Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Doodstraf verleidt helft Vlamingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240564)

Universalia 25 september 2017 14:17

Doodstraf verleidt helft Vlamingen
 
Doodstraf verleidt helft Vlamingen

Citaat:

54% van de Vlamingen vindt dat moordenaars de doodstraf moeten krijgen. Is dat een absurd hoog cijfer dat we moeten weganalyseren, of een barometer die aangeeft dat het gevoel van onveiligheid in de straten onze morele normen verlegt?
Misschien klinkt de titel van het kranten artikel iets te fanatiek in de oren.

Ik sta volledig achter het idee om in bepaalde gevallen de doodstraf terug in te voeren.

Met 'bepaalde gevallen' bedoel ik dan weer, daders die het moorden niet kunnen laten en waar het meer dan 250% van bewezen is dat ze ook daadwerkelijk de dader(s) zijn dan zie ik niet in waarom wij als brave belastingbetalers die nog kost en inwoon moeten verschaffen.

Natuurlijk zijn er ook situaties die anders moeten bekeken worden en waar het ook enorm moeilijk ligt om dan maar tot doodstraf over te gaan.

Familiedrama's, moegetergde mensen ...

p.s. Vergat ik nog melding te maken van bepaalde landen die hun gangsters niet in eigen gevangenissen weten onder te brengen maar die snel doorsturen naar andere landen met de boodschap: trek er uw plan mee wij zijn er vanaf.

Dadeemelee 25 september 2017 14:30

Ik schrok wel toen ik dit hoorde. We gaan helemaal de foute kant op :(

edwin2 25 september 2017 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8534275)
Doodstraf verleidt helft Vlamingen



Misschien klinkt de titel van het kranten artikel iets te fanatiek in de oren.

Ik sta volledig achter het idee om in bepaalde gevallen de doodstraf terug in te voeren.

Met 'bepaalde gevallen' bedoel ik dan weer, daders die het moorden niet kunnen laten en waar het meer dan 250% van bewezen is dat ze ook daadwerkelijk de dader(s) zijn dan zie ik niet in waarom wij als brave belastingbetalers die nog kost en inwoon moeten verschaffen.

Natuurlijk zijn er ook situaties die anders moeten bekeken worden en waar het ook enorm moeilijk ligt om dan maar tot doodstraf over te gaan.

Familiedrama's, moegetergde mensen ...

En natuurlijk ook de lijfstraffen er gelijk bij?
Een beetje marteling mag toch wel?
Een paar jaar of maanden op hun doodstraf laten wachten is ook best leuk!🤔

TheFourHorsemen 25 september 2017 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8534275)
Doodstraf verleidt helft Vlamingen



Misschien klinkt de titel van het kranten artikel iets te fanatiek in de oren.

Ik sta volledig achter het idee om in bepaalde gevallen de doodstraf terug in te voeren.

Met 'bepaalde gevallen' bedoel ik dan weer, daders die het moorden niet kunnen laten en waar het meer dan 250% van bewezen is dat ze ook daadwerkelijk de dader(s) zijn dan zie ik niet in waarom wij als brave belastingbetalers die nog kost en inwoon moeten verschaffen.

Natuurlijk zijn er ook situaties die anders moeten bekeken worden en waar het ook enorm moeilijk ligt om dan maar tot doodstraf over te gaan.

Familiedrama's, moegetergde mensen ...

Het probleem is dat men nooit een duidelijke grens kan bepalen voor welke zaken 'voldoende bewezen' zijn.

In principe zou twijfel altijd tot vrijspraak moeten leiden...

Tavek 25 september 2017 14:40

De doodstraf voor moordenaars vind ik er ook over. Iemand die zijn ex doodmept, een passionele moord, moet gestraft worden, maar om zelf dood gemaakt te worden....dat is wat er over.

Ik heb ook zo mijn bedenkingen over de doodstraf als "straf". Volgens mijn werkt dat niet.

Iemand ter dood veroordelen als bescherming voor de maatschappij kan dan wel weer voor mij. Een recidiverende pedofiel, een massamoordenaar, enz...mensen die je echt permanent uit de maatschappij moet verwijderen omwille van erg ongewenst gedrag.

Ik spreek hier over de Dutroux's, de Ronald Janssens....mannen die geen geweten hebben en een werkelijk gevaar zijn voor de medemens.

Universalia 25 september 2017 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8534290)
Het probleem is dat men nooit een duidelijke grens kan bepalen voor welke zaken 'voldoende bewezen' zijn.

In principe zou twijfel altijd tot vrijspraak moeten leiden...

Dat het in bepaalde gevallen zeker géén gemakkelijke opdracht is, de juiste grens bepalen, ik denk dat iedereen daar wel akkoord met gaat.

Maar in de gevallen van iemand die zomaar lukraak 4 �* 5 mensen vermoord, dan is die doodstraf, misschien juist wel een mogelijke oplossing.

TheFourHorsemen 25 september 2017 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8534296)
Dat het in bepaalde gevallen zeker géén gemakkelijke opdracht is, de juiste grens bepalen, ik denk dat iedereen daar wel akkoord met gaat.

Maar in de gevallen van iemand die zomaar lukraak 4 �* 5 mensen vermoord, dan is die doodstraf, misschien juist wel een mogelijke oplossing.

Het probleem is dat men die grens gewoon juridisch/logisch gezien niet kan trekken. Iemand bij wie het namelijk niet 100% zeker is dat hij schuldig is, zou helemaal niet mogen schuldig worden verklaard!

Er kan dus, in theorie, geen groep bestaan van zeer gewelddadige mensen die wél een gevangenisstraf krijgen, maar geen doodstraf omwille van 'onvoldoende zekerheid'.

subocaj 25 september 2017 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8534296)
Dat het in bepaalde gevallen zeker géén gemakkelijke opdracht is, de juiste grens bepalen, ik denk dat iedereen daar wel akkoord met gaat.

Maar in de gevallen van iemand die zomaar lukraak 4 �* 5 mensen vermoord, dan is die doodstraf, misschien juist wel een mogelijke oplossing.

Te snel of dronken rijden. De doodstraf.

geertvdb 25 september 2017 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8534290)
Het probleem is dat men nooit een duidelijke grens kan bepalen voor welke zaken 'voldoende bewezen' zijn.

In principe zou twijfel altijd tot vrijspraak moeten leiden...

Inderdaad, er is geen '250%' zekerheid.

Er zijn genoeg gevallen bekend van 'absoluut zekere' schuldigen, die na DNA onderzoek toch onschuldig bleken.

Andres Pandy is volgens mij een goed voorbeeld. Iedereen is er '250%' zeker van is dat hij schuldig is, maar vreemd genoeg is er géén enkel materieel bewijs, en is hij enkel en alleen veroordeeld op basis van 1 getuigenis (van zijn dochter), een getuigenis is op bepaalde gevallen leugenachtig bleek. Die man had altijd vrijgesproken moeten worden.

geertvdb 25 september 2017 15:05

Ik ben 100% tegen de doodstraf, maar het genie dat het groen licht op 2 seconden heeft gezet hier in Antwerpen verdient die toch, en mag er 20 jaar op wachten.

TheFourHorsemen 25 september 2017 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8534311)
Ik ben 100% tegen de doodstraf, maar het genie dat het groen licht op 2 seconden heeft gezet hier in Antwerpen verdient die toch, en mag er 20 jaar op wachten.

Welk licht :D?

Xenophon 25 september 2017 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8534308)
Inderdaad, er is geen '250%' zekerheid.

Er zijn genoeg gevallen bekend van 'absoluut zekere' schuldigen, die na DNA onderzoek toch onschuldig bleken.

Andres Pandy is volgens mij een goed voorbeeld. Iedereen is er '250%' zeker van is dat hij schuldig is, maar vreemd genoeg is er géén enkel materieel bewijs, en is hij enkel en alleen veroordeeld op basis van 1 getuigenis (van zijn dochter), een getuigenis is op bepaalde gevallen leugenachtig bleek. Die man had altijd vrijgesproken moeten worden.

Die dan nog debiel (de psychiatrische term) was ook.

Leve Belgisch recht...

Blue Sky 25 september 2017 15:38

Lang leve de doodstraf. Zou een bijzonder goede zaak zijn moest dit ingevoerd worden. Helaas in onze politiek correcte en hypocriete maatschappij is de kans zowat nihil dat dit er ooit doorkomt.

Skobelev 25 september 2017 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8534282)
Ik schrok wel toen ik dit hoorde. We gaan helemaal de foute kant op :(

Neen, je moet moordenaars, zoals sommige monsters die nu vastzitten, roofmoordenaars, gewelddadige verkrachters met de dood tot gevolg, recidieve pedofielen.... na een paar jaar weer op de maatschappij loslaten.

Niks van aan, spuitje en opgekuist. :cheer:

Universalia 25 september 2017 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8534302)
Te snel of dronken rijden. De doodstraf.

Als het gevolg van die acties, te snel en dronken rijden, een dodelijk ongeval veroorzaakt heeft misschien wel?

Een onschuldige voetganger/fietser/andere nietsvermoedende weggebruiker(ster), laat het een kindje of een volwassene zijn, van zijn leven beroven omdat de dronken bestuurder(ster) op dat ogenblik één van de volgende acties ondernomen heeft te snel rijden, medicatie, drugs, verkeersreglement aan zijn/haar laars lappen.

Dan vraag je u af, hoort daar de doodstraf ook bij als strafmaat? 8O

Het ging mij meer om pure moordenaars uit ons land of uit een ander land, zij waar duidelijk van bewezen is dat ze mensenlevens zomaar lukraak beëindigden, zomaar voor de fun of onder de noemer 'oorlogsdaad' in bepaalde gevallen.

Zo nodigt men op huidig ogenblik ook de Syrië-strijders ook weer uit las ik ergens ten velde.

Universalia 25 september 2017 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8534352)
Neen, je moet moordenaars, zoals sommige monsters die nu vastzitten, roofmoordenaars, gewelddadige verkrachters met de dood tot gevolg, recidieve pedofielen.... na een paar jaar weer op de maatschappij loslaten.

Niks van aan, spuitje en opgekuist. :cheer:

Het dramatische van de zaak is in véél gevallen dat die na dat jaar (paar jaar) probatie vrij snel hervallen. :roll:

Dadeemelee 25 september 2017 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8534352)
Neen, je moet moordenaars, zoals sommige monsters die nu vastzitten, roofmoordenaars, gewelddadige verkrachters met de dood tot gevolg, recidieve pedofielen.... na een paar jaar weer op de maatschappij loslaten.

Niks van aan, spuitje en opgekuist. :cheer:

Het fundamentele van de kwestie is dat de doodstraf ook moord met voorbedachte rade is.

Nietzsche 25 september 2017 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8534282)
Ik schrok wel toen ik dit hoorde. We gaan helemaal de foute kant op :(

Wat heb jij tegen de doodstraf?

Dadeemelee 25 september 2017 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 8534387)
Wat heb jij tegen de doodstraf?

Het antwoord staat boven jouw post ;)

Eduard Khil 25 september 2017 17:21

geen enkel zinnig mens met wat verstand in zijn hoofd is pro doodstraf.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be