Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Groei verkochte E-auto's in BE minder dan EU-gemiddelde (https://forum.politics.be/showthread.php?t=238601)

Micele 4 mei 2017 10:14

Groei verkochte E-auto's in BE minder dan EU-gemiddelde
 
Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170504_02865279

Het aantal verkochte elektrische wagens in België is in de eerste drie maanden van het jaar met meer dan een derde (34,9 procent) gegroeid, tot 788. Dat blijkt uit cijfers van de Europese autofederatie ACEA.

In heel de Europese Unie werden in het eerste kwartaal 24.592 elektrische wagens verkocht: een stijging met 49 procent.

De verkoop in ons land van plug-in hybrides steeg het eerste kwartaal met 49,2 procent tot 2.275 voertuigen.
Ondanks BE een van de kleinste landen is qua verplaatsingen.
De mentaliteit van een paar maal eens verder reizen dan onze grote zakdoek is wslk doorslaggevend, vele nemen dan een plug-in hybride voor de schijn te redden, maar die zijn quasi nu al evenduur als de E-wagens van vandaag, en zeker die de volgende jaren gaan komen, deze met +350 km rijbereik.

Dat ziet men ook aan het aandeel van Tesla die altijd verre afstanden gemakkelijk aankan en kan teren op talrijke snelladers onderweg.

Tesla heeft namelijk 361* wagens verkocht op dezelfde 3 maand, of 361/788 = 46 % en dat voor een wagen die minstens 83k kost in aankoop. Het gros zal wel 100k kosten.
Bron Febiac: http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Belgium
Belgium March YTD
1- 4.: zware hybrides van Mercedes, Volvo en vooral BMW, 2 modellen..
5. Tesla S : 201
6. Nissan Leaf: 196
7-9. Hybrides... BMW Porsche Audi
10. BMW i3* : 168 *-29 Bev + 36 Rex
11. Tesla X : 160
[...]
17. Renault Zoe: 71

Source: FEBIAC

De gemiddelde Belg zal dus blijven wachten op wagens met ~60 kWh accupack. :mrgreen:

Tavek 4 mei 2017 10:31

Als electrische wagens zoals de Model S 20k duurder blijven hier dan in bvb Duitsland, ja, dan blijven we achterlopen.

In Noorwegen kost een Opel Ampera-e netto 33k euro. Hier gaat dat los over de 40k gaan. En dan spreken we nog niet over incentives.

Het lijkt mij er op dat Tesla de Belgische ondernemer als melkkoe gebruikt om geld te verdienen.

dpg 4 mei 2017 10:41

In Duitsland werden in april 2017 290.697 nieuwe voertuigen ingeschreven, waarvan 1413 wagens met een electrische aandrijving.


Toch spreken ze van een verkoop van een +133,9 procent tegenover de vorige maand, en ja ze hebben daar ook premies voor electrische wagens naast andere voordelen.

Tavek 4 mei 2017 10:44

dpg,

er is ook gewoon een probleem van aanbod. Je hebt ofwel erg dure autos die lange afstanden kunnen (Tesla) ofwel relatief dure kleine wagens die enkel korte afstanden kunnen. Er is geen kat die 40k+ betaalt voor een BMW i3 die maar 120 km kan....

Model 3 is daar het antwoord op, echter, vrees ik dat die wagen exclusief VS gaat blijven voor een hele tijd: er is daar een grote vraag, de incentives zijn daar hoog, en ze hebben die idiote zaken zoals btw en importtaxen niet. En 35k is de gemiddelde wagenprijs voor de VS, in EU zal die nog wat lager liggen.

dpg 4 mei 2017 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8442689)
Als electrische wagens zoals de Model S 20k duurder blijven hier dan in bvb Duitsland, ja, dan blijven we achterlopen.

In Noorwegen kost een Opel Ampera-e netto 33k euro. Hier gaat dat los over de 40k gaan. En dan spreken we nog niet over incentives.

Het lijkt mij er op dat Tesla de Belgische ondernemer als melkkoe gebruikt om geld te verdienen.


Het toont aan dat de electrische wagen voor Jan met de pet nog een verre toekomst is.

De ondernemers lachen met de Belgische politiekers gezien deze hen een mooi geschenk deed op kosten van alweer Jan met de pet die met zijn fossiele brandstof deze geschenkjes blijft betalen.

Tavek 4 mei 2017 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8442698)
Het toont aan dat de electrische wagen voor Jan met de pet nog een verre toekomst is.

De ondernemers lachen met de Belgische politiekers gezien deze hen een mooi geschenk deed op kosten van alweer Jan met de pet die met zijn fossiele brandstof deze geschenkjes blijft betalen.

Ik ga hier eens met u akkoord. Men vraagt voor een model S 20k meer in BE dan in Duitsland...omdat met de aftrekbaarheid, VAA, inschrijving, enz...een Model S van 90k nog steeds een pak goedkoper is dan een luxe ICE wagen...voor hun.

Voor een particulier is dit zo goed als onbetaalbaar, en...wie gaat in BE een Tesla kopen die net over de grens 20k goedkoper is ? Dat doe je toch niet.

dpg 4 mei 2017 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8442697)
dpg,

er is ook gewoon een probleem van aanbod. Je hebt ofwel erg dure autos die lange afstanden kunnen (Tesla) ofwel relatief dure kleine wagens die enkel korte afstanden kunnen. Er is geen kat die 40k+ betaalt voor een BMW i3 die maar 120 km kan....

Model 3 is daar het antwoord op, echter, vrees ik dat die wagen exclusief VS gaat blijven voor een hele tijd: er is daar een grote vraag, de incentives zijn daar hoog, en ze hebben die idiote zaken zoals btw en importtaxen niet. En 35k is de gemiddelde wagenprijs voor de VS, in EU zal die nog wat lager liggen.


Eindelijk het licht gezien ?

En denk je nu echt dat daar de eerste 5 jaar veel verbetering (aanbod en prijs ) in zal komen ?

Er ook al bij stil gestaan dat ongeveer 1 op 4 wagens in Duitsland geen eigen parkeerplaats of garage hebben ?

Ook dat speelt mee in de beslissing om nu nog geen electrische wagen te kopen.

Micele 4 mei 2017 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8442689)
Als electrische wagens zoals de Model S 20k duurder blijven hier dan in bvb Duitsland, ja, dan blijven we achterlopen.

Dat heb je niet helemaal begrepen, Tesla maakt speciaal enkel voor D, om de Duitse wet van de 4000 € premie te omzeilen die enkel voor E-wagens netto basisprijs 60k geldt, een Superspaarmodel van de Tesla S, quasi een uitgekleed model, de truk is dat het uitgeklede in een optie verpakt wordt die de koper dan separaat sowieso bijneemt, het staat dus separaat op de rekening als optie. Die Duitse premiewet houdt namelijk geen rekening met de optielijst op de factuur. Dus als de basisprijs factuur minder dan 60k bedraagt zonder Mwst- zonder de optielijst op de factuur- dan kan de koper van de 4000€ premie genieten. Indien duurder dan 60k nooit.
Hier uitgelegd op een Duitse site: http://teslamag.de/news/model-s60-ne...eis-euro-10466
En toen de S 60 niet meer bestond deden ze dezelfde truk met de S 75
http://teslamag.de/news/online-konfi...is-model-13532

In andere landen is dat niet echt nodig zo een spaarmodel op factuur aan te bieden, omdat daar ook een dure Tesla van een kleine premie kan genieten.

Citaat:

In Noorwegen kost een Opel Ampera-e netto 33k euro. Hier gaat dat los over de 40k gaan. En dan spreken we nog niet over incentives.

Het lijkt mij er op dat Tesla de Belgische ondernemer als melkkoe gebruikt om geld te verdienen.
Europa heeft nood aan 60kWh -wagens, dan loopt het echt los.
Maar de klassieke constructeurs geraken nooit aan genoeg grote batterijen, enkel Tesla op zeer korte termijn.
Indien de gemiddelde Tesla-wagen al 85-90kWh in een wagen verpakt, daar kunnen de klassieke constructeurs bijna 3 wagens a 30 kWh van maken..

Tavek 4 mei 2017 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8442711)
Eindelijk het licht gezien ?

En denk je nu echt dat daar de eerste 5 jaar veel verbetering (aanbod en prijs ) in zal komen ?

Er ook al bij stil gestaan dat ongeveer 1 op 4 wagens in Duitsland geen eigen parkeerplaats of garage hebben ?

Ook dat speelt mee in de beslissing om nu nog geen electrische wagen te kopen.

Ik denk dat in de komende 5 jaar VW, Renault, Nissan, Hyundai enz...met competetieve wagens op de markt gaan komen.

VW heeft al aangegeven dat hun VW ID geprijsd gaat worden als een uigeruste golf en de ruimte hebben van een passat. Lijkt me heel wat billijker dan 40+ mini bmw's.

Tesla wordt pas competetief in Europa als ze hier produceren. Punt.

Micele 4 mei 2017 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8442717)

Tesla wordt pas competetief in Europa als ze hier produceren. Punt.

Einde dit jaar maakt Tesla of beter Musk bekend waar dé Gigafactory in Europa gaat komen. Ook de andere 2 Gigafactorys in wslk "Azië"... India en zeker China.

https://electrek.co/2017/05/01/tesla...s-4-more-year/

De auto en carrosserie is eerder simpel, de rest niet zo, flessehals blijft het aantal grote accupacks met een zeer goede prijs-kwaliteit. Aandrijflijn wordt ook in de Gigafactorys gebouwd.

Lees mijn post 8 ook nog.

dpg 4 mei 2017 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8442717)
Ik denk dat in de komende 5 jaar VW, Renault, Nissan, Hyundai enz...met competetieve wagens op de markt gaan komen.

VW heeft al aangegeven dat hun VW ID geprijsd gaat worden als een uigeruste golf en de ruimte hebben van een passat. Lijkt me heel wat billijker dan 40+ mini bmw's.

Tesla wordt pas competetief in Europa als ze hier produceren. Punt.

Het is nog steeds koffiedik kijken.
Tegen de tijd dat mijn wagen versleten is zal ik ze evalueren en anders is het weer een diesel tot aan mijn pensioen.

Bedoelde trouwens dat maar 1 op 4 een eigen garage of standplaats heeft, 3 op 4 heeft geen eigen garage of standplaats, die zijn dus aangewezen op openbare laadplaatsen, ook dat speelt mee in de beslissingen.

Tavek 4 mei 2017 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8442747)
Het is nog steeds koffiedik kijken.
Tegen de tijd dat mijn wagen versleten is zal ik ze evalueren en anders is het weer een diesel tot aan mijn pensioen.

Bedoelde trouwens dat maar 1 op 4 een eigen garage of standplaats heeft, 3 op 4 heeft geen eigen garage of standplaats, die zijn dus aangewezen op openbare laadplaatsen, ook dat speelt mee in de beslissingen.

In de steden in VLaanderen ga je datzelfde zien.

Ik ga akkoord met u op een heel aantal vlakken hoor, alleen om een of andere reden uitvergroten we steeds de meningsverschillen.

Ikzelf ben echt aan het wachten met de aankoop van een wagen tot er een deftige, betaalbare e-wagen op de markt komt. Mijn hoop is gevestigd op de Nissan Leaf 60 kWh die er in september zou moeten komen.

Tavek 4 mei 2017 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8442731)
Einde dit jaar maakt Tesla of beter Musk bekend waar dé Gigafactory in Europa gaat komen. Ook de andere 2 Gigafactorys in wslk "Azië"... India en zeker China.

https://electrek.co/2017/05/01/tesla...s-4-more-year/

De auto en carrosserie is eerder simpel, de rest niet zo, flessehals blijft het aantal grote accupacks met een zeer goede prijs-kwaliteit. Aandrijflijn wordt ook in de Gigafactorys gebouwd.

Lees mijn post 8 ook nog.

Ik begrijp waarom men de wagen als basisprijs zo goedkoop zet in de VS. Bedankt voor de uitleg.

Wat ik minder goed begrijp is waar Musk het geld vandaan gaat halen om die gigafactories neer te zetten.

Apple zal zich misschien moeten inkopen ?

Micele 4 mei 2017 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8442693)
In Duitsland werden in april 2017 290.697 nieuwe voertuigen ingeschreven, waarvan 1413 wagens met een electrische aandrijving.


Toch spreken ze van een verkoop van een +133,9 procent tegenover de vorige maand, en ja ze hebben daar ook premies voor electrische wagens naast andere voordelen.

Zeer zwak, maar wslk typisch D.

In Frankrijk werden er in maart alleen al 1980 Renault ZOE verkocht, dankzij het groter accupack. En dit voor één automodel.

Citaat:

http://ev-sales.blogspot.be/search/label/France
FRANCE March 2016
Zoe ZE40 pulls the market to record levels

The main reason for the positive numbers is the massive success of the 40 kWh version of the Renault Zoe, selling 1.980 units, a new deliveries record for a single model in the French market, leaving the remaining competition in the dust.
Ook in D troefde de ZOE de BMW i3 af in maart... zelfs incl Rex-versies.
Citaat:

http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Germany

Looking at March Best Selling models, all three(!) top models hitting record sales, with the #1 Renault Zoe reaching 587 units, the Tesla Model S delivering 457 new copies and the Audi A3 e-Tron registering 446 units.
Below these three, we find the BMW i3 (398* units),...
De audi e-tron is de beste hybride op de derde plaats.
Bij de BMW I3 moet je nog al de range extenders beschouwen als hybrides:
* - 263 Bev + 135 Rex dus maar 263 Bev.

Micele 4 mei 2017 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8442747)
Bedoelde trouwens dat maar 1 op 4 een eigen garage of standplaats heeft, 3 op 4 heeft geen eigen garage of standplaats, die zijn dus aangewezen op openbare laadplaatsen, ook dat speelt mee in de beslissingen.

Natuurlijk speelt dat mee.
Maar er zijn steden die al een tijdje het vb geven, ze kunnen ook niet anders:

Een nieuwe parkeergarage met meer dan 100 laadplaatsen... en geen kleintjes maar wel tot 22 kW laadpunten, wel zogenoemde flexchargers die desnoods ook maar tot 3,6 kW afgeven, bvb als iedereen daar quasi tegelijk 's nachts oplaadt, dit tegen navenante tarieven. De bewoners laden dan bvb 's nachts gratis aan 3,6 kW. Wil men sneller laden moet men betalen.

Citaat:

https://cleantechnica.com/2017/03/09...-points-opens/

~Half Of New Car Sales In Oslo (Norway) In January Were EVs, Garage With 100+ Charging Points Opens
March 9th, 2017

directe link: http://elbil.no/apnet-norges-storste-ladegarasje/

This news comes to us via a recent report by Norway’s Elbil.no concerning the opening of a new electric vehicle charging station in Oslo … which includes more than 100 charging points.

The new charging location is reportedly the city’s “largest and most advanced charging garage.” Does anyone know of another location with so many charging points?

Here’s more on the subject: “The facility consists of two fast chargers up to 50 kW charging power and 100 flex chargers that provide up to 22 kW charging power. At night, residents of the area park and charge for free (at 3.6 kW). During the daytime, the regular parking fee applies and the opportunity to choose faster charging comes at a fee.” Clearly, businesses and consumers in Oslo have experience in this field, and the above system does seem like the most logical balance.

“The charging garage is a collaboration between Oslo and several private operators. Fortum Charge & Drive charging stations are the charging solution used in the facility, with smart power connected to its own battery bank.”

Oslo’s city councilor for environment and transport, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), commented: “For Oslo, this part of a long-term effort to get more people to opt for zero-emission vehicles. We need to rethink and expand. The City of Oslo will go ahead and make it easier for the city’s growing number of electric vehicles. We will expand the supply of charging garages for EVs only, charging in municipal car parks, fast chargers, and semi-fast chargers. Not least, we will help make it easier to charge at home in cooperatives and condominiums through increased cooperation with the EV Association, Zero, Obos, and Hafslund.”

Good news for those in the city, especially when considering that a majority of Oslo’s residents seem to live in apartment buildings and thus don’t have access to home garages where they can charge overnight.

With EV adoption so high already, one has to wonder how much market share electric cars will take once the Tesla Model 3 (and Model Y) are on the market.
Uiteraard is Oslo en sowieso Noorwegen quasi verplicht zoveel laadpunten aan te bieden, want de verkoop van de E-wagens blijft stijgen, zeker als de kanonnen nog gaan komen vanaf 2018. De #Ampera e rijdt daar trouwens al... toch om te testen...4000 zijn er besteld maar de eerste Ampera e zullen pas vanaf eind mei 2017 geleverd worden...
Noorwegen als allereerste land in Europa. Prijs 320.000 NOK of €34.575 ik neem aan een full option versie, aan de foto's ook te zien.


Het is nu al wringen en vechten voor een vrije openbare laadpaal in de stad:
Citaat:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/e...lo/a/23915037/
Kamp om ladestasjonene i Oslo
Test en details Opel Ampera e:
Citaat:

# http://elbil.no/test-av-opel-ampera-...orsteinntrykk/

Rundt 4.000 nordmenn har forhåndsbestilt bilen, og de første vil få sine biler i slutten av mai.

– Det har overgått forventningene. Selv om jeg vanligvis er veldig optimistisk, sa Jessen, som foreløpig ikke vet hvor mange biler som kommer til Norge innen vi skriver 2018. Den som bestiller bil nå, får den imidlertid neppe overlevert før neste høst.

Og det er ingen tvil om at rekkevidden er en av de avgjørende faktorene, som også PR-sjef Stein Pettersen var inne på.

Tavek 4 mei 2017 21:01

Audi gaat de e-tron SUV ook in pre order zetten in Noorwegen.

BTW vrije autos...wat een paradijs :)

Micele 4 mei 2017 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8442783)
Ik begrijp waarom men de wagen als basisprijs zo goedkoop zet in de VS. Bedankt voor de uitleg.

Wat ik minder goed begrijp is waar Musk het geld vandaan gaat halen om die gigafactories neer te zetten.

Apple zal zich misschien moeten inkopen ?

De landen zelf zullen het geld moeten investeren (toch een groot deel), Tesla zorgt voor de knowhow... ik gis maar. :mrgreen:

Musk heeft ook enkele US-staten tegen mekaar uitgespeeld en 10.000 jobs beloofd met de 1e Gigafactory (die nu 1/3 af is), jobs is ook geld voor de ontwikkeling van de streek.

De Gouverneur van Nevada sprak in 2014 van 100 miljard$ extra verdeelt over de volgende 20 jaar dat terugvloeit naar de streek....

Musk was toen tevreden met een subsidie van $ 1,25 miljard verdeelt over 20 jaar. Ook omdat de lithium-mijnen in de buurt lagen en alles gemakkelijk kon geregeld worden zonder pottekijkers e.d.
Musk kon meer krijgen in een andere Staat, maar blijkbaar was het daar niet ideaal.
Bron: http://www.handelsblatt.com/unterneh.../10658300.html

Ook Panasonic investeerde eerst $ 1,6 miljard , verhoogde later naar $3,9 miljard# in Gigafactory, de rest zullen zeker wat bankleningen en de beursgang zijn, en wslk nog wat uit de zak van Musk. Gigafactory alleen zal uiteindelijk $5 mrd kosten.

Citaat:

https://electrek.co/2016/07/29/tesla...odel-3-demand/

Following its earnings today, the Japanese electronics giant announced it would raise up to 400 billion yen ($3.86 billion) in corporate bonds, and confirmed that most of the money to be used as strategic investments will go to Tesla’s Gigafactory in the near term.

Earlier this year, Panasonic confirmed that it plans to invest $1.6 billion in the Gigafactory, but a company official also said that encouraged by the demand for the Model 3, they are ready to move up their investment schedule if asked by Tesla.

Tavek 4 mei 2017 21:33

Als em slim is gaat em voor een JV met VW ofzo.

Hij levert een gigafactory die deels Tesla deels VW batterijen gaan produceren in Duitsland.

Micele 4 mei 2017 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8443066)
Als em slim is gaat em voor een JV met VW ofzo.

Hij levert een gigafactory die deels Tesla deels VW batterijen gaan produceren in Duitsland.

Dat zal zeker niet van Musk afhangen denk ik, eerder van de anderen...
Musk had graag een Gigafactory in D gezien, maar die vakbond IG Metall onlangs..

https://www.treehugger.com/green-inv...overnment.html

Met Mercedes had Tesla overigens al een korte JV...
Citaat:

http://www.egear.be/mercedes-b250e/
Mercedes heeft deze elektrische B-Klasse ontwikkeld in samenwerking met Tesla Motors. De elektromotor en de accu zijn dan ook Tesla onderdelen.

Tavek 4 mei 2017 21:43

Musk zal zich dan wel moeten voegen naar Europese normen en standaarden.

Zijn personeel overwerken tegen een laag loon zal hier niet lukken. Dan zetten ze zijn band gewoon uit en basta.

In de VS, waar ze geen fatsoenlijke vakbonden hebben, mensen tot over hun oren in de schulden zitten voor kredietkaarten, autos en studieschuld, daar durven ze dat niet. Maar in DE....


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be