Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Geschiedenis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=173)
-   -   Oorlogen en veldslagen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89717)

nubian 19 mei 2007 19:59

Oorlogen en veldslagen
 
" Geschiedenis bestaat voor het grootste deel uit de ellenden, over de wereld gebracht door trots, eerzucht, hebzucht, wraak, genotzucht, opstandigheid, huichelarij, fanatisme en alle andere mogelijke tomeloze begeerten. "

Is geschiedenis grotendeels gevormd door Oorlogen en veldslagen? De welke hebben volgens u de loop van de geschiedenis veranderd?

Vorenus 19 mei 2007 20:04

één belangerijke veldslag was de Slag bij Poitiers op 12 juli 732. Indien de Moslims hier hadden gewonnen dan was Europa islamitisch geworden.

Metternich 19 mei 2007 20:26

De geschiedenis wordt in mijn ogen grotendeels gevormd door een serie van socio-economische en politieke drijfveren. Oorlogen en veldslagen zijn daar slechts een uiting van.

Graaf van Vlaanderen 19 mei 2007 20:37

verovering van Amerika en de nasleep daarvan;-)

Praetorian 20 mei 2007 01:00

De nederlaag van Karel V en 30jarige oorlog met de Vrede van Westfalen als gevolg. Dit maakte definitief de weg vrij voor burgerlijke krachten om het kapitalistisch accumulatieproces te beginnen.

lombas 20 mei 2007 02:12

Enkele van mijn favorieten:

- Spaanse Onafhankelijkheidsoorlog. Einde Napoleon en begin van de afbrokkeling van de "wereldrijken".

- Siciliaanse expeditie. Ondergang van Athene, Sparte en Thebe. Alexander de Grote.

C uit W 20 mei 2007 10:36

De val van Antwerpen :(

lombas 20 mei 2007 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2672288)
De val van Antwerpen :(

Dat vind ik nu een overschat iets. Veel belangrijker was de toestand in Frankrijk, waardoor Farnese weerhouden werd nog noordelijker op te rukken.

In zekere zin heeft Nederland zijn bestaan daar aan te danken, want het had niet veel gescheeld. De val van Antwerpen kon men al in 1582 bij de val van Lier voorspellen.

C uit W 20 mei 2007 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2672384)
Dat vind ik nu een overschat iets. Veel belangrijker was de toestand in Frankrijk, waardoor Farnese weerhouden werd nog noordelijker op te rukken.

In zekere zin heeft Nederland zijn bestaan daar aan te danken, want het had niet veel gescheeld. De val van Antwerpen kon men al in 1582 bij de val van Lier voorspellen.

Ik kies gewoon dat punt wegens symbolisch voor de scheuring der nederlanden.
Als dat niet gebeurd was, dan was de geschiedenis veel mooier geweest.

lombas 20 mei 2007 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2672509)
Als dat niet gebeurd was, dan was de geschiedenis veel mooier geweest.

Daar geef ik je zonder meer gelijk.

evilbu 20 mei 2007 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2672509)
Ik kies gewoon dat punt wegens symbolisch voor de scheuring der nederlanden.
Als dat niet gebeurd was, dan was de geschiedenis veel mooier geweest.

Inderdaad, de val van zo een belangrijke stad (en de leegloop!) is symbool voor de trieste toekomst van Vlaanderen. Maar zoals Lombas zegt : het was wel te voorspellen.
Maar er zijn ook oorlogen/veldslagen die ene onverwachte uitslag hadden met zware gevolgen. Ik denk bijvoorbeeld aan Hannibal die niet rechtstreeks naar Rome trok, maar eerst naar het zuiden van Italië, wat hem de overwinning gekost heeft.8O

En de Guldensporenslag uiteraard.;-)

HAMC 20 mei 2007 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2672559)

En de Guldensporenslag uiteraard.;-)

Inderdaad, dat had in de eerste post moeten staan.

Boadicea 20 mei 2007 17:20

Bwa, het zijn altijd de overwinnaars die de geschiedenis schrijven en ze maken hun overwonnen vijanden altijd 10 keer slechter dan ze waren, om zichzelf de hemel in te prijzen en hun eigen gruwel te verantwoorden.

Dycore 21 mei 2007 11:27

Gempei war in Japan
Van Genghis Khan tot Kublai Khan
Nelson and the Battle of Trafalgar
Rommel

Dycore 21 mei 2007 15:44

Maar mijn absolute favoriet: de slag bij Thermopylae door Leonidas. Of hoe een handjevol dapperen de geschiedenis grondig bepaalt heeft.

lombas 23 mei 2007 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2675137)
Maar mijn absolute favoriet: de slag bij Thermopylae door Leonidas. Of hoe een handjevol dapperen de geschiedenis grondig bepaalt heeft.

7000 man noem ik geen "handjevol".

;-)

Dycore 24 mei 2007 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2679022)
7000 man noem ik geen "handjevol".

;-)

Het waren er vierduizend. Maar de Spartanen waren met 300 hoplieten. Zij hebben de beslissende rol gespeeld. Xerxes daarentegen was met zo'n 3 miljoen man. Hij verloor...

largo_w 24 mei 2007 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2681367)
Het waren er vierduizend. Maar de Spartanen waren met 300 hoplieten. Zij hebben de beslissende rol gespeeld. Xerxes daarentegen was met zo'n 3 miljoen man. Hij verloor...

3 000 000 das veel :-P
hij verloor?

anyway wat heeft deze veldslag verandert aan de geschiedenis?

ik zou normandië zeggen eigenlijk en de ardennen en zo... De rest heeft volgens mij niet zo veel impact gehad op de evolutie naar een wereld zoals wij ze nu kennen...

Dycore 24 mei 2007 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 2681531)
3 000 000 das veel :-P
hij verloor?

anyway wat heeft deze veldslag verandert aan de geschiedenis?

ik zou normandië zeggen eigenlijk en de ardennen en zo... De rest heeft volgens mij niet zo veel impact gehad op de evolutie naar een wereld zoals wij ze nu kennen...

Wat veranderd aan de geschiedenis? Het heeft Griekenland gered van de Perzen. Griekenland is de bakermat van onze beschaving.

C uit W 24 mei 2007 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2681367)
Het waren er vierduizend. Maar de Spartanen waren met 300 hoplieten. Zij hebben de beslissende rol gespeeld. Xerxes daarentegen was met zo'n 3 miljoen man. Hij verloor...

Komkom; die schatting van herodotus is ook wel 'een beetje' propaganda he. Beetje zoals de begroting van VRHFSTDT wat opgesmukt ;)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be