Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Bisschop wil Vrijdag Visdag terug (https://forum.politics.be/showthread.php?t=132578)

rikus 14 december 2009 09:14

Bisschop wil Vrijdag Visdag terug
 
Bisschop wil Vrijdag Visdag terug

'Vlees eten te zware belasting voor het milieu'

Dat zei Gerard de Korte, bisschop van Groningen en Leeuwarden zondag in het televisieprogramma Kruispunt.
Tot het einde van de 20e eeuw moesten katholieken vanuit hun geloof op vrijdag verplicht vis eten en geen vlees. In 1989 bepaalde de Nederlandse bisschoppenconferentie dat het voldoende was om op vrijdag 'sober' te leven. Vlees mocht, maar met mate, aldus het Parool. De Korte komt daar nu op terug.


De Korte: ''We weten dat elke kilo vlees ontzettend veel energie vergt en heel veel CO2-uitstoot veroorzaakt. Een vleesloze dag zou daarom een goed idee zijn.'
Bekijk hier de aflevering van Kruispunt.
bron:

Herr Flick 14 december 2009 14:17

Van mijn geloof moet ik alle dagen minstens een keer vlees eten, ... ;-)

abou Anis 14 december 2009 14:28

Die opportunistische lul heeft nog nooit van de overbevissing van de oceanen gehoord zeker?

roger verhiest 14 december 2009 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4492247)
Van mijn geloof moet ik alle dagen minstens een keer vlees eten, ... ;-)

& je gaat ketters vervolgen ?

roger verhiest 14 december 2009 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 4492285)
Die opportunistische lul heeft nog nooit van de overbevissing van de oceanen gehoord zeker?

Ik eet geen vis uit oceanen

an1958 14 december 2009 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4492247)
Van mijn geloof moet ik alle dagen minstens een keer vlees eten, ... ;-)

En welk is dat geloof dan???Het geloof van het gezond verstand?Wel vlees eten,doch maximum 1oogr per dag,zeggen de gezondheidswerkers.En af n toe een viske erbij voor de magnesium,kan ook geen kwaad.Maar denk eraan,:"We eten om te leven,doch leven niet om te eten.";-)

Xenophon 14 december 2009 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4492330)
Ik eet geen vis uit oceanen

Waarom niet?

system 14 december 2009 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikus (Bericht 4491711)
Bisschop wil Vrijdag Visdag terug

'Vlees eten te zware belasting voor het milieu'

Dat zei Gerard de Korte, bisschop van Groningen en Leeuwarden zondag in het televisieprogramma Kruispunt.
Tot het einde van de 20e eeuw moesten katholieken vanuit hun geloof op vrijdag verplicht vis eten en geen vlees. In 1989 bepaalde de Nederlandse bisschoppenconferentie dat het voldoende was om op vrijdag 'sober' te leven. Vlees mocht, maar met mate, aldus het Parool. De Korte komt daar nu op terug.


De Korte: ''We weten dat elke kilo vlees ontzettend veel energie vergt en heel veel CO2-uitstoot veroorzaakt. Een vleesloze dag zou daarom een goed idee zijn.'
Bekijk hier de aflevering van Kruispunt.
bron:

Een goede beslissing. Punt uit.

NoTuma 14 december 2009 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4492647)
Een goede beslissing. Punt uit.

Totaal geen goede beslissing, nu massaal vis beginnen te eten verplaatst het probleem alleen maar, om verschillende redenen...

Er zijn maar bitter weinig vissen die gekweekt worden, de meeste vissen worden gewoon massaal uit de oceanen geschept, zoveel ze maar kunnen vinden...een echte ecologische ramp...

Die vissen worden echt niet met een roeibootje uit de zee gehaald, daar hebben ze krachtige schepen voor, dus met een zware dieselmotor.
Die vissen moeten dan nog diepgevroren blijven tot ze bij ons in de winkel liggen...dus zware vriezer op de boot, vriezers in de vismijnen, vriezer in de vrachtwagens, vriezers in de winkel en in de vriezer bij jou thuis...

Alles behalve milieuvriendelijk dus...

Een goede stap zou zijn dat de mensen enkel nog vlees, gevogelte en vis eten die we zelf kweken, en daar dan geschikte oplossingen voor zoeken...zo kan men bijv bij een koe de hoeveelheid methaan-productie sterk verminderen door het voer aan te passen...uw entre-côte zal dan natuurlijk wel iets duurder worden...

