Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Onrustwekkend: ook België telt steeds meer kindhuwelijken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=238650)

De schoofzak 8 mei 2017 20:31

Onrustwekkend: ook België telt steeds meer kindhuwelijken
 
Benieuwd of hier krachtig tegen opgetreden gaat worden. Ik bedoel: nagaan of er effectief iets van aan is, en vervolgens een plan van aanpak.
Als er iets moet aangepakt worden in dit domein, dan moet het zeer sec en ernstig zijn.
De tsjeven gaan niet moeten afkomen zoals bij het onverdoofd slachten, namelijk dat het hun godsdienstige cultuur is.


Titel: Onrustwekkend: ook België telt steeds meer kindhuwelijken
link: http://www.humo.be/humo-archief/3777...4-f84be2caa8dd

Citaat:

Maandag 8 mei 2017 - 17:58, door (tvs)

Volgens cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie treden dagelijks zowat 40.000 minderjarige meisjes in het huwelijk, of 28 per minuut. Wat vroeger vooral een Aziatisch en Afrikaans fenomeen was, blijkt door de toenemende migratie ook steeds meer in ons land voor te komen. Exacte cijfers ontbreken, maar alle experts met wie we praatten, maken zich ernstige zorgen over de toenemende omvang van het probleem. Humo vond een meisje bereid om te getuigen over de manier waarop ze door haar familie in een huwelijk werd gelokt. ‘Het duurde een tijdje voor ik begreep dat ik een schakel was in een paspoortcarrousel.’

Zipper 8 mei 2017 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8445312)
Benieuwd of hier krachtig tegen opgetreden gaat worden. Ik bedoel: nagaan of er effectief iets van aan is, en vervolgens een plan van aanpak.
Als er iets moet aangepakt worden in dit domein, dan moet het zeer sec en ernstig zijn.
De tsjeven gaan niet moeten afkomen zoals bij het onverdoofd slachten, namelijk dat het hun godsdienstige cultuur is.


Titel: Onrustwekkend: ook België telt steeds meer kindhuwelijken
link: http://www.humo.be/humo-archief/3777...4-f84be2caa8dd

mohammed huwde nochtans een kind van negen jaar

Het Verzet 8 mei 2017 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8445319)
mohammed huwde nochtans een kind van negen jaar

Ook bij ons lag de huwelijksleeftijd in die tijd rond de 12 jaar.

Zipper 8 mei 2017 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8445328)
Ook bij ons lag de huwelijksleeftijd in die tijd rond de 12 jaar.

veel islamieten zijn niet mee geëvolueerd.

Xenophon 8 mei 2017 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8445319)
mohammed huwde nochtans een kind van negen jaar

Ik dacht van zes jaar, ze was zwanger op haar negen.

En dat enkel drie jaar volhardend proberen.

daiwa 8 mei 2017 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8445351)
veel islamieten zijn niet mee geëvolueerd.

Die houden vast aan hun heilig boekje waar volgens de Jan niets mis mee is.

Jan van den Berghe 8 mei 2017 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8445328)
Ook bij ons lag de huwelijksleeftijd in die tijd rond de 12 jaar.

Ook? Hopelijk weet u toch het verschil tussen negen en twaalf....

Jan van den Berghe 8 mei 2017 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8445371)
Die houden vast aan hun heilig boekje waar volgens de Jan niets mis mee is.

Schijnbaar hebt u niet zoveel van Jan gelezen. Een beetje eerlijkheid zou u sieren.

Guinevere 8 mei 2017 21:10

Je kan hier als minderjarige niet eens trouwen. Wat zie ik over het hoofd?

maddox 8 mei 2017 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8445328)
Ook bij ons lag de huwelijksleeftijd in die tijd rond de 12 jaar.

En daar bent u verkeerd in. Er zijn een paar huwelijken gedocumenteerd uit die tijd, gearrangeerd door de ouders van die kinderen, en dat ivm hoge adel en het voorkomen van oorlogen.
Maar dat waren uitzonderingen, in tegenstelling tot de idiote praktijken die gepromoot worden in zandbakkiestan en vuilbakkië.

Het was in West Europa namelijk meer gebruikelijk dat 2 jongvolwassenen pas in het huwelijk traden op't moment het jonge koppel voldoende middelen had verzameld om onafhankelijk van de ouders te kunnen functioneren.
Een andere reden was nog simpeler, zoals uitgelegd in een andere topic, de lage gemiddelde levensverwachting van die tijd, door de hoge kinder- en kraamsterfte.

Ergo, +/- 20 jaar was de norm. Met de + als hoofdmoot.

daiwa 8 mei 2017 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8445380)
Schijnbaar hebt u niet zoveel van Jan gelezen. Een beetje eerlijkheid zou u sieren.

Je begrijpt me verkeerd Jan.
Ik had het over Jan Jambon.

Of hebt u niet gezien hoe Jambon de koran met volle overgave stond te verdedigen in het parlement?

