Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   NVA = Anti vlaams (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137993)

Wisord 28 april 2010 07:21

NVA = Anti vlaams
 
http://85.119.217.66/bplus.be/Docume...lzomer2008.pdf


Citaat:

De voorbije maanden werden gekenmerkt door een politieke crisis zonder voorgaande. Zelden
in de Belgische geschiedenis was de politieke en institutionele instabiliteit zo groot. De vraag is of
dit verrassend is. Wij denken van niet. Vlamingen en Walen hebben elk afzonderlijk hun eigen
vertegenwoordigers verkozen op basis van een dikwijls totaal tegengesteld programma inzake de
staatshervorming. Een aantal Vlaamse partijen zijn op de barricaden gesprongen om zoveel
mogelijk bevoegdheden te splitsen. CD&V-N-VA spande hierin de kroon. Het radicalisme van NVA
ging zelfs zo ver dat zij elke toegeving weigerden en daarmee Yves Leterme herhaaldelijk het
mes in de rug staken. De meeste Franstalige partijen van hun kant zijn naar de verkiezingen
getrokken met als voornaamste idee om zo weinig mogelijk bevoegdheden te splitsen. Initieel
weigerde vooral het CdH van Joëlle Milquet elke toegeving. Wanneer het gaat over de splitsing
van de gezondheidszorg, dan is dit begrijpelijk. Wanneer het daarentegen gaat om het toestaan
van een Vlaamse vertegenwoordiging binnen de Raad van Bestuur van de NMBS, dan heeft dit
toch onze wenkbrauwen doen fronsen. Het radicalisme aan weerszijden van de taalgrens, heeft
ervoor gezorgd dat België de voorbije maanden in zijn hemd gezet werd tegenover de ganse
internationale gemeenschap. Van ons mag de factuur van de imagocampagne van Guy
Verhofstadt over ons land gerust aan Bart De Wever en Olivier Maingain gestuurd worden.
Bezoek regelmatig onze website www.bplus.be B Flash p. 1 / 8
Belgique – België
P.P. - P.B.
Bruxelles X
BC9848
Het is zeker dat ons huidig electoraal systeem één van de voornaamste redenen is van de crisis
van de afgelopen maanden. Immers, indien de Vlamingen enkel op Vlaamse politici kunnen
stemmen en de Franstaligen enkel op Franstalige politici, wie voelt zich dan nog geroepen om het
gemeenschappelijke belang te verdedigen? Slechts weinigen waren de afgelopen maanden
gemotiveerd om als bruggenbouwer te fungeren. Je kan dat betreuren, maar echt verwonderlijk is
dit niet. Niemand heeft er namelijk iets bij te winnen. Waarom zouden de Franstalige politici
rekening houden met de verzuchtingen van de Vlamingen of omgekeerd? Zij kunnen aan de
overkant van de taalgrens toch geen stemmen halen. Het lijkt ons daarom een absolute noodzaak
voor een goed functioneren van de Belgische federatie dat het tweede pakket staatshervorming de
oprichting van een federale kieskring voor een deel van de Kamerzetels in het vooruitzicht zou
stellen. De kans op een communautaire blokkering door een al te radicale houding ten aanzien
van de andere Gemeenschap zal immers veel kleiner zijn, indien de politici zich in heel het land
ten overstaan van de kiezer moeten verantwoorden.
N-VA heeft tijdens de afgelopen maanden herhaaldelijk de oprichting van een federale kieskring
afgewezen, ook als onderdeel van een groter communautair compromis waarbij de Vlamingen
nieuwe bevoegdheden zouden binnenhalen of de splitsing van B-H-V zouden verkrijgen. Ook in
het recente parlementair debat na het eerste institutioneel akkoord binnen de Octopuswerkgroep,
wees de N-VA deze idee met klem van de hand als pasmunt voor meer Vlaamse bevoegdheden.
Vanuit hun standpunt als separatistische partij is dit begrijpelijk. Wie het einde van de Belgische
staat nastreeft, staat normaal gezien niet te springen om een hervorming door te voeren die deze
staat beter zal laten functioneren en tot een hechter geheel zal maken. Wij beschouwen deze
houding echter als fundamenteel anti-Vlaams, en wel om twee redenen.
Ten eerste zouden de Franstaligen na de oprichting van een federale kieskring verplicht zijn om
zich meer te interesseren voor datgene wat in Vlaanderen leeft. Het doorvoeren van hervormingen
die schadelijk zijn voor Vlaanderen, of die enkel gestoeld zijn op de situatie in Franstalig België,
zou bij verkiezingen ongenadig worden afgestraft. Veel separatisten verwijten de Franstaligen
momenteel enkel oog te hebben voor datgene wat in Franstalig België leeft.
Ten tweede, blokkeert de N-VA door haar halsstarrig “njet” de totstandkoming van een globaal
institutioneel akkoord waar veel Vlaamse partijen vragende partij voor zijn. Ook veel gewone
Vlamingen zien nieuwe Vlaamse bevoegdheden wel zitten, terwijl zij absoluut geen separatisten
zijn. Een partij als N-VA die, in ruil voor deze nieuwe bevoegdheden, elke versterking van de
federatie afwijst, geeft de Franstaligen het gedroomde excuus om niet akkoord te gaan met een
verdere staatshervorming tegen deze zomer. Wat is dit anders dan een fundamenteel anti-
Vlaamse houding?
Het argument dat de oprichting van een federale kieskring zou betekenen dat je B-H-V feitelijk
uitbreidt over gans België kan niet overtuigen. We zijn het erover eens dat B-H-V een overblijfsel
is van de vroegere, unitaire staat dat best zo snel mogelijk verdwijnt. Het is een situatie die een
onevenwicht creëert: Franstalige partijen kunnen bij de federale en de Europese verkiezingen
stemmen ronselen in een heel deel van Vlaanderen, terwijl de Vlaamse partijen dat omgekeerd
niet kunnen in Wallonië. In een federale kieskring, zou dit onevenwicht niet bestaan. Daarom
vinden we het perfect verdedigbaar om B-H-V te splitsen en tegelijk een federale kieskring op te
richten.
Zal een federale kieskring tot verfransing leiden? Helemaal niet. Wij vinden dat als Franstalige
partijen in Vlaanderen campagne willen voeren, zij dat in het Nederlands moeten doen net zoals
de Vlaamse partijen in Franstalig België campagne moeten voeren in het Frans.
Ook de kritiek dat een federale kieskring niet kan omdat de Vlamingen en de Franstaligen elkaar
niet meer zouden kennen, is makkelijk te doorprikken. Men keert de zaken om. Het oprichten van
een federale kieskring moet er immers voor zorgen dat Vlaamse en Franstalige politici zich meer
betrokken zouden voelen bij datgene wat leeft in de andere Gemeenschap.
Bezoek regelmatig onze website www.bplus.be B Flash p. 2 / 8
De opheffing van België is om tal van redenen niet meer dan politieke sciencefiction. Wie
hervormingen afwijst die België beter kunnen laten functioneren, zoals een federale kieskring,
bewijst de burger daar dan ook geen enkele dienst mee. Integendeel, partijen die dit afwijzen als
onderdeel van een compromis, dragen een zware verantwoordelijkheid
.

