Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Wie wordt de volgende president van Frankrijk? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237093)

Everytime 31 januari 2017 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8363173)
Doorgaans wint links omdat rechts versplinterd is. Met het Franse kies systeem kan Le Pen het nooit halen in de eindronde en dat is maar goed ook.

Inderdaad.

Everytime 31 januari 2017 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8363414)
Le Pen staat achter in de peilingen, als het over een tweestrijd gaat. maar we weten wat peilingen nog te zeggen hebben: niets.

Ik gok op Le Pen.

U wenst dat ze wint. Voor de tweede ronde is het gewoon onmogelijk dat ze wint en dit te danken aan het Franse kiessysteem.

vlijmscherp 31 januari 2017 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 8363441)
U wenst dat ze wint. Voor de tweede ronde is het gewoon onmogelijk dat ze wint en dit te danken aan het Franse kiessysteem.

dat is mijn horror-scenario, dat ze wint. ik weet niet goed waarom jij ervan uitgaat dat ik dat wens.

Eerst afwachten of de kiezers van de andere partijen wel komen opdagen in de 2e ronde.

Een aanslag net voor de verkiezingen kan ook alles veranderen. Wees maar zeker dat IS het liefst Le Pen als president heeft, dan hebben ze een medestander om de Franse maatschappij verder te polariseren en te verdelen.

Gamla 31 januari 2017 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8363432)
Je hebt wel gelijk in die zin dat dergelijke transformatie een aangehouden inspanning vergt gedurende vele jaren. Overigens, onder de historisch sterke invloed van de francofonie in België, is de situatie bij ons ongeveer gelijklopend. Dat is ook de reden waarom ik absoluut voorstander blijf van een onafhankelijk Vlaanderen. Ook al zitten we met de Brusselse zweer in de Vlaamse buik. Maar als Vlaanderen economisch als sociaal een meer performant beleid wil voeren moeten wij ons meer spiegelen aan de noordelijke helft van de Europese Unie.

Zolang ik me kan herinneren worden er al aangehouden inspanningen geleverd zonder ook maar enig resultaat.
En dat zijn intussen al heel wat jaren.
Ik geloof er allang niet meer in en ik begrijp niet hoe het komt dat een nochtans verstandig mens als jij daar nog blijft in geloven.

Het is uitzichtloos en volgens mij moeten we weer op de knietjes de rozenkrans bidden.

Everytime 31 januari 2017 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8363447)
dat is mijn horror-scenario, dat ze wint. ik weet niet goed waarom jij ervan uitgaat dat ik dat wens.

Eerst afwachten of de kiezers van de andere partijen wel komen opdagen in de 2e ronde.

Een aanslag net voor de verkiezingen kan ook alles veranderen. Wees maar zeker dat IS het liefst Le Pen als president heeft, dan hebben ze een medestander om de Franse maatschappij verder te polariseren en te verdelen.

Waarom zegt u dan dat ze kan winnen? Wees objectief : ik zie helemaal niet de FN meer dan 50% in de tweede ronde halen.

Hypochonder 31 januari 2017 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 8363434)
Fillon of Macron.

U doet natuurlijk aan wishfull thinking. Eén ding is zeker: als Le Pen de volgende president wordt dan zit de EU met een enorm probleem. Ik durf er na Trump niet meer zeker van te zijn dat Le Pen niet zal winnen, zoals hier reeds aangehaald kan er in de aanloop naar de verkiezingen van alles gebeuren: één of meerdere aanslagen kan alles doen kantelen en de twijfelaars toch overhalen om op Le Pen te stemmen.

Everytime 31 januari 2017 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8363504)
U doet natuurlijk aan wishfull thinking. Eén ding is zeker: als Le Pen de volgende president wordt dan zit de EU met een enorm probleem. Ik durf er na Trump niet meer zeker van te zijn dat Le Pen niet zal winnen, zoals hier reeds aangehaald kan er in de aanloop naar de verkiezingen van alles gebeuren: één of meerdere aanslagen kan alles doen kantelen en de twijfelaars toch overhalen om op Le Pen te stemmen.

De VS zijn niet Frankrijk en het Franse kiessysteem maakt een overwinning van Le Pen bijna onmogelijk.

Eyjafjallajökull 31 januari 2017 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 8363531)
De VS zijn niet Frankrijk en het Franse kiessysteem maakt een overwinning van Le Pen bijna onmogelijk.

Zeg je nu dat het Franse kiessysteem in se ondemocratisch is ?

Everytime 31 januari 2017 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8363535)
Zeg je nu dat het Franse kiessysteem in se ondemocratisch is ?

Helemaal niet.

vlijmscherp 31 januari 2017 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 8363501)
Waarom zegt u dan dat ze kan winnen? Wees objectief : ik zie helemaal niet de FN meer dan 50% in de tweede ronde halen.

het is niet omdat ik iets niet wens, dat het niet kan gebeuren. Dat zijn 2 verschillende vragen.

Ik zie geen enkele reden waarom ze geen 50% kan halen, hoe erg het me ook zou spijten.

JBM 31 januari 2017 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 8363501)
Waarom zegt u dan dat ze kan winnen? Wees objectief : ik zie helemaal niet de FN meer dan 50% in de tweede ronde halen.

