Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaamse nationale voetbalploeg? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=85655)

Zwartengeel 25 maart 2007 11:51

Vlaamse nationale voetbalploeg?
 
Dewinter start petitie voor Vlaamse nationale voetbalploeg


"De zware 4-0 nederlaag van de Rode Duivels heeft niet alleen te maken met het gebrek aan talent, maar ook met het feit dat de spelers zich nauwelijks verbonden voelen met de nationale ploeg. Enkel de splitsing in een Vlaamse en Waalse nationale ploeg kan het voetbal in ons land uit het moeras halen", stelt Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter die een petitie opstart over een eigen Vlaams nationale ploeg.

Individueel voetbaltalent
Voor Dewinter gaat de thesis van gebrek aan talent niet volledig op aangezien de Rode Duivels heel wat individueel voetbaltalent tellen. "Italianen, Portugezen, Engelsen, Schotten en Duitsers vechten voor hun ploeg en vooral voor hun land, hun natie, hun volk, hun kleuren. Voetballen voor de Belgische nationale ploeg wordt vooral als een vervelende opdracht, als 'corvee' beschouwd", meent hij.

Malaise doorbreken
Enkel de opsplitsing van de Belgische nationale ploeg in een Vlaamse en een Waalse nationale ploeg kan volgens hem het voetbal in ons land uit het moeras halen en de algemene malaise doorbreken. "Vlaamse Leeuwen in plaats van Rode Duivels! Het Vlaams Belang stelt vast dat Wales, Engeland en Schotland degelijke ploegen afvaardigen voor het EK en het WK die met trots hun natie verdedigen! Waarom zou Vlaanderen niet hetzelfde kunnen", vraagt hij zich af.

Actie
De Vlaams Belanger wil binnenkort een actie opstarten waarbij voetbalsupporters aan de voetbalstadions en via het internet de oprichting van een Vlaams nationale ploeg kunnen ondersteunen. (belga/hln)


Wat is jullie mening hierover, na de alweer glorieuze prestatie van onze nationale 'helden' van gisteravond? Zou een opsplitsing een oplossing zijn? Tabula rasa en met een schone lei herbeginnen met een Vlaamse nationale ploeg? Of alles bij het oude houden?

1handclapping 25 maart 2007 11:54

Kunnen sjotten is inderdaad ondergeschikt aan het "Vlaming zijn" - een voetbalploeg met uitsluitend VB leden is derhalve absoluut ideaal.
Eigenlijk ee tof idee : in de plaats van verkiezingen een korte, maar hevige voetbalkompetitie (of misschien nog beter : een korfbalcompetitie, want dat is ten minste een gemengde sport).

Keats 25 maart 2007 11:55

Ik denk niet dat er een sterk Vlaams gevoel heerst in Vlaanderen, dus dit zou wel helpen om dat gevoel te verstevigen/creeren.

Patriot! 25 maart 2007 11:57

Een slechte ploeg splitsen in twee rotslechte ploegen? :lol:

Ik heb het hen nog niet gevraagd, maar ik weet zeker dat zelfs mijn honden een betere oplossing voor de voetbalmalaise kunnen bedenken dan uw chef! :lol:

Hans1 25 maart 2007 12:01

Het gaat niet goed met onze Rode Duivels. De B.U.B. is van mening dat onze voetballers een identiteitscrisis meemaken die gedeeltelijk zijn oorsprong vindt in het overbodig communautair gekrakeel van onze traditionele politici. Nochtans hebben verschillende enquêtes juist uitgewezen dat de overgrote meerderheid van de Belgen (méér dan 90%) België willen behouden en dat een belangrijke minderheid of zelfs een meerderheid van 51% een unitair België wil.

Daarom vindt de B.U.B. het voorstel van de racistische en separatistische partij “Vlaams Belang” om de Rode Duivels te splitsen in een “Vlaamse” en “Waalse” ploeg voorbijgestreefd en contraproductief. Deze neo-nazi-partij wil blijkbaar haar door de feiten achterhaalde ideologie van de ondergang redden. Het is echter de vraag of haar belachelijk voorstel haar niet nog méér kiezers zal doen verliezen aangezien de meeste Vlaams Blok-stemmers niet eens separatisten zijn…

1handclapping 25 maart 2007 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 2555721)
Ik denk niet dat er een sterk Vlaams gevoel heerst in Vlaanderen, dus dit zou wel helpen om dat gevoel te verstevigen/creeren.