vlijmscherp 28 april 2010 07:27

en wat is jouw mening?

Wisord 28 april 2010 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4718103)
en wat is jouw mening?



België behoort tot de kleinste landjes van Europa, en is het land met wellicht de meeste regeringen. Die regeringen kosten ons - de belastingsbetaler - handenvol geld, terwijl ze gewoon kunnen afgeschaft worden en herleid tot één regering voor gans België!

Dat zou het de Belgische burger niet alleen goedkoper maken, maar ook de BHV-problematiek meteen oplossen. Wij Belgen worden momenteel gediscrimineerd op basis van taal, waardoor een Nederlandstalige Belg niet kan stemmen op een Franstalige politieker en omgekeerd. De enige oplossing is een NATIONALE KIESKRING, waarbij elke Belg kan stemmen op elke Belgische partij, ongeacht in welke taal. Lokale aangelegenheden kunnen dan door een provinciale kieskring worden opgelost.

Op deze manier kunnen we de totaal overbodige "Gewesten" afschaffen, zodat ze ons niet langer handenvol geld kosten, en lokale bevoegdheden terug overdragen naar de provincies, zoals dit logischerwijze het geval zou moeten zijn, met dan één regering voor het ganse land

Renesse 28 april 2010 07:42

Wisord houdt niet van de N-VA en aangezien die antivlaams is in zijn ogen, neem ik aan dat hij erg Vlaamsgezind is.

Anders is het precies alsof Roger Vangheluwe gaat preken tegen kindermisbruik... Of... Dutroux die bewaker is van de goede zeden :twisted:

Wisord 28 april 2010 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4718121)
Wisord houdt niet van de N-VA en aangezien die antivlaams is in zijn ogen, neem ik aan dat hij erg Vlaamsgezind is.

Anders is het precies alsof Roger Vangheluwe gaat preken tegen kindermisbruik... Of... Dutroux die bewaker is van de goede zeden :twisted:



Knap geschreven .... nu ben ik echt wel op mijn tenen getrapt .... mss kan je de tekst eens lezen en daar een argument over geven ipv te beginnen zeveren. Geen zin ga dan naar sesamstraat kijken ...


Steben 28 april 2010 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4718130)
Knap geschreven .... nu ben ik echt wel op mijn tenen getrapt .... mss kan je de tekst eens lezen en daar een argument over geven ipv te beginnen zeveren. Geen zin ga dan naar sesamstraat kijken ...


