Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Liever atheïst dan hypocriete katholiek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237534)

DewareJakob 24 februari 2017 14:59

Liever atheïst dan hypocriete katholiek
 
Citaat:

Paus maakt zich kwaad: “Je kan beter atheïst zijn dan een hypocriete katholiek”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170224_02748746

Citaat:


Paus Franciscus heeft tijdens zijn ochtendmis hard uitgehaald naar katholieken die zich in het dagelijkse leven ‘onchristelijk’ gedragen. “Zo zijn er heel wat. En ze veroorzaken schandalen.”

Dat paus Franciscus geen blad voor de mond neemt, wist het Vaticaan al bij zijn aantreden in 2013 (toen hij meteen forse uitspraken deed over priesters die zich bezondigen aan kindermisbruik). Maar dat zijn dagelijkse ochtendmis, die over het algemeen vredig en rustig verloopt, een donderpreek kon worden, was nieuw voor de aanwezigen op woensdag.

“Het is een schande om iets te zeggen en dan iets anders te doen”, begon de paus plots te improviseren. “Dan leid je een dubbelleven. Zoals de mensen die zeggen dat ze katholiek zijn en altijd naar de mis gaan en bij die en die organisatie actief zijn. Sommigen daarvan betalen hun werknemers onvoldoende, buiten mensen uit, wassen geld wit en zijn betrokken in andere smerige zaken.”

Volgens Franciscus is het dan ook beter om gewoon geen katholiek meer te zijn: “Ik heb liever dat ze dan atheïst zijn dan dat ze hypocriet katholiek zijn.” En atheïst beschouwt hij niet als een scheldwoord. De paus liet zich immers al meermaals ontvallen dat hij veel respect heeft voor de keuze van atheïsten en dat christenen hen als ‘oprechte, goede mensen’ moeten zien.
Wie het schoentje past, die trekke het aan, zou ik zo zeggen.
Hebben we niet wat te lang moeten wachten op een kerkleider die dat durft te zeggen?

Aton 24 februari 2017 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8388970)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170224_02748746



Wie het schoentje past, die trekke het aan, zou ik zo zeggen.
Hebben we niet wat te lang moeten wachten op een kerkleider die dat durft te zeggen?

Schitterend van onze Frans. Misschien de schoenmaat voor Giovanni Della Montagna .

Bobke 24 februari 2017 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8388970)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170224_02748746



Wie het schoentje past, die trekke het aan, zou ik zo zeggen.
Hebben we niet wat te lang moeten wachten op een kerkleider die dat durft te zeggen?

Hij is een trapje in mijn achting gestegen.

Dadeemelee 24 februari 2017 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8388970)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170224_02748746

Wie het schoentje past, die trekke het aan, zou ik zo zeggen.
Hebben we niet wat te lang moeten wachten op een kerkleider die dat durft te zeggen?

Hij krijgt mijn stem :)

geertvdb 24 februari 2017 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8388970)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170224_02748746



Wie het schoentje past, die trekke het aan, zou ik zo zeggen.
Hebben we niet wat te lang moeten wachten op een kerkleider die dat durft te zeggen?

Ja maar, wacht ...

Wat bedoelt de paus eigenlijk?

Is het dit: atheïsten zijn in sé geen slechtere mensen dan Katholieken. (Zeer goed! Revolutionaire uitspraak!)

Of is het dit: al die pedofiele priesters: gelieve atheist te worden.
Dan denk ik: alhoewel atheïsten geen clubje hebben, wij willen die pedofielen ook niet!

quercus 24 februari 2017 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8388970)
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170224_02748746

Wie het schoentje past, die trekke het aan, zou ik zo zeggen.
Hebben we niet wat te lang moeten wachten op een kerkleider die dat durft te zeggen?

Daar mag inderdaad eens goed over nagedacht worden.

hamac 24 februari 2017 17:11

Je hebt ongelovigen voor wie religie de grootste ver-man-mijn-bed-show is en je hebt ongelovigen die het 'zogenaamd ongewild' presteren om in diverse discussies verzeild te geraken met een religieuze tint.
Ze komen dan zo zealous over dat ze zich moeten gaan verweren met 'ik ben atheïst' tegenover andere ongelovigen of het wordt gebruikt als poging tot uiting van een morele superioriteit.

Je hebt dan nog de hypocrieten die hun kinderen naar een katholieke school sturen met de smoes 'ze moeten het maar voor zichzelf uitmaken' en tegelijk staan snoeven en blazen dat ze een hekel hebben aan hypocrieten. :lol:

Naar welke ongelovige zou popiejopie verwijzen? De eerste of de tweede? :lol:

Bobke 24 februari 2017 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8389057)
Ja maar, wacht ...

Wat bedoelt de paus eigenlijk?

Is het dit: atheïsten zijn in sé geen slechtere mensen dan Katholieken. (Zeer goed! Revolutionaire uitspraak!)

Of is het dit: al die pedofiele priesters: gelieve atheist te worden.
Dan denk ik: alhoewel atheïsten geen clubje hebben, wij willen die pedofielen ook niet!

Of... Gelovigen zijn in sé geen betere mensen.

JimmyB 24 februari 2017 17:45

Is hypocriete katholiek geen pleonasme?

De schoofzak 24 februari 2017 17:56

Die man wordt met de dag ambetanter als tegenstrever, omdat hij wel geregeld terecht en scherp uit de hoek komt. (moeten niet kweken als konijnen, nu tegen hypocrisie ...)

Hij blijft natuurlijk - en wellicht onbewust, alhoewel ... met zijn intelligentie ... - een oplichter.

.

geertvdb 24 februari 2017 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8389158)
Je hebt ongelovigen voor wie religie de grootste ver-man-mijn-bed-show is en je hebt ongelovigen die het 'zogenaamd ongewild' presteren om in diverse discussies verzeild te geraken met een religieuze tint.
Ze komen dan zo zealous over dat ze zich moeten gaan verweren met 'ik ben atheïst' tegenover andere ongelovigen of het wordt gebruikt als poging tot uiting van een morele superioriteit.

Je hebt dan nog de hypocrieten die hun kinderen naar een katholieke school sturen met de smoes 'ze moeten het maar voor zichzelf uitmaken' en tegelijk staan snoeven en blazen dat ze een hekel hebben aan hypocrieten. :lol:

Naar welke ongelovige zou popiejopie verwijzen? De eerste of de tweede? :lol:

Ik denk dat er iemand hier eens een paar discussies tegen een atheist heeft verloren, en daar nog een beetje rancuneus om is. :roll:

hamac 24 februari 2017 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8389244)
Ik denk dat er iemand hier eens een paar discussies tegen een atheist heeft verloren, en daar nog een beetje rancuneus om is. :roll:

Heb je toch een turfje gezet? :lol:

geertvdb 24 februari 2017 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8389285)
Heb je toch een turfje gezet? :lol:

Ik herhaal wat ik vroeger al gezegd heb. Ik begrijp u niet, aangezien u archaïsche woorden gebruikt die bij mijn generatie al in onbruik zijn.
Ook 'bvb. 'een middenstreep trekken', ik heb geen flauw idee wat u daarmee bedoelt.

Jan van den Berghe 24 februari 2017 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8388970)
Wie het schoentje past, die trekke het aan, zou ik zo zeggen.
Hebben we niet wat te lang moeten wachten op een kerkleider die dat durft te zeggen?

Ik denk niet dat u doorhebt welke achterliggende boodschap de paus eigenlijk brengt. Hij heeft het immers niet over de tegenstelling "rechtvaardige en deugdzame atheïst" versus "hypocriete katholiek".

Dadeemelee 24 februari 2017 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8389325)
Ik denk niet dat u doorhebt welke achterliggende boodschap de paus eigenlijk brengt. Hij heeft het immers niet over de tegenstelling "rechtvaardige en deugdzame atheïst" versus "hypocriete katholiek".

Vindt de Paus dan een hypocriete katholiek beter dan een rechtvaardige en deugdzame atheist denk je?

Jan van den Berghe 24 februari 2017 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8389351)
Vindt de Paus dan een hypocriete katholiek beter dan een rechtvaardige en deugdzame atheist denk je?

Leest u eens opnieuw de woorden van de paus? Ik denk dat u de achterliggende fijnheid van redenering niet doorhebt...

Dadeemelee 24 februari 2017 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8389353)
Leest u eens opnieuw de woorden van de paus? Ik denk dat u de achterliggende fijnheid van redenering niet doorhebt...

Wel de vraag is eigenlijk wat hij nu bedoelt?

1. Ik heb liever een goede atheist dan een slechte katholiek
2. Laat alle slechten maar naar de atheisten gaan dan ben ik ervan af

Ik vermoed dat jij 2 bedoelt.

Je mag mij altijd tegenspreken en je mening geven he Jan ;-)

Jan van den Berghe 24 februari 2017 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8389378)
Wel de vraag is eigenlijk wat hij nu bedoelt?

1. Ik heb liever een goede atheist dan een slechte katholiek
2. Laat alle slechten maar naar de atheisten gaan dan ben ik ervan af

Ik vermoed dat jij 2 bedoelt.

Je mag mij altijd tegenspreken en je mening geven he Jan ;-)

U hebt de gelaagdheid van de pauselijke boodschap begrepen. Daar wees ik van bij het begin op, maar sommigen hadden het niet door en dachten dat de paus het had over de tegenstelling "deugdzame atheïst" versus "hypocriete katholiek".

hamac 24 februari 2017 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8389321)
Ik herhaal wat ik vroeger al gezegd heb. Ik begrijp u niet, aangezien u archaïsche woorden gebruikt die bij mijn generatie al in onbruik zijn.

Ja jong, schuif uw ongeletterdheid in mijn schoenen. :roll:
Ach, je kan niet alles weten, nietwaar?

Citaat:

Ook 'bvb. 'een middenstreep trekken', ik heb geen flauw idee wat u daarmee bedoelt.
Hoe onschuldig en naïef. :-)

Bobke 24 februari 2017 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8389382)
U hebt de gelaagdheid van de pauselijke boodschap begrepen. Daar wees ik van bij het begin op, maar sommigen hadden het niet door en dachten dat de paus het had over de tegenstelling "deugdzame atheïst" versus "hypocriete katholiek".

Ik vrees dat veel katholieken ze ook niet zullen begrepen hebben.
Sommigen denken immers dat katholieken er een hogere moraal op nahouden dan atheisten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be