Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Scholen hebben geen geld (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241535)

N-Vb 13 december 2017 20:41

Scholen hebben geen geld
 
Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) heeft tussen 3 en 3,9 miljard euro nodig om het patrimonium in goede staat te krijgen. Dat is vanavond te horen in reactie op de wachtlijsten voor scholenbouw.

De wachtlijst voor scholenbouw is toegenomen tot 2,72 miljard euro, schrijft De Tijd vandaag, 5 miljoen meer dan het vorige record van 2014. De cijfers komen uit het jaarverslag van het Vlaams Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (Agion). Projecten die in 2003 zijn ingediend, kregen begin dit jaar groen licht.

Het GO! apprecieert naar eigen zeggen de financiële inspanningen die minister Hilde Crevits deze legislatuur al heeft gedaan. De koepel tracht de problemen ook te verzachten door intern te optimaliseren. "Maar toch blijft de structurele nood bestaan. De kosten om het GO!-patrimonium in de huidige staat te houden, worden nu geraamd op 131 miljoen euro per jaar. De inhaalbeweging die nodig is om het patrimonium in een goede staat te krijgen, wordt grof geschat tussen 3 en 3,9 miljard euro. Na die inhaalbeweging zal het jaarlijkse onderhoud iets goedkoper zijn, zo'n 108 miljoen per jaar."

De onderfinanciering wordt volgens het GO! deels veroorzaakt door een duurdere bouwkost en strengere regelgeving. Maar daarnaast worden de middelen nog steeds verdeeld op basis van het Onderwijsdecreet uit 1990. Het Gemeenschapsonderwijs ontvang op dit moment naar eigen zeggen onderhoudsmiddelen voor slechts de helft van de huidige schooloppervlakte.


• Nieuw record voor wachtlijst scholenbouw: scholen wachten 14 jaar op subsidies

kelt 13 december 2017 20:52

Er zou ook voor gekozen kunnen worden om een scholennet NIET meer te doen groeien.


Confronteer de ouders maar eens met de GEVOLGEN van het eigen fokgedrag...

Jan van den Berghe 13 december 2017 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 8596329)
Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) heeft tussen 3 en 3,9 miljard euro nodig om het patrimonium in goede staat te krijgen. Dat is vanavond te horen in reactie op de wachtlijsten voor scholenbouw.

De wachtlijst voor scholenbouw is toegenomen tot 2,72 miljard euro, schrijft De Tijd vandaag, 5 miljoen meer dan het vorige record van 2014. De cijfers komen uit het jaarverslag van het Vlaams Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (Agion). Projecten die in 2003 zijn ingediend, kregen begin dit jaar groen licht.

Het GO! apprecieert naar eigen zeggen de financiële inspanningen die minister Hilde Crevits deze legislatuur al heeft gedaan. De koepel tracht de problemen ook te verzachten door intern te optimaliseren. "Maar toch blijft de structurele nood bestaan. De kosten om het GO!-patrimonium in de huidige staat te houden, worden nu geraamd op 131 miljoen euro per jaar. De inhaalbeweging die nodig is om het patrimonium in een goede staat te krijgen, wordt grof geschat tussen 3 en 3,9 miljard euro. Na die inhaalbeweging zal het jaarlijkse onderhoud iets goedkoper zijn, zo'n 108 miljoen per jaar."

De onderfinanciering wordt volgens het GO! deels veroorzaakt door een duurdere bouwkost en strengere regelgeving. Maar daarnaast worden de middelen nog steeds verdeeld op basis van het Onderwijsdecreet uit 1990. Het Gemeenschapsonderwijs ontvang op dit moment naar eigen zeggen onderhoudsmiddelen voor slechts de helft van de huidige schooloppervlakte.


• Nieuw record voor wachtlijst scholenbouw: scholen wachten 14 jaar op subsidies

Wil zo goed zijn in het vervolg de bron te geven. U citeert gewoon een artikel uit HLN:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...olen~a5e3a259/

dalibor 13 december 2017 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8596351)
Er zou ook voor gekozen kunnen worden om een scholennet NIET meer te doen groeien.


Confronteer de ouders maar eens met de GEVOLGEN van het eigen fokgedrag...

Welk scholennet had je in gedachten?

kelt 13 december 2017 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8596360)
Welk scholennet had je in gedachten?

noem maar op....allemaal voor mijn part...

dalibor 13 december 2017 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8596362)
noem maar op....allemaal voor mijn part...

Ik zie het niet. De kost die wordt genoemd betreft voor een zeer groot deel de instandhouding van bestaande infrastructuur of de vervanging van de gemiddeld oude infrastructuur.

Voor een stuk wordt er bijkomende infrastructuur gecreëerd om de demografische groei op te vangen. Maar dat is zeker niet het grootste deel van de infrastructuurkost.

