Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Gaan Catalaanse herverkozenen nog aangehouden zijn ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241294)

De schoofzak 23 november 2017 08:16

Gaan Catalaanse herverkozenen nog aangehouden zijn ?
 
Een kleine poll.
Stel dat na de verkiezingen in Catalonië een aantal mensen (her)verkozen worden, maar nog in de gevangenis zitten.

En stel dat net die mensen nodig zijn om een meerderheid in een bepaalde richting mogelijk te maken .. ?

Spanje gaat dan in een zeer lastig parket zitten.
Spanje kan kiezen: die gevangenen de vrijheid geven voor de verkiezingen, na de verkiezingen, of ... helemaal niet.

Iemand zin om te filosoferen daarover ?

Anna List 23 november 2017 08:27

ook dan zullen er roepers zijn die gemakshalve zullen stellen dat dit een zaak is en blijft vh gerecht :roll:

spherelike 23 november 2017 08:50

Ik ken e Spaanse wetgeving niet, maar het zou me niet verwonderen dat men voor rebellie tegen de staat zijn burgerrechten zou verliezen.
In dat geval stelt het probleem zich niet.

De schoofzak 23 november 2017 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door spherelike (Bericht 8579697)
Ik ken e Spaanse wetgeving niet, maar het zou me niet verwonderen dat men voor rebellie tegen de staat zijn burgerrechten zou verliezen.
In dat geval stelt het probleem zich niet.

Jij gaat er van uit dat, zo zijn hun burgerrechten kunnen verliezen (ik weet het ook niet), zij reeds veroordeeld zullen zijn, in beroep en heel de santekraam, voor de verkiezingen ?

Dadeemelee 23 november 2017 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8579678)
Een kleine poll.
Stel dat na de verkiezingen in Catalonië een aantal mensen (her)verkozen worden, maar nog in de gevangenis zitten.

En stel dat net die mensen nodig zijn om een meerderheid in een bepaalde richting mogelijk te maken .. ?

Spanje gaat dan in een zeer lastig parket zitten.
Spanje kan kiezen: die gevangenen de vrijheid geven voor de verkiezingen, na de verkiezingen, of ... helemaal niet.

Iemand zin om te filosoferen daarover ?

Dat is geen probleem, dan blijft Artikel 155 in voege.

Anna List 23 november 2017 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8579734)
Dat is geen probleem, dan blijft Artikel 155 in voege.

dus de Catalanen mogen volstrekt democratisch stemmen, zolang ze maar niet in meerderheid voor separatistische partijen stemmen.

:rofl:

Dadeemelee 23 november 2017 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8579798)
dus de Catalanen mogen volstrekt democratisch stemmen, zolang ze maar niet in meerderheid voor separatistische partijen stemmen.

:rofl:

Neen, het ging erover (zie op) dat er geen meerderheid zou zijn. Dat is dan een probleem voor de Catalanen.
Of misschien is het helemaal geen probleem. Zo te zien zijn een hoop Catalanen best tevreden met het huidige (Artikel 155) bestuur:

https://elpais.com/elpais/2017/11/01...08_669163.html

Citaat:

Freixenet will keep its HQ in Catalonia after the application of Article 155
Citaat:

In a brief statement, the Freixenet board celebrated the “affirmation” of constitutional order and called for the return of normality. The board emphasized “the need to recover a positive economic dynamic that has been seriously questioned in the past two months, as soon as possible.”

Anna List 23 november 2017 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8579837)
Neen, het ging erover (zie op) dat er geen meerderheid zou zijn. Dat is dan een probleem voor de Catalanen.
Of misschien is het helemaal geen probleem. Zo te zien zijn een hoop Catalanen best tevreden met het huidige (Artikel 155) bestuur:

https://elpais.com/elpais/2017/11/01...08_669163.html

El Pais is echt geen aanvaardbare bron over deze kwestie.

Dadeemelee 23 november 2017 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8579840)
El Pais is echt geen aanvaardbare bron over deze kwestie.

Bedoel je dat dat verhaal over Freixenet een leugen is 8O

Pandareus 23 november 2017 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8579678)
Een kleine poll.
Stel dat na de verkiezingen in Catalonië een aantal mensen (her)verkozen worden, maar nog in de gevangenis zitten.

En stel dat net die mensen nodig zijn om een meerderheid in een bepaalde richting mogelijk te maken .. ?

Spanje gaat dan in een zeer lastig parket zitten.
Spanje kan kiezen: die gevangenen de vrijheid geven voor de verkiezingen, na de verkiezingen, of ... helemaal niet.

Iemand zin om te filosoferen daarover ?

Zeer vermoedelijk kent spanje ook wel een systeem zoals bij ons van vervangers, indien een verkozene weerhouden is.
Als dat zo is, is er toch geen enkel probleem ?

En nog iets, verkiezingen en hun resultaat kunnen toch de lopende rechtsgang niet schorsen of beïnvloeden ?

