Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Waarom een provincie Antwerpen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=216310)

Derk de Tweede 24 maart 2015 19:16

Waarom een provincie Antwerpen ?
 
Waarom niet gewoon Midden-Brabant of bij Vlaams-Brabant ?
Mooiste zou zijn met Noord-Brabant een grote provincie Brabant.

Jacob Van Artevelde 24 maart 2015 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 7587379)
Waarom niet gewoon Midden-Brabant of bij Vlaams-Brabant ?
Mooiste zou zijn met Noord-Brabant een grote provincie Brabant.

Dat moet ge aan Willem I vragen :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenig...er_Nederlanden
zie het kaartje onderaan.
Die heeft wel meer steken laten vallen zoals:
- op het Kongres van Wenen vragen dat een aantal Franstalige gemleenten zouden terugkeren naar de Nederladnen ipv Frans-Vlaamse.
- de Nederlandstalige gebieden van de provincie Luik (de Jekervallei en de Platdietse streek ) werden niet overgebracht naar Limburg, nadat de Fransen die indeelden bij het departement van de Ourthe. Het geen een direkte oorzaak vormde voor hun verfransing.
Midden-Brabant had logisch geweest temeer daar er toen een Zuid- en Noord-Brabant bestonden.

IK heb Midden-Brabant (ipv Antwerpen ) en "De Zuidelijke Nederlanden" als Nederlandstalige vertaling voor het Franse Belgique voorgesteld op de Leuvense afdeling van de NVA waar leden de kans kregen om de ontwerpteksten van het verkiezingsprogramma te amenderen.
Op een twintigtal aanwezigen werd ik maar door één enkele bijgetreden.:twisted:

Mijn voorstel voor inlassingen aan de kongresteksten zagen er als volgt uit:

241 BIS
De Vlaamse deelstaat haalt de banden met Nederland op alle mogelijke vlakken aan en wil komen met een zo ruim mogelijke samenwerking.
Voor een verdere politieke integratie kunnen de geesten nu al rijp gemaakt worden met naar analogie met de Nederlandse provincie Noord-Brabant, de naam van de provincie Antwerpen te wijzigen in Midden-Brabant en die van Vlaams-Brabant te vervangen door Zuid-Brabant.
Deze benamingen zijn immers historische korrekter dan de huidige absurde benamingen die ten onrechte suggereren dat Antwerpen niet Brabants zou zijn. Ten tijde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden heette de provincie Brabant trouwens Zuid-Brabant maar dat paste niet in het kraam van de Belgicisten die uiteraard elke verwijzing naar het noorden wilden ongedaan maken.

241 TRIS
Rond 1830 werd ons kollektief nationaal bewustzijn dat we Nederlanders zijn gerest met het politiek geladen neologisme “België” Tot dan toe hadden onze voorouders zich immers Nederlanders genoemd. La Belgique rekende echter af met de Nederlandse taal en het Nederlandse element in de nieuwe staat en dat weerspiegelde zich uiteraard in het woordgebruik
Het is natuurlijk niet te laat op deze aanslag op ons volkseigene symbolisch te herstellen en de naam “België” als vertaling van “Belgique” in het Nederlands te vervangen door het historisch korrekte “Zuid-Nederland”.
Dit is trouwens niet alleen analoog met het revolutiejaar 1790 toen men in de Zuidelijke Nederlanden de Oostenrijkers verjoeg en de konfederale staat “ De Vereenigde Nederlandsche Staeten” oprichtte. (Dit was de officiële Nederlandstalige benaming voor het Franstalige “ Les Etats Belgiques Unis”.) Maar tevens was tijdens de periode van de Nederlandse hereniging van 1815 tot 1830 de officiële Nederlandstalige benaming van de nieuwe staat Koninkrijk der Nederlanden versus de Franstalige benaming Royaume des Belgiques.
Vooral willen wij echter eenheid benadrukken in de Nederlandstalige volksgemeenschap over de staatsgrenzen heen.