Dadeemelee 13 december 2017 21:09

Religieus onderwijs verbieden is de oplossing.

Tavek 13 december 2017 21:10

Scholen bouwen is een goede investering.

Helaas wordt de hele onderwijs pot leeggetrokken door salarissen en pensioenen. Er blijft niks over voor werking.

Jan van den Berghe 13 december 2017 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8596384)
Religieus onderwijs verbieden is de oplossing.

Daar zijn onze zelfverklaarde democraten weer...

Jan van den Berghe 13 december 2017 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8596390)
Scholen bouwen is een goede investering.

Helaas wordt de hele onderwijs pot leeggetrokken door salarissen en pensioenen. Er blijft niks over voor werking.

Interessant, dat idee van u om onderwijs te organiseren zonder leraren.

Dadeemelee 13 december 2017 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8596394)
Daar zijn onze zelfverklaarde democraten weer...

Het bestuur moet neutraal zijn, maar kleine kinderen indoctrineren dat mag.

Rare redenering.

dpg 13 december 2017 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8596402)
Het bestuur moet neutraal zijn, maar kleine kinderen indoctrineren dat mag.

Rare redenering.

Als de ouders dat niet aanstaat dan hebben ze nog de keuze voor een alternatief net.

Jan van den Berghe 13 december 2017 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8596402)
Het bestuur moet neutraal zijn, maar kleine kinderen indoctrineren dat mag.

Rare redenering.

Niets raar aan. In dit land is onderwijs geen exclusiviteit van de overheid, maar behoor tot de vrijheden van de burgers. Daarom hoeft onderwijs niet neutraal te zijn.

Dadeemelee 13 december 2017 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8596413)
Niets raar aan. In dit land is onderwijs geen exclusiviteit van de overheid, maar behoor tot de vrijheden van de burgers. Daarom hoeft onderwijs niet neutraal te zijn.

Benieuwd of je dat nog gaat zeggen als we salafistische scholen krijgen.

Jan van den Berghe 13 december 2017 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8596420)
Benieuwd of je dat nog gaat zeggen als we salafistische scholen krijgen.

Ja, vrijheid van onderwijs. Er bestaan ook "scholen met de bijbel" in Vlaanderen. En in Antwerpen bestaat er een streng-orthodoxe Joodse school.

Dadeemelee 13 december 2017 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8596434)
Ja, vrijheid van onderwijs. Er bestaan ook "scholen met de bijbel" in Vlaanderen. En in Antwerpen bestaat er een streng-orthodoxe Joodse school.

Wel, ik ben daar tegen.

Maar in tegenstelling tot de Vlaams-Nationalisten aanvaard ik de wet en erken ik dat het wettelijk is en dat het dus mag.

Maar ik steun elk wettelijk initiatief om onderwijs neutraal te maken.

dpg 13 december 2017 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8596442)
Wel, ik ben daar tegen.

Maar in tegenstelling tot de Vlaams-Nationalisten aanvaard ik de wet en erken ik dat het wettelijk is en dat het dus mag.

Maar ik steun elk wettelijk initiatief om onderwijs neutraal te maken.

Ik steun eerder het Duits systeem, als je kerkbelasting betaalde, dan kan je uw kinderen ook naar een ander net sturen en anders blijven ze maar op de openbare scholen.

Jan van den Berghe 13 december 2017 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8596442)
Wel, ik ben daar tegen.

Maar in tegenstelling tot de Vlaams-Nationalisten aanvaard ik de wet en erken ik dat het wettelijk is en dat het dus mag.

Maar ik steun elk wettelijk initiatief om onderwijs neutraal te maken.

U mag gerust neutraal onderwijs proberen te organiseren, hoor. Daarvoor hoeft men geen pogingen te doen om de grondwettelijke vrijheden in te snoeren.

Tavek 13 december 2017 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8596449)
U mag gerust neutraal onderwijs proberen te organiseren, hoor. Daarvoor hoeft men geen pogingen te doen om de grondwettelijke vrijheden in te snoeren.

Ik zou het al tof vinden mochten we enkel neutraal onderwijs sponsoren.

Je grondwettelijke vrijheid zou niet in gedrang komen, maar je zal je katholiek of salafistisch onderwijs wel uit eigen zak mogen betalen.

Jan van den Berghe 13 december 2017 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8596452)
Ik zou het al tof vinden mochten we enkel neutraal onderwijs sponsoren.

Je grondwettelijke vrijheid zou niet in gedrang komen, maar je zal je katholiek of salafistisch onderwijs wel uit eigen zak mogen betalen.

Dergelijk onderwijs bestaat ook. Denken we maar aan de katholieke lagere school in Antwerpen of de twee middelbare scholen in Brussel en Overijse. En bij mijn weten wordt de streng orthodox-Joodse school in Antwerpen ook niet door de overheid betoelaagd.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be