Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   Wie wordt de nieuwe federale eerste minister? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91133)

Firestone 12 juni 2007 09:40

Wie wordt de nieuwe federale eerste minister?
 
Politiek gaat uiteraard om inhoud, maatschappijvisie, idealen, "de mensen", enz ...

Postjes zijn bijzaak, zowel voor de heren en dames politici als voor ons, waarnemers van het politiek gebeuren.

Toch eens een peiling naar de volgende federale eerste minister.

In de veronderstelling dat we een rooms-blauwe regering krijgen, wie wordt dan de premier?

Mogelijkheden, met mogelijke reden:

Yves Leterme: CD&V is de grootste partij.
Didier Reynders: De MR is de grootste partij uit de grootste politieke familie.
Guy Verhofstadt: De liberale familie is de grootste, en de eerste minister komt best uit de grootste taalgroep.
Joëlle Milquet: Ik ben niet creatief genoeg om hier een reden voor te verzinnen, maar er zal wel ergens iets te vinden zijn.

Pluche 12 juni 2007 09:44

Normaal gezien wordt het Leterme.

La Chunga 12 juni 2007 09:45

Louis Michel.

Brusseleir 12 juni 2007 09:48

Ik denk Leterme, na onderhandeling over afgezwakte communautaire eisen met de MR.

Jaani_Dushman 12 juni 2007 09:49

Als Leterme slim is, schuift hij een partijlid door naar de het Lambermont.

C uit W 12 juni 2007 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2723511)
Als Leterme slim is, schuift hij een partijlid door naar de het Lambermont.

Zou ik ook het liefst zien, maar ik vrees ervoor.

Geertje 12 juni 2007 09:55

Moeilijke vraag.

Leterme lijkt de favoriet.

Maar Reynders of Louis Michel zie ik ook wel zitten. Verhofstadt mag van mij terug premier zijn als hij zoals in vorige regeringen al zijn eisen laat vallen en alles slaafs doet voor de coalitiepartners om toch maar premier te zijn. :-)

Milquet is uitgesloten. Veel te veel aristocratisch, dus houdt ze helemaal niet van Vlaanderen. Persoonlijk vind ik haar de minst sympathieke politica van franstalige België.

Herr Flick 12 juni 2007 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2723500)
Normaal gezien wordt het Leterme.


Als hij slim is geeft hij het aan Reynders, ...

laat die hem dan maar kapotrijden, en vraag als tegenprestatie, de splitsing van BHV,...

`t viske zal wel bijten ,...

Blackwidow 12 juni 2007 10:45

Voor Vlaanderen (en splitsing van aantal bevoegdheden) moet er een Waalse premier komen.

Jaani_Dushman 12 juni 2007 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2723632)
Als hij slim is geeft hij het aan Reynders,...

Gebruik NOOIT de woorden "Reynders" en "slim" in één zin. Dat vloekt met elkaar.
Heeft hij zijn 800 miljoen euro al teruggevonden?

barteke 12 juni 2007 10:59

je vergeet di rupo :)
Btw, verhofstad heeft zich al teruggetrokken, het zal dan met somers moeten zijn.
Ik hoop ook dat het leterme is of anders een dwaze waal zoals reynders die de vlamingen hun ogen kan opentrekken.

Turkje 12 juni 2007 11:03

't is moeilijk te voorspellen. Mijn top-3, in die volgorde:

Yves Leterme
Louis Michel
Didier Reynders

Geertje 12 juni 2007 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barteke (Bericht 2723679)
je vergeet di rupo :)
Btw, verhofstad heeft zich al teruggetrokken, het zal dan met somers moeten zijn.
Ik hoop ook dat het leterme is of anders een dwaze waal zoals reynders die de vlamingen hun ogen kan opentrekken.

... of Vandelanotte of zelfs Freya. ;-)

*Niels* 12 juni 2007 11:11

Ik denk dat dit gemakkelijk is zeker wie de premier wordt?

Tantist 12 juni 2007 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door *Niels* (Bericht 2723734)
Ik denk dat dit gemakkelijk is zeker wie de premier wordt?


We zullen zien.

Ik hoop op een Waal Louis Michel, ik denk Leterme en ik wens echt dat het niemand zou worden.

lombas 12 juni 2007 11:26

Ik weet niet goed op wie te stemmen. Voor de verkiezingen dacht ik Verhofstadt, omdat dat Leterme en Vande Lanotte goed zou uitkomen, maar nu neig ik meer naar een Franse liberaal.

Of toch Leterme. Maar die is 46 en heeft nog minstens twee verkiezingen om een grote slag te slaan. Gaat die aan het hoofd willen staan van een regering die best wel eens een puinhoop kan worden?

Kim 12 juni 2007 11:30

Ik hoop Reynders maar denk Leterme...

Den Duisteren Duikboot 12 juni 2007 11:31

De vraag is natuurlijk ook hoe geloofwaardig een Vlaams-nationalist als Leterme is aan het hoofd van België. Naar mijn smaak zijn dat onverzoenbare posities. Hij zal er ook verzwakt uit komen. De prijs aan de Franstaligen, die Leterme niet lusten, zal hoog zijn. Maar als hij geen premier wordt, wat wordt hij dan wél? Een simpel ministerke in de federale regering? Dan had hij net zo goed in Vlaanderen kunnen blijven (geen weg terug echter).

Reynders heeft m.i. niet de kwaliteiten en het gezag om het land te leiden. Michel heeft die wel, maar ik weet niet of hij de baan fysiek nog aankan.

De VLD is in prinipe niet aan zet, al heeft ze wel valabele kandidaat-premiers met Verhofstadt, De Wael en - mijn favoriet - De Gucht.

Het CDH maakt geen schijn van kans en heeft er ook weinig baat bij als kleine partij.

Zou Herman van Rompuy (Nonkel van Wauwel) dan toch zijn natte droom waarmaken?

AdrianHealey 12 juni 2007 11:35

Vandelanotte, leider van een roomsblauwe regering!

Den Duisteren Duikboot 12 juni 2007 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2723825)
Vandelanotte, leider van een roomsblauwe regering!

Misschien moet prins Filip premier worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be