Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De wet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=238442)

harriechristus 25 april 2017 12:53

De wet
 
De eenheid der mensen.

De wet drukt de eenheid uit der mensen, met name in de regels volgens welke de mensen zich gedragen moeten ten opzichte van elkaar.
Ook de natuur kent wetten, regels volgens welke de natuur zich gedraagt, maar terwijl dat in de natuur onbewust gebeurt, dus vanzelf*, behoort de mens de regels bewust te weten.

*hoewel de wetten wel bewust zijn bij de microwezentjes, dus er is hier een eenheid tussen onbewust en bewust, voor zoverre de microwezentjes door hun creativiteit ook de wetten der natuur bepalen. Ook bij ons is dat al het geval voor zoverre wij van de wetten der natuur gebruik maken om onze wereld te scheppen, met name in wetenschap en techniek en daarmede die wetten zelf ook verder ontwikkelen.


Piero 25 april 2017 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8436040)
De eenheid der mensen.

De wet drukt de eenheid uit der mensen, met name in de regels volgens welke de mensen zich gedragen moeten ten opzichte van elkaar.

Dan dient de wet toch juist om de verdeeldheid onder de mensen te bestrijden?

Citaat:

Ook de natuur kent wetten, regels volgens welke de natuur zich gedraagt, maar terwijl dat in de natuur onbewust gebeurt, dus vanzelf*, behoort de mens de regels bewust te weten.
De nattuur kent niets, een helemaal geen wetten. Jij verzint dat maar.

marie daenen 25 april 2017 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8436074)
Dan dient de wet toch juist om de verdeeldheid onder de mensen te bestrijden?



De nattuur kent niets, een helemaal geen wetten. Jij verzint dat maar.

En dat een voorwerp vanuit de lucht op aarde valt is dan ook geen wet...

harriechristus 25 april 2017 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8436074)
Dan dient de wet toch juist om de verdeeldheid onder de mensen te bestrijden?

Inderdaad.
Citaat:



De nattuur kent niets, een helemaal geen wetten. Jij verzint dat maar.
Dat heb ik ook gezegd dat de wetten in de natuur onbewust zijn.
Ik heb wel eerst "kennen" gezegd, maar in de betekenis dat daar wetten "zijn" en dat heb ik verduidelijkt dat door te zeggen dat dat onbewust gebeurt, dus geen kennen is in de betekenis van weten.

Maar goed: dat eerste kennen had ik beter niet kunnen zeggen omdat dat verkeerd over kan komen.

Maar de natuur "kent" dwz heeft wel wetten, zoals met name de aantrekkingskracht.

Piero 25 april 2017 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8436115)
Inderdaad.
Dat heb ik ook gezegd dat de wetten in de natuur onbewust zijn.
Ik heb wel eerst "kennen" gezegd, maar in de betekenis dat daar wetten "zijn" en dat heb ik verduidelijkt dat door te zeggen dat dat onbewust gebeurt, dus geen kennen is in de betekenis van weten.

Maar goed: dat eerste kennen had ik beter niet kunnen zeggen omdat dat verkeerd over kan komen.

Maar de natuur "kent" dwz heeft wel wetten, zoals met name de aantrekkingskracht.

Nee, de natuur is een menselijk concept en wetten van de natuur bestaan in onze verbeelding. De natuur, materie of energie, volgt geen enkele wet. We leiden wetten af uit wat we van de natuur waarnemen. Maar waarom of waardoor ze iets doet is niet bekend.

Wat is de bedoeling van deze draad?

harriechristus 26 april 2017 03:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8436138)
Nee, de natuur is een menselijk concept en wetten van de natuur bestaan in onze verbeelding.

Nee hoor: de natuur bestaat ook werkelijk en er is geen enkele reden om de natuur als verbeelding te beschouwen.
Verbeelding is iets anders, dat zijn onze dromen en fantasieën.
Citaat:

De natuur, materie of energie, volgt geen enkele wet. We leiden wetten af uit wat we van de natuur waarnemen.
Dus bestaan die wetten wel, anders zouden we ze niet waar kunnen nemen.
Citaat:

Maar waarom of waardoor ze iets doet is niet bekend.
Dus dan bestaan ze wel, maar iets anders is of we die wetten volkomen kunnen doorgronden.
Daar is dan de filosofie voor.
Heraclitus en vooral Hegel is daar goed in om ze van de logica af te leiden.
Ze scheppen het heelal tot werking der dingen en een evolutie van het leven en de mensenlijke samenleving en zo verder tot de microwezentjes, alles ter ere van God.
Citaat:

Wat is de bedoeling van deze draad?
De mensen na te doen denken over de wetten van de maatschappij, zoals al reeds in de Oude Bijbel bij Mozes en dan in mijn Nieuwe Bijbel omwille van Gods Rijk.

harriechristus 26 april 2017 15:55

2 - De wil tot eenheid is de aantrekkingskracht.

Ook in de natuur kennen we de eenheid, die uitgedrukt wordt in de hoofdwet der aantrekkingskracht als wil tot eenheid.
Deze wet vinden we ook bij de mensen in een behoefte om bijelkaar te zijn, want de mens is in principe een sociaal wezen.

harriechristus 28 april 2017 06:50

3 - Wees niet egoïstisch.

En verder wil dat zeggen: gedraag je als een deel van de maatschappij, richt je op de gemeenschap, pas je aan. Dus: wees niet egoïstisch, want als een ieder alleen maar doet wat hem goeddunkt, zonder rekening te houden met de anderen, dan valt de maatschappij uit elkaar en dan is er geen gemeenschap mogelijk en dus ook geen samenwerking, want juist door samenwerking kan de mens veel meer bereiken dan alleen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be