Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Taal & Communicatie vol vlaamse complexen is suïcidaal groepsgedrag. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237882)

Jay-P. 20 maart 2017 09:28

Taal & Communicatie vol vlaamse complexen is suïcidaal groepsgedrag.
 
Kan men in Belgenland echt geen onderscheid maken tussen de belangrijkheid der dingen?
Om er moedeloos van de worden.


Draad gestart om het niet in een binnenlands Belgisch puur politiek subforum te houden. Ik vind het individu belangrijker dan politieke groepjes.
Q. zijn onderstaande reflectie over taal /wereldtaal lokte mijn reactie uit. Benieuwd naar andere reflecties.
Indien er zijn, uiteraard.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8408404)
Een land kan voor zijn taal de ambitie hebben van "wereldtaal" indien het betrokken land internationaal op economisch gebied zeer sterk, ja zelfs dominant is. Is dat op dit ogenblik het geval voor "La France"? Neen. De Franstaligen komen aandraven met de ex-kolonies in Afrika. Maar hoeveel van die Afrikaanse landen kunnen op wereldvlak als economisch sterke landen worden beschouwd? Overigens in veel van die Afrikaanse landen is het Frans bijlange niet de taal van het volk, maar slechts van een beperkte elite. Meer nog, de destijds door Frankrijk gedomineerde landen van de Maghreb hebben als officiële taal het Arabisch.

Wie ben ik om iets tegen het Nederlands of het ABN te hebben? En toch denkt U anders.
Dat doet nu eenmaal niets ter zake, wat mij betreft.
Ik ga uit van feitelijkheden zoals ik die in de wereld en zijn realiteit ervaar. Mijn nederlands gebruik ik vandaag praktisch enkel hier op het forum en verbaal heel sporadisch via skypen met dochter en telefoneren met ouders. In mijn directe omgeving hoor ik dagelijks minstens een 8-tal andere talen.
De omgeving is namlijk bevolkt met een-beetje-van-alles humanoïden hier. Multilinguaal zonder lullige hint naar hypocriet multi-cultureel gedrag.
Iedereen doet min of meer normaal, zelfs dat engels kieken met tattoes over heel haar lijf. Allez, zelfs op dat deel dat ze regelmatig zit of staat of ligt te flashen! But I digress...
Raad eens welke talen ik hier weinig, veel of niet hoor en welke wel? ...Juist.

Trouwens: 5 minuutjes geleden via TV5 : welke taal is de 5de meest gesproken ter wereld? ... durf je een gokje?
Om je te helpen een tip: het is niet het Nederlands.
Maar dat betekent toch niet dat Nederlands inferieur is? Gewoon veel en veel beperkter gebruikt in de wereld dan een HOOP andere talen. Waaronder inderdaad het Frans. Is dat nu wel een reden om pisserig te zijn?

Flaminganten moeten dringend stoppen hun bloedeigen moedertaal als inferieur te beschouwen.
Dat minderwaardigheidscomplex is dom en niet relevant. Stop eens voor altijd om jullie tot 's werelds tweede meest belangrijkste Groep-van-Zelfbeklag uit te roepen.

Stop de mentale bekrompenheid.

bembem 20 maart 2017 09:44

Awel dat is nu eens goed gezegd, 2!!

Dadeemelee 20 maart 2017 10:23

Behalve een select groepje is er in België bijna niemand meer die zich nog een zier van taalkwesties aantrekt.
We hebben de Taalgrens en de Taalwetgeving voor als er een probleem is.

vlijmscherp 20 maart 2017 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8408752)
Behalve een select groepje is er in België bijna niemand meer die zich nog een zier van taalkwesties aantrekt.
We hebben de Taalgrens en de Taalwetgeving voor als er een probleem is.

op een directe manier houdt zich daar nog weinig mensen mee bezig, dat is waar. Op indirecte manier des te meer. Meer en meer Nederlandstalige Vlamingen zijn bewust van hun taal en passen zich niet meer zomaar aan aan anderstaligen. Vooral Franstaligen worden minder en minder in hun taal aangesproken.

Dat is een goede evolutie zolang de mensen weten wanneer ze wel op een andere taal mogen overschakelen.

Maar sommigen, Franstaligen en bepaalde Vlamingen, hebben het blijkbaar nog altijd moeilijk mee dat het Frans niet meer zo'n belangrijke taal is in Vlaanderen. leer er mee leven, zou ik zeggen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be