Ik werd door iemand hartelijk weggelachen die grapte: wat gaat men zeggen ? Met NVA terug naar de Middeleeuwen!

Jacob Van Artevelde 24 maart 2015 23:12

Een andere bedenking nu toch de provincies ter diskussie staan:
Toen men Brabant splitstte in Vlaams- en Waals-Babant had men de pan met de steel om het aantal provincies met één te verminderen door Vlaams-Brabant te fusioneren met Antwerpen en Waals-Brabant met Henegouwen.
Maar neen, de politikasters hebben er dus een provincie bijgemaakt.

lombas 24 maart 2015 23:41

Heb je de taalfouten ook in je amendement gezet?

Jacob Van Artevelde 25 maart 2015 01:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 7587832)
Heb je de taalfouten ook in je amendement gezet?

Die moogt gij eruit halen, dan maak ik de volgende keer misschien meer kans...:mrgreen:

Troubadour 25 maart 2015 02:44

Omdat men in de Zuidelijke Nederlanden te conservatief is als het op dat soort dingen aankomt. Men kent het niet dus men wil het niet. We hebben een paar maanden geleden mogen merken dat het politiek niet zo verstandig is om op zulke dingen te hameren ... en dat schrijf ik dan als fervent vóórstander van een Midden-Brabant (of eventueel zelfs één grote provincie Vlaams-Brabant na samenvoeging met Antwerpen).

De geesten zijn er nog lang niet rijp voor. Me dunkt dat we ook andere prioriteiten hebben. Eerst de Vlaamse onafhankelijkheid, daarna de hereniging met Nederland ... en dán pas zulke symbooldossiers.

Jacob Van Artevelde 25 maart 2015 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour (Bericht 7587884)
Omdat men in de Zuidelijke Nederlanden te conservatief is als het op dat soort dingen aankomt. Men kent het niet dus men wil het niet.

Ik heb dan ook niet het minste vertrouwen in de Vox Populi bij referenda over staatshervormingen.

Citaat:

We hebben een paar maanden geleden mogen merken dat het politiek niet zo verstandig is om op zulke dingen te hameren ... en dat schrijf ik dan als fervent vóórstander van een Midden-Brabant (of eventueel zelfs één grote provincie Vlaams-Brabant na samenvoeging met Antwerpen).
Waarop zinspeelt ge ?

Derk de Tweede 25 maart 2015 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour (Bericht 7587884)
Omdat men in de Zuidelijke Nederlanden te conservatief is als het op dat soort dingen aankomt. Men kent het niet dus men wil het niet. We hebben een paar maanden geleden mogen merken dat het politiek niet zo verstandig is om op zulke dingen te hameren ... en dat schrijf ik dan als fervent vóórstander van een Midden-Brabant (of eventueel zelfs één grote provincie Vlaams-Brabant na samenvoeging met Antwerpen).

De geesten zijn er nog lang niet rijp voor. Me dunkt dat we ook andere prioriteiten hebben. Eerst de Vlaamse onafhankelijkheid, daarna de hereniging met Nederland ... en dán pas zulke symbooldossiers.

In Groningen en Utrecht heb je hetzelfde, een hoofdstad die dezelfde naam draagt als de provincie, met die verstande dat dit historisch wellicht wel verantwoord is.
Geografisch zou het westen van Utrecht met de zachte gronden bij Zuid-Holland kunnen en de rest naar Gelderland, zeker de heuvelrug.
Maar de situatie in Antwerpen is natuurlijk compleet anders.

edwin2 25 maart 2015 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 7587832)
Heb je de taalfouten ook in je amendement gezet?

U kunt ook een privé bericht doorzenden naar de betreffende persoon over de vermeende fouten. Komt iets vriendelijker over

edwin2 25 maart 2015 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 7587795)
Een andere bedenking nu toch de provincies ter diskussie staan:
Toen men Brabant splitstte in Vlaams- en Waals-Babant had men de pan met de steel om het aantal provincies met één te verminderen door Vlaams-Brabant te fusioneren met Antwerpen en Waals-Brabant met Henegouwen.
Maar neen, de politikasters hebben er dus een provincie bijgemaakt.

