Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Leef jij onbewust op een speelterrein voor jagers? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=225115)

henke54 3 november 2015 11:31

Leef jij onbewust op een speelterrein voor jagers?
 
Citaat:

Om ergens wettelijk met het geweer te kunnen jagen, moet een jager een jachtplan indienen waarbij hij over een jachtterrein met een aaneengesloten oppervlakte van minstens 40 hectare beschikt. Zonder toestemming en medeweten van heel wat privé eigenaars worden met de regelmaat van een klok percelen mee ingekleurd om aan die oppervlakte te geraken. Het gaat dan om tuinen en huizen maar ook om kerkhoven en zelfs volledige dorpskernen.
Citaat:

Om met het geweer te mogen jagen op wild, moeten jagers in Vlaanderen een jachtplan indienen waaruit blijkt dat ze over ten minste 40 hectare aaneengesloten bejaagbare oppervlakte beschikken. Daarbij durfden de jagers volgens Vogelbescherming Vlaanderen al eens wat te creatief omspringen met de aangegeven oppervlakte. Ze kleurden bijvoorbeeld ook kleine of grotere percelen in waarvoor ze nochtans geen toestemming om te bejagen hadden gekregen van de eigenaars. In de praktijk werden die gronden overigens niet bejaagd, maar telden ze wel mee om tot de minimale oppervlakte van 40 hectare te komen. Voortaan kan iedereen controleren of zijn gronden in een jachtplan zijn opgenomen. Is dit ten onrechte gebeurd, dan kan men die opnieuw laten uitkleuren bij de arrondissementscommissaris in de provincie. Dit kan nu ongeacht de grootte van het perceel. Tot nog toe moest dit om administratieve redenen minstens 1 hectare bedragen, maar die ondergrens vervalt. (Belga)
Citaat:

In Vlaanderen zijn heel wat privéterreinen als jachtgebied ingekleurd. Vaak zonder toestemming of medeweten van de eigenaar, én met alle risico’s van dien.
Wil jij weten of jouw tuin, bos of weiland in het jachtseizoen onder vuur ligt? Wij zoeken het graag voor je uit. Meld je hier aan en blijf straks buiten schot.

Vul hieronder het formulier in en zorg dat je tuin geen speelterrein voor jagers wordt :

http://www.schietinactie.be/

Amon_Re 3 november 2015 12:07

Wtf?

JeeBee 3 november 2015 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 7879366)
Wtf?

Wtf?

Ooit kreeg ik in MIJN weide toen ik 2 jagers interpelleerde wat ze daar kwamen doen de aanmaning mijn hond aan te lijnen omdat ik in HUN jachtgebied was, anders zouden ze hem afschieten.

henke54 3 november 2015 16:15

Citaat:

De voorbije weken en dagen is er ook op politiek vlak fel gediscussieerd over die schriftelijke toestemming. Het ging er soms hevig aan toe, ook in de Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening, Energie en Dierenwelzijn van het Vlaams Parlement waar vorige week over het ontwerp van wijziging van het Jachtdecreet werd gedebatteerd en waar gisteren werd gestemd. De ‘Hubertusvereniging Vlaanderen’ (HVV), de vereniging die naar eigen zeggen 65% van de Vlaamse jagers vertegenwoordigt, had bijzonder veel druk uitgeoefend op de politieke partijen om te voorkomen dat de schriftelijke toestemming van de eigenaar van één of meerdere percelen decretaal zou worden vastgelegd. Vogelbescherming Vlaanderen begrijpt echter niet waarom de jachtlobby tegen dergelijke transparantie is. Ze zou er goed aan doen open kaart te spelen zodat ze wat geloofwaardiger overkomt bij de publieke opinie. Maar neen, de vereniging wou koste wat het kost vermijden dat de schriftelijke toestemming decretaal zou worden vastgelegd en vond daarvoor steun bij Open Vld. Maar uiteindelijk werd het amendement van Open Vld niet weerhouden, vooral dankzij de N-VA die veel belang hecht aan het eigendomsrecht.
trage bureaucratie molen :
Citaat:

Minister, ik mis natuurlijk nog één element, en dat is de timing. Ik begrijp dat dat niet in een week of een maand of zelfs twee maanden tijd kan. Daar heb ik alle begrip voor, maar nu laat u ons wel helemaal in het ongewisse. Er is één arrondissementscommissaris die op dit ogenblik heeft aangeleverd waar u hen toe aangespoord hebt. Ik vind dat bijzonder weinig. Wat zult u doen of wat hebt u gedaan om de andere arrondissementscommissarissen aan te sporen om hetzelfde te doen?