Waarom is dat nuttig ?

Hans1 25 maart 2007 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2555710)
Dewinter start petitie voor Vlaamse nationale voetbalploeg


"De zware 4-0 nederlaag van de Rode Duivels heeft niet alleen te maken met het gebrek aan talent, maar ook met het feit dat de spelers zich nauwelijks verbonden voelen met de nationale ploeg. Enkel de splitsing in een Vlaamse en Waalse nationale ploeg kan het voetbal in ons land uit het moeras halen", stelt Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter die een petitie opstart over een eigen Vlaams nationale ploeg.

Individueel voetbaltalent
Voor Dewinter gaat de thesis van gebrek aan talent niet volledig op aangezien de Rode Duivels heel wat individueel voetbaltalent tellen. "Italianen, Portugezen, Engelsen, Schotten en Duitsers vechten voor hun ploeg en vooral voor hun land, hun natie, hun volk, hun kleuren. Voetballen voor de Belgische nationale ploeg wordt vooral als een vervelende opdracht, als 'corvee' beschouwd", meent hij.

Malaise doorbreken
Enkel de opsplitsing van de Belgische nationale ploeg in een Vlaamse en een Waalse nationale ploeg kan volgens hem het voetbal in ons land uit het moeras halen en de algemene malaise doorbreken. "Vlaamse Leeuwen in plaats van Rode Duivels! Het Vlaams Belang stelt vast dat Wales, Engeland en Schotland degelijke ploegen afvaardigen voor het EK en het WK die met trots hun natie verdedigen! Waarom zou Vlaanderen niet hetzelfde kunnen", vraagt hij zich af.

Actie
De Vlaams Belanger wil binnenkort een actie opstarten waarbij voetbalsupporters aan de voetbalstadions en via het internet de oprichting van een Vlaams nationale ploeg kunnen ondersteunen. (belga/hln)


Wat is jullie mening hierover, na de alweer glorieuze prestatie van onze nationale 'helden' van gisteravond? Zou een opsplitsing een oplossing zijn? Tabula rasa en met een schone lei herbeginnen met een Vlaamse nationale ploeg? Of alles bij het oude houden?

Kan het Vlaams Belang geen neo-nazi-ploegje oprichten?:lol: :lol:

Zwartengeel 25 maart 2007 12:04

Lap, topic is weer naar de haaien, zie. :roll:

Dronkoers 25 maart 2007 12:04

Wie zegt dat de Vlaamse voetballers Vlaams-nationalist zijn? Volgens mij is het gewoon een 90-minuten-sjotten-en-de-poen-is-binnen mentaliteit.

en daarbij, wat interesseert voetbal mij nu, maar het zou toch raar zijn moest Vlaanderen onafhankelijk zijn, dat er 1 competie in 2 landen bestaat eh ;-)

Hans1 25 maart 2007 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 2555746)
Waarom is dat nuttig ?

Omdat een infieme minderheid van 6% Nederlandstalige "Belgen" van mening is dat hun voorbijgestreefde ideologie kost wat kost van de ondergang moet gered worden. Als de Rode Duivels dan eens verliezen, maken ze daar handig gebruik van om hun meubels de redden.

Niet dat het enige indruk maakt. Het zegt wel veel over hun zieligheid.:-)

Dronkoers 25 maart 2007 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2555749)
Kan het Vlaams Belang geen neo-nazi-ploegje oprichten?:lol: :lol:

Mag ik u nog eens wijzen naar mijn handtekening? ;-)

Zwartengeel 25 maart 2007 12:13

Beste forumgangers, even tussenbeide komen. Normaal gezien laat ik mij niet echt in over welke richting een discussie uitgaat. Deze draad heb ik echter opgestart om een discussie te houden over de boodschap zelf die er gebracht wordt, niet over de boodschapper. Mag ik dan ook vragen om dit onderwerp los te zien van het feit dat een voorstel van FDW is? Het is immers niet de eerste keer dat er voorstellen gedaan worden om hervormingen door te voeren in het voetbal (denk maar aan de BeNe-liga)en het ik vind het in deze dan ook minder relevant van wie het voorstel precies komt. Dank u!

duveltje382 25 maart 2007 12:15

Dat was in de tijd van Pfaff het enige dat aantrekkelijk was aan België,nu valt dat ook al weg dus België:?

