Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Brent olie staat op dieptepunt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=227532)

De schoofzak 6 januari 2016 08:48

Brent olie staat op dieptepunt
 
Hij heeft even op 36.09 gestaan.

http://nl.investing.com/commodities/brent-oil

Ge moet al verder terug gaan dan 1-2-2006 om dat gezien te hebben.

Volgens mij komt dat omdat SA nu boos is. Die gaan alles oppompen wat ze kunnen en daarmee misschien minder cahshen dan anders, maar toch veel meer cashen dan anderen.

We kunnen er maar goed mee zijn. Behalve alternatieve energie natuurlijk.

.

Zeus 6 januari 2016 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7951061)
Hij heeft even op 36.09 gestaan.

http://nl.investing.com/commodities/brent-oil

Ge moet al verder terug gaan dan 1-2-2006 om dat gezien te hebben.

Volgens mij komt dat omdat SA nu boos is. Die gaan alles oppompen wat ze kunnen en daarmee misschien minder cahshen dan anders, maar toch veel meer cashen dan anderen.

We kunnen er maar goed mee zijn. Behalve alternatieve energie natuurlijk.

.

Bizar misschien, maar de alternatieve energiefondsen scheren hoge toppen op de financiële markten terwijl de conventionele rake klappen krijgen.

Veel pensioenfondsen hebben ook zwaar te lijden onder de huidige commoditiesmalaise.

Tavek 7 januari 2016 19:25

Ik vermoed dat door het klimaatakkoord een trein in gang is gezet van minder investeren in fossiele brandstoffen, en bestaand geld uit er uit halen, ten voordele van duurzame energie.

Zelfs doen de overheden onvoldoende, de markt zal volgens mij de richting bepalen. Kijk maar naar de electrische wagens die VW, Audi, GM, Nissan, Hyundai, etc...allemaal presteren.

hamac 7 januari 2016 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7953499)
Ik vermoed dat door het klimaatakkoord een trein in gang is gezet van minder investeren in fossiele brandstoffen, en bestaand geld uit er uit halen, ten voordele van duurzame energie.

Zelfs doen de overheden onvoldoende, de markt zal volgens mij de richting bepalen. Kijk maar naar de electrische wagens die VW, Audi, GM, Nissan, Hyundai, etc...allemaal presteren.

Ik las net ergens dat er wereldwijd meer dan 2000 nieuwe kolencentrales in de pijplijn zitten. :-)

Tavek 7 januari 2016 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 7953541)
Ik las net ergens dat er wereldwijd meer dan 2000 nieuwe kolencentrales in de pijplijn zitten. :-)

In India en China staan er inderdaad heel veel gepland.

Maar China heeft heel recent al de bouw van een aantal op de lange baan geduwd of gecancelled. Weet u wel: je kan geen hand meer voor je ogen zien in Peking....

reservespeler 7 januari 2016 20:13

Ik heb horen zeggen dat Waterschei terug opengaat.

Nr.10 7 januari 2016 21:26

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7953564)
Weet u wel: je kan geen hand meer voor je ogen zien in Peking....

En dat geldt voor iedereen, zowel de kleine ...

Nr.10 7 januari 2016 21:28

1 Bijlage(n)
... als de grote chinees.

Tavek 7 januari 2016 21:34

Allez ja, hetzelfde speelt zich nu af in Dehli.

Denk je dat de bevolking daar dat gaat blijven pikken ?

barbaraccase 8 januari 2016 08:08

As a new comer in this forum I could gain great ideas and knowledge in many subjects and titles. Here I am for collecting information for my assignment of economics. First I approached one custom essay writing service and they fail to provide exact answer for me. Here I hope I could collect valid information.

De schoofzak 11 januari 2016 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7951061)
Hij heeft even op 36.09 gestaan.

http://nl.investing.com/commodities/brent-oil


.

Hij heeft nu even geflirt richting 32.00 grens.
Dat is fenomenaal.
De Chinezen kunnen waarschijnlijk niet zoveel meer opkopen.

.

De schoofzak 15 januari 2016 20:44

Nu huppelt de Brent rond de 29 dollar.

