomerase.

Embryonale stamcellen produceren trouwens telomerase.

Citaat:

Zoals men hier al terecht stelt, celdood is geprogrammeerd na x aantal delingen net om foutprofileratie te vermijden.
Absoluut.

Anussperder 1 20 november 2009 23:48

Geldt dit ook voor homo's?

Nexer 21 november 2009 01:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4448751)
Omdat leven gaaf is, of in ieder geval een stuk beter dan dood zijn.

Ooit al dood geweest dan?

Ik ben ooit eens dood geweest. Het was ...

Nee wacht even... toch niet, mijn fout.

RodeLantaarn 21 november 2009 15:31

Doch, de stelling is niet volledig hopeloos. Naar verluidt is het verkorten van de telomeren van chromosomen een oorzaak van het ouder worden. Moest men nu eens het telomerasegen laag constitutief tot expressie brengen zou dit wel eens betere resultaten kunnen opleveren (doch verhoogde kankerincidentie is plausibel).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be