Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Geloven we nog in democratie? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271996)

looneytoon1975 28 april 2024 17:30

Geloven we nog in democratie?
 
Geloven we nog in democratie? Plain and simple!

Knuppel 28 april 2024 18:21

Een land dat op de 36ste plaats staat in de lijst van democratische landen is geen democratie. België is nooit een democratie geweest, en zal er ook nooit een worden.
Als Vivaldi iets bewezen heeft, dan is het dat in België geen democratie mogelijk is.

Dan heb ik het niet alleen over de uitsluiting van de twee grootste Vlaamse partijen.

Vivaldi vertegenwoordigt niet eens de helft van de Vlaamse meerderheid.

Vivaldi heeft ministers die niet eens aan de verkiezingen deelnamen.

quercus 28 april 2024 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 (Bericht 10347433)
Geloven we nog in democratie? Plain and simple!

De Belgische democratie is zwak en gebrekkig. Maar sommige politici zijn dusdanig eigengereid en met zichzelf ingenomen dat ze zich volstrekt niet schamen de democratie te ondermijnen. Bijvoorbeeld met draken zoals de schutkring, wat ze dan als goede “Noord-Belgen” liever “Cordon Sanitaire” noemen. Ze zijn wat dat betreft een unicum in Europa. Maar hun narcisme is dusdanig groot dat ze zich zelfs niet kunnen voorstellen zich daaromtrent eens kritisch te bevragen.

Knuppel 28 april 2024 19:34

België is géén democratie, maar een particratie.

Max van Dietschland 28 april 2024 20:18

Neen, we geloven niet meer in "democratische" systeem van vandaag. Het wordt tijd voor iets anders.

Xenophon 28 april 2024 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 (Bericht 10347433)
Geloven we nog in democratie? Plain and simple!

We zien wel wanneer we democratie krijgen.

djimi 28 april 2024 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 10347527)
Neen, we geloven niet meer in "democratische" systeem van vandaag. Het wordt tijd voor iets anders.


Mummies uit de mottenballen?

:?

jogo 28 april 2024 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 10347458)
Een land dat op de 36ste plaats staat in de lijst van democratische landen is geen democratie. België is nooit een democratie geweest, en zal er ook nooit een worden.
Als Vivaldi iets bewezen heeft, dan is het dat in België geen democratie mogelijk is.

Dan heb ik het niet alleen over de uitsluiting van de twee grootste Vlaamse partijen.

Vivaldi vertegenwoordigt niet eens de helft van de Vlaamse meerderheid.

Vivaldi heeft ministers die niet eens aan de verkiezingen deelnamen.

In ondemocratische landen heeft de grootte van partijen helemaal geen waarde.

fox 28 april 2024 21:10

Als je als kiezer de laatste 20 jaar amper 4 jaar door een meerderheid in de regering wordt vertegenwoordigd dan kan je wel stellen dat er iets schort aan het democratische systeem in dit land.

Dadeemelee 28 april 2024 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10347557)
Als je als kiezer de laatste 20 jaar amper 4 jaar door een meerderheid in de regering wordt vertegenwoordigd dan kan je wel stellen dat er iets schort aan het democratische systeem in dit land.

De extreemrechtsen hebben een alternatieve grondwet gefantaseerd!

fox 28 april 2024 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10347562)
De extreemrechtsen hebben een alternatieve grondwet gefantaseerd!

Over wie hebt u het? Het lijkt erop dat u het verkeerde bericht hebt gequote

dalibor 28 april 2024 21:30

't Is ammel al afgesproken in Davos!!

Dadeemelee 28 april 2024 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10347564)
Over wie hebt u het? Het lijkt erop dat u het verkeerde bericht hebt gequote

Je zou van de separatisten/Vlaams Nationalisten (Blokkers rekenen zich ook tot die groep) verwachten dat ze weten waarover ze spreken.

Maar neen.
Ze hebben geen flauw benul wat er in de Grondwet staat, wat de federale en regionale bevoegdheden zijn en zelfs de Taalwetgeving kennen ze niet.
Probeer daar maar eens serieus mee te discussiëren. :-(

fox 28 april 2024 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10347566)
Je zou van de separatisten/Vlaams Nationalisten (Blokkers rekenen zich ook tot die groep) verwachten dat ze weten waarover ze spreken.

