Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Rechts (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Conservatieve Revolutie! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=7724)

Guderian 23 december 2003 19:20

Conservatieve Revolutie

Voor een OPSTAND TEGEN DE MODERNE WERELD moet een denkend persoon tot het besluit komen het huidig systeem in zijn totaliteit af te keuren. Deze nationale crisis maakt een totale verandering noodzakelijk. De Europese en wereldwijd crisis kan enkel opgelost worden door een radicale politieke transformatie. Wat de wereld in zekere zin nodig heeft, is een heropleving van het verleden. Dit verleden zal "mythisch" in die zin dat het misschien niet het verleden van officiële geschiedenis is, maar wat de mythen ons van vroegere tijden vertellen. Benadrukt moet worden, dat de herziening van conventionele geschiedenis om een waar overzicht van het verleden te creëren, welke door verschillende ontwikkelingen onder de naam van “vooruitgang” vernietigd zijn. De naties van de moderne wereld worden grotendeels door politieke partijen geregeerd. Een studie van dit feit zal openbaren dat een politieke partij, per definitie, een lichaam is, dat een bepaald deel van de natie voorstelt, in plaats van het geheel van de natie. Dus hebben wij in een typische "democratie" partijen die verschillende belangen voorstellen. De particratie bevordert de deling binnen de bevolking de schade aan het Nationaal belang, het gemeenschappelijk goed en de vrijheid van de persoon.

Aan de idee van verdeling gebaseerd op klasse, godsdienst of status, dienen wij als tegendruk de idee van nationale eenheid voorop te stellen. Een eenheid gebaseerd op het tijdelijk en geestelijk welzijn van iedere burger; op het begrip dat ware eenheid een gevolg van een alles omvattende gerechtigheid is; op de erkenning van een natie als een daadwerkelijke volksgemeenschap. Een politieke partij bevordert noodzakelijk conflict en haat; deze nihilistische neigingen moeten afgekeurd worden en de promotie van samenwerking gezocht worden, liefde van familie en gemeenschap en een zin van Eer, Traditie's en gemeenschappelijkheid.

Eigenlijk kan een zeggen dat het best is dramatische sociale en politieke veranderingen te vermijden, maar de huidige toestand is door een oproep voor een nieuwe revolutie in keerzijde gegaan. Het doel is het creëren van een nieuwe maatschappij en niet proberen revolutionaire nieuwe moderne staten te creëren. Wij zijn conservatief in de zin dat wij proberen het waardevolle uit het verleden te herstellen en in die zin kan men niet geloven in een liberale democratie. Doctrines en hun uitwassen als liberalisme, individualisme, materialisme en marxisme worden afgekeurd. De opstand betekent een strijd tegen modernisme, kapitalisme, Amerikaans-zionistisch imperialisme, tegen het verval van het Westen in alle zijne uitdrukkingen: kortom, tegen globalisme en mondialisme, het project van de gelijkschakeling van mensen en continenten aan het totalitair Eenrichtingsdenken van de Amerikaans gecentreerde Nieuwe Wereld Orde. De Westerse naties moeten de heroische geest van het verloren verleden terugwinnen door radicale sociale, culturele en zedelijke transformaties. De noodzakelijke veranderingen kunnen niet door wat oplapwerk binnen het systeem of door te steunen op de instellingen eigen aan dat Systeem. Zij kunnen enkel tot een valse, make-up revolutie leiden. Deze revolutie moet in de harten en geesten van individuen beginnen, verspreid worden door bijvoorbeeld gemeenschappen in alternatieve structuren te betrekken. Zodra wij stoppen met van de oude Staat af te hangen, kan het terzijde geveegd worden. Dit betekent een nieuw type van totale cultuur in welke waarden te creëren zijn, alsook waar politiek, kunst, sociale normen en economische activiteit allen deel zijn van één enkele organische nationale gemeenschap. Dit moet veranderd worden om de maatschappij te transformeren en de waargenomen bronnen van nationale zwakheid te overwinnen. Er is amper een gezond deel van de natie waar politiek en sociaal leven het waard is om bewaard te worden.
Aangezien een verandering kan niet door Evolutieontwikkeling gemaakt is, proberen wij daarom over revolutionaire verandering te brengen. Op deze manier en in deze zin zijn wij revolutionair en verzetten ons tegen conservatisme als het ernaar streeft om de huidige staat te handhaven en ingrijpende sociale en politieke veranderingen wil vermijden. De decadentie van ons maatschappij is zulk dat wij enkel een revolutionaire beweging met zijn doel niets dan een totaal zijn kunnen en transformatie van ons maatschappij en zijne Levensdirecteur vervolledigt.
De moderne liberaal-kapitalistische maatschappij kan niet "hervormd" worden. Tussen het ziel-vernietigend materialisme van dit systeem met zijne dienstdoende vloeken van massale werkloosheid, drugsverslaving, seksuele afwijkend gedrag, en geestelijke en culturele degeneratie enerzijds en de Nieuwe Sociale Ordening anderzijds gaapt er een onoverbrugbare kloof. De crisis zal eindigen en een nieuw tijdperk zal beginnen die de mensen een zin van zich thuisvoelen, perspectieven en grootsheid geeft. Daarvoor moeten drastische maatregelen tegen de "interne" vijanden van onze natie genomen worden. Het eindresultaat van deze conservatieve revolutie zal de verschijning van een nieuwe man en nieuwe vrouw zijn. Het slechtste tijdperk, de huidige Ijzertijd, zou dan noodzakelijk door een nieuw Gouden Tijdperk gevolgd worden. Hoewel er voorlopig niet gehoopt kan worden op de dageraad van een Nieuwe Gouden Tijd, heeft iedereen nog de keuze om de demonen in zichzelf en binnen de maatschappij te bevechten om voorname personen en een belovende staat te vormen.

