Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Waarom beschermen de katholieken een figuur als Michèle Martin? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175717)

eno2 28 augustus 2012 20:53

Waarom beschermen de katholieken een figuur als Michèle Martin?
 
Is het omdat de katholieken de meest beestachtige misdadigers vergiffenis schenken wanneer die maar berouw betonen? Heeft Michèle Martin berouw betoond?

Is dat een gunstig of een ongewenst kenmerk van de katholieke godsdienst?
In mijn ogen is deze gang van zaken verwerpelijk.

En terzijde: bij dergelijke lakse strafuitvoeringen valt justitie niet meer te betrouwen.

Jan van den Berghe 28 augustus 2012 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6302899)
Is het omdat de katholieken de meest beestachtige misdadigers vergiffenis schenken wanneer die maar berouw betonen? Heeft Michèle Martin berouw betoond?

Is dat een gunstig of een ongewenst kenmerk van de katholieke godsdienst?
In mijn ogen is deze gang van zaken verwerpelijk.

Wat is er verwerpelijk aan het opnemen van een berouwvolle zondaar? Ooit iets daarover gelezen in het evangelie en hoe Jezus uiteenlopende zondaars hun zonden vergaf?

SDX 28 augustus 2012 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6302996)
Wat is er verwerpelijk aan het opnemen van een berouwvolle zondaar? Ooit iets daarover gelezen in het evangelie en hoe Jezus uiteenlopende zondaars hun zonden vergaf?

Zullen we dat eens aan de ouders van die kindjes vragen?

Travis66 28 augustus 2012 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6302899)
Is het omdat de katholieken de meest beestachtige misdadigers vergiffenis schenken wanneer die maar berouw betonen? Heeft Michèle Martin berouw betoond?

Is dat een gunstig of een ongewenst kenmerk van de katholieke godsdienst?
In mijn ogen is deze gang van zaken verwerpelijk.

En terzijde: bij dergelijke lakse strafuitvoeringen valt justitie niet meer te betrouwen.

Volgens mij doen ze het omdat ze goede mensen willen zijn. En heel hun overtuiging zegt dat ze vergevensgezind en helpend moeten zijn om goede mensen te kunnen zijn.
Ze zijn dus consequent tot in het extreme.

Dat is een gunstig kenmerk.

Op zich is de wet Lejeune een goed instrument tot reintegratie. Er zullen wel mensen van profiteren die het niet verdienen. Maar het afschaffen ervan zou een hoop "te redden" mensen, verloren kunnen maken voor de maatschappij.
En dan leg je je neer bij de eerste categorie. Je vernietigt geen goed mechanisme op basis van anecdotische uitzonderingen.

Jan van den Berghe 28 augustus 2012 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 6303002)
Zullen we dat eens aan de ouders van die kindjes vragen?

Wat mag dan wel het probleem zijn? Nu wordt ze vervroegd vrijgelaten, maar stel dat ze haar volledig straf uitgezeten zou hebben. En dat ze dan onderdak had gevraagd in het klooster. Wat dan? Komt u dan ook af met "de ouders van de kindjes"?

Zucht 28 augustus 2012 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6302996)
Wat is er verwerpelijk aan het opnemen van een berouwvolle zondaar? Ooit iets daarover gelezen in het evangelie en hoe Jezus uiteenlopende zondaars hun zonden vergaf?

Heeft ze dan al berouw betoond ?

SDX 28 augustus 2012 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6303018)
Wat mag dan wel het probleem zijn? Nu wordt ze vervroegd vrijgelaten, maar stel dat ze haar volledig straf uitgezeten zou hebben. En dat ze dan onderdak had gevraagd in het klooster. Wat dan? Komt u dan ook af met "de ouders van de kindjes"?

Van mij had ze nooit vrijgekomen!

Jan van den Berghe 28 augustus 2012 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 6303022)
Heeft ze dan al berouw betoond ?

Dat moet u de zusters vragen die ingegaan zijn op haar vraag.

SDX 28 augustus 2012 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 6303022)
Heeft ze dan al berouw betoond ?

Ja?
Wou ik ook graag weten...en dan nog...

Jan van den Berghe 28 augustus 2012 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 6303027)
Van mij had ze nooit vrijgekomen!

Dat is een heel andere discussie, nl. over de strafmaat. Dit gaat hier over de vraag hoe men moet omgaan met misdadigers die na hun gevangenisstraf vrijkomen en ogenschijnlijk getoond hebben dat ze diep berouw hebben over hun misstappen.

eno2 28 augustus 2012 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6302996)
Wat is er verwerpelijk aan het opnemen van een berouwvolle zondaar? Ooit iets daarover gelezen in het evangelie en hoe Jezus uiteenlopende zondaars hun zonden vergaf?

Ik heb een vraag gesteld

Jan van den Berghe 28 augustus 2012 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6303037)
Ik heb een vraag gesteld

Er staat ook een antwoord.

SDX 28 augustus 2012 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6303034)
Dat is een heel andere discussie, nl. over de strafmaat. Dit gaat hier over de vraag hoe men moet omgaan met misdadigers die na hun gevangenisstraf vrijkomen en ogenschijnlijk getoond hebben dat ze diep berouw hebben over hun misstappen.

Ogenschijnlijk?

Hoe dan, op welke manier?

eno2 28 augustus 2012 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6303013)
Volgens mij doen ze het omdat ze goede mensen willen zijn. En heel hun overtuiging zegt dat ze vergevensgezind en helpend moeten zijn om goede mensen te kunnen zijn.
Ze zijn dus consequent tot in het extreme.

Dat is een gunstig kenmerk.

Op zich is de wet Lejeune een goed instrument tot reintegratie. Er zullen wel mensen van profiteren die het niet verdienen. Maar het afschaffen ervan zou een hoop "te redden" mensen, verloren kunnen maken voor de maatschappij.
En dan leg je je neer bij de eerste categorie. Je vernietigt geen goed mechanisme op basis van anecdotische uitzonderingen.

Totale flauwe kul.
Het (helpen) gijzelen + ombrengen van mensen, laat staan kinderen, daar moet de doodstraf op staan. Dat die niet uitgevoerd wordt, begrijp ik, maar ze moet niet vervangen worden door 15 jaar effectief. Dat is veel te goedkoop.

eno2 28 augustus 2012 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6303041)
Er staat ook een antwoord.

Neen

Citaat:

Dat moet u de zusters vragen die ingegaan zijn op haar vraag.
Is dat je antwoord? Dat je ´t niet weet?

manta 28 augustus 2012 21:42

De meesten worden gewoon vrijgelaten, zonder boe of ba, mss is het zo slecht nog niet dat ze achter de hoge muren van een klooster zit. Altijd beter dan ergens midden in 't stad zonder dat iemand er erg in heeft...

Jan van den Berghe 28 augustus 2012 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 6303042)
Ogenschijnlijk?

Hoe dan, op welke manier?

Uw vraag wijst er al op dat u eigenlijk niet gelooft in eerlijk berouw van misdadigers.

Nietwaar?

Jan van den Berghe 28 augustus 2012 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6303051)
Neen

Koop een goede leesbril.

Zucht 28 augustus 2012 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6303031)
Dat moet u de zusters vragen die ingegaan zijn op haar vraag.

Voor mij zou de maatstaf zijn : toont ze berouw tov de slachtoffers en nabestaanden. Toont ze publiek berouw over haar daden. Niet : is ze berouwvol tegenover een besloten kloostergemeenschap.

eno2 28 augustus 2012 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6303062)
Koop een goede leesbril.

Lees mijn edit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be