Babeth 14 december 2009 19:14

Ze zouden gewoon de leefregel van sommige kloosterordes moeten invoeren... totaal geen vlees meer eten. Dan pas zouden ze ecologisch goed bezig zijn èn aan ferme versterving doen.

Mijn Godin zegt dat er een plaatsje is voor elk dier op deze wereld... en 's avonds is dat op mijn bord, naast de patatjes en de groentekes. Op hun beurt zullen dieren mij weer opeten, en zo is de cirkel rond. (Mijn toekomstige verstrooide as zal worden gegeten door bacterieën en/of insekten, die door planten, die door dieren (die ook de insekten eten), die door mensen... en zo is de cirkel rond. Mooi toch ?)

Fozzie 15 december 2009 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4492647)
Een goede beslissing. Punt uit.

En waarom moet dat per sé op een vrijdag? En waarom per sé vis (en niet vb vegetarisch)?

Ik heb geen mislukte sinterklaas nodig om te beslissen wat ik wanneer ga eten.

lombas 15 december 2009 00:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 4492285)
Die opportunistische lul heeft nog nooit van de overbevissing van de oceanen gehoord zeker?

Niet alle vis komt voort uit een overbeviste oceaan. Er zijn genoeg vissoorten die ecologisch respectvol gekweekt worden...

Herr Flick 15 december 2009 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4492329)
& je gaat ketters vervolgen ?

ah ja natuurlijk, die vliegen de pan in he,

Herr Flick 15 december 2009 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4492438)
Waarom niet?

wete gij wel wat voor een smeerlapperij daar allemaal inzit, ...

kwik, cadmium en andere zware metalen.

Jantje 15 december 2009 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4493434)
Niet alle vis komt voort uit een overbeviste oceaan. Er zijn genoeg vissoorten die ecologisch respectvol gekweekt worden...

Er is geen enkele zeevis die gekweekt kan worden in een kwekerij, ze worden allemaal gevangen en dan vetgemest.
En de hoeveelheid zoetwatervis die gekweekt wordt, is zelfs niet voldoende om het visbestand in onze rivieren op peil te houden.
Daarnaast is er aan een viskwekerij totaal niets ecologisch.
Het is zelfs een zwaar vervuilende industrie.
Er staan namelijk zeer zware pompen en filters te draaien en er worden zelfs zeer zware verontreinigingen veroorzaakt door de viskwekerijen.
Maar zelfs 85% van de zoetwatervis geschikt voor consumptie, kan niet in kwekerijen gekweekt worden, maar moet in de natuur gevangen worden en dan vetgemest worden in de kwekerijen.

Vis is één van de moeilijkste levensvormen waarmee de wetenschap te maken heeft.

NOEKIE 15 december 2009 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis (Bericht 4492285)
Die opportunistische lul heeft nog nooit van de overbevissing van de oceanen gehoord zeker?

U bent een van die gasten die liever alle dieren halal geslacht zien worden? Kwestie van de puntjes op de i te zetten om de islamvolgelingen hun hielen te likken???

abou Anis 15 december 2009 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NOEKIE (Bericht 4493880)
U bent een van die gasten die liever alle dieren halal geslacht zien worden? Kwestie van de puntjes op de i te zetten om de islamvolgelingen hun hielen te likken???

U bent een van die mensen die niet verder kunnen kijken dan een nickname? In dat geval: wil het wat lukken met die laatste 5,7kg?

abou Anis 15 december 2009 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4493434)
Niet alle vis komt voort uit een overbeviste oceaan. Er zijn genoeg vissoorten die ecologisch respectvol gekweekt worden...

Hmm... http://ipsnews.be/index.php?id=35&no...rt_id%5D=26095

Jan van den Berghe 15 december 2009 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4492647)
Een goede beslissing. Punt uit.

De bisschop schrijft ook niet voor dat men de duurste, meest exotische, zeldzaamste vis moet eten...

Savatage 15 december 2009 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door an1958 (Bericht 4492375)
En welk is dat geloof dan???Het geloof van het gezond verstand?Wel vlees eten,doch maximum 1oogr per dag,zeggen de gezondheidswerkers.En af n toe een viske erbij voor de magnesium,kan ook geen kwaad.Maar denk eraan,:"We eten om te leven,doch leven niet om te eten.";-)

Op een broodje boulet of americain zit al meer vlees :?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be