Thomas- 3 november 2015 16:56

Het is inderdaad absurd welke privileges jagers zich allemaal durven toe eigenen. Ook wel straf dat Open VLD in deze kwestie eigendomsrecht niet belangrijk lijkt te vinden.

Enkele jaren geleden voor dit onder de aandacht kwam was het zelfs zo dat jagers illegaal jouw eigendom konden opnemen in hun jachtplan, en het was onmogelijk om je eigendom te laten uitkleuren indien het een perceel was kleiner dan één hectare.

cookie monster 4 november 2015 02:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 7879509)
Wtf?

Ooit kreeg ik in MIJN weide toen ik 2 jagers interpelleerde wat ze daar kwamen doen de aanmaning mijn hond aan te lijnen omdat ik in HUN jachtgebied was, anders zouden ze hem afschieten.

En wat heb je dan uiteindelijk gedaan ??



OFF-topic:
Ik heb ooit netten van een illegale vogelvanger bewerkt
tot ze volledig onbruikbaar waren , incluis 2 vogeltjes gered !!
Van zodra ze los waren , vlogen ze meteen weg :thumbsup:
Eentje keek nog rap dankbaar naar mij :)

Snerror 4 november 2015 06:07

Ik leef op een speelterrein voor rokkenjagers.

Sukkelaar 4 november 2015 06:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 7879769)
Het is inderdaad absurd welke privileges jagers zich allemaal durven toe eigenen. Ook wel straf dat Open VLD in deze kwestie eigendomsrecht niet belangrijk lijkt te vinden.

Enkele jaren geleden voor dit onder de aandacht kwam was het zelfs zo dat jagers illegaal jouw eigendom konden opnemen in hun jachtplan, en het was onmogelijk om je eigendom te laten uitkleuren indien het een perceel was kleiner dan één hectare.

Dat is inderdaad een onmogelijke situatie. Over deze problematiek moet dringend wettelijk werk van gemaakt worden.

JeeBee 4 november 2015 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7880206)
En wat heb je dan uiteindelijk gedaan ??



OFF-topic:
Ik heb ooit netten van een illegale vogelvanger bewerkt
tot ze volledig onbruikbaar waren , incluis 2 vogeltjes gered !!
Van zodra ze los waren , vlogen ze meteen weg :thumbsup:
Eentje keek nog rap dankbaar naar mij :)

De mannen uit mijn weide gegooid en mijn hond niet aangelijnd en heb ze niet meer terug gezien. (Als dank heb ik later al een ree in mijn weide weten grazen.)

Bleek inderdaad dat mijn weide was opgenomen om 2 kleine jachtgebiedjes te verbinden en ze zo aaneen gesloten groot genoeg te maken.

Het enige dat er ooit is geschoten is een van mijn paarden dat een hagelbolletje in de bil kreeg met een serieuze ontsteking tot gevolg.

fox 4 november 2015 09:47

Heel toevallig waren ze een paar dagen geleden aan het jagen in het bos aanpalend aan mijn woning. Ik hoorde ze fluitjes gebruiken en hoorde ook nu en dan schoten. Plots zag ik die gasten gewoon op 2 meter van mijn perceel lopen met hun geweer in hun handen. Hoe halen die het eigenlijk in hun hoofd om vlak bij mijn huis in het rond te beginnen schieten. Ik kreeg al schrik van verdwaalde kogels en zo. Misschien toch ook eens gaan kijken hoe mijn perceel staat ingekleurd want ik ben er zeker van dat dat bos achter mijn deur geen 40 ha is.

Ik ben trouwens geinteresseerd om dat bosje aan te kopen. Kan ik die gasten dan eigenlijk buitengooien als ik wil?

cookie monster 5 november 2015 02:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 7880379)
De mannen uit mijn weide gegooid en mijn hond niet aangelijnd en heb ze niet meer terug gezien. (Als dank heb ik later al een ree in mijn weide weten grazen.)

Netjes :thumbsup:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 7880379)
Bleek inderdaad dat mijn weide was opgenomen om 2 kleine jachtgebiedjes te verbinden en ze zo aaneen gesloten groot genoeg te maken.

Dat zou ik inderdaad ook niet pikken en het er niet bij laten !!
(Zou toch moeten kunnen)
Die hebben geen respekt voor iemands' eigendom !!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 7880379)
Het enige dat er ooit is geschoten is een van mijn paarden dat een hagelbolletje in de bil kreeg met een serieuze ontsteking tot gevolg.

woow , da's inderdaad laf !!!!

cookie monster 5 november 2015 02:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 7880233)
Ik leef op een speelterrein voor rokkenjagers.