Het is wel heel erg naief om in post Brexit/Trump tijden te denken dat Le Pen geen kans maakt. Wees maar gerust dat heel wat niet-Franse spelers er alles aan zullen doen om de Franse verkiezingen te beïnvloeden om net dat resultaat te bekomen.

kelt 31 januari 2017 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gamla (Bericht 8363426)
Intelligente post.

Je hebt gelijk, maar je maakt de fout dat er blijkbaar een politieke oplossing zou zijn.
Die is er niet. Alles is vergiftigd.

HET klopt dat de Fransen hun republieksvormen een nummer geven en dat het schakelmoment van de enen naar de andere republiek een cataclysme was,niet een verkiezing. :-(

Hypochonder 31 januari 2017 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8363555)
het is niet omdat ik iets niet wens, dat het niet kan gebeuren. Dat zijn 2 verschillende vragen.

Ik zie geen enkele reden waarom ze geen 50% kan halen, hoe erg het me ook zou spijten.

Voor mensen als Everytime is zeggen dat zoiets mogelijk is al even erg als zou het werkelijk gebeuren. Als het over een eventuele splitsing van België gaat reageert hij juist hetzelfde: dat mag je niet zeggen of zelfs maar suggereren want dat past niet in zijn denkwereld.

Bad Attila 31 januari 2017 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JBM (Bericht 8363576)
Het is wel heel erg naief om in post Brexit/Trump tijden te denken dat Le Pen geen kans maakt. Wees maar gerust dat heel wat niet-Franse spelers er alles aan zullen doen om de Franse verkiezingen te beïnvloeden om net dat resultaat te bekomen.

Alles is uiteraard mogelijk, maar toch... In de regionale verkiezingen in 2015 werd Le Pen eerste met 40% van de stemmen tijdens de eerste ronde.
En toch verloor ze de tweede ronde met 42-58% ... Zij heeft dus bijna geen enkele stem bijgekregen tussen de twee rondes.

De enige scenario waar ik een mogelijkheid zie voor de overwinning van Le Pen, is de volgende: een heel hoge score van Le Pen gecombineerd met een tweede plaats van een linkse kandidaat, en waarbij rechts weigert om een Front Républicain te vormen, dit allemaal met een lage opkomst tijdens de tweede ronde.
En dan nog...

Hypochonder 31 januari 2017 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8364079)
Alles is uiteraard mogelijk, maar toch... In de regionale verkiezingen in 2015 werd Le Pen eerste met 40% van de stemmen tijdens de eerste ronde.
En toch verloor ze de tweede ronde met 42-58% ... Zij heeft dus bijna geen enkele stem bijgekregen tussen de twee rondes.

De enige scenario waar ik een mogelijkheid zie voor de overwinning van Le Pen, is de volgende: een heel hoge score van Le Pen gecombineerd met een tweede plaats van een linkse kandidaat, en waarbij rechts weigert om een Front Républicain te vormen, dit allemaal met een lage opkomst tijdens de tweede ronde.
En dan nog...

Als er in de aanloop of tijdens de verkiezingen een opeenvolging van (geënsceneerde) aanslagen door moslims zouden worden gepleegd dan zullen veel meer mensen op Le Pen stemmen, misschien wel genoeg om haar president te maken. Alles is mogelijk.

Bad Attila 31 januari 2017 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8364088)
Als er in de aanloop of tijdens de verkiezingen een opeenvolging van (geënsceneerde) aanslagen door moslims zouden worden gepleegd dan zullen veel meer mensen op Le Pen stemmen, misschien wel genoeg om haar president te maken. Alles is mogelijk.

Als, als, als...

Avec des si, on mettrait Paris en bouteille... :roll:

Hypochonder 1 februari 2017 07:51

Het ziet er blijkbaar slechter en slechter uit voor Fillon:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170131_02706057

kelt 1 februari 2017 08:16

Altijd weer opvallend hoe de pers wacht op "het beste moment" om iemand te vloeren in plaats van schandalige feiten te brengen zodra ze een "dossier" hebben.

Tevens lijkt het Franse Rekenhof, een eerder slaperige bedoening.

Ons "Penelopeke" zal wel niet de enige zijn.
Hopelijk vindt men toch enkele A4 velletjes met wat intelligente teksten van haar hand om zo haar ruime vergoeding te verantwoorden aan de Franse belastingbetaler.

vlijmscherp 1 februari 2017 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8364522)
Het ziet er blijkbaar slechter en slechter uit voor Fillon:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170131_02706057

Daar hebben ze de daad "zelfverrijking" wel tot een zeer hoog niveau gekregen.

En dan zal hij nog niet de ergste zijn.

Hypochonder 1 februari 2017 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8364532)
Altijd weer opvallend hoe de pers wacht op "het beste moment" om iemand te vloeren in plaats van schandalige feiten te brengen zodra ze een "dossier" hebben.

Tevens lijkt het Franse Rekenhof, een eerder slaperige bedoening.

Ons "Penelopeke" zal wel niet de enige zijn.
Hopelijk vindt men toch enkele A4 velletjes met wat intelligente teksten van haar hand om zo haar ruime vergoeding te verantwoorden aan de Franse belastingbetaler.

In Frankrijk is het blijkbaar een gangbare praktijk van verkozenen om hun partner aan een job te helpen. Die timing kan je niemand verwijten me dunkt, iemand die zich kandidaat stelt voor het presidentschap die moet er zelf maar voor zorgen dat hij brandschoon is. Exit Fillion zeg ik.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be