Uw reactie is sprekend hoor.
We kunnen hier ook uren elkaar sesamfiguren noemen.
We kunnen indien zo het dus gewoon zelf niet beter dan de professionelen.

Zwartengeel 28 april 2010 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4718120)
België behoort tot de kleinste landjes van Europa, en is het land met wellicht de meeste regeringen. Die regeringen kosten ons - de belastingsbetaler - handenvol geld, terwijl ze gewoon kunnen afgeschaft worden en herleid tot één regering voor gans België!

Dat zou het de Belgische burger niet alleen goedkoper maken, maar ook de BHV-problematiek meteen oplossen. Wij Belgen worden momenteel gediscrimineerd op basis van taal, waardoor een Nederlandstalige Belg niet kan stemmen op een Franstalige politieker en omgekeerd. De enige oplossing is een NATIONALE KIESKRING, waarbij elke Belg kan stemmen op elke Belgische partij, ongeacht in welke taal. Lokale aangelegenheden kunnen dan door een provinciale kieskring worden opgelost.

Op deze manier kunnen we de totaal overbodige "Gewesten" afschaffen, zodat ze ons niet langer handenvol geld kosten, en lokale bevoegdheden terug overdragen naar de provincies, zoals dit logischerwijze het geval zou moeten zijn, met dan één regering voor het ganse land

De Franstaligen moeten niets hebben van jouw unitaire België. De talrijke deelregeringen die België heeft zijn zelfs juist de reden dat België vandaag de dag nog altijd bestaat.

Steben 28 april 2010 08:08

tussen haakjes: nationale kieskring...
hehehehe

Franstaligen willen dat niet, uiteraard.
Of ga je een nationale kieskring combineren met een quota voor minimum aantal franstalige parlementsleden? :lol:
Zo flagrant antidemocratisch mag het nu ook weer niet overkomen naar het buitenland he?

jogo 28 april 2010 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4718153)
tussen haakjes: nationale kieskring...
hehehehe

Franstaligen willen dat niet, uiteraard.
Of ga je een nationale kieskring combineren met een quota voor minimum aantal franstalige parlementsleden? :lol:
Zo flagrant antidemocratisch mag het nu ook weer niet overkomen naar het buitenland he?

daar zijt gij erg gevoelig aan he

Steben 28 april 2010 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4718162)
daar zijt gij erg gevoelig aan he

aan wat eigenlijk?

Het feit dat Franstaligen iets niet willen is de beknopte geschiedenis van ons land. Dus ja, ik vind dat "sneu" (heerlijk woord).

Scherven A. Mok 28 april 2010 08:27

België moet worden veranderd in Brussel. Volledig tweetalig. (Alle Franstaligen die dat niet willen kunnen verhuizen naar Frankrijk, alle Nederlandstaligen naar Nederland) We hebben geen regeringen meer nodig. Enkel nog een burgemeester en een schepencollege en wat districtsraden. Er zijn straks al meer steden met meer inwoners dan België dan er landen zijn groter dan België. En grote stukken van ons landje zijn toch al verstedelijkt. De rest wordt parking of park.
Welkom in de 21ste eeuw.

Ernst Niessen 28 april 2010 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4718120)
België behoort tot de kleinste landjes van Europa, en is het land met wellicht de meeste regeringen. Die regeringen kosten ons - de belastingsbetaler - handenvol geld, terwijl ze gewoon kunnen afgeschaft worden en herleid tot één regering voor gans België!

Dat zou het de Belgische burger niet alleen goedkoper maken, maar ook de BHV-problematiek meteen oplossen. Wij Belgen worden momenteel gediscrimineerd op basis van taal, waardoor een Nederlandstalige Belg niet kan stemmen op een Franstalige politieker en omgekeerd. De enige oplossing is een NATIONALE KIESKRING, waarbij elke Belg kan stemmen op elke Belgische partij, ongeacht in welke taal. Lokale aangelegenheden kunnen dan door een provinciale kieskring worden opgelost.

Op deze manier kunnen we de totaal overbodige "Gewesten" afschaffen, zodat ze ons niet langer handenvol geld kosten, en lokale bevoegdheden terug overdragen naar de provincies, zoals dit logischerwijze het geval zou moeten zijn, met dan één regering voor het ganse land

De federalisering was een tussenstap naar de afschaffing van het Belgische systeem. Dat heeft inderdaad meer dan bloed, zweet, tranen en geld gekost de afgelopen 180 jaar. Het is nu welletjes geweest met deze schandelijke balkanisering van onze gouden delta; opdelen, uithuilen en confederaal opnieuw beginnen. Mogelijkheden genoeg in de Nederlanden.

