Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Algemeen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Einde anoniem internetten in zicht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=112237)

Zoethout002 21 september 2008 17:40

Einde anoniem internetten in zicht
 
Einde anoniem internetten in zicht

In Genève werd afgelopen week bij de VN aan richtlijnen gewerkt om anoniem surfen op internet aan banden te leggen.
China’s voorstel om internetanonimiteit wereldwijd te verbieden werd gesteund door de VS en Zuid-Korea. Onder andere de Amerikaanse geheime dienst, de NSA, helpt mee om richtlijnen op te stellen.

Een commissie van de telecomorganisatie van de VN, International Telecommunication Union (ITU), werkte daarom onder leiding van een Chinees, een Amerikaan (van de NSA) en een Zuid-Koreaan aan richtlijnen waardoor altijd kan worden achterhaald van welk internetadres webverkeer afkomstig is. Daardoor is anoniem internetten niet meer mogelijk. In een gelekt document staat zelfs expliciet dat de techniek kan worden gebruikt om “dissidenten die negatief over de overheid schrijven te kunnen achterhalen”.
Deze richtlijnen zouden eraan bijdragen terrorisme op het web te bestrijden.

Volgens de telecomorganisatie van de VN is het niets bijzonders dat elke internetgebruiker te traceren is, aangezien vanaf het begin van de telefonie afgesproken was dat altijd bekend zou zijn van welk adres een gesprek afkomstig is. Voorvechters van privacy en vrijheid in de VS claimen echter dat de plannen in strijd zijn met de vrijheid van meningsuiting. Elke Amerikaan zou namelijk pamfletten mogen verspreiden zonder dat de verspreider herleidbaar is. Dit zou ook voor het internet moeten gelden, vinden zij.

Een zegsman van de ITU benadrukt dat er nog niets besloten is. Het besluit wordt naar de volgende vergadering doorgeschoven als de commissieleden er nu niet uitkomen. Als een land de richtlijn wil invoeren moet het voldoen aan nationale wetgeving.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/99392...-in-zicht.html

RodeLantaarn 28 september 2008 16:49

Het is ver gekomen. Onder het mom van "the terrorists are coming" mag/kan men hier blijkbaar zoveel mogelijk privacy ontnemen. Men verbergt zelfs niet eens dat dissidenten kunnen worden opgespoord worden! Nee, liever janken over "linkse poco's" en B-H-V. Dom dom dom

Zwitser 29 september 2008 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zoethout002 (Bericht 3703008)
In Genève werd afgelopen week bij de VN aan richtlijnen gewerkt om anoniem surfen op internet aan banden te leggen.

Gaan ze TOR verbieden? Hoe dan?

Bastaard 30 september 2008 15:51

Anoniem internetten bestaat al lang niet meer. De staat weet u altijd te vinden.

Erw 4 oktober 2008 12:53

Ik heb er weinig tegen. Waarom zou je anoniem willen blijven als je je mening wil verkondigen? Wie schaamt zich voor de eigen mening?
Het zijn eerder leugenaars en zwartmakers die anoniem willen blijven om een slecht imago te ontlopen.

Patsy Stone 4 oktober 2008 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 3724844)
Ik heb er weinig tegen. Waarom zou je anoniem willen blijven als je je mening wil verkondigen? Wie schaamt zich voor de eigen mening?
Het zijn eerder leugenaars en zwartmakers die anoniem willen blijven om een slecht imago te ontlopen.

Mogen we dan nu even jouw naam en adres weten?

Jazeker 5 oktober 2008 07:45

Ik las ooit iets van de pioniers van het internet omtrent meer controle over het internet en het was in de zin van "dan gaat het internet gewoon zichzelf heruitvinden in een versie die wel anoniem is".

Verder eens met de rake opmerking van Patsy Stone. Gek hoe een rechtse rakker het soms eens kan zijn met een linkse "Gatgarnaal" ;-)

Jazeker 5 oktober 2008 07:49

En trouwens, ik vind het niet verkeerd dat sommige veiligheidsorganisaties van de overheid kunnen meeluisteren op het internet. Maar dan wel met een aanvraag met een goed gedocumenteerd dossier tegen iemand of meerdere mensen en niet zomaar random. En die aanvraag moet gericht zijn aan een degelijke rechter of onderzoeker die los staat van het onderzoek zelf en vrij kan oordelen.

Want ook ik vind het normaal dat je bommenleggers of erger kan arresteren voor ze hun pleziertjes uitwerken.

Jazeker 5 oktober 2008 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 3724844)
Ik heb er weinig tegen. Waarom zou je anoniem willen blijven als je je mening wil verkondigen? Wie schaamt zich voor de eigen mening?
Het zijn eerder leugenaars en zwartmakers die anoniem willen blijven om een slecht imago te ontlopen.