Dat betekent heel veel verlies aan btw-inkomsten voor de staat.
Tegenover iets meer inkomsten uit accijnzen, en minder uitgaven voor de eigen verbruikte olieproducten.

De olielanden, vb. Amerika, zien meer af van die lage prijs. Het zijn gewoonweg minder dollars die ze oppompen uit de grond. Dus relatief beter voor landen als wij, omdat het concurrentienadeel van die "gratis" olie deels wegvalt.

Maar al bijeen geteld: is de staat daar nu beter van, of niet ?

.

ViveLaBelgique 15 januari 2016 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7964722)
Dat betekent heel veel verlies aan btw-inkomsten voor de staat.
Tegenover iets meer inkomsten uit accijnzen, en minder uitgaven voor de eigen verbruikte olieproducten.

Vergeet niet de extra inkomsten dankzij de petrochemie die bloeit bij een lage olieprijs.

Sukkelaar 17 januari 2016 15:48

En nu gaat IRAN ook op de markt komen wat vermoedelijk de prijs nog zal doen zakken. :-)

Tavek 17 januari 2016 19:09

Ik heb nog 4000l vrije ruimte in mijn tank.

Ik ga stockeren binnenkort. De hele tank van 5m3 vol :)

Gipsy 17 januari 2016 20:26

Grappig is dat "economisten" jaren terug toen de olie ver boven de honderd dollar per barril stond men er niet moest op rekenen dat de olie ooit nog onder de honderd zou zakken. Men zou die zever moeten opslaan en hen jaren later met de realiteit confronteren.

Volgens nog grotere onnozelaars in de jaren tachtig zou nu de laatste druppel petrolium opgebruikt zijn. Geheugen is zoals ge moet schijten. Als ge het door sast zijt ge het kwijt. Dezelfde kwibussen komen nu met andere scenario's af.

Zeus 18 januari 2016 09:15

Sommigen analisten verwachten dat WTI en Brent pas tegen 2020 terug rond de 50 zullen noteren.

Volgens mij zal het zolang niet duren. En dat om 2 redenen:

1. We bereiken stilaan de prijs dat het voor de meeste fracking- en teerzand bedrijven niet langer rendabel is
2.Kijk naar landen als Saoudi-Arabië; de productieprijs per vat ligt op 10 dollar of minder, maar voor een begrotingsevenwicht hebben ze minstens 100 dollar per vat nodig. Die landen kunnen nog even teren op hun reserves, maar uiteindelijk hebben ze geld nodig om sociale onlusten te vermijden.

Daarom mijn advies: Koop oliegiganten (Shell, BP, Exxon, Halliburton,...). Met hun dividendgeschiedenis wordt je betaald om te wachten op het onvermijdelijke.

De schoofzak 18 januari 2016 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7966296)
En nu gaat IRAN ook op de markt komen wat vermoedelijk de prijs nog zal doen zakken. :-)

Yep ! Vandaag bestendig beneden 29.

.

Zeus 18 januari 2016 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7966813)
Sommigen analisten verwachten dat WTI en Brent pas tegen 2020 terug rond de 50 zullen noteren.

Volgens mij zal het zolang niet duren. En dat om 2 redenen:

1. We bereiken stilaan de prijs dat het voor de meeste fracking- en teerzand bedrijven niet langer rendabel is
2.Kijk naar landen als Saoudi-Arabië; de productieprijs per vat ligt op 10 dollar of minder, maar voor een begrotingsevenwicht hebben ze minstens 100 dollar per vat nodig. Die landen kunnen nog even teren op hun reserves, maar uiteindelijk hebben ze geld nodig om sociale onlusten te vermijden.

Daarom mijn advies: Koop oliegiganten (Shell, BP, Exxon, Halliburton,...). Met hun dividendgeschiedenis wordt je betaald om te wachten op het onvermijdelijke.

Dju, een dt-fout :oops: "word je"

quercus 18 januari 2016 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7966877)
Yep ! Vandaag bestendig beneden 29.

Ik lees net op de website van de Tijd dat zelfs 28 dollar is gesneuveld.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be