Dies 23 december 2003 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De particratie bevordert de deling binnen de bevolking de schade aan het Nationaal belang, het gemeenschappelijk goed en de vrijheid van de persoon.

De vrijheid van de persoon <-> het belang van de natie
Sommige mensen zijn te komisch om ernstig te nemen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De moderne liberaal-kapitalistische maatschappij

Wees blij dat u erin leeft of u zou naar alle waarschijnlijkheid deze onzin niet eens mogen neerschrijven.

PAJOT 23 december 2003 20:41

In de gemeenschap blijft men verbonden, niettegenstaande alle uiteenlopende strekkingen; terwijl ze in de maatschappij gescheiden zijn niettegenstaande alle banden. Het marxisme en het liberalisme zijn slechts modaliteiten die aan het karakter van de tijdsstructuur niets veranderen.

Zeer goede tekst!

El Cid 2 januari 2004 16:30

Ligt dat aan mij, of is een conservatieve revolutie geen contradictio in terminis?

Tenzij "conservatief" een dekmantel is voor een andere ideologie, het nationaal-solidarisme :idea:

Bruno* 13 maart 2004 18:33

Citaat:

in alle zijne uitdrukkingen
:roll: :roll: :roll:

Volksstormer 16 maart 2004 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Citaat:

in alle zijne uitdrukkingen
:roll: :roll: :roll:

Zo krijgt het kalf weer eens een gelegenheid om "iets" te zeggen... 8)

Positieve discriminatie? :roll:

Spartacus 6 april 2004 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Conservatieve Revolutie

Wat de wereld in zekere zin nodig heeft, is een heropleving van het verleden. Dit verleden zal "mythisch" in die zin dat het misschien niet het verleden van officiële geschiedenis is, maar wat de mythen ons van vroegere tijden vertellen.

...en een zin van Eer, Traditie's en gemeenschappelijkheid.

...Wij zijn conservatief in de zin dat wij proberen het waardevolle uit het verleden te herstellen en in die zin kan men niet geloven in een liberale democratie. Doctrines en hun uitwassen als liberalisme, individualisme, materialisme en marxisme worden afgekeurd. Het eindresultaat van deze conservatieve revolutie zal de verschijning van een nieuwe man en nieuwe vrouw zijn...

...Het slechtste tijdperk, de huidige Ijzertijd, zou dan noodzakelijk door een nieuw Gouden Tijdperk gevolgd worden. Hoewel er voorlopig niet gehoopt kan worden op de dageraad van een Nieuwe Gouden Tijd, heeft iedereen nog de keuze om de demonen in zichzelf en binnen de maatschappij te bevechten om voorname personen en een belovende staat te vormen...


Met betrekking tot dat mythisch verleden... Rekent u daar dan ook zaken toe die niet in de strikt 'feitelijke' zin van het woord voorgekomen zijn, maar door latere generaties wel als 'echt' beschouwd - of misschien eerder geloofd - werden? (Bijvoorbeeld voor het romeinse volk de stichting van Rome door Romulus en Remus)
Mocht dit zo zijn, is dit dan niet in tegenspraak met uw hier in een vorig leven op dit forum rondzwalpende citaat (de auteur ben ik vergeten) dat min of mer neerkwam op dit: "ik veracht de gelijkheid, net zoals ik alles veracht wat niet bestaat" Mijn insziens zou u het door u gepropageerde "mythisch" verleden dus ook moeten verachten...
Bent u met die steun aan een 'constructie', de creatie van een verleden dat eigenlijk aldus als een POSTMODERNISTISCH verhaaltje kan beschouwd worden, overigens niet gevaarlijk dicht in de buurt aan het komen van al die linkse theoretici (pas op Guderian, achter u Adorno die u wil neermeppen met een Franfurter Schüle-worst!!!) die u zo verguist?

Verder, over die Eer (ach, hoofdletters, fallussymbolen der viriele woordenschat!), zou u zich in die optiek kunnen vinden in de "scone ende wijse spreuke" 'Meine Ehre ist Treue"?

Bij het volgend puntje, die "wij", is dat pluralis majestatis, o Guderian, mijn geduchtes Heeren?
Trouwens, is het Ancien Régime, waar ik vermoed dat u met dat 'verleden' op wijst, eigenlijk wel een systeem dat de "volkseenheid en gemeenschap" ten goede komt? Volgens mij hield het Ancien Régime daar helemaal geen rekening mee... Zijn nationalisme (en de romantiek) niet essentieel stromingen voorkomend uit het liberalisme en individualisme. Maar goed, ik wil gerust knievallen maken voor één of andere franstalige adelman, die mij als zijn onderdaan meewarig edoch vanuit zijn onuitputtelijke macht genade schenkend als een stuk vuil bekijkt (maar natuurlijk nooit erg lang)... Tof verleden...

Polybius gelezen, Guderian?

IlluSionS667 23 juni 2004 11:13

We hebben inderdaad een revolutie nodig.

Maar ten eerste moet ik EL Cid gelijk geven dat u de term "conservatief" verkeerd gebruikt. De rechtse revolutionaire beweging is dan wel ultra-tradtionalistisch, maar ik zou ze allesbehalve conservatief noemen.

Ten tweede denk ik dat een samenwerking met links noodzakelijk is. Daarom ben ik voorstander van de Nationaal Anarchistische beweging ( http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=18146 ) die probeert links en rechts te verenigen in een strijd tegen "het systeem".

Phrea|K 23 juni 2004 11:58

Ik begrijp niet hoe een Rechts Geaarde Persoon (RGP), als zelfverklaarde natuurmens bij uitstek, een systeem als het kapitali$me kan afwijzen. Is dit niet de enige correcte voortrzetting vh darwinisme, op economische schaal? Is dit niet het enige zelfregulerende systeem, ver verheven boven al die wezensvreemde maatschappijmodellen die onder het mom van 'gemeenschappelijkheid' de burger zijn natuurlijke vrijheid & zijn mogelijkheid tot volledige zelfbeschikking ontnemen? 8O 8) :evil: :D

IlluSionS667 23 juni 2004 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Ik begrijp niet hoe een Rechts Geaarde Persoon (RGP), als zelfverklaarde natuurmens bij uitstek, een systeem als het kapitali$me kan afwijzen. Is dit niet de enige correcte voortrzetting vh darwinisme, op economische schaal? Is dit niet het enige zelfregulerende systeem, ver verheven boven al die wezensvreemde maatschappijmodellen die onder het mom van 'gemeenschappelijkheid' de burger zijn natuurlijke vrijheid & zijn mogelijkheid tot volledige zelfbeschikking ontnemen?

Neen. Het cooperatieve staatsgeleide systeem heeft veel meer overeenkomsten met het darwinisme. Hierin neemt elke mens een positie in, aangepast aan zijn capaciteiten en ten voordele van zijn clan (staat). Een clan (staat) bestaat uit een relatief homogene groep die dezelfde cultuur en waarden en normen nastreven en die een bloedband en taal delen. Individuele vrijheid en individuele vooruitgang zijn hierbij ondergeschikt aan colectieve vrijheid en collectieve vooruitgang. En dit is de manier waarop de natuur ook functioneert.

FDM 18 mei 2009 17:39

back to the old cvp = conservatieve revolutie ( ze zijn alvast hervallen in hun uitmuntende desinformatie)

Kallikles 19 mei 2009 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FDM (Bericht 4110317)
back to the old cvp = conservatieve revolutie ( ze zijn alvast hervallen in hun uitmuntende desinformatie)

???

Metternich 1 juni 2009 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4112060)
???

Hilarisch hé

Kallikles 2 juni 2009 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 4138154)
Hilarisch hé

Weer één die het niet begrepen had... :roll:

Hans Jozef 2 juni 2009 23:49

Deze revolutie moet in de harten en geesten van individuen beginnen, verspreid worden door bijvoorbeeld gemeenschappen in alternatieve structuren te betrekken. Zodra wij stoppen met van de oude Staat af te hangen, kan het terzijde geveegd worden. Dit betekent een nieuw type van totale cultuur in welke waarden te creëren zijn, alsook waar politiek, kunst, sociale normen en economische activiteit allen deel zijn van één enkele organische nationale gemeenschap. Dit moet veranderd worden om de maatschappij te transformeren en de waargenomen bronnen van nationale zwakheid te overwinnen. Er is amper een gezond deel van de natie waar politiek en sociaal leven het waard is om bewaard te worden.

Ik weet niet wat u onder conservatisme verstaat, maar het past allesbehalve bij deze tekst. Een van de grootste punten van het conservatisme is net dat de maatschappij in zijn geheel niet maakbaar is. Het politieke conservatisme, en niet de vaak verkeerde invulling in het dagdagelijks gebruik, staat integendeel voor het geloof dat iedere maatschappij door zijn geschiedenis is gevormd, waardoor het onzin is om radicaal en snel met deze te breken. Dat is eig zeer essentieel. Daarom is iets als een conservatieve revolutie onmogelijk.
Daarom is ook jouw voorstelling van wat er zou moeten gebeuren NIET conservatief.

Metternich 3 juni 2009 00:03

De conservatieve revolutie is niet iets dat uitgaat van een Burkesiaans conservatisme. Toen de term conservatieve revolutie voor het eerst werd gebruikt, en uiteraard ben ik erin geslaagd te vergeten door wie..., werd er ook direct aan bijgevoegd dat het een tegenstelling is, maar dat "conservatieve revolutie" gebruikt werd wegens gebrek aan beter.

Hans Jozef 4 juni 2009 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 4142209)
De conservatieve revolutie is niet iets dat uitgaat van een Burkesiaans conservatisme. Toen de term conservatieve revolutie voor het eerst werd gebruikt, en uiteraard ben ik erin geslaagd te vergeten door wie..., werd er ook direct aan bijgevoegd dat het een tegenstelling is, maar dat "conservatieve revolutie" gebruikt werd wegens gebrek aan beter.

Dus het blijft een foute woordkeuze. Die term komt bvb wel vaak voor als bij bepaalde verkiezingen conservatieve partijen een grote winst boeken. Als woordspeling kan ik dat nog aanvaarden.

Maar de term gebruiken op het beschrevene van hierboven? En er is gebrek aan een beter verwoording??? De term kan niet slechter geplaatst zijn als dit. Noem het dan Rechtse of Traditionalistische of... Revolutie. Trouwens, men maakt hier gewag van nieuwe waarden te creëren en te verspreiden. Dat lijkt mij in geen enkele betekenis van het brede conservatieve spectrum in te passen.

C uit W 4 juni 2009 14:02

Het lijkt me dat conservatisme rechts genoemd moet worden. Je kan immers niet conservatief zijn in deze postmoderne wereld in de conservatieve zin van het woord.
Het conservatisme van hierboven is dan meer een manier van leven, van zijn. Een die liefde van familie en gemeenschap en een zin van Eer, Traditie's en gemeenschappelijkheid opzoekt. Een doe-kader als het ware. Dit overstijgt de huidige indelingen van een verloren gegane maatschappij.

Hans Jozef 5 juni 2009 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 4145732)
Het lijkt me dat conservatisme rechts genoemd moet worden. Je kan immers niet conservatief zijn in deze postmoderne wereld in de conservatieve zin van het woord.
Het conservatisme van hierboven is dan meer een manier van leven, van zijn. Een die liefde van familie en gemeenschap en een zin van Eer, Traditie's en gemeenschappelijkheid opzoekt. Een doe-kader als het ware. Dit overstijgt de huidige indelingen van een verloren gegane maatschappij.

Dat in de praktijk alle conservatieve stromingen (in politiek filosofische zin) rechts zijn, daar ben ik mee akkoord.

Met het tweede deel van je antwoord niet. De term Traditionalisme is hier beter op zijn plaats. Ik vel geen oordeel over hetgeen je beschrijft, ik wil gewoon even benadrukken dat de term conservatief niet op zijn plaats is wat de eerste post betreft. Zelfs bij andere conservatieve stromingen dan het Burkeaanse past het beschrevene van de eerste post absoluut niet.
Of dat nu neoconservatisme is of het Amerikaanse christian right. Het is gewoon niet als conservatief.

Hans Jozef 5 juni 2009 00:26

Ik lijk hier misschien wel wat te zagen maar ik stoor mij persoonlijk nogal aan het totaal verkeerd gebruik van de term.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be