Pandareus 23 november 2017 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door spherelike (Bericht 8579697)
Ik ken e Spaanse wetgeving niet, maar het zou me niet verwonderen dat men voor rebellie tegen de staat zijn burgerrechten zou verliezen.
In dat geval stelt het probleem zich niet.

Dat lijkt me niet mogelijk, gezien we nog maar in de fase van onderzoek zijn. Er is nog geen proces en dus geen uitspraak. Van het gerecht zal het dus niet komen volgens mij. En ik heb nog niets vernomen dat het spaanse parlement initiatief neemt om bepaalde catalaanse parlementairen hun onschendbaarheid af te nemen.

De vraagstelling van schoof heeft een nogal hoog sci-fi gehalte.

Pandareus 23 november 2017 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8579734)
Dat is geen probleem, dan blijft Artikel 155 in voege.

Lijkt me totaal fout te zijn. Rajoy gaf duidelijk aan dat de periode van activatie van art 155 zo kort als mogelijk moet zijn, en dat de uitslag van de kiezing van 21 december daarbij geen rol gaat spelen.
Dus : als bijvoorbeeld een aantal vervangers voor de gevangenen de eed als parlementair afleggen zal dat mogelijk zijn.
Rajoy speelt het 100% legalistisch. Van die lijn zal hij niet afwijken.

TheFourHorsemen 23 november 2017 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door spherelike (Bericht 8579697)
Ik ken e Spaanse wetgeving niet, maar het zou me niet verwonderen dat men voor rebellie tegen de staat zijn burgerrechten zou verliezen.
In dat geval stelt het probleem zich niet.

Zonder veroordeling?

Pandareus 23 november 2017 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8579866)
Zonder veroordeling?

Burgerrechten kwijt zijn zonder veroordeling kan idd niet, parlementaire onschendbaarheid verliezen is iets anders. Daar beslist de plenaire kamer over (bij ons toch)

djimi 23 november 2017 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8579862)
Lijkt me totaal fout te zijn. Rajoy gaf duidelijk aan dat de periode van activatie van art 155 zo kort als mogelijk moet zijn, en dat de uitslag van de kiezing van 21 december daarbij geen rol gaat spelen.
Dus: als bijvoorbeeld een aantal vervangers voor de gevangenen de eed als parlementair afleggen zal dat mogelijk zijn.
Rajoy speelt het 100% legalistisch. Van die lijn zal hij niet afwijken.

Dat is vaag genoeg om 'de periode van activatie van art 155' decennialang te kunnen rekken, hé.


Vooral als eraan wordt toegevoegd 'dat de uitslag van de kiezing van 21 december daarbij geen rol gaat spelen'.

TheFourHorsemen 23 november 2017 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8579900)
Burgerrechten kwijt zijn zonder veroordeling kan idd niet, parlementaire onschendbaarheid verliezen is iets anders. Daar beslist de plenaire kamer over (bij ons toch)

Maar dat heeft op zich niets te maken met passief kiesrecht.

De schoofzak 23 november 2017 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8579850)
Zeer vermoedelijk kent spanje ook wel een systeem zoals bij ons van vervangers, indien een verkozene weerhouden is.
Als dat zo is, is er toch geen enkel probleem ?

En nog iets, verkiezingen en hun resultaat kunnen toch de lopende rechtsgang niet schorsen of beïnvloeden ?

Als (als) er opvolgers zijn: dan zouden die de plaats van hun idool innemen? Ik denk dat ze liever de publiciteit van het ondemocratisch systeem aan de kaak willen blijven stellen.

Verkiezingen iets schorsen of beïnvloeden ? Wellicht evenveel als matrakslagen en bottinedragende guardia civils die springen op vrouwen die op de grond liggen.

Dadeemelee 23 november 2017 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8579969)
Als (als) er opvolgers zijn: dan zouden die de plaats van hun idool innemen? Ik denk dat ze liever de publiciteit van het ondemocratisch systeem aan de kaak willen blijven stellen.

Verkiezingen iets schorsen of beïnvloeden ? Wellicht evenveel als matrakslagen en bottinedragende guardia civils die springen op vrouwen die op de grond liggen.

Maar Rajoy hoeft ook niks tegen een eventueel separatistische Catalaanse regering te doen. Het is hun goed recht om separatistisch te zijn. Het is pas als ze weer onwettige dingen gaan doen dat hij moet ingrijpen.

DucDEnghien 23 november 2017 14:11



Ze heeft veel kans om de volgende Catalaanse Minister President te worden.

marie daenen 23 november 2017 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8579850)
Zeer vermoedelijk kent spanje ook wel een systeem zoals bij ons van vervangers, indien een verkozene weerhouden is.
Als dat zo is, is er toch geen enkel probleem ?

En nog iets, verkiezingen en hun resultaat kunnen toch de lopende rechtsgang niet schorsen of beïnvloeden ?

Dus Spanje in democratisch (?) Europa zit opgescheept met politieke gevangenen...
Fini democratisch Spanje, fini democratisch Europa...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be