Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Zomaar uit het leven gegrepen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241217)

Universalia 16 november 2017 10:43

Zomaar uit het leven gegrepen
 
Zonder link ...

Ik ben altijd zo blij dat als ik mij op straat begeef er mensen zijn (meestal oudere) die het nog steeds in zich hebben om anderen beleefd te groeten.

Als ik dan mijn weg verder zet na het begroeten van mensen die ik zelfs niet kende dan begin ik bijna te wenen omdat ik dan denk: een mooi gebaar bestaat dus in deze duistere tijden nog altijd.

Ach, in vroeger tijden was ik nooit fan van de opmerking:

'Het zal mijn tijd wel duren'

In deze tegenwoordige dagen ben ik daar groot fan van geworden van die opmerking ondanks ze niet eerlijk is en ten koste gaat van familie, kinderen en kleinkinderen ...

Dat moest er even af. ;-)

Zou ik een psycho doc raadplegen? :rofl:

omaplop 16 november 2017 14:24

1

omaplop 16 november 2017 14:26

10 minuten gewacht om reactie erop te krijgen en dan komt die drie keer, sorry

omaplop 16 november 2017 14:29

In Wallonië, toch hier waar ik woon, zegt iedereen nog dag tegen iedereen. In het begin vroeg ik mij telkens af : wie is dat?. Nu doe ik hetzelfde en zeg ook steeds vriendelijk goede dag tegen iedereen. En ja, ik hoop ook dat het mijn tijd nog zal duren, want het is een verademing om hier te wonen. En ja, hier zijn ze vele jaren achter bij Vlaanderen, maar er zijn ook goede kanten aan die achterstand, en eerlijk gezegd, ik wil niet meer terug naar Vlaanderen, al blijf ik in hart en nieren een Vlaming (zelfs een flamingante, zeggen ze hier).
Het is hier heerlijk wonen , maar het vraagt wel een aanpassing .

Gamla 16 november 2017 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 8574849)
In Wallonië, toch hier waar ik woon, zegt iedereen nog dag tegen iedereen. In het begin vroeg ik mij telkens af : wie is dat?. Nu doe ik hetzelfde en zeg ook steeds vriendelijk goede dag tegen iedereen. En ja, ik hoop ook dat het mijn tijd nog zal duren, want het is een verademing om hier te wonen. En ja, hier zijn ze vele jaren achter bij Vlaanderen, maar er zijn ook goede kanten aan die achterstand, en eerlijk gezegd, ik wil niet meer terug naar Vlaanderen, al blijf ik in hart en nieren een Vlaming (zelfs een flamingante, zeggen ze hier).
Het is hier heerlijk wonen , maar het vraagt wel een aanpassing .

Het ziet er daar zo verwaarloosd uit. Dat zou me storen.

Xenophon 16 november 2017 14:59

Ik heb daar toch gemengde gevoelens over en gemengde reacties.

Meestal lachen de vrouwen me stralend toe maar de man die er naast loopt beziet me met een nors gezicht.

Ik kan er tenslotte niets aan doen dat zijn vrouw denkt, 'ik wil je neuken'.

TheFourHorsemen 16 november 2017 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 8574849)
In Wallonië, toch hier waar ik woon, zegt iedereen nog dag tegen iedereen. In het begin vroeg ik mij telkens af : wie is dat?. Nu doe ik hetzelfde en zeg ook steeds vriendelijk goede dag tegen iedereen. En ja, ik hoop ook dat het mijn tijd nog zal duren, want het is een verademing om hier te wonen. En ja, hier zijn ze vele jaren achter bij Vlaanderen, maar er zijn ook goede kanten aan die achterstand, en eerlijk gezegd, ik wil niet meer terug naar Vlaanderen, al blijf ik in hart en nieren een Vlaming (zelfs een flamingante, zeggen ze hier).
Het is hier heerlijk wonen , maar het vraagt wel een aanpassing .

Heeft weinig met Vlaanderen - Wallonië te maken maar enkel met stad - platteland.

Als ik ga wandelen in een natuurgebied en ik kom iemand tegen, zeg ik telkens goededag. Als ik ga wandelen op de Meir lukt het me helaas niet om 782 keer per minuut goededag te zeggen.

TV-verslaafde 16 november 2017 15:35

Ik heb ook al beren van venten gekend oftewel macho's die slapen met een teddybeer. Zo klef en sentimenteel. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Grote mond, klein hartje?

Als jij moet "wenen" van zoiets "Universalia" is het toch misschien eens tijd voor wat Stoïcijnse lectuur te lezen...

Elio di Supo 16 november 2017 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8574651)
Zonder link ...

Ik ben altijd zo blij dat als ik mij op straat begeef er mensen zijn (meestal oudere) die het nog steeds in zich hebben om anderen beleefd te groeten.

Als ik dan mijn weg verder zet na het begroeten van mensen die ik zelfs niet kende dan begin ik bijna te wenen omdat ik dan denk: een mooi gebaar bestaat dus in deze duistere tijden nog altijd.

Ach, in vroeger tijden was ik nooit fan van de opmerking:

'Het zal mijn tijd wel duren'

In deze tegenwoordige dagen ben ik daar groot fan van geworden van die opmerking ondanks ze niet eerlijk is en ten koste gaat van familie, kinderen en kleinkinderen ...

Dat moest er even af. ;-)

Zou ik een psycho doc raadplegen? :rofl:

Jij zou nogal tranen met tuiten huilen in Oklahoma. Het is hier een vaste gewoonte om elkaar te groeten zelfs onbekenden onder elkaar.

Elio di Supo 16 november 2017 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8574866)
Ik heb daar toch gemengde gevoelens over en gemengde reacties.

Meestal lachen de vrouwen me stralend toe maar de man die er naast loopt beziet me met een nors gezicht.

Ik kan er tenslotte niets aan doen dat zijn vrouw denkt, 'ik wil je neuken'.

Ik vind het grappiger als die vent het helemaal niet door heeft.

kojak 16 november 2017 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8574874)
Heeft weinig met Vlaanderen - Wallonië te maken maar enkel met stad - platteland.

Klopt.
Heeft vooral te maken met de verzuring van onze maatschappij en die is vooral zichtbaar in de steden.
Hoe groter de stad, hoe minder de mensen zelfs nog weten wie er naast hun woont, laat staan dat ze er nog iets om geven.
Op het platteland is dat helemaal wat anders, alhoewel het hier nu ook al merkbaar begint te worden.

Indertijd, meer dan 40 jaar geleden was dit zelfs bij ons al voor een stukje zo.
Ik was toen in Oosterijk, op wandelelingen begroette daar iedereen bijna iedereen met 'Grüß Gott'. Niks met God te maken, alleen maar een goeiedag.

quercus 16 november 2017 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8574651)
Zonder link ...

Ik ben altijd zo blij dat als ik mij op straat begeef er mensen zijn (meestal oudere) die het nog steeds in zich hebben om anderen beleefd te groeten.

Als ik dan mijn weg verder zet na het begroeten van mensen die ik zelfs niet kende dan begin ik bijna te wenen omdat ik dan denk: een mooi gebaar bestaat dus in deze duistere tijden nog altijd.

Ach, in vroeger tijden was ik nooit fan van de opmerking:

'Het zal mijn tijd wel duren'

In deze tegenwoordige dagen ben ik daar groot fan van geworden van die opmerking ondanks ze niet eerlijk is en ten koste gaat van familie, kinderen en kleinkinderen ...

Dat moest er even af. ;-)

Zou ik een psycho doc raadplegen? :rofl:

Je krijgt van mij een knuffel en een zoen. Probeer niet te wenen. Sommige mensen "worden daar nie goe van".

TheFourHorsemen 16 november 2017 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8574983)
Klopt.
Heeft vooral te maken met de verzuring van onze maatschappij en die is vooral zichtbaar in de steden.
Hoe groter de stad, hoe minder de mensen zelfs nog weten wie er naast hun woont, laat staan dat ze er nog iets om geven.
Op het platteland is dat helemaal wat anders, alhoewel het hier nu ook al merkbaar begint te worden.

Indertijd, meer dan 40 jaar geleden was dit zelfs bij ons al voor een stukje zo.
Ik was toen in Oosterijk, op wandelelingen begroette daar iedereen bijna iedereen met 'Grüß Gott'. Niks met God te maken, alleen maar een goeiedag.

Ik ben het niet met u eens. Het heeft volgens mij niets met verzuring van de maatschappij te maken. Het is gewoon onmogelijk om iedereen een goededag te zeggen in een stad.

Als ik een wandeling doe in de bergen maak ik niet opeens deel uit van een andere maatschappij. Het zijn gewoon andere omstandigheden.

Denkt u nu echt dat men in de stad Antwerpen honderd jaar geleden elke voorbijganger zou begroeten?

kojak 16 november 2017 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8575006)
... Het is gewoon onmogelijk om iedereen een goededag te zeggen in een stad....

In een grootstad kan je idd niet tegen iedereen een goeiedag zeggen. Klopt.
De volgende stap is dat je zelf niet meer weet wie er naast je woont.
Enz, enz...
En dáár is de verzuring begonnen, die nu gelijdelijk aan aan het overwaaien is naar het platte land.
Verzuring van onze samenleving of de verzuring van de menselijke relaties.
Let wel de term 'verzuring' bevat niet alleen dit aspect, het bevat er ook nog andere. Ontevredenheid, stress, etc...
In Nederland hebben ze daar een mooier woordje voor. 'Verkilling'.

Citaat:

..Het zijn gewoon andere omstandigheden....
Inderdaad.
Men is er rustiger, de stress is er weg, voor een groot stuk de ontevredenheid ook, en men heeft terug oog voor een simpele goeiedag.

TheFourHorsemen 16 november 2017 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8575022)
In een grootstad kan je idd niet tegen iedereen een goeiedag zeggen. Klopt.
De volgende stap is dat je zelf niet meer weet wie er naast je woont.
Enz, enz...
En dáár is de verzuring begonnen, die nu gelijdelijk aan aan het overwaaien is naar het platte land.
Verzuring van onze samenleving of de verzuring van de menselijke relaties.
Let wel de term 'verzuring' bevat niet alleen dit aspect, het bevat er ook nog andere. Ontevredenheid, stress, etc...
In Nederland hebben ze daar een mooier woordje voor. 'Verkilling'.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met 'volgende stap'. Steden bestaan al duizenden jaren. 2000 jaar geleden zal men in Rome evenmin tegen elke stedeling een goededag hebben gezegd.


Citaat:

Inderdaad.
Men is er rustiger, de stress is er weg, voor een groot stuk de ontevredenheid ook, en men heeft terug oog voor een simpele goeiedag.
Ik ben het niet eens met dat woordje 'terug'. Men heeft niet 'terug' oog voor een simpele goeiedag. Men heeft gewoon op die plaats, in die context oog voor een simpele goeiedag. De omstandigheden lenen zich ertoe.

Dat heeft niets te maken met veranderende tijden, maar gewoon met dichte bevolking <-> weinig bevolking.

kojak 16 november 2017 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8575037)
Ik begrijp niet wat je bedoelt met 'volgende stap'. Steden bestaan al duizenden jaren. 2000 jaar geleden zal men in Rome evenmin tegen elke stedeling een goededag hebben gezegd.
....
....
Dat heeft niets te maken met veranderende tijden, maar gewoon met dichte bevolking <-> weinig bevolking.

Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt.
In Rome, 2000 jaar geleden woonden er idd minder mensen dan dat er nu bvb in Brussel of Antwerpen wonen.

Wat de volgende stap betreft.
Het begint met 'geen goeiedag' meer te zeggen. Op zich nog geen ramp, maar het is eigenlijk wel al een teken dat men niet meer, of minder geïntereseert is in de andere.
De afstand tussen de mensen onderling wordt zo groter en groter, en wat je meer en meer ziet, is dat elk individu op zijn of haar eilandje gaat wonen.
Ook heel het internet gedoe, ik denk nu bvb aan Facebook is hier een boosdoender. Het contact tussen de mensen wordt 'digitaal'. De warmte, het persoonlijke is steeds verder en verder te zoeken.

Als voorbeeldje, zitten we hier nu in een discussie. Maar ik ken jou niet, ik kan me moeilijk een beeld van jou maken.
We zouden bvb ook deze discussie kunnen voeren op café, waar er een oogcontact is, waar lichaamstaal ook een belangrijke rol gaat spelen.
Zie je het verschil ?

En nu ga ik nog een stapje verder gaan.
In steden zie ik soms affiches hangen wat er allemaal te doen is.
Soms zie ik dat er in één grote gemeente, of een kleine stad, het aanbod van activiteiten van een ganse maand even groot is van wat er in een dorp in één week-end te doen is.

En dan kom ik terug op wat ik al eerder gepost heb:
Citaat:

...Heeft vooral te maken met de verzuring van onze maatschappij en die is vooral zichtbaar in de steden.
Hoe groter de stad, hoe minder de mensen zelfs nog weten wie er naast hun woont, laat staan dat ze er nog iets om geven.
Op het platteland is dat helemaal wat anders, alhoewel het hier nu ook al merkbaar begint te worden....
Nu ja, wat 'verzuring' betreft, is België wel een koploper. Het woordje is trouwens ook bij ons ontstaan.
Volgens mij heeft dit ook te maken met hoe dat wij tegen het leven aankijken. Als pessimisten, zwartkijkers zijn we wel koplopers, maar dat is helemaal niet nieuw denk ik.
je kent het mss wel. 'Nen Belg die niet kan klagen, das gene goeden Belg'.

Universalia 16 november 2017 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8574999)
Je krijgt van mij een knuffel en een zoen. Probeer niet te wenen. Sommige mensen "worden daar nie goe van".

Ik vouw alvast mijn 'zijden' zakdoekje open.

Een dankwoord naar u toe is op zijn plaats voor de zoen en de knuffel bedoel ik. :-D

Universalia 16 november 2017 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8574903)
Jij zou nogal tranen met tuiten huilen in Oklahoma. Het is hier een vaste gewoonte om elkaar te groeten zelfs onbekenden onder elkaar.

Vriendelijke mensen dus daar :-D

Gamla 16 november 2017 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8574866)
Ik heb daar toch gemengde gevoelens over en gemengde reacties.

Meestal lachen de vrouwen me stralend toe maar de man die er naast loopt beziet me met een nors gezicht.

Ik kan er tenslotte niets aan doen dat zijn vrouw denkt, 'ik wil je neuken'.

Hoe komt dat nu toch. Ik heb dat nooit.

Xenophon 16 november 2017 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gamla (Bericht 8575137)
Hoe komt dat nu toch. Ik heb dat nooit.

Ik weet het ook niet. Dat was al zo van kleins af aan.

En geloof me, dat is geen zegen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be