Dit vind ik leuk :thumbsup: :lol:

henke54 5 november 2015 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 7879769)
Het is inderdaad absurd welke privileges jagers zich allemaal durven toe eigenen. Ook wel straf dat Open VLD in deze kwestie eigendomsrecht niet belangrijk lijkt te vinden.

Enkele jaren geleden voor dit onder de aandacht kwam was het zelfs zo dat jagers illegaal jouw eigendom konden opnemen in hun jachtplan, en het was onmogelijk om je eigendom te laten uitkleuren indien het een perceel was kleiner dan één hectare.

Citaat:

Bij het samenstellen van ons dossier kregen we onder andere een mailtje van de zelfverklaarde lokale "jachtgroep" aan één van de buurtbewoners. Om duimen en vingers van af te likken ! Natuurlijk konden we ons niet beheersen en hebben onze commentaar toegevoegd.
Citaat:

Als een burger in Nederland niet tijdig wordt bediend door zijn gemeentebestuur kan hij zijn bestuur een dwangsom opleggen (en eventueel afdwingen via de rechter).

Wat komt ons gemeentebestuur hier goed weg want Vlaanderen kent deze regeling (nog) niet. Tenzij één of andere burger in Vlaanderen eens naar de rechter stapt en een precedent schept... Voelt U ons al komen ?

Thomas- 5 november 2015 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door henke54 (Bericht 7882320)
Bij het samenstellen van ons dossier kregen we onder andere een mailtje van de zelfverklaarde lokale "jachtgroep" aan één van de buurtbewoners. Om duimen en vingers van af te likken ! Natuurlijk konden we ons niet beheersen en hebben onze commentaar toegevoegd.

Interessante Facebook pagina.

Navraag bij de provincie leert dat in Oost-Vlaanderen maar liefst 86% van het grondgebied als jachtgebied is ingekleurd.

Citaat:

De kans dat u in een jachtgebied woont is groter dan de kans dat u er niet in woont.

Oppervlakte Oost-Vlaanderen : 298.000 ha
Oppervlakte Jachtgebieden/WBE's : 266.000 ha

Maori 17 november 2015 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7880206)
En wat heb je dan uiteindelijk gedaan ??



OFF-topic:
Ik heb ooit netten van een illegale vogelvanger bewerkt
tot ze volledig onbruikbaar waren , incluis 2 vogeltjes gered !!
Van zodra ze los waren , vlogen ze meteen weg :thumbsup:
Eentje keek nog rap dankbaar naar mij :)

Zo'n verhalen lees ik graag.

Goed gedaan cookie monster!

Maori 17 november 2015 12:48

Jagers zijn psychopaten in mijn ogen.

En jagen in Vlaanderen, zo'n verstedelijkt gebied, is ronduit belachelijk.

Die handel moest verboden worden.

Tashunka 17 november 2015 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 7880379)
(Als dank heb ik later al een ree in mijn weide weten grazen.)

Een ree graast niet.

Tashunka 17 november 2015 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7880388)
Ik ben trouwens geinteresseerd om dat bosje aan te kopen. Kan ik die gasten dan eigenlijk buitengooien als ik wil?

Indien u eigenaar wordt van de grond bent u ook eigenaar van het jachtrecht. Een overeenkomst waarbij het jachtrecht wordt toegekend aan derden is steeds opzegbaar. Dus kort gezegd ja.

Tashunka 17 november 2015 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 7879769)

Enkele jaren geleden voor dit onder de aandacht kwam was het zelfs zo dat jagers illegaal jouw eigendom konden opnemen in hun jachtplan, en het was onmogelijk om je eigendom te laten uitkleuren indien het een perceel was kleiner dan één hectare.

Dat is niet correct. Het ministrieel besluit van 1994 stelde dat gebieden die omgeven waren door een jachtgebied en die kleiner waren dan een ha niet diende te worden uitgekleurd op de jachtplannen. Dit is gedaan om de zaak een beetje overzichtelijk te houden. Dit was dus allesbehalve illegaal. Het was bovendien niet zo dat men op deze stukjes mocht jagen, om te mogen jagen heeft dient men immers over de jachtrechten te beschikken.

Tashunka 17 november 2015 14:04

De verplichting tot schriftelijke toestemming bij het verstrekken van de jachtrechten zoals die was ingeschreven in het besluit van de Vlaamse regering dd. 25/04/2014 (en niet in het jachtdecreet zoals hierboven wordt gesteld) is vernietigd door de Raad Van State bij arrest van 14 juli 2015.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be