De schoofzak 28 april 2010 08:31

De nva mag dan misschien anti-Vlaams zijn, de internet-polls van het ogenblik spreken wel voor zich.

12220 stemmen op de standaard-site. (en ge moet geregistreerd zijn om te stemmen, ikzelf ben geabonneerd, dus weet ik het niet presies, maar ik geloof wel dat je een geldig e-mail-adres moet opgeven.

Lees je het goed: 12.220 stemmen (twelf duusd twie ongderd twentig)

53.72% van die stemmen, kiest voor de NVA.

Lees je het goed: meer dan de helft !!

Steben 28 april 2010 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4718183)
België moet worden veranderd in Brussel. Volledig tweetalig. (Alle Franstaligen die dat niet willen kunnen verhuizen naar Frankrijk, alle Nederlandstaligen naar Nederland) We hebben geen regeringen meer nodig. Enkel nog een burgemeester en een schepencollege en wat districtsraden. Er zijn straks al meer steden met meer inwoners dan België dan er landen zijn groter dan België. En grote stukken van ons landje zijn toch al verstedelijkt. De rest wordt parking of park.
Welkom in de 21ste eeuw.

Make it happen!

Steben 28 april 2010 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4718189)
De nva mag dan misschien anti-Vlaams zijn, de internet-polls van het ogenblik spreken wel voor zich.

12220 stemmen op de standaard-site. (en ge moet geregistreerd zijn om te stemmen, ikzelf ben geabonneerd, dus weet ik het niet presies, maar ik geloof wel dat je een geldig e-mail-adres moet opgeven.

Lees je het goed: 12.220 stemmen (twelf duusd twie ongderd twentig)

53.72% van die stemmen, kiest voor de NVA.

Lees je het goed: meer dan de helft !!

Toch normaal!
Volgens mij beginnen zelfs belgicisten belgië beu te worden.

Ernst Niessen 28 april 2010 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4718183)
België moet worden veranderd in Brussel. Volledig tweetalig. (Alle Franstaligen die dat niet willen kunnen verhuizen naar Frankrijk, alle Nederlandstaligen naar Nederland) We hebben geen regeringen meer nodig. Enkel nog een burgemeester en een schepencollege en wat districtsraden. Er zijn straks al meer steden met meer inwoners dan België dan er landen zijn groter dan België. En grote stukken van ons landje zijn toch al verstedelijkt. De rest wordt parking of park.
Welkom in de 21ste eeuw.

Smeed de Randstad Holland en de Vlaamse Ruit samen tot het economische hart van de EU met Rotterdam en Antwerpen als één door uitgebreide infrastructuur (wegen, spoorlijnen, oliepijpleidingen) aaneengesloten havengebied.

Welkom in de 21ste eeuw, de Tweede Gouden Eeuw in de Nederlanden. ;-)

Scherven A. Mok 28 april 2010 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4718184)
De federalisering was een tussenstap naar de afschaffing van het Belgische systeem. Dat heeft inderdaad meer dan bloed, zweet, tranen en geld gekost de afgelopen 180 jaar. Het is nu welletjes geweest met deze schandelijke balkanisering van onze gouden delta; opdelen, uithuilen en confederaal opnieuw beginnen. Mogelijkheden genoeg in de Nederlanden.

Ik heb de laatste tijd veel contact met Nederlanders en Walen en voel me veel beter Walen. Met Nederlanders heb ik amper iets gemeen. Blijkbaar is mijn Frans zelfs beter dan mijn Nederlands want ik heb minder problemen om me verstaanbaar te maken bij de Waalse collega's dan tussen de Nederlanders in mijn vrije tijd. En mijn Frans is echt niet goed.

fox 28 april 2010 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4718193)
Toch normaal!
Volgens mij beginnen zelfs belgicisten belgië beu te worden.

Het is natuurlijk wel zo dat de gemiddelde Standaardlezer net iets intelligenter is dan de gemiddelde Vlaming (een bron heb ik daar niet voor, maar dat is gewoon een kwestie van gezond verstand).

Steben 28 april 2010 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4718207)
Het is natuurlijk wel zo dat de gemiddelde Standaardlezer net iets intelligenter is dan de gemiddelde Vlaming (een bron heb ik daar niet voor, maar dat is gewoon een kwestie van gezond verstand).

En wat met de poll in HLN dan? :lol:

Zwartengeel 28 april 2010 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4718207)
Het is natuurlijk wel zo dat de gemiddelde Standaardlezer net iets intelligenter is dan de gemiddelde Vlaming (een bron heb ik daar niet voor, maar dat is gewoon een kwestie van gezond verstand).

Hoezo, ik dacht dat het lezerspubliek van De Standaard enkel nog bestond uit overtuigde Belgicisten sedert ze die AVV-VVK van hun voorpagina verwijderd hadden? 8O


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be