Hij eiste zelfs van ons dat wij daar respect voor hebben.

maddox 8 mei 2017 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8445386)
Je kan hier als minderjarige niet eens trouwen. Wat zie ik over het hoofd?

Normaal gezien moet voor het religieuze huwelijk de burgelijke ceremonie voltrokken zijn. En het religieuze huwelijk heeft geen wettelijke waarde an sich.

Maar , indien de betrokken de religieuze wetgeving laten primeren op de seculiere, dan is het religieus voltrokken huwelijk even bindend en/of zelfs meer dwingend dan enige seculiere regeling.

Guinevere 8 mei 2017 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8445393)
En daar bent u verkeerd in. Er zijn een paar huwelijken gedocumenteerd uit die tijd, gearrangeerd door de ouders van die kinderen, en dat ivm hoge adel en het voorkomen van oorlogen.
Maar dat waren uitzonderingen, in tegenstelling tot de idiote praktijken die gepromoot worden in zandbakkiestan en vuilbakkië.

Het was in West Europa namelijk meer gebruikelijk dat 2 jongvolwassenen pas in het huwelijk traden op't moment het jonge koppel voldoende middelen had verzameld om onafhankelijk van de ouders te kunnen functioneren.
Een andere reden was nog simpeler, zoals uitgelegd in een andere topic, de lage gemiddelde levensverwachting van die tijd, door de hoge kinder- en kraamsterfte.

Ergo, +/- 20 jaar was de norm. Met de + als hoofdmoot.

Kindhuwelijken waren en zijn totaal niet de norm in de islam. Die zijn zelfs in achtergestelde gebieden ook uitzonderingen en worden idd nog steeds veelal uit armoede of om clanoorlogen gesloten.

maddox 8 mei 2017 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8445405)
Kindhuwelijken waren en zijn totaal niet de norm in de islam. Die zijn zelfs in achtergestelde gebieden ook uitzonderingen en worden idd nog steeds veelal uit armoede of om clanoorlogen gesloten.

Is het niet de plicht van een goeie moslim om de perfecte man zo goed mogelijk te imiteren?

Het Verzet 8 mei 2017 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8445393)
En daar bent u verkeerd in. Er zijn een paar huwelijken gedocumenteerd uit die tijd, gearrangeerd door de ouders van die kinderen, en dat ivm hoge adel en het voorkomen van oorlogen.
Maar dat waren uitzonderingen, in tegenstelling tot de idiote praktijken die gepromoot worden in zandbakkiestan en vuilbakkië.

Het was in West Europa namelijk meer gebruikelijk dat 2 jongvolwassenen pas in het huwelijk traden op't moment het jonge koppel voldoende middelen had verzameld om onafhankelijk van de ouders te kunnen functioneren.
Een andere reden was nog simpeler, zoals uitgelegd in een andere topic, de lage gemiddelde levensverwachting van die tijd, door de hoge kinder- en kraamsterfte.

Ergo, +/- 20 jaar was de norm. Met de + als hoofdmoot.

Was dat niet de late middeleeuwen? De romeinen bestempelden destijds meerderjarigheid vanaf 12 jaar, minimumgrens op 7 jaar.
En zijn er geen bronnen die Aisha rond de 13 schatten toen ze huwde?

Jan van den Berghe 8 mei 2017 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8445396)
Je begrijpt me verkeerd Jan.
Ik had het over Jan Jambon.

Of hebt u niet gezien hoe Jambon de koran met volle overgave stond te verdedigen in het parlement?

Hij eiste zelfs van ons dat wij daar respect voor hebben.

Hij mag dat vragen. Ik mag als burger die vraag volledig naast mij neerleggen.

Jan van den Berghe 8 mei 2017 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8445399)
Normaal gezien moet voor het religieuze huwelijk de burgelijke ceremonie voltrokken zijn. En het religieuze huwelijk heeft geen wettelijke waarde an sich.

Maar , indien de betrokken de religieuze wetgeving laten primeren op de seculiere, dan is het religieus voltrokken huwelijk even bindend en/of zelfs meer dwingend dan enige seculiere regeling.

In België. In Italië, het VK, Ierland, Griekenland... daarentegen hebben religieuze huwelijken wel een wettelijke waarde.

daiwa 8 mei 2017 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8445460)
Hij mag dat vragen. Ik mag als burger die vraag volledig naast mij neerleggen.

Het was geen vraag want Jambon sprak van moeten.

maddox 9 mei 2017 03:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8445466)
In België. In Italië, het VK, Ierland, Griekenland... daarentegen hebben religieuze huwelijken wel een wettelijke waarde.

Het Humo artikel gaat over de hoeveelheid kindhuwelijken in België.

Dat er in andere landen religieuze huwelijksrituelen wel wettelijke waarde hebben doet er eigenlijk niet toe.
Ook daar hebben ze wettelijk vastgelegde minimumleeftijden.

Vlad 10 mei 2017 06:43

Dutroux is dertig jaar te vroeg geboren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be