DebianFox 25 maart 2007 12:29

bah Belgicisme .. walgelijk

Was het niet vooral Van Buyten zijn schuld gisteren?

Hans1 25 maart 2007 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2555791)
Dat was in de tijd van Pfaff het enige dat aantrekkelijk was aan België,nu valt dat ook al weg dus België:?

Daar gaat uw illusie dat België alleen maar recht gehouden wordt door de Koning en de Rode Duivels. U zal er iets anders op moeten verzinnen !:lol:

duveltje382 25 maart 2007 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2555868)
Daar gaat uw illusie dat België alleen maar recht gehouden wordt door de Koning en de Rode Duivels. U zal er iets anders op moeten verzinnen !:lol:

Koning:roll:
Wat anders heeft België nu te bieden dan het versassen van mijn zure verdiende centjes die elk jaar verdwijnen in de zakken van de Walenkoppen

lombas 25 maart 2007 12:58

Sport moet geen overheidsbezigheid zijn. Al dat "nationaal" en ploegengedoe, laat het toch aan de mensen zelf over. Richt een unitaire bond of, of een Gents-nationalistische, maar val mij er niet mee lastig; gebruik er uw eigen geld en energie voor.

Altijd alles opdringen, houd daar toch eens mee op. Het is niet omdat jij of jij dat tof vindt, dat ik er in mee moet gaan. Wat ik verwacht is dat ik veilig de deur uit kan, dat ik een weg heb om ergens naartoe te gaan en dat verre landen met hun fikken van die deur en die wegen afblijven. Dát is "staat".

Jaani_Dushman 25 maart 2007 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2555710)
Wat is jullie mening hierover, na de alweer glorieuze prestatie van onze nationale 'helden' van gisteravond? Zou een opsplitsing een oplossing zijn? Tabula rasa en met een schone lei herbeginnen met een Vlaamse nationale ploeg? Of alles bij het oude houden?

Bert Anciaux heeft al staan zwaaien met extra geld voor de voetbalsport. Zijn voorwaarde is en blijft: de splitsing van de Belgische voetbalbond.
Maar een paar seniele Belgische krokodillen binnen de voetbalbond willen nog liever de sport naar de knoppen helpen, dan dat tricoloor randje van de voetbalshirts weg te halen.

Bovenbuur 25 maart 2007 13:09

Ik heb nee gestemd, puur om de voetbaltechnische reden dat een Vlaamse ploeg veel minder volk/potentieel talent heeft om op te drijven. Ik denk dat splitsing van het nationale elftal betekent dat beide ploegen minder voorstellen dan de huidige.
Wat het Belgische voetbal pas echt de das om zou doen zou een splitsing van de competitie zijn. Het niveau van een enkele club hangt namelijk ook af van de competitie waar men in speelt. In een landje als Luxemburg is potentieel geld en publiek voor een topclub ala Nederland en België, maar je kan geen competitie opzetten met maar één club, dus die topclub is er niet. Zelf zou ik daarom liever het ontstaan van een Beneliga zien.
Maar goed, een competitie is natuurlijk iets anders dan een nationale ploeg, de nationaler ploeg moet namelijk ook het "wij-gevoel" onder het volk promoten. Gezien uit politiek oogpunt zou een unitairist het liefst één ploeg zien, een seperatist twee, een allochtonen knuffelaar een ploeg met alle kleuren, een Vlaams-Belanger een autochtone selectie etc.
En een voorstander van de verenigde lage landen? Het is maar goed dat ik geen voetballiefhebber ben, want de oranje duivels blijven voorlopig in ieder geval compleet fictief.

Bovenbuur 25 maart 2007 13:09

Oeps, dubbel...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be