De geheime diensten in belgique hebben laten lekken dat ze Groen! en Vlaams Belang leden in het oog houden. Geniet je van die status?

Al een geluk dat ze zo incompetent zijn dat ze geen Erdal kunnen grijpen die ontsnapt. En die mensen willen totale controle over het internet? I can has a THINK NOT about this.

lomeanor 5 oktober 2008 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 3724844)
Ik heb er weinig tegen. Waarom zou je anoniem willen blijven als je je mening wil verkondigen? Wie schaamt zich voor de eigen mening?
Het zijn eerder leugenaars en zwartmakers die anoniem willen blijven om een slecht imago te ontlopen.

In belgie kan je in de problemen komen als je er een "afwijkende" mening op nahoudt.

lomeanor 5 oktober 2008 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3725946)
Al een geluk dat ze zo incompetent zijn dat ze geen Erdal kunnen grijpen die ontsnapt. En die mensen willen totale controle over het internet? I can has a THINK NOT about this.

:rofl:

Groot gelijk!

Kim 5 oktober 2008 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bastaard (Bericht 3718467)
Anoniem internetten bestaat al lang niet meer. De staat weet u altijd te vinden.

Niet alleen de staat... denk maar eens aan gmail die perfect op maat gemaakt reclame-ads meestuurt wanneer je je e-mail opent.

Mahalingam 5 oktober 2008 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 3724844)
Ik heb er weinig tegen. Waarom zou je anoniem willen blijven als je je mening wil verkondigen? Wie schaamt zich voor de eigen mening?
Het zijn eerder leugenaars en zwartmakers die anoniem willen blijven om een slecht imago te ontlopen.

Ik ken mensen die hun mening verkondigen op niet-anonieme wijze. Zal ik een paar namen noemen? Ayaan Hirsi Ali, Theo van Gogh, Pim Fortuin, Geert Wilders, Kurt Westergaard, Salmon Rusdie, Susanne Winters, Afshin Ellian, Mina Ahadi, Arzu Toker....
Bijna allemaal hebben ze wel een fatwa aan hun broek.
Ze zijn of dood of hebben beveiliging.

lollysticky 5 oktober 2008 22:34

great... weer zo'n "leuke" maatregel.

Rudy 6 oktober 2008 00:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 3727056)
Niet alleen de staat... denk maar eens aan gmail die perfect op maat gemaakt reclame-ads meestuurt wanneer je je e-mail opent.

Juist. Maar daarom kennen ze nog niet de identiteit van de pc-gebruiker. Feit is dat google ondertussen wel over een potentieel aan IP-adressen met bijbehorend profiel beschikt waar dus misbruik van kan gemaakt worden indien deze gegevens in verkeerde handen zouden vallen.

parcifal 6 oktober 2008 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3727999)
Juist. Maar daarom kennen ze nog niet de identiteit van de pc-gebruiker. Feit is dat google ondertussen wel over een potentieel aan IP-adressen met bijbehorend profiel beschikt waar dus misbruik van kan gemaakt worden indien deze gegevens in verkeerde handen zouden vallen.

Dat is enkel zo indien je pc werkt via een statisch ip-adres.
Bij telenet bvb. krijg je een dynamisch nr. uit een pool die beschikbaar is op de DHCP-server en kan er geen link gelegd worden tussen het ip-nr en de gebruiker.

Jazeker 6 oktober 2008 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 3727056)
Niet alleen de staat... denk maar eens aan gmail die perfect op maat gemaakt reclame-ads meestuurt wanneer je je e-mail opent.

En als je gmail gebruikt, let dan even op of je bij het gewone gebruik van de google search engine niet "toevallig" nog ingelogd staat om meteen ook je zoekopdrachten te scannen.

Jazeker 6 oktober 2008 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 3728324)
Dat is enkel zo indien je pc werkt via een statisch ip-adres.
Bij telenet bvb. krijg je een dynamisch nr. uit een pool die beschikbaar is op de DHCP-server en kan er geen link gelegd worden tussen het ip-nr en de gebruiker.

Je gaat me toch niet vertellen dat een DHCP-server geen logs bijhoudt? :?

netslet 6 oktober 2008 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3725942)
Ik las ooit iets van de pioniers van het internet omtrent meer controle over het internet en het was in de zin van "dan gaat het internet gewoon zichzelf heruitvinden in een versie die wel anoniem is".

The Net interprets censorship as damage and routes around it. - John Gilmore

netslet 6 oktober 2008 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 3727056)
Niet alleen de staat... denk maar eens aan gmail die perfect op maat gemaakt reclame-ads meestuurt wanneer je je e-mail opent.

Nogal wiedes dat je mailprovider toegang heeft tot je email.

Die reclame, dat is nogal vreemd om daarover te reclameren wanneer het vrij duidelijk is dat men zich daaraan mocht verwachten wanneer men zich bij deze dienst inschreef.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be