Maar neen.
Ze hebben geen flauw benul wat er in de Grondwet staat, wat de federale en regionale bevoegdheden zijn en zelfs de Taalwetgeving kennen ze niet.
Probeer daar maar eens serieus mee te discussiëren. :-(

Dat kan allemaal.wel zijn, maar wat heeft dat met mijn bericht te maken? Ik stel louter een democratisch deficit vast. Vlamingen worden in de laatste 20 jaar amper in meerderheid vertegenwoordigd in de federale regering en dat terwijl we niet eens een federale kieskring kennen in dit land.

Maar misschien snap je het verschil niet tussen wettelijk geregeld en democratisch deficit. Dat kan ook, maar dan stel ik voor dat je daar eerst eens over nadenkt. Afgesproken?

Dadeemelee 28 april 2024 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10347567)
Dat kan allemaal.wel zijn, maar wat heeft dat met mijn bericht te maken? Ik stel louter een democratisch deficit vast. Vlamingen worden in de laatste 20 jaar amper in meerderheid vertegenwoordigd in de federale regering en dat terwijl we niet eens een federale kieskring kennen in dit land.


1. Dat is onjuist.

2. Jij zit hier te verkondigen dat peilingen zouden moeten recht van verkiezing krijgen.
Wat is dat voor onzin?

3. Zelfs in de peilingen heeft de federale nog een meerderheid, de Vlaamse regering niet.

Citaat:


Maar misschien snap je het verschil niet tussen wettelijk geregeld en democratisch deficit. Dat kan ook, maar dan stel ik voor dat je daar eerst eens over nadenkt. Afgesproken?
Nu ga jij mij eens uitleggen waarom onze democratische wetten ondergeschikt zijn aan uw gefantaseerd begrip ‘democratisch deficit’.
Afgesproken?

E. Gidius 28 april 2024 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10347568)
Nu ga jij mij eens uitleggen waarom onze democratische wetten ondergeschikt zijn aan uw gefantaseerd begrip ‘democratisch deficit’.

Vermits België volgens de democratie-index nauwelijks een democratisch land te noemen is (nog achter Uruguay, Mauritius, Costa Rica en Botswana), zijn die wetten niet zo democratisch als jij ze hier voorstelt. Daarom menen velen in dit land al enkele decennia dat België een ernstig democratisch deficit heeft.

Citaat:

Afgesproken?
Voila!

Dadeemelee 28 april 2024 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10347576)



Voila!

Nogmaals, waar vind ik de ‘democratische deficietwet van fox’ terug in onze wetgeving.

Dadeemelee 28 april 2024 22:49

En bij uitbreiding: als VB straks een meerderheid haalt zal dat volgens mijn gefantaseerde democatisch deficit wet ondemocratisch zijn.

:silly:

Kijk, ik kan ook onnozele zaken zeggen. ;-)

fox 28 april 2024 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10347577)
Nogmaals, waar vind ik de ‘democratische deficietwet van fox’ terug in onze wetgeving.

Leer eens het verschil tussen wetgeving en democratisch deficit en probeer dan nog eens.

De Vlaamse kiezer is de laatste 2 decennia amper in meerderheid vertegenwoordigd in de federale regering. Daar zit hem het deficit. Dat dit deficit geinstitutionaliseerd is, is compleet irrelevant maat het heeft er alle schijn van dat je zelfs dat niet lijkt te begrijpen. Of is het van niet willen?

fox 28 april 2024 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10347578)
En bij uitbreiding: als VB straks een meerderheid haalt zal dat volgens mijn gefantaseerde democatisch deficit wet ondemocratisch zijn.

:silly:

Kijk, ik kan ook onnozele zaken zeggen. ;-)

Over dat laatste zijn we het eens. En het eerste toont aan dat je hoogstwaarschijnlijk niet begrijpt dat wetgeving en democratie geen synoniemen zijn van elkaar. Het zijn 2 andere concepten. Leer ze misschien eens


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be