Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Arabische lente (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=220)
-   -   De revolutie in Rojava (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201740)

The_Belgian_Kurd 5 mei 2014 22:29

De revolutie in Rojava
 
Gegroet mede-leden,

Het is een tijdje geleden dat ik nog actief was op het forum en ondertussen is er al veel gebeurd in Syrië en Koerdistan, in 't speciaal Rojava dan.

Allereerst: Wat is Rojava?

Rojava is het Koerdisch voor westen, een verwijst vaak naar Rojavayê Kurdistanê, ofwel in het Nederlands West-Koerdistan. Rojava is gelegen in het noorden van Syrië, in de drie provincies met een Koerdische meerderheud: Aleppo provincie, Al-Raqqah provincie en Al-Hassakah provincie, met Qamişlo als hoofdstad van Rojava


Hoeveel Koerden wonen er in Rojava/Syrië?

Rond de 3 miljoen, ongeveer 15% van de Syrische bevolking.

Zijn alle Koerden in Rojava moslim en steunen ze terroristische groeperingen zoals Al-Nusrah of ISIS?

Neen, zoals in de overige delen van Koerdistan hebben de Koerden verschillende religies. De meerderheid (60-70%) zijn (sunni moslims), voor de rest heb je christenen, (Y)Ezêdîs, Zardaşt, Alevi's, Shia's en ook een deel atheïsten. Neen, bijna alle Koerden steunen de YPG, wat betekent dat ze seculier zijn .

Doen de Koerden Rojava mee aan de oorlog in Syrië en zo ja, wat hebben ze al bereikt?

De Koerden zijn neutraal om te beginnen, wat betekent dat ze geen enkele kant steunen, om zo Rojava buiten de gevechten te houden. YPG, Yekîneyên Parastina Gel, ofte wel de volksverdedigings eenheden, zijn de grootste Koerdishe militaire groep in Syrië met een geschatte aantal van 60,000 soldaten. Sinds augustus 2012 heeft YPG enorm veel gebied veroverd, ongeveer 70% van Noord-Syrië is in handen van Koerden. Wel zijn er wijken in steden zoals Qamişlo en Hesêke waar Assad getrouwen nog steeds de touwtjes in handen hebben, omdat de inwoners, -Arabieren die in de jaren '60 naar het noorden werden gelokt om zo de demografie van de Rojava te veranderen- weigeren onder Koerdische controle te staan. Sinds 21 januari 2014 vormen de gebieden onder Koerdische controlen 3 kantons, vergelijkbaar met het system van Zwitserland, waar elk kanton zijn eigen regering heeft

Verder zal in dit topic regelmatig updates geplaatst worden over Rojava

Johan Bollen 5 mei 2014 22:44

Overlaatst heeft GB (met dank aan Prince Charles) een groot deel wapens aan Saudi Arabië geleverd. Die westerse wapens kwamen in het verleden bij de buitenlandse milities terecht die in Syrië tegen Assad strijden. Krijgen die milities nog steeds verse wapens geleverd? Hoe zit het met hun aantallen? Wat zal de toekomst brengen volgens u?

The_Belgian_Kurd 5 mei 2014 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7127474)
Overlaatst heeft GB (met dank aan Prince Charles) een groot deel wapens aan Saudi Arabië geleverd. Die westerse wapens kwamen in het verleden bij de buitenlandse milities terecht die in Syrië tegen Assad strijden. Krijgen die milities nog steeds verse wapens geleverd? Hoe zit het met hun aantallen? Wat zal de toekomst brengen volgens u?

Die milities krijgen nog steeds wapens ja, alhoewel het nu verdeeld is. Qatar en Saudi Arabië steunen beide andere terreurgroepen, dat is ook de reden waarom deze twee landen de laatste tijd slechte relaties hebben. Wapens zullen deze wapens blijven krijgen, aangezien het Westen Assad tegen elke prijs weg wilt. Kijk regelmatig naar VICE/ VICE News, zij hebben journalisten die soms in Syrië zijn en een beter beeld van de situatie kunnen geven dan mij

Johan Bollen 5 mei 2014 23:30

Dank u voor het antwoord. Als u me toestaat nog een vraag. Hoe is de relatie tussen de Koerden en het regime in Damascus momenteel? En wat brengen de verkiezingen voor de Koerden? Ik stel de vragen bewust wat ruim.

zonbron 6 mei 2014 01:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The_Belgian_Kurd (Bericht 7127492)
Die milities krijgen nog steeds wapens ja, alhoewel het nu verdeeld is. Qatar en Saudi Arabië steunen beide andere terreurgroepen, dat is ook de reden waarom deze twee landen de laatste tijd slechte relaties hebben. Wapens zullen deze wapens blijven krijgen, aangezien het Westen Assad tegen elke prijs weg wilt. Kijk regelmatig naar VICE/ VICE News, zij hebben journalisten die soms in Syrië zijn en een beter beeld van de situatie kunnen geven dan mij

Correct.

Gegroet The Belgian Kurd, long time no see. ;-)

Laat de informatie maar stromen. Ik kijk uit naar het volgende goede nieuws.

Doge 6 mei 2014 06:35

Nice, bedankt voor de update BK.

Dat het Westen Assad nog steeds buiten wil verwonderd me wel, ik dacht dat dat sentiment aan het veranderen was omdat er geen redelijk alternatief is. Blijkbaar is geopolitiek nog steeds belangrijker dan de mensen.

The_Belgian_Kurd 6 mei 2014 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7127514)
Dank u voor het antwoord. Als u me toestaat nog een vraag. Hoe is de relatie tussen de Koerden en het regime in Damascus momenteel? En wat brengen de verkiezingen voor de Koerden? Ik stel de vragen bewust wat ruim.

Geen probleem. De situatie is momenteel erg pril, als Syrische soldaten de Koerdische wijken in het noorden van Aleppo -die onder controle is van YPG- probeert terug te heroveren om zo een weg te hebben naar rebellengebied. Volgens de laatste informatie die ik heb gaan de Koerden niet meedoen aan de verkiezingen en zullen er dus geen stembussen zijn in Rojava.

The_Belgian_Kurd 6 mei 2014 16:15

1 Bijlage(n)
YPG verovert Tell Tayara en Gîre Sêvê op ISIS en vieren het




YPG & YPJ tonen wapens die ze buit hebben gemaakt op ISIS


Doge 6 mei 2014 16:21

Nice

hier de twitter link, je had 'm als afbeelding geplaatst
https://twitter.com/mutludc/status/463195978972274689


zonbron 6 mei 2014 16:47

:thumbsup:

Dixie 6 mei 2014 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The_Belgian_Kurd (Bericht 7128368)
Geen probleem. De situatie is momenteel erg pril, als Syrische soldaten de Koerdische wijken in het noorden van Aleppo -die onder controle is van YPG- probeert terug te heroveren om zo een weg te hebben naar rebellengebied. Volgens de laatste informatie die ik heb gaan de Koerden niet meedoen aan de verkiezingen en zullen er dus geen stembussen zijn in Rojava.

ik ben blij te lezen dat de Koerden nog steeds strijden tegen die klootzak van een assad!

Doge 6 mei 2014 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 7128530)
ik ben blij te lezen dat de Koerden nog steeds strijden tegen die klootzak van een assad!

lol, jij begrijpt er niet veel van hé?

Johan Bollen 6 mei 2014 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doge (Bericht 7128589)
lol, jij begrijpt er niet veel van hé?

'Neutraal' is dan ook een heel moeilijk woordje voor sommigen. Voor extremisten is alles zwart wit.

The_Belgian_Kurd 6 mei 2014 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 7128530)
ik ben blij te lezen dat de Koerden nog steeds strijden tegen die klootzak van een assad!

Wij strijden niet op die manier. Zoals ik al eerder aangaf zijn de Koerden neutraal in dit conflict, wat betekent dat ze niemand aanvallen zolang ze Rojava of zijn burgers niet aanvallen. Assad,FSA,ISIS, Al-Nusrah: het maakt niet uit, als je Rojava aanvalt ben je een vijand

F.B. 6 mei 2014 20:02

Wanneer ga je meestrijden? Kan ik je vertrek sponsoren?

Bolleke Wol 6 mei 2014 20:17

Blijf maar hier, het is een goede zaak dat deze informatie hier verspreid geraakt.

Was je toevallig op de newroz-receptie van het Instituut in Brussel?

The_Belgian_Kurd 6 mei 2014 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.B. (Bericht 7128707)
Wanneer ga je meestrijden? Kan ik je vertrek sponsoren?

Mocht ik geen gezin hebben en mijn volk niet vanuit Europa kunnen ondersteunen, zou ik allang vertrokken zijn. Het verschil is dat ik niet naar Syrië zou gaan om mensen onrecht aan te doen en hun te onthoofden en Allah u akbar te roepen, maar op mijn volk te beschermen en te bevrijden, zonder dat ik andere onrecht aandoe of aan de rechten van andere kom

The_Belgian_Kurd 6 mei 2014 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7128725)
Blijf maar hier, het is een goede zaak dat deze informatie hier verspreid geraakt.

Was je toevallig op de newroz-receptie van het Instituut in Brussel?

Die werd toch georganiseerd door Derweş, right?

En neen dees jaar was ik in Aalst, leuk feest :)

En als je in het Koerdische instituut was op Newroz, ik hoop dat je ervan hebt genoten :-)

Doge 6 mei 2014 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The_Belgian_Kurd (Bericht 7128678)
Wij strijden niet op die manier. Zoals ik al eerder aangaf zijn de Koerden neutraal in dit conflict, wat betekent dat ze niemand aanvallen zolang ze Rojava of zijn burgers niet aanvallen. Assad,FSA,ISIS, Al-Nusrah: het maakt niet uit, als je Rojava aanvalt ben je een vijand

Het is wel een moeilijke oefening denk ik, je hebt de losstaande groepen die Assad steunen en blijkbaar gedoogd worden door de Koerden maar anderzijds mogen ze het leger geen vrije doorgang geven of de rebellen gaan ze alsnog als vijanden beschouwen.

Dixie 6 mei 2014 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7128605)
'Neutraal' is dan ook een heel moeilijk woordje voor sommigen.

de Koerden zijn geheel niet neutraal waar haal jij die onzin nu weer? Duidelijk geen kennis terzake zoals gewoonlijk!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be