Na de hereniging zie ik het liefste Noord en Zuid Holland ook weer samengaan. De eerdere splitsing is een rechtstreeks gevolg van de ramp van 1830.

Derk de Tweede 25 maart 2015 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 7588884)
Na de hereniging zie ik het liefste Noord en Zuid Holland ook weer samengaan. De eerdere splitsing is een rechtstreeks gevolg van de ramp van 1830.


Maar dan wel zonder Gooylandt.
Ik heb echt geen trek om in de voortuin van Amsterdam te wonen.

edwin2 25 maart 2015 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 7589099)
Maar dan wel zonder Gooylandt.
Ik heb echt geen trek om in de voortuin van Amsterdam te wonen.

Tja, met allemaal tokkie Holleeder figuren in je achtertuin wordt je niet echt vrolijk..
Maar die gok waag ik dan maar gewoon..;-)

Adrian M 25 maart 2015 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 7589099)
Maar dan wel zonder Gooylandt.
Ik heb echt geen trek om in de voortuin van Amsterdam te wonen.

Wonend in Zuid Holland, tegen Brabant aan, mag Noord Holland wat mij betreft blijven wat het is.
Desnoods fuseren ze maar met de Friezen, zijn de West Friezen ook onder één dak ....

edwin2 26 maart 2015 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M (Bericht 7589510)
Wonend in Zuid Holland, tegen Brabant aan, mag Noord Holland wat mij betreft blijven wat het is.
Desnoods fuseren ze maar met de Friezen, zijn de West Friezen ook onder één dak ....

Zit een plas met water tussen met een smal dijkje niet echt verstandig wat mij betreft..

lombas 26 maart 2015 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 7588878)
U kunt ook een privé bericht doorzenden naar de betreffende persoon over de vermeende fouten. Komt iets vriendelijker over

Hij trekt de "k"-regel iets te hardnekkig door om het als loutere "taalfout" te bestempelen. Een kind van de jaren zestig of zeventig, naar ik vermoed.

"Fantasties"
"Konsekwent"
"Kollektief"

Als je natuurlijk serieus wilt genomen worden, moet je wel even meeëvolueren met de spellingsregels.

edwin2 26 maart 2015 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 7589994)
Hij trekt de "k"-regel iets te hardnekkig door om het als loutere "taalfout" te bestempelen. Een kind van de jaren zestig of zeventig, naar ik vermoed.

"Fantasties"
"Konsekwent"
"Kollektief"

Als je natuurlijk serieus wilt genomen worden, moet je wel even meeëvolueren met de spellingsregels.

Tja, dat is punt van discussie...

lombas 26 maart 2015 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 7590011)
Tja, dat is punt van discussie...

Nee, de spellingsregels zijn geen punt van discussie als je in een publiek debat serieus wilt genomen worden.

;-)

Adrian M 26 maart 2015 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 7589984)
Zit een plas met water tussen met een smal dijkje niet echt verstandig wat mij betreft..

Tussen de Zeeuwse eilanden en Vlaanderen/Z. Holland zit ook een plas water ;-)
In Noord Holland overigens (west) Friezen, geen plas water tussen :lol:

TheFourHorsemen 26 maart 2015 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 7589994)
Hij trekt de "k"-regel iets te hardnekkig door om het als loutere "taalfout" te bestempelen. Een kind van de jaren zestig of zeventig, naar ik vermoed.

"Fantasties"
"Konsekwent"
"Kollektief"

Als je natuurlijk serieus wilt genomen worden, moet je wel even meeëvolueren met de spellingsregels.

Hij schrijft het alleszins wel bewust op die manier.

Troubadour 26 maart 2015 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7590203)
Hij schrijft het alleszins wel bewust op die manier.

En hij is niet de enige met een bloedhekel aan de moderne spelling.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be