Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlamingen kijken weinig naar Waalse TV (https://forum.politics.be/showthread.php?t=2491)

Indobelg 24 maart 2003 09:53

Hier in Indonesie ontmoet ik soms Vlaamse toeristen. Het valt mij dan altijd op dat zij wel iedereen van de VRT en de VTM kennen, maar niet eens 1 Bekende Waal kunnen opnoemen, zoals Corinne Boulangier, Thomas Van Hamme etc..
De RTBF kan ik hier ontvangen via een schotelantenne, en ik kijk dan ook naar de RTBF. Nochtans ben ik een volbloed Vlaming uit Antwerpen.
Indien Vlamingen af en toe naar de RTBF zouden kijken, zou er misschien meer verstandhouding zijn tussen beide volkeren.
De Walen zouden natuurlijk ook meer naar Vlaamse TV moeten kijken !

Ik wil alleen maar zeggen dat beide volkeren elkaar niet kennen.

C uit W 24 maart 2003 18:24

Inderdaad, en indie belgie geen meerwaarde biedt, en 2 volkeren ongewenst samenhoud zouden we beter splitsen :)

datri 24 maart 2003 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Indobelg
Hier in Indonesie ontmoet ik soms Vlaamse toeristen. Het valt mij dan altijd op dat zij wel iedereen van de VRT en de VTM kennen, maar niet eens 1 Bekende Waal kunnen opnoemen, zoals Corinne Boulangier, Thomas Van Hamme etc..
De RTBF kan ik hier ontvangen via een schotelantenne, en ik kijk dan ook naar de RTBF. Nochtans ben ik een volbloed Vlaming uit Antwerpen.
Indien Vlamingen af en toe naar de RTBF zouden kijken, zou er misschien meer verstandhouding zijn tussen beide volkeren.
De Walen zouden natuurlijk ook meer naar Vlaamse TV moeten kijken !

Ik wil alleen maar zeggen dat beide volkeren elkaar niet kennen.

Ik ken er ook geen, en heb er geen behoefte aan.
Ik blijf erbij dat een goede verstandhouding niet realistisch is en dat we maar beter kunnen scheiden :wink:

zorroaster 24 maart 2003 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Indobelg
Hier in Indonesie ontmoet ik soms Vlaamse toeristen. Het valt mij dan altijd op dat zij wel iedereen van de VRT en de VTM kennen, maar niet eens 1 Bekende Waal kunnen opnoemen, zoals Corinne Boulangier, Thomas Van Hamme etc..
De RTBF kan ik hier ontvangen via een schotelantenne, en ik kijk dan ook naar de RTBF. Nochtans ben ik een volbloed Vlaming uit Antwerpen.
Indien Vlamingen af en toe naar de RTBF zouden kijken, zou er misschien meer verstandhouding zijn tussen beide volkeren.
De Walen zouden natuurlijk ook meer naar Vlaamse TV moeten kijken !

Ik wil alleen maar zeggen dat beide volkeren elkaar niet kennen.

Vraag de Vlaming daarentegen enkele bekende NEDERLANDSE programma's en televisiebekendheden op te noemen, en ze kennen er ongetwijfeld wel een paar. Hetzelfde geldt voor Walen en de Franse televisie.
Is het niet volkomen logisch dat volkeren met een zelfde taal véél dichter bij elkaar liggen dan volkeren met een andere taal? Daar moet niets bijkomen van "we zouden meer moeten kijken..." maar gewoon logische conclusies trekken, dat kan ook. :)

Jan van den Berghe 25 maart 2003 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Indobelg
De RTBF kan ik hier ontvangen via een schotelantenne, en ik kijk dan ook naar de RTBF. Nochtans ben ik een volbloed Vlaming uit Antwerpen.

Via de satelliet kan men ook de nieuwsprogramma's van de Nederlandse en Vlaamse omroep ontvangen op de gezamelijke zender BVN.

http://www.bvn.nl/

Zeno! 25 maart 2003 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Indobelg
Hier in Indonesie ontmoet ik soms Vlaamse toeristen. Het valt mij dan altijd op dat zij wel iedereen van de VRT en de VTM kennen, maar niet eens 1 Bekende Waal kunnen opnoemen, zoals Corinne Boulangier, Thomas Van Hamme etc..
De RTBF kan ik hier ontvangen via een schotelantenne, en ik kijk dan ook naar de RTBF. Nochtans ben ik een volbloed Vlaming uit Antwerpen.
Indien Vlamingen af en toe naar de RTBF zouden kijken, zou er misschien meer verstandhouding zijn tussen beide volkeren.
De Walen zouden natuurlijk ook meer naar Vlaamse TV moeten kijken !

Ik wil alleen maar zeggen dat beide volkeren elkaar niet kennen.

Heel simpele verklaring:

In Indonesie zal je waarschijnlijk nog niet door hebben hoe ver Vlamingen en Walen uit elkaar aan het groeien zijn. Op cultureel vlak (tv, radio, kranten, tijdschriften, theater,...) zijn er zo goed als géén raakvlakken. Vlamingen en Walen leven in hun eigen wereld.

De Waalse televisie (RTBF, RTL-TVI) wordt dan ook vaak aanzien door Vlamingen als "Franse zenders"... :roll: Buitenlands dus.

Persoonlijk vind ik de Waalse televisie erg gelijkend op de Franse zenders: weinig vernieuwend, saai en low-budget. (vooral de RTBF dan)
Als je de Vlaamse en Nederlandse tv met de Waalse tv vergelijkt dan zie je overduidelijk dat de Vlaamse en Nederlandse zenders veel verder staan.
In La Libre Belgique heeft er ooit een artikel gestaan onder de titel "20 ans en arrière", over een Vlaamse tv-maker die een bezoekje bracht aan de RTBF...

Kotsmos 25 maart 2003 13:20

Kijken Vlamingen niet naar de Waalse TV ???!!!!!!

TREK EEN MUUR OP LANGS DIE TAALGRENS! EN WEL SNEL!

LEFTeau 25 maart 2003 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Kijken Vlamingen niet naar de Waalse TV ???!!!!!!

TREK EEN MUUR OP LANGS DIE TAALGRENS! EN WEL SNEL!

ik kijk naar de franse tv, en naar bbc
geen flauw belgish gezever in onze "huiskamer", vrt kan nog kwaliteit bieden, canvas zeker, maar de vtm-familie is om van te kotsen

Pirenne 25 maart 2003 15:26

Een tijdje geleden was er op vrt een programma genaamd "De taalgrens" waarin een selectie van het rtbf-nieuws werd getoond, gepresenteerd door een Franstalige, in het Nederlands. Een goed initiatief eigenlijk, spijtig dat het afgevoerd werd.

Zeno! 25 maart 2003 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pirenne
Een tijdje geleden was er op vrt een programma genaamd "De taalgrens" waarin een selectie van het rtbf-nieuws werd getoond, gepresenteerd door een Franstalige, in het Nederlands. Een goed initiatief eigenlijk, spijtig dat het afgevoerd werd.

Klopt. Begrijp eigenlijk niet waarom de VRT dat heeft afgevoerd...

Elke zaterdag is er nochtans in het RTBF journaal een stukje over Vlaanderen: Vu de Flandre genaamd, met stukjes uit het VRT-Journaal van de afgelopen week. De RTBF selecteert wel zèlf de items. (Zoals verleden week: "De Mol"-hype weld uitgelegd aan de Walen...)

Knuppel 25 maart 2003 18:20

Ik kijk helem�*�*l geen tv.
Heb ik dan iets gemist?
Dat 'goeie' programma misschien dat ze hebben afgevoerd omdat de kijkcijfers tegenvielen en het toch niet het (politiek) beoogde doel bereikte?
Je kan zelfs een (Vlaamse en Waalse) ezel naar het buis-water leiden maar je kan hen blijkbaar niet doen drinken als zij geen dorst hebben. :P

Pirenne 25 maart 2003 19:12

Ola, wie heeft gezegd dat het een goed programma was? Het was wel een goed initiatief, maar echt kwalitiet kan je het niet noemen (een reportage over de "zee van Wallonie"; een zandvlakte dus). De reden dat het werd afgevoerd is niet te zoeken bij de kijkcijfers, maar bij het uitzenduur (zaterdags voor het middagjournaal denk ik). Ik denk wel dat Vlamingen een fatsoenlijk programma over wat er zoal leeft in Wallonië willen zien.

C uit W 25 maart 2003 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Kijken Vlamingen niet naar de Waalse TV ???!!!!!!

TREK EEN MUUR OP LANGS DIE TAALGRENS! EN WEL SNEL!

Vlamingen kijken wel soms naar de bbc : snel snel, een land vormen :roll:

Knuppel 25 maart 2003 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pirenne
Ola, wie heeft gezegd dat het een goed programma was? Het was wel een goed initiatief, maar echt kwalitiet kan je het niet noemen (een reportage over de "zee van Wallonie"; een zandvlakte dus). De reden dat het werd afgevoerd is niet te zoeken bij de kijkcijfers, maar bij het uitzenduur (zaterdags voor het middagjournaal denk ik). Ik denk wel dat Vlamingen een fatsoenlijk programma over wat er zoal leeft in Wallonië willen zien.

Zoals een Waal een 'fatsoenlijk' programma over Vlaanderen wil te zien krijgen natuurlijk. Liefst tijdens de week en na het laatavondjournaal. Kwestie van de kijkcijfers de schuld te kunnen geven als er geen kat kijkt. :lol:

Pirenne 25 maart 2003 19:49

Waarom zou een Vlaming een programma over Wallonië (en andersom) niet interessant vinden? Ik denk dat het heel wat interessanter is om te zien wat er aan de overkant van de taalgrens allemaal gebeurt, dan op de regionale zender te vernemen dat boer X een reuzeprei gekweekt heeft (echt gezien op RTV).

Patriot! 25 maart 2003 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Kijken Vlamingen niet naar de Waalse TV ???!!!!!!

TREK EEN MUUR OP LANGS DIE TAALGRENS! EN WEL SNEL!

Vlamingen kijken wel soms naar de bbc : snel snel, een land vormen :roll:

Je geeft dus toe dat splitsen om deze reden ook ridicuul is?

C uit W 25 maart 2003 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Kijken Vlamingen niet naar de Waalse TV ???!!!!!!

TREK EEN MUUR OP LANGS DIE TAALGRENS! EN WEL SNEL!

Vlamingen kijken wel soms naar de bbc : snel snel, een land vormen :roll:

Je geeft dus toe dat splitsen om deze reden ook ridicuul is?

Neen, ik zeg dat je niet te snel een land moet vormen op basis van oppervlakkigheden

Patriot! 25 maart 2003 19:54

Juist. De conclusie dat Vlaanderen, omdat Vlamingen en Walen zogezegd anders TV kijken, een land moet vormen is dus ook ridicuul.

C uit W 25 maart 2003 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
De conclusie dat Vlaanderen, omdat Vlamingen en Walen zogezegd anders TV kijken, een land moet vormen is dus ook ridicuul.

Mis, de conclusie dat vlaanderen een land moet vormen met wallonie om...... , ja om wat eigenlijk? is fout

Patriot! 25 maart 2003 20:14

U wil een reeds bestaand land, dat gewild is door de overgrote meerderheid van zijn inwoners, afbreken. U bent het dus die argumenten zal moeten geven om het af te breken.
Ik stel vast dat u er alvast een ridiculiseert